Kyllä kotiäiti vaan taitaa olla laiska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolueeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="uuu";23689123]Olen yrittänyt kysyä, mikä näiden täällä olevien äitien päivään tarjoaa älyllistä haastetta. Aika harva on osannut vastata mitään muuta kuin kuntosalilla käynnin tai lasten tarhaan kuljettamisen. Itselleni nuo eivät vielä tarjoa älyllistä haastetta. Samoin olen yrittänyt kartoittaa, kuinka moni sitten tekee ja millaista vapaaehtoistyötä, mutta en ole vielä yhtäkään vastausta saanut.[/QUOTE]

Jääkö sulta joka toinen vastaus lukematta vai luetko sä vain ne mitkä haluat?

Nimittäin toi jatkuva jankkaaminen siitä että vastauksia et ole saanut ei tee yksinkertaiseksi kuin yhden ihmisen...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="huh";23689159]Sulle on nyt rautalangasta väännetty että mitä kaikkea voi kotona ollessan tehdä.
Otetaan se ennaltaehkäisevä lastesuojelu. Tiedätkö että sitä tehdään ihan palkallakin.

[/QUOTE]
Niin kuten sanoin, moni kyllä osaa luetella, mitä kaikkea olisi mahdollista tehdä. Mutta yksikään ei vielä ole osannut kertoa, mitä itse muka tekee... miksiköhän :D

[QUOTE="uuu";23689101]Voi lapsirakas. Se että sinun mielestäsi miehen tehtävä on tienata rahaa, naisen hoitaa kotia, ei vielä kumoa yhtään mitään, se on vain sinun (melko vanhanaikainen) käsityksesi asioista :D[/QUOTE]

Miksi hänen mielipiteensä on huonompi kuin sinun?

Harva makaa kotona, siis kotiäiti. Se että edes viitsii käyttää tuollaista termiä lasten kotihoidosta, kertoo ihmisestä paljon. Se on totta, että en ratkaise täällä mitään matemaattisia ongelmia, en suunnittele suuria kokonaisuuksia tai hallitse organisaatioita. En tee vaativia leikkauksia, en mitään mihinkä vaatisi pitkää koulutusta. Mutta se ei tarkoita, että olisin yksinkertainen tai edes vaatimaton.

Olen tehnyt valinnan, ja se on hoitaa itse lapseni siihen asti, kunnes päätän palata kouluun ja työelämään. Kukaan ei täällä kotona minulle sano, mitä tehdä tai kukaan ei anna tehtävää jossa päätä pitäisi käyttää. Minun itse on haettava se aktiviteetti jostain muulta, ja se voi olla omatoimista tai ohjattua opiskelua, se voi olla vapaaehtoistyötä tai esimerkiksi poliitikassa mukana olemista. Voin kotoa käsin tehdä käännöstöitä tai tehdä jotakin luovaa, kuten kirjoittaa, maalata tai tehdä käsitöitä. Voin lukea kirjallisuutta, voin pitää yhteyttä ystäviin ulkomailla ja siten edes jollain tavalla ylläpitää kielitaitoa.

En pidä tätä työntekona, mutta laiska en ole :) Olen ahkera, osaan hoitaa lapseni hyvin ja pidän kodin siistinä. Sitten kun olen päivät muualla, haluan illat olla lasteni ja mieheni kanssa. Silloin harrastukset ja muut jäävät vähemmälle. Mutta toisaalta tämä on hyvin ajoitettu hetki olla pois oravanpyörästä: kun palaan takaisin, alkavat lapseni olla siinä iässä että voin myös heidän kanssaan harrastaa jotakin ja siten olla menossa mukana myös.

Vaatii aikamoista röyhkeyttä ja kapeakatseisuutta väittää sellaista, kuten nimimerkki "uuu" väittää. Se, että ihminen on päivätyössä kotona olon sijaan, ei kyllä kerro ihmisestä tai hänen paremmuudestaan yhtään mitään, siitä "uuu" on hyvä esimerkki.

[QUOTE="uuu";23689123]Olen yrittänyt kysyä, mikä näiden täällä olevien äitien päivään tarjoaa älyllistä haastetta. Aika harva on osannut vastata mitään muuta kuin kuntosalilla käynnin tai lasten tarhaan kuljettamisen. Itselleni nuo eivät vielä tarjoa älyllistä haastetta. Samoin olen yrittänyt kartoittaa, kuinka moni sitten tekee ja millaista vapaaehtoistyötä, mutta en ole vielä yhtäkään vastausta saanut.[/QUOTE]

Monenko työssä käyvän ihmisen päivään mahtuu älyllistä haastetta? Mä en näe kovinkaan älyä haastavana sen kun aamulla viedään lapset tarhaan ja mennään itse töihin. Toki on olemassa tutkijoita yms joilla työ antaa älyllistä haastetta, mutta sitten on ne muut.
Itse myönnän ettei päivääni mahdu paljoakaan älyllistä haastetta, mutta paljon muuta haastetta lasten kanssa touhuaminen vaatii ( huom touhuaminen, ei suinkaan makaaminen ). Tällä hetkellä olen flunssassa, siitä huolimatta panadolin voimalla eilen vietin päivän aamusta iltaan lasten kanssa pihalla. Välissä tein ruokaa. Illalla olin väsymyksestä puoli kuollut. Makaamiselle ei jäänyt todellakaan aikaa. Mutta olen onnellinen siitä että lapseni saavat toistaiseksi elää vapaana, ilman päivähoidon tuomia kahleita. Heidän onnelliset naamat touhupäivän jälkeen tuovat mulle hyvän mielen, vaikka jäänkin niitä älyllisiä haasteita vaille mitä siwan kassa tai tehdastyöläinen päivän mittaan kokee.

[QUOTE="...";23689180]Niin kuten sanoin, moni kyllä osaa luetella, mitä kaikkea olisi mahdollista tehdä. Mutta yksikään ei vielä ole osannut kertoa, mitä itse muka tekee... miksiköhän :D[/QUOTE]

Mä vastaan kolmannen kerran: Mä hoidan lapseni kotona ja teen töitä.

Minä en ole "vain" kotona mutta teen vain hyvin vähän töitä. 50-60 tuntia kuussa keskimäärin eikä ole aikomustakaan tehdä enempää! ;) Ja tiedätkö "uuuu", minua ei pätkänkään vertaa kiinnosta mitä sinä siitä ajattelet koska minä olen hyvin onnellinen ja onnellisessa asemassa. Tämä ratkaisu on myös parhaaksi lapsille, saavat olla osa-aikahoidossa ja koululaisen ei tarvitse juurikaan yksin olla. Hällekin on tärkeää että äiti on paljon kotona. Suoraan sanottuna minulla käy sääliksi niitä ihmisiä jotka tuhlaavat elämänsä tekemällä kokopäivätyötä. Sen tiedän kyllä että moni on kateellinen meille kun pystymme tällaisen vaihtoehdon valitsemaan, harvalla kun on "varaa"

[QUOTE="uuu";23689161]Täällä ei ole vielä yksikään kertonut, mitä vapaaehtoistyötä OIKEASTI tekee. Kaikki vain kilvan luettelevat, mikä olisi mahdollista, jos sattuisi huvittamaan :D[/QUOTE]

Koitappa sitten lukea keskustelu uudestaan. En todellakaan rupea järjestön nimiä laittamaan tällaiseen keskusteluun. Olen kertonut millaista hommaa ja miten paljon aikaa.
Täällä on myös kerrottu paljon muutakin mitä tehdään, käsityöt, taiteet, verkkostomyynti jne.
Mutta eihän naitä kaikkia kaikki tee kuten aikaisemmin luulit
sitä lukutaitoa kiitos ettei tartte samaa asiaa sataa kertaa jankata.
Pyydä nyt ihan oikeasti jotain ystävääsi lukemaan tää keskustelu ja tulkkaamaan se sulle. Päästään kaikki helpommalla.

[QUOTE="Horuksen silmä";23689195]Monenko työssä käyvän ihmisen päivään mahtuu älyllistä haastetta? Mä en näe kovinkaan älyä haastavana sen kun aamulla viedään lapset tarhaan ja mennään itse töihin. Toki on olemassa tutkijoita yms joilla työ antaa älyllistä haastetta, mutta sitten on ne muut.
Itse myönnän ettei päivääni mahdu paljoakaan älyllistä haastetta, mutta paljon muuta haastetta lasten kanssa touhuaminen vaatii ( huom touhuaminen, ei suinkaan makaaminen ). Tällä hetkellä olen flunssassa, siitä huolimatta panadolin voimalla eilen vietin päivän aamusta iltaan lasten kanssa pihalla. Välissä tein ruokaa. Illalla olin väsymyksestä puoli kuollut. Makaamiselle ei jäänyt todellakaan aikaa. Mutta olen onnellinen siitä että lapseni saavat toistaiseksi elää vapaana, ilman päivähoidon tuomia kahleita. Heidän onnelliset naamat touhupäivän jälkeen tuovat mulle hyvän mielen, vaikka jäänkin niitä älyllisiä haasteita vaille mitä siwan kassa tai tehdastyöläinen päivän mittaan kokee.[/QUOTE]

Ja tähän voi jatkaa. Jos töissä käyminen on älyllistä haastetta mutta kotona olo ei niin mihin perustuen esim. lastenhoitaja päikyssä saa enemmän "älyllistä virikettä" kuin se kotimamma?

[QUOTE="Horuksen silmä";23689195]Monenko työssä käyvän ihmisen päivään mahtuu älyllistä haastetta? Mä en näe kovinkaan älyä haastavana sen kun aamulla viedään lapset tarhaan ja mennään itse töihin. Toki on olemassa tutkijoita yms joilla työ antaa älyllistä haastetta, mutta sitten on ne muut.

...Heidän onnelliset naamat touhupäivän jälkeen tuovat mulle hyvän mielen, vaikka jäänkin niitä älyllisiä haasteita vaille mitä siwan kassa tai tehdastyöläinen päivän mittaan kokee.[/QUOTE]
Tätä juuri tarkoitin, kun olen alusta saakka puhunut, että joko siellä kotona ollaan laiskuutta tai koska ei ole mahdollisuuksia mielekkääseen työhön.

[QUOTE="uuu";23689194]Kerro minulle, missä joku on kertonut, mitä vapaaehtoistyötä oikeasti itse tekee? Se on todellakin mennyt minulta ohi.[/QUOTE]

minä olen kertonut ja olen senkin monesti kertonut että olen kertonut

[QUOTE="...";23689180]Niin kuten sanoin, moni kyllä osaa luetella, mitä kaikkea olisi mahdollista tehdä. Mutta yksikään ei vielä ole osannut kertoa, mitä itse muka tekee... miksiköhän :D[/QUOTE]

No esimerkiksi mä olen vastannut sulle muutamaan otteeseen tossa edellisellä sivulla,mutta niihin et ole kommentoinut mitään.

[QUOTE="uuu";23689227]Tätä juuri tarkoitin, kun olen alusta saakka puhunut, että joko siellä kotona ollaan laiskuutta tai koska ei ole mahdollisuuksia mielekkääseen työhön.[/QUOTE]

Hyvä ihminen, maailma ei pyöri ilman ihmisiä jotka tekevät niitä ei niin mielekkäitä duuneja. Eli sä samalla pidät kaikkea duunarintyötä halveksittavana.

[QUOTE="uuu";23689227]Tätä juuri tarkoitin, kun olen alusta saakka puhunut, että joko siellä kotona ollaan laiskuutta tai koska ei ole mahdollisuuksia mielekkääseen työhön.[/QUOTE]

Onko mielekäs työ aina älyllisesti haastavaa?

Tai sitten pitää sitä kotona OMIEN LASTEN KANSSA OLOA MIELEKKÄÄNÄ!
ymmärrän jos itse et pidä omien lastenhoitoa mielekkäänä mutta koita hyvä ihminen jo ymmrätää että maailmassa on paljon heitä jotka pitää omien lastensa kasvatusta mielekkääna, arvokkaana ja tärkeänä. Vaativana ja haasteellisena, kun se ei näet kaikille ole sitä makaamista kuten sinulle.

Onko päiväkodin työntekijöiden työ sitten haastavaa mutta kun hoitaa kotona ja tarjoaa virikkeitä niin ei olekkaan. Ei tässä sun jutussa ole oikeesti mitään järkee :D
Paha kateus paistaa läpi.

Olet sinä sitten kyllä lapsellinen. Lue kommenttini numero 108. Jatkan vielä sen verran että minä RAKASTAN työtäni, vaikkei se älyllisiä haasteita juuri tarjoakaan. Olen kokki ja työ on minulle erittäin mielekästä vaikkei sinun mielestä ei-älyllinen työ voikaan olla mieleistä.

Sinulle mielekäs työ on ilmeisesti sellaista, jossa älyllistä haastetta on jatkuvasti ja missä itseään täytyy koko ajan kehittää. Se on hienoa. Mutta koita ymmärtää, että kaikilla ei ole näin, eikä se ole sen takia etteikö olisi mahdollisuuksia.

Toisille riittää työ pelkkänä työnä. Sellaisena, jonka voi jättää sinne töihin ja sitten vapaa-aikansa voi käyttää johonkin muuhun. Juuri luin jostain (anteeksi, etten nyt muista mistä paperilehdestä) että iso osa ihmisistä on tyytyväinen työhönsä. Yleneminen ei ole tärkeää, vaan pysyvyys ja säännölisen palkan tuoma turva. Ja sellaista tavallista työtä, kuten siivous tai kaupan kassatyö, hoitotyö tai vaikka lastenhoito (muualla kuin kotona) on paljon ja aina tämän työn tekijöitä tarvitaan. On turha kuvitella, että jos ei ole maisteri, ei ole sitä siksi että siihen ei olisi mahdollisuuksia.

Sinulle mielekäs työ on ilmeisesti sellaista, jossa älyllistä haastetta on jatkuvasti ja missä itseään täytyy koko ajan kehittää. Se on hienoa. Mutta koita ymmärtää, että kaikilla ei ole näin, eikä se ole sen takia etteikö olisi mahdollisuuksia.

Toisille riittää työ pelkkänä työnä. Sellaisena, jonka voi jättää sinne töihin ja sitten vapaa-aikansa voi käyttää johonkin muuhun. Juuri luin jostain (anteeksi, etten nyt muista mistä paperilehdestä) että iso osa ihmisistä on tyytyväinen työhönsä. Yleneminen ei ole tärkeää, vaan pysyvyys ja säännölisen palkan tuoma turva. Ja sellaista tavallista työtä, kuten siivous tai kaupan kassatyö, hoitotyö tai vaikka lastenhoito (muualla kuin kotona) on paljon ja aina tämän työn tekijöitä tarvitaan. On turha kuvitella, että jos ei ole maisteri, ei ole sitä siksi että siihen ei olisi mahdollisuuksia.

Ei se älyä. Jotkut vaan valitettavasti on täysin empatiakyvyttömiä ja kykenemättömiä ymmärtämään muunlaista elämää kuin omansa. Jos ap pitää punaisesta,hän ei todellakaan pysty käsittämään miksi kaikki eivät pidä. Joku tietynlainen tunnevammahan se on.

[QUOTE="uuu";23689208]Merkitseekö vanhanaikainen samaa kuin huono?[/QUOTE]

Se että sinun mielestäsi miehen tehtävä on tienata rahaa, naisen hoitaa kotia, ei vielä kumoa yhtään mitään, se on vain sinun (melko vanhanaikainen) käsityksesi asioista

Sinun mielipiteesi pitäisi kumota edestä ja takaa, suvuttain ja maaten mutta siltikään kukaan ei SINUN MIELESTÄSI ole sitä kumonnut. Ja tottahan se on koska mielipiteitä ei voi kumota. Sinun väitteesi sen sijaan ollaan kumottu jo monen monta kertaa. Tässä sinä sen sijaa nolosti tytöttelet ja kumoat mielipiteen VAIN henkilön omana vanhanaikaisena käsityksenä. Ja jäihin siihen vielä pari muutakin kohtaa, mutta sulla kyllä on tapana hypätä niiden kohtien yli joihin et pysty väittämään vastaan joten se menee varmaan sen piikkiin sitten... =)

ISO TYRSK!!! Nyt puhut ittesi pussiin....

Se että sinun mielestäsi miehen tehtävä on tienata rahaa, naisen hoitaa kotia, ei vielä kumoa yhtään mitään, se on vain sinun (melko vanhanaikainen) käsityksesi asioista

Sinun mielipiteesi pitäisi kumota edestä ja takaa, suvuttain ja maaten mutta siltikään kukaan ei SINUN MIELESTÄSI ole sitä kumonnut. Ja tottahan se on koska mielipiteitä ei voi kumota. Sinun väitteesi sen sijaan ollaan kumottu jo monen monta kertaa. Tässä sinä sen sijaa nolosti tytöttelet ja kumoat mielipiteen VAIN henkilön omana vanhanaikaisena käsityksenä. Ja jäihin siihen vielä pari muutakin kohtaa, mutta sulla kyllä on tapana hypätä niiden kohtien yli joihin et pysty väittämään vastaan joten se menee varmaan sen piikkiin sitten... =)

Mä huomasin saman. Ap ihan ronskisti sivuuttaa ne viestit joihin ei kykene keksimään mitään argumenttia. Jatkaa samaa jankaamista ja yrittää olla niin ettei ois muka huomannu ;D

Aloin miettiä tätä kotiäitien laiskan leimaa. Mun tuntemat kotiäidit ovat kipeänäkin hoitaneet lapsensa. Mutta työäidit jäävät saikulle ja vievät lapsensa päiväksi hoitoon saadakseen maata ja sairastaa kotona.

Yhteistyössä