Kyllä kotiäiti vaan taitaa olla laiska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolueeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedät sitten varmasti jo taloja rakentaneena että tiettyihin asioihin tarvitaan tottakai ammattilaisia ja koulutettuja ihmisiä ja niihin meillä tottakai meillä oli palkattu työntekijät, esim. rakennusmestari (joka ihan lainkin mukaan pitää olla joka raksalla). Se hoiti ne tietty ne tekniset, rakenteelliset yms. asiat jotka pitää koulutetun ihmisen hoitaa ja niiden tarkistukset. Mä sitten hoidin ne hommat mitkä ne "tavikset" (rakennuttajat) saa hoitaa ja mitkä ei olleet tän mestarin tai niiden muiden palkattujen ihmisten (esim. arkkitehdin) alaa.. Ei nyt ihan näin selvään koukkuun mua tarvi koittaa saada. :D

Rakennustyömaalla tulee olla vastaava työnjohtaja, jolle kuuluu ilman sopimusta vain lakisääteiset asiat eli tarkastaa tehdyt työt sekä huolehtia että työturvallisuusasiat on kunnossa ja yleensäkin huolehtia, että työssä noudatetaan lupaehtoja ja piirustuksia. Mutta varsinainen rakennuttaminen (työnjohto) hänelle ei kuulu ellei toisin sovita.

Rakennuttajahan sitten hankkii (jos ei toisin sovita) puutavaran, palkkaa työntekijät, rakentaa tai rakennuttaa perustukset jne.
Mutta jos teillä vastaava työnjohtaja hoiti nuo asiat, niin oikeasti et ole rakennuttanut taloa. Korkeintaan pyytänyt tarjouksia Puustellista ja Topi-keittiöiltä (vaikka olisit saanut halvemmalla puusepänliikkeestä ) ja valinnut rautakaupasta laattoja.

Vai hommasitko myös maa-ainekset, kaivutyöt, puutavaran, eristeet, ovet ja ikkunat, valitsit ja ostit kattomateriaalin jne. Noissa perustavaa laatua olevissa valinnoissa voi joko hassata rahaa paljon tai säästää jos tuntee alueen urakoitsijat, materiaalintoimittajat ja vaihtoehtoiset tavat tehdä asioita.

[QUOTE="Vieras";23694788]Mutta jos teillä vastaava työnjohtaja hoiti nuo asiat, ... ... ... [/QUOTE]

Siis mitä ihmeen väliä??!! Pelkäätkö että joku on hoitanut samat asiat paremmin kuin sinä, vai miten tää asia sua nyt niin kaivelee???

[QUOTE="Vieras";23694788]Rakennustyömaalla tulee olla vastaava työnjohtaja, jolle kuuluu ilman sopimusta vain lakisääteiset asiat eli tarkastaa tehdyt työt sekä huolehtia että työturvallisuusasiat on kunnossa ja yleensäkin huolehtia, että työssä noudatetaan lupaehtoja ja piirustuksia. Mutta varsinainen rakennuttaminen (työnjohto) hänelle ei kuulu ellei toisin sovita.

Rakennuttajahan sitten hankkii (jos ei toisin sovita) puutavaran, palkkaa työntekijät, rakentaa tai rakennuttaa perustukset jne.

Mutta jos teillä vastaava työnjohtaja hoiti nuo asiat, niin oikeasti et ole rakennuttanut taloa. Korkeintaan pyytänyt tarjouksia Puustellista ja Topi-keittiöiltä (vaikka olisit saanut halvemmalla puusepänliikkeestä ) ja valinnut rautakaupasta laattoja. Tein tätäkin.

Vai hommasitko myös maa-ainekset, kaivutyöt, puutavaran, eristeet, ovet ja ikkunat, valitsit ja ostit kattomateriaalin jne. Noissa perustavaa laatua olevissa valinnoissa voi joko hassata rahaa paljon tai säästää jos tuntee alueen urakoitsijat, materiaalintoimittajat ja vaihtoehtoiset tavat tehdä asioita.[/QUOTE]

Suurinpiirtein näin se meni. Ja niinkuin sanoin niin hyvin meni. Osaan tarvittaessa kysyä myös neuvoa ja hakea tietoa. Vai eikö sekään ole "oikeaa" rakentamista jos kysyy tarvittaessa neuvoa ja lukee käyttöohjeita? :D

No joo, tämä tästä, mun pitää rientää.

muoks. Ja se että mitä mä ja kuinka ei edes liity tähän topiciin joten se siitä. Otin tämän esiin vain siksi että sanoin että kyllä ne kotiäiditkin monenmoista tekevät samalla kun sohvalla makaavat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";23694815]Siis mitä ihmeen väliä??!! Pelkäätkö että joku on hoitanut samat asiat paremmin kuin sinä, vai miten tää asia sua nyt niin kaivelee???[/QUOTE]

Mä vaan ihmettelen, että miten ihminen, joka ei edes vasaraa ole pitänyt kädessä (oman ilmoituksensa mukaan) kehuu rakennuttaneensa talon ja tehneensä KAIKKI kilpailutukset jne.

Vastaavan työnjohtajan tehtäviä muuten yleensä sotketaan. Hänellä ei lähtökohtaisesti ole muuta kuin lakisääteiset velvoitteet:
1. rakentamisen aloittamisilmoituksesta huolehtiminen.
2. vastata, että rakennustyö tehdään rakennusluvan ja rakentamismääräysten mukaisesti.
3. vastaava tj ryhtyy toimiin havaittujen virheiden ja puutteiden johdosta.
4. hän tilaa lupapäätöksen mukaiset katselmukset viranomaisilta ja suorittaa kohteen muut tarkastukset.
5. lisäksi hän huolehtii, että työmaalla ovat hyväksytyt piirustukset ja tarkastuskirjat.

Vastaavan työnjohtajan tehtäviin ei siis kuulu osallistuminen hankintoihin tai muutenkaan työmaan johtamiseen ellei toisin ole sovittu. Jos taas vastaava työnjohtaja on tässä kohteessa johtanut työmaata, ei kirjoittaja voi väittää johtaneensa raksaa.

Jotkut varmaan on ihan sitäkin. Ja myönnän itsekkin ettei ne aikaiset talvi aamut, kiukkuiset lapset ja auton lasien raappaus houkuttelisi sitten yhtään. Vaikka no, itse olen pph mutta täällä sekin kyllä rinnastetaan laiskaan kotiäitiin, että niin no.. ;)

[QUOTE="vieras";23694828]no juuri se, että viisi vuotta on jo aika paljon elämästä. jos vaan olet kotona, kyllä mäkin miellän sut tuottamattomaks tai jotenkin työtä vieroksuvaksi. miljonäärit erikseen. mutta normaalit ihmiset siis. viidessä vuodessa tekee jo vaikka yliopistotutkinnon!!

eri asia nämä kotiäidit jotka sitten vaikka opiskelevat.[/QUOTE]

Ok, mutta onneksi sun mieltäminen ei tarkoita sitä että näin on. :)

ja mitä noihin harrastuksiin tulee, olen samaa mieltä jonkun kanssa joka totesi, että samat harrastuksethan on työssäkäyvällä ihmisellä, reissataan, harrastetaan, urheillaan ja käydään töissä ja hoidetaan koti.

kyllähän se kertoo sen, että aktiivinen töitä tekevä on yksinkertaisesti kykenevämpi tai reippaampi kuitenkin, kuin aktiivinen kotiäiti.

Suurinpiirtein näin se meni. Ja niinkuin sanoin niin hyvin meni. Osaan tarvittaessa kysyä myös neuvoa ja hakea tietoa. Vai eikö sekään ole "oikeaa" rakentamista jos kysyy tarvittaessa neuvoa ja lukee käyttöohjeita? :D

No joo, tämä tästä, mun pitää rientää.

muoks. Ja se että mitä mä ja kuinka ei edes liity tähän topiciin joten se siitä. Otin tämän esiin vain siksi että sanoin että kyllä ne kotiäiditkin monenmoista tekevät samalla kun sohvalla makaavat.

Pitääpä kertoa miehelle, että tuollainenkin ihmenainen on olemassa, joka ilman alan koulutusta osaa rakennuttaa talon perustuksista alkaen loppuun asti. Ei voi kuin ihailla...

[QUOTE="Vieras";23694862]Mä vaan ihmettelen, että miten ihminen, joka ei edes vasaraa ole pitänyt kädessä (oman ilmoituksensa mukaan) kehuu rakennuttaneensa talon ja tehneensä KAIKKI kilpailutukset jne.

Vastaavan työnjohtajan tehtäviä muuten yleensä sotketaan. Hänellä ei lähtökohtaisesti ole muuta kuin lakisääteiset velvoitteet:
1. rakentamisen aloittamisilmoituksesta huolehtiminen.
2. vastata, että rakennustyö tehdään rakennusluvan ja rakentamismääräysten mukaisesti.
3. vastaava tj ryhtyy toimiin havaittujen virheiden ja puutteiden johdosta.
4. hän tilaa lupapäätöksen mukaiset katselmukset viranomaisilta ja suorittaa kohteen muut tarkastukset.
5. lisäksi hän huolehtii, että työmaalla ovat hyväksytyt piirustukset ja tarkastuskirjat.

Vastaavan työnjohtajan tehtäviin ei siis kuulu osallistuminen hankintoihin tai muutenkaan työmaan johtamiseen ellei toisin ole sovittu. Jos taas vastaava työnjohtaja on tässä kohteessa johtanut työmaata, ei kirjoittaja voi väittää johtaneensa raksaa.[/QUOTE]

Nimenomaan näin tein. Mä vahdin että miehet tekivät sen mitä pitää ja juuri silloin kun pitikin. Ja jos tarvitsivat jotain niin minä hankin ja selvitin ja kyselin ja tarkistin yms. Ei rakennusmestari siellä koko päivää seisoskellut, sillä oli muitakin kohteita samaan aikaan työn alla...

[QUOTE="Vieras";23693789]Ihanaa SINULLE, kääntöpuolena isän ja lapsien heikompi side.
Olet tehnyt itsesi korvaamattomaksi ja ainoaksi oikeaksi vanhemmaksi lapsille.[/QUOTE]

Siis mitä? Menikö multa nyt jotain ohi,vai selitätkö nyt uudestaan että miten äidin työssäkäynti vaikuttaa isän ja lapsen suhteeseen? Eli parempi on,että kumpikin on poissa yhtä paljon,ettei vaan pääse lapsi kiintymään yhtään enempää siihen toiseen vanhempaan? Mitä helvettiä :laugh:

Eiköhän tää nyt mee niin lapselliseks tää keskustelu ellei sitä jo ollut,että hohhoijaa vaan. Tottakai mies on ihan tasavertainen vanhempi vaikka meillä nyt sattuu olemaan niin että kotona olen mä. Jos mies olisi kotona ja mä töissä,niin ei tulis mieleenkään ajatella että mies yrittää syrjäyttää mut vanhempana tai tuntea mitään mustasukkaisuutta asiasta. Naurettavaa.

:laugh: Mie olisin muuten nyt "rikas", jos oisin lyönyt vetoa! :P Mie arvasin, että tästä tulee vähintään 10 sivun ketju... :whistle:

Eli jos haluat toimivan provon, niin hauku kotiäitejä ja menestys on taattu, sillä samat eukot lankeaa näihin kerta toisensa jälkeen ja joka päivä! :D

[QUOTE="vieras";23694964]:laugh: Mie olisin muuten nyt "rikas", jos oisin lyönyt vetoa! :P Mie arvasin, että tästä tulee vähintään 10 sivun ketju... :whistle:

Eli jos haluat toimivan provon, niin hauku kotiäitejä ja menestys on taattu, sillä samat eukot lankeaa näihin kerta toisensa jälkeen ja joka päivä! :D[/QUOTE]

Niin :) Sitäkin voi miettiä että kummalla viiraa pahemmin,sillä joka näitä ketjuja aloittaa vai sillä joka niihin vastaa. Koska eihän tää asia jauhamalla muutu. Aloittajalla on vapaus halveksia ketä haluaa ja muilla on oikeus elää valitsemallaan tavalla ap:n halveksunnasta huolimatta.

Nimenomaan näin tein. Mä vahdin että miehet tekivät sen mitä pitää ja juuri silloin kun pitikin. Ja jos tarvitsivat jotain niin minä hankin ja selvitin ja kyselin ja tarkistin yms. Ei rakennusmestari siellä koko päivää seisoskellut, sillä oli muitakin kohteita samaan aikaan työn alla...

Entäs kun kirvesmiehet tarvitsivat neuvoa, sinäkö neuvoit?
Sinäkö mittasit korot, päätit miten paljon eristettä tarvitaan, minkäkokoiset ikkunat on (osaat siis lukea piirustuksiakin) , millaista ainesta tarvitaan talon pohjaan, miten paljon pumppuauton pitää tuoda betonia. Sinäkö osasit laskea, minkämittaista peltiä (jos tuli peltikate) pitää tilata jne.
Sinäkö kilpailutit sähkö- ja lvi-urakoitsijat?
Ole aika uskomaton pakkaus, ei voi muuta kuin ihailla.

Kas,kas... Työläisäiti haki lapset päiväkodista, laittoi pesukoneen päälle, ruoan uuniin ja istahtaa ensimmäisen kerran tänään netin ihmeelliseen maailmaan. Lapset piirtelevät ja kertovat samalla mukavasta ja virikkeellisestä päivästään. En pidä itseäni huonona äitinä, koska tiukan paikan (esim. avioeron) tullen pärjäisin yksin perheeni elättäjänä ja mun ei tarvitsisi kitsastella. MYÖS työeläkkeeni on ihan inhimillinen.

[QUOTE="vieras";23694828]no juuri se, että viisi vuotta on jo aika paljon elämästä. jos vaan olet kotona, kyllä mäkin miellän sut tuottamattomaks tai jotenkin työtä vieroksuvaksi. miljonäärit erikseen. mutta normaalit ihmiset siis. viidessä vuodessa tekee jo vaikka yliopistotutkinnon!![/QUOTE]

Mä en oikein käsitä sun ajatusmaailmaasi. Että elämässä on tärkeintä tuottavuus. Mä katson elämää vähän eri kantilta. Multa kuoli ystävä hänen lapsen ollessa 6 vuotias. En millään välttynyt peilaamasta asiaa omien lapsieni kautta. Entäs jos itse kuolisin nyt, niin ainakin lapseni ois saaneet olla äidin kanssa muutaman vuoden. Se merkitsee enemmän mitä ihmisen tuottavuus tässä maailmassa. Katsos kun me kaikki kuollaan jonain päivänä ja silloin se kuinka tuottavaa elämää kukakin on elänyt ei enään merkitse yhtään mitään. Ainoa asia mikä kuolemamme jälkeen merkitsee on ne muistot mitä mm lapsemme meistä mukanaan kantavat.

Kotiäitikin voi ansaita rahaa vaikka näyttäisi siltä että loisii vain kotona :) Itselläni jo isot lapset ja olen kotona, ansaitsen silti lähes 30 000€ vuodessa. Ja varmasti näyttää siltä että loisin kotona ja istuskelen hiekkalaatikon reunalla päivät.

Mutta elämä on :)

Yhteistyössä