Kyllä kotiäiti vaan taitaa olla laiska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puolueeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minä arvostan sen verran kiireetöntä aamua ja sitä että olen itse katsomassa että lapsi pääsee lähtemään eskariin, että en vaihtaisi sitä siihen että 6.00 raahaisin lapset hoitoon ja itse lähtisin töihin. No tosin minä sitten rupesin itsekin opiskelemaan kun sanoin itseni irti töistäni. Olen hyvin tyytyväinen ratkaisuun ja mietinkin miten voisi olla sielä niin kauan kotona että kakkonenkin pääsisi aloittamaan koulunsa kotoa.

[QUOTE="uuu";23688657]No esim. siinä, että yleensä fiksu ja älykäs ihminen alkaa kaivata elämäänsä myös vähän haasteellisempaa tekemistä, kuin mitä kotona makaaminen tarjoaa. Vuoden ehkä parinkin verran tuo vielä menee, mutta pidempi aika kyllä kertoo siitä, että joko ei ole mahdollisuutta haasteellisempiin tehtäviin kuin lastensa nenän pyyhkimiseen tai sitten ei vain viitsi.[/QUOTE]

Mikä siinä sitten on väärin? Miten se on sulta pois että joku hoitaa lapsensa kotona? Ymmärtäisin ketutuksen jos yhteiskunta vuodesta toiseen maksaisi kotiäideille palkkaa, mutta kolmen vuoden jälkeen kun penniäkään ei enää heru.

Meinaat sitten että kotiäideillä ei ole harrastuksia. Eivät voi tehdä vapaaehtoistyötä, Eivät voi olla täysillä mukana lastensa harrastuksissa (rahaa keräämässä, johtokunnassa istumassa, valmentamassa..). Eivät voi hoitaa samalla omia ikääntyneitä vanhempiaan omaishoitajan ominaisuudessa. Eivät voi hoitaa esim. miehensä firman kirjanpitoa samalla kotona ollessaan. Yms. yms.... Että makaavat vain kotona ja pyyhkivät lastensa neniä kun muuhun eivät kykene. Hieman suppea ajattelukanta sulla, vai?

[QUOTE="uuu";23688683]Olen pahoillani, jos sinun on paha olla, mutta silloin kannattaisi hakea jotain muutosta elämään... esim. työn muodossa.

Mutta kerro ihmeessä, mistä sinä (jos olet ollut kotiäiti jo vuosikausia) haet haasteita elämääsi.[/QUOTE]

Minä vastasin jo sulle, vai eikö noikaan riitä? :whistle:

Mikä siinä sitten on väärin? Miten se on sulta pois että joku hoitaa lapsensa kotona? Ymmärtäisin ketutuksen jos yhteiskunta vuodesta toiseen maksaisi kotiäideille palkkaa, mutta kolmen vuoden jälkeen kun penniäkään ei enää heru.

Meinaat sitten että kotiäideillä ei ole harrastuksia. Eivät voi tehdä vapaaehtoistyötä, Eivät voi olla täysillä mukana lastensa harrastuksissa (rahaa keräämässä, johtokunnassa istumassa, valmentamassa..). Eivät voi hoitaa samalla omia ikääntyneitä vanhempiaan omaishoitajan ominaisuudessa. Eivät voi hoitaa esim. miehensä firman kirjanpitoa samalla kotona ollessaan. Yms. yms.... Että makaavat vain kotona ja pyyhkivät lastensa neniä kun muuhun eivät kykene. Hieman suppea ajattelukanta sulla, vai?
Ei siinä ole mitään väärin, tässä nyt vain kerrotaan kunkin omia mielipiteitä, ja kerroin oman mielipiteeni, itse en osaa arvostaa sellaista ihmistä, joka jaksaa vuosikausia vain maata kotona. Jokainen saa toki tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta itse en tällaisia ihmisiä ymmärrä/arvosta.

Harrastuksia voi olla kaikilla, niin työtä tekevillä kuin kotona olevilla, se ei ole tässä se peruskysymys, että miten pääsääntöisesti päivänsä kuluttaa.

[QUOTE="uuu";23688731]Ei siinä ole mitään väärin, tässä nyt vain kerrotaan kunkin omia mielipiteitä, ja kerroin oman mielipiteeni, itse en osaa arvostaa sellaista ihmistä, joka jaksaa vuosikausia vain maata kotona. Jokainen saa toki tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee, mutta itse en tällaisia ihmisiä ymmärrä/arvosta.

Harrastuksia voi olla kaikilla, niin työtä tekevillä kuin kotona olevilla, se ei ole tässä se peruskysymys, että miten pääsääntöisesti päivänsä kuluttaa.[/QUOTE]

Ja kotiäidit sen viettää kotona makkoilemalla? No voin kertoa että kaikki eivät näin tee, vaikka sinä niin tekisitkin. Minun päiväni esim. saattaa mennä näin: Aamupalan jälkeen avoimeen kerhoon, kotiin syömään, ulkoilua lasten kanssa, välipalalle, uimaan, kotiin syömään ja illalla vaikka jonkin järjestön kokous tai vaikka punttisali kun mies on tullut töisä.

[QUOTE="vieras";23688750]Ja kotiäidit sen viettää kotona makkoilemalla? No voin kertoa että kaikki eivät näin tee, vaikka sinä niin tekisitkin. Minun päiväni esim. saattaa mennä näin: Aamupalan jälkeen avoimeen kerhoon, kotiin syömään, ulkoilua lasten kanssa, välipalalle, uimaan, kotiin syömään ja illalla vaikka jonkin järjestön kokous tai vaikka punttisali kun mies on tullut töisä.[/QUOTE]
Eli vietät päivät lötkösti lastesi kanssa puuhaten ja illalla kuntoilua harrastaen. Lomalla itsekin nautin tuollaisesta, mutta kaipaan kyllä elämääni vähän jotain muitakin haasteita, kun leivän voitelun lapsilleni.

mistä nämä ihmiset tulevat, jotka luulevat että kotiäidit makoilevat kotona...Itse eikä kukaan ystävä kotiäitini todellakaan makaile kotona..hoitavat lapsiaan, itseään, kotiaan, perhettään, usein vielä vanhempiaankin/ muita vanhuksia, pihaa jne... Aion todellakin olla 3v. asti kotiäiti ja en ole yhtään laiska.

Jos tämä Uuu ei ole provo, miksi hän hokee koko ajan kotona "makaamisesta"? Joo, tiedän itsekin kotiäitejä tai hoitovapaalla olijoita, jotka enimmäkseen ihan oikeasti makaavat kotona eivätkä jaksa edes ulkoilla lasten kanssa koko talvena. Sitten on sellaisia, kuten minäkin kolmen alle kouluikäisen kanssa, ettei aamuisin nukuta pitkään vaan herätys on parhaimmillaan klo 5-6 välillä aamuvirkkujen lasten kanssa. Haluan myös olla aktiivinen lasten kanssa, joten kyllä siinä mehut sellaisten 12-14 tuntisten päivien jälkeen alkaa olla tiristetty kokonaan. Lisäksi olen yh, joten ei ole miestä kauppa-apunakaan jne. Tämän koko ajan kotona ollessani olen kuitenkin samalla lisäksi opiskellut ja välillä käynyt hetkittäin töissäkin, joten näen tämän kaukana kotona makaamisesta. En halua laittaa lapsia ikinä päiväkotiin, vaan tarjota heille kotona jatkossakin ravintorikasta ruokaa ja huomioivaa hoivaa, joten muutan tämän "kotona makaamisen" pph-työksi, kunhan pienin kasvaa sen verran että nukkuu kokonaisia öitä jotta jaksan vielä hoitolapset lisänä. Helpompaa ja mielekkäämpää se pph työ kuitenkin on, kun ei tarvitse nousta raahaamaan omia lapsia päiväkotiin ja sieltä takaisin, joten mieluummin painan sitten töitä kotona sen aikaa, että kaikki lapset ovat kouluiässä/isompia koululaisia.

[QUOTE="uuu";23688779]Ilmeisesti kuten tuossa toisessa viestissä kävi ilmi, kotiäidille riittää haasteeksi se, että voitelee lapsille voileipiä ja kuljettaa heitä tarhaan. Sori, en tajunnut, että joillekin nuo melko yksinkertaiset tehtävät voivat olla melko haasteellisia.[/QUOTE]

Sulla on kyllä päättelykykyä! Tai noh... ainakin kovasti yritystä. Ajattelin, ettei aivojaan käyttävälle ihmiselle olisi vaikeaa keksiä, missä niitä aivojaan ja kykyjään voi käyttää myös työelämän ulkopuolella, mutta se olikin sitten vaikeaa sinulle. Olen pahoillani, arvioin kykysi ihan väärin. Jotkut tosiaan vaativat sitä ulkopuolelta ohjattua toimintaa (esim. työ) jotta osaavat käyttää aivoja ja mielikuvitusta ja että jaksavat elämässä.

Me toiset taas emme ole niin yksinkertaisia.

[QUOTE="uuu";23688747]Siis mitkä, nuoko vapaaehtoistyöt ja lasten harrastusrahaston keräykset. Noita samoja harrastuksia on työssä käyvillä...
Ainut mikä noista nyt oli ehkä työssäkäyviltä yleensä poissuljettu, oli tuo omaishoitajana toimiminen, mutta nuo liene poikkeustapauksia.[/QUOTE]

Työssäkäyvät eivät pysty millään paneutumaan niihin sillä määrällä kun "kotonaolijat" (näissä oli erona tosiaan se tehdyn työn määrä, ei se että työssöolevilla voi olla samoja harrastuksia ja vapaaehtoiskohteita). Tiedät sen kyllä itsekin. Moni saattaa myös luokitella itsensä kotimammaksi vaikka käykin esim. osapäivätyössä. Jotkut kotimammat tekevät sitä kotimammailua työkseen 24/7. Moni kotimamma tekee esim jälleenmyyntiä suurella volyymillä juuri siksi että on aikaa sille enemmän kuin työssäolevilla. Niin, yllättäen niitä onkin aikaslailla erilaisia elämäntilanteita niillä kotimammoilla jotka päivästä toiseen istuvat sinä hiekkiksen reunalla toisten halveksittavina.

Moni opiskelee. Moni tekee taidetta eri muodoissa ja myyvät niitä. Monella on oma putiikki netissä.

Vieläkö tarvitset esimerkkejä?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllähän;23688786:
kotona varmasti pääseekin helpolla jos vaan niistää nenän ja voitelee leivän, kuten ilmeisesti Uuu on tehnyt;)

Olen yrittänyt kysellä, että mitä ne kotiäidit sitten siellä kotona tekevät, mutta yksikään ei ole osannut vastata. Joku kertoi, että harrastaa vapaaehtoistyötä ja kuntoilua, mutta näitä samoja asioita nyt harrastaa moni työssäkäyvä, joten se nyt ei ihan riitä. Mutta kerro sinä ihmeessä, mikä siinä kotiäidin päivässä tarjoaa sinulle älyllistä haastetta.

Sulla on kyllä päättelykykyä! Tai noh... ainakin kovasti yritystä. Ajattelin, ettei aivojaan käyttävälle ihmiselle olisi vaikeaa keksiä, missä niitä aivojaan ja kykyjään voi käyttää myös työelämän ulkopuolella, mutta se olikin sitten vaikeaa sinulle. Olen pahoillani, arvioin kykysi ihan väärin. Jotkut tosiaan vaativat sitä ulkopuolelta ohjattua toimintaa (esim. työ) jotta osaavat käyttää aivoja ja mielikuvitusta ja että jaksavat elämässä.

Ja siltikään et vieläkään osannut kertoa, mikä sinulle tarjoaa päivisin älyllistä haastetta :D

[QUOTE="uuu";23688813]Olen yrittänyt kysellä, että mitä ne kotiäidit sitten siellä kotona tekevät, mutta yksikään ei ole osannut vastata. Joku kertoi, että harrastaa vapaaehtoistyötä ja kuntoilua, mutta näitä samoja asioita nyt harrastaa moni työssäkäyvä, joten se nyt ei ihan riitä. Mutta kerro sinä ihmeessä, mikä siinä kotiäidin päivässä tarjoaa sinulle älyllistä haastetta.[/QUOTE]

Jatkoin vastaustani ylle. =)

Minä en valitettavasti arvosta kotiäitiyttä sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kolme vuotta. En vain voi sille mitään, että kotona oleva tuntuu työtävieroksuvalta ja laiskalta.

Hahahaha!
Joo menen kyllä itse töihin kun nuorin on 3v. Sitten loppuu tuki ja ei todellakaan ole varaa jäädä kotiin.
Huh miten kateellinen olet :D Jos kerran pidät ihmistä laiskana joka hoitaa ja jolla on varaa hoita omat lapsensa!

Illan parhaat naurut sain

[QUOTE="uuu";23688813]Olen yrittänyt kysellä, että mitä ne kotiäidit sitten siellä kotona tekevät, mutta yksikään ei ole osannut vastata. Joku kertoi, että harrastaa vapaaehtoistyötä ja kuntoilua, mutta näitä samoja asioita nyt harrastaa moni työssäkäyvä, joten se nyt ei ihan riitä. Mutta kerro sinä ihmeessä, mikä siinä kotiäidin päivässä tarjoaa sinulle älyllistä haastetta.[/QUOTE]

Lapset tarjoaa minusta älyllisiä haasteita. Niiden kanssa on itse asiassa hyvinkin haastavaa, kun niiden kanssa oikeesti viettää sitä aikaa. Ystäviin olen paljon yhteydessä ja he tarjoavat niitä aikuisten asioita. Esikoisen aikaa muistan sen tunteen, kun mielestäni älylliset haasteet oli vähissä ja päivät tosi tylsiä. Nyt kun lapsia on useempia niin aika kuluu itse asiassa tosi hyvin. Kohta töihin paluu häämöttää kotivuosien jälkeen ja kyllä mä sitä itse asiassa odotan, se on kuin lomaa kotirumbaan verrattuna:)

[QUOTE="uuu";23688833]Ja siltikään et vieläkään osannut kertoa, mikä sinulle tarjoaa päivisin älyllistä haastetta :D[/QUOTE]

En ole osannut, vai en ole halunnut? Fiksu ja empaattinen veikkaisi jälkimmäistä, itse voisin sanoa, etten tuhlaile helmiä siolle.

Onnea sinne oravanpyörään :wave:

Työssäkäyvät eivät pysty millään paneutumaan niihin sillä määrällä kun "kotonaolijat" (näissä oli erona tosiaan se tehdyn työn määrä, ei se että työssöolevilla voi olla samoja harrastuksia ja vapaaehtoiskohteita). Tiedät sen kyllä itsekin. Moni saattaa myös luokitella itsensä kotimammaksi vaikka käykin esim. osapäivätyössä. Jotkut kotimammat tekevät sitä kotimammailua työkseen 24/7. Moni kotimamma tekee esim jälleenmyyntiä suurella volyymillä juuri siksi että on aikaa sille enemmän kuin työssäolevilla. Niin, yllättäen niitä onkin aikaslailla erilaisia elämäntilanteita niillä kotimammoilla jotka päivästä toiseen istuvat sinä hiekkiksen reunalla toisten halveksittavina.

Moni opiskelee. Moni tekee taidetta eri muodoissa ja myyvät niitä. Monella on oma putiikki netissä.

Vieläkö tarvitset esimerkkejä?
Heh, vai että automaattisesti kotiäidit ovatkin yhtäkkiä jotain taiteilijoita, jotka myyvät teoksiaan päivät pitkät netin kautta maailmalle :D

...taitaa nyt hiukan olla realiteetit siellä hukassa, suosittelisin sinullekin paluuta työelämään, niin saisit vähän suhteellisuudentajua takaisin.

Voiko tätä paremmin sanoa :D

Tää on niin naurettavaa tää kateus. Ihan suoraan sanon että jos ois varaa niin kyllä jäisin kotiin lasten kanssa vielä kun he täyttää sen 3v. Ja jos ois vielä varaa harrastaa ja tehdä vapaa-ehtoistyötä!
Vapaaehtoistyötä voi tehdä täyspäiväisesti ja vatiivuus tasoja on erilaisia. Jotkus hommat vaatii todella paljon kun taas jotkut voi olla ihan iisejä.

[QUOTE="uuu";23688871]Heh, vai että automaattisesti kotiäidit ovatkin yhtäkkiä jotain taiteilijoita, jotka myyvät teoksiaan päivät pitkät netin kautta maailmalle :D

...taitaa nyt hiukan olla realiteetit siellä hukassa, suosittelisin sinullekin paluuta työelämään, niin saisit vähän suhteellisuudentajua takaisin.[/QUOTE]

Ja niinhän ne argumentit loppui!!! Eipä ollut yllätys että lähdettiin taas haukkumislinjalle kun tulikin selkeä vastaus kysymykseen ja enää ei voinutkaan jaakata samaa asiaa. :D

Ps. Mä TEEN TÖITÄ ja hoidan silti lapseni kotona. OHO! Mutta miten tämä onkaan mahdollista kun kotiäidit ei tosiaan muuta tee kuin niistä nenää ja voitele leipiä...?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="uuu";23688871]Heh, vai että automaattisesti kotiäidit ovatkin yhtäkkiä jotain taiteilijoita, jotka myyvät teoksiaan päivät pitkät netin kautta maailmalle :D

...taitaa nyt hiukan olla realiteetit siellä hukassa, suosittelisin sinullekin paluuta työelämään, niin saisit vähän suhteellisuudentajua takaisin.[/QUOTE]

Minä en huomannut ollenkaan sellaista kohtaa missä sanottiin että kaikki kotiäidit olisivat automaattisesti taiteilijoita.
PItäisikö sinun työsi ohella hieman harjoittaa tuota lukutaitoa ja luetun ymmärtämistä?

En ole osannut, vai en ole halunnut? Fiksu ja empaattinen veikkaisi jälkimmäistä, itse voisin sanoa, etten tuhlaile helmiä siolle.

Onnea sinne oravanpyörään :wave:

Saahan sitä itselleen selitellä mitä haluaa. Kotiäidillehän tuo onkin ihan luvallista, että saa omat tekemisensä selitellä itselleen miten haluaa, kodin ulkopuolisessa elämässä pitääkin sitten jo vähän enemmän osata perustella niitä näkökantojaan, ei vain sillä, että ei nyt satu huvittamaan :)

Yhteistyössä