Mahtaa olla helppoa sellaisilla ihmisillä, joilla ei ole RAHAHUOLIA!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23617261]Oma talo --> lainat painaa päälle, vain toinen aikuinen töissä, toinen kotona pienen lapsen kanssa, eipä siihen muuta tarvita...:(

Niin hypetetään kotihoitoa, mutta ei sitä ainakaan suomen valtion taholta millään muotoa tueta![/QUOTE]

Moniin muihin maihin verrattuna itseasiassa tuetaan aika hyvinkin. Mutta tosissaan ihmisten elämäntilanteet on erilaisia ja vaikka kotihoitoa olisikin hyvä asia, niin mikäli se aiheuttaa sitä ettei ole varaa ostaa maitoa ja vanhemmat riitelevät jatkuvasti niin silloin varmaan kannattaisi miettiä josko se töihinpaluu olisi sittenkin parempi ratkaisu. Edes osa-aikaisena tai jos löytyisi jotain hommia mitä voisi tehdä kotoakäsin, mikäli siis perheen menoissa ei ole mitään mistä voisi säästää.

Helppo tietty ulkopuolisena sanoa, tiedän kyllä.

Saima.
[QUOTE="vieras ap";23617273]Tiuskitaan toisille rahan vähyyttä. Miestä vituttaa, että vaikka joka päivä heräät klo 05 ja lähdet töihin moneksi tunniksi, silti tilipäivänä laskunmaksun ja kaupassakäynnin jälkeen tili näyttää nollaa...:([/QUOTE]

Syytätte toisianne tuhlaamisesta vai?

Me ei taideta rahasta riidellä vaikkei sitä oikeastaan ole. kaikesta muuta kyllä osataan rakentaa mehukkaita riitoja (tai siis minä osaan).
Rahan vähyys kyllä välillä pistää ahdistamaan, mutta onneksi ollaan onnistutu vielä laskut maksamaan, ruokaa ostamaan ja lapsetkin saa tarvittaessaan uutta (tai käytettyä jos sattuu huolealla hinnalla hyvä vastaan kävelemään).
Eikä tää nykyinen tilanne oikeastaan edes sillälailla ahdista. Taisi ahdistuksen rima nousta kun odotettiin saadaanko monen kymmenen tuhannen euron lasku itselle maksettavaksi vai meneekö vakuutuksen piikkiin, minä kotona lastenkanssa ja mies pätkätöissä. sillon kieltämättä ahdisti ja pisti itkettämään se tilanne.

niinkin
[QUOTE="vieras";23617261]Oma talo --> lainat painaa päälle, vain toinen aikuinen töissä, toinen kotona pienen lapsen kanssa, eipä siihen muuta tarvita...:(

Niin hypetetään kotihoitoa, mutta ei sitä ainakaan suomen valtion taholta millään muotoa tueta![/QUOTE]

Tämä oma talo lainoineen on ihan itseaiheutettu tilanne, mikse sen valtion pitäisi sitä sen enemmän tukeakaan???? Ja jos on kerran varaa ottaa lainaa, niin ei voi kovin köyhä olla vai? Se, että on ottanut liika lainaa on taas ihan omaa tyhmyyttä...

Ei riidellä rahasta eikä muustakaan. Joskus olen pahoittanut mieleni, kun mies ei ole lainannut rahaa, kun olen tarvinnut. Tuosta aikaa vuosia ja rahat on nykyisin tavallaan yhteisiä. Toisten tileille ei ole käyttöoikeutta, mutta se maksaa kuka jaksaa.

"heh"
Mä kyllä väittäisin että jos on kinaamiseen taipuvainen henkilö niin kinaamisen aihe löytyy aina jostain, oli sitä rahaa tai ei. Sitten taas sopuisat ihmiset osaavat olla sopuisia vaikka eläisivätkin niukemmin.

ulkonainen
Meilla on hyvin rahaa kaytettavissa ja silti siita tulee riitaa. Miehellani on hyvin kallis maku ja vaikka meilla riittaakin rahaa, niin silti valilla arsyttaa etta han tuhlaa aivan alyttomia summia.

Toisaalta raha myos helpottaa; meilla kay siivooja ja lastenvahti, joten naista asioista ei tule koskaan riitaa.

öööh
Joo, mies käy töissä, minä käyn töissä...
Laskut maksettiin ja rahaa jäi tilille 50€ ja toinen tili nyt miinuksella. Ei me silti olla rahasta riidelty, ei se mitään hyödytä.
Luulen, että vaikka se veikkausvoittokin tulis niin kyllä se riita silti jostain keksittäis, ei se raha riitaa aiheuta, se vaan on yksi kanava aloittaa riita, riidaan syy on kyllä ihan muualla kuin rahassa, veikkaisin esim. henkilökemioita.

Onhan se hankaaa kun täytyy laskea tarkkaan mihin rahansa käyttää. Mutta että siitä ruvetaan tiuskimaan niin on aivan turhaa energian kulutusta.

Teidän tilanteessa olisi varmasti hyvä istua alas ja katsoa mihin se raha oikein kuluu. Täytyy tarkastella menoja ja miettiä missä voisi säästää, siten että olisi loppukuusta varaa hakea kaupasta vähän enemmänkin kuin maitopurkin.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mitä teidän tiuskiminen pitää sisällään?
Oletteko miettineet mistä turhasta voisi luopua, molemmilta jotain..

kuten joku jo
[QUOTE="vieras ap";23617273]Tiuskitaan toisille rahan vähyyttä. Miestä vituttaa, että vaikka joka päivä heräät klo 05 ja lähdet töihin moneksi tunniksi, silti tilipäivänä laskunmaksun ja kaupassakäynnin jälkeen tili näyttää nollaa...:([/QUOTE]

sanoikin, niin kannattaisi miettiä mitä asialle voisi tehdä. jos oikeasti mies tekee pitkiä työpäiviä ja teidän rahat ei silti riitä, jossain mättää. Asunto:eek:nko liian kallis? ruoka: ostatteko kaikki valmiina, katsotteko edullisinta kaupasta? vaatteet: kirpparilla käynti ei ole häpeä ja jos sieltä ostaa vain hyvälaatuista, mitäs vikaa siinä on? muut: tuhlaatteko ulkona syöntiin, baareihin, huvituksiin?

jos taas näissä osaatte säästää ja silti ei rahat riitä, olette todella köyhiä, joten suosittelen sosiaalitoimistoon menoa, tarvitsette oikeasti apua, eikä sekään ole tilapäisapuna häpeä. Ja lopettakaa tiuskiminen rahasta, teillä on muuten kohta ero edessä. Kysy vaikka mieheltä, mikä hänellä oikeasti riepoo, jos se on esim sinun rahankäyttösi, katso peiliin ja mieti mitä sille voisi tehdä. tsemppiä!

Rahaa on mutta helppoa ei ole. En mie nyt tiä mittään vakavia asioita mistä riieltäis, mut näin muuten ei elämässä kyllä ole helppoa ollu. Olen menettäny lapsen, kärsiny useista keskenmenoista, menettäny vanhemmat ja appivanhemmat, parhaan ystävän ja kavereita, sairastanu vakavasti kaks kertaa käyden jopa kuoleman porteilla, olen parantuva päihteiden väärinkäyttäjä.... Jatkanko listaa? Rahasta on ollu apua selviytymisessä nuistaki elämän tappioista, mulla on helvetin hyvä terapeutti. Juuri muuta hyötyä en siitä koe olevan, ettenkö ilmanki pärjäis kuhan ois katto pään päällä ja mies ja lapsi ja elukat saman katon alla. Ja kaikki terveinä.

"huoh"
[QUOTE="vieras ap";23617206]Siten, kun ei ole välillä varaa kuule hakea edes sitä maitopurkkia kaupasta. Mutta tästä taas huomaa, miten rikkaat ei tajua...[/QUOTE]

Onko siis silloin rikas jos on varaa ostaa maitopurkki vai miten tämä nyt menee?
En tosiaan ole rikas, ihan normaaliduunari mutta ruoka on sellainen mistä ei tingitä, oli miten oli.

"neiti"
Jos valitsee sen tien, että päättää kartuttaa omaa omaisuuttaan (=esim. asunto) mahdollisimman paljon huolimatta muusta rahan menosta, niin silloin täytyy varautua siihen, että täytyy tinkiä.

Omaisuuden kerääminen ei itselle ole koskaan ollut se ensimmäinen juttu, itse olen ihan tyytyväisenä elellyt kerrostalossa ja säästyneillä rahoilla sitten hankkinut turvaa elämään muulla tavoin. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, ostaako maitopurkin vai ei tai lähteäkö etelänlomalle vai maksaako lainan lyhennystä..

"jep jep"
[QUOTE="neiti";23617500]Jos valitsee sen tien, että päättää kartuttaa omaa omaisuuttaan (=esim. asunto) mahdollisimman paljon huolimatta muusta rahan menosta, niin silloin täytyy varautua siihen, että täytyy tinkiä.

Omaisuuden kerääminen ei itselle ole koskaan ollut se ensimmäinen juttu, itse olen ihan tyytyväisenä elellyt kerrostalossa ja säästyneillä rahoilla sitten hankkinut turvaa elämään muulla tavoin. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, ostaako maitopurkin vai ei tai lähteäkö etelänlomalle vai maksaako lainan lyhennystä..[/QUOTE]

Peesi!

ap on siis itse
aiheuttanut tilanteensa (ilmeisesti miehen kanssa kuitenkin), joten miksi syytellä muita? järjestäkää asianne teidän kukkarollenne sopivaksi. miettikää mikä on teille oikeasti tärkeintä, omaisuus jota hampaat irvessä joudutaan maksamaan, vai tyytyväinen perhe?

jokaisen pitää elää omien tulojen mukaan, niin se vain menee.

Mä olen ainakin huomannut,että se on aivan ihan MINUSTA ITSESTÄ kiinni paljon mulla rahaa kuukaudessa menee..Jos en tuhlaa turhuuksiin on varaa sisustaa kämppää,käydä ulkona ystävien kanssa tms ja aina varaa ostaa maitoa lapsille...
Tuntuu,et aika moni ns elää ylivarojensa ja sitten itketään kun raha asiat on persiillään.
Mun entinen mies oli sitä sorttia,että tavaraa piti olla..turhaakin..
Piti tilailla leffakerhoista elokuvia,kirjakerhoista kirjoja jne...
Ja kas kun alkoi laskut kerääntyä itketti.
Ei mua paljoo naurattanut,mutta hiljaa mielessäni ajattelin vain,että mitäs minä sanoin.:D

Viimeksi muokattu:
Ei meilläkään rahaa ovista tule (olen nyt kotona vauvan kanssa), menoja suunnitellaan yhdessä ja jonkin verran jää säätöön :p Meillä on miehen kanssa eri tilit ja nyt kun olen kotona mies kyselee et tarttenko rahaa jos menen kavereiden kanssa syömään tai muuten vaan. Ei ollut ainakaan toistaiseksi tarvetta, mutta se on kiva että toinen kysyy <3
Mun vanhemmat riiteli rahasta kun olin pieni, arvatkaa oliko hauskaa.

"Jeps"
[QUOTE="vieras";23617028]Me jos miehen kanssa kinastelemme, syynä on aina raha ja sen puute :(.
Mistä sellaiset ihmiset tappelee, joilla on rahaa niin että kaapit pursuaa? ...

Mietin joskus...

Voi kuinka meidän tilanne helpottisi veikkausvoitolla![/QUOTE]

Eroa siitä miehestäsi, niin ei tarvitse riidellä. Eiks nih?

Rahaa on mutta helppoa ei ole. En mie nyt tiä mittään vakavia asioita mistä riieltäis, mut näin muuten ei elämässä kyllä ole helppoa ollu. Olen menettäny lapsen, kärsiny useista keskenmenoista, menettäny vanhemmat ja appivanhemmat, parhaan ystävän ja kavereita, sairastanu vakavasti kaks kertaa käyden jopa kuoleman porteilla, olen parantuva päihteiden väärinkäyttäjä.... Jatkanko listaa? Rahasta on ollu apua selviytymisessä nuistaki elämän tappioista, mulla on helvetin hyvä terapeutti. Juuri muuta hyötyä en siitä koe olevan, ettenkö ilmanki pärjäis kuhan ois katto pään päällä ja mies ja lapsi ja elukat saman katon alla. Ja kaikki terveinä.
Voi ei :( Voimia sulle.

kun oikein mietin
asiaa, niin kyllä, minulla on helppoa kun ei ole rahahuolia. Jos minulla ei olisi tätä tulotasoa kuin nyt (se ei siis ole suuren suuri) ja minulla olisi huoli toimeentulosta ja elämisestä, niin olisi se aika rankkaa. Olin tuossa tilanteessa aikoinaan. Siihen auttoi se, että opiskelin hieman lisää ja sain parempipalkkaisen työn. Meillä ei toki ollut silloin lapsia ja ei tarvinnut miettiä olisiko kotihoito parempi heille eli sain "rauhassa" tehdä töitä.

Mutta jos on tuossa tilanteessa lasten kanssa, niin sitten pitää miettiä pitääkö tinkiä esim siitä asumisesta kun lapset vielä pieniä. Ja kun he kasvaneet ja voi mennä töihin niin tienaa sitten enemmän siihen parempaan asuntoon..

Yhteistyössä