hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"pinni"
jokaisen ipanan?
paljonko tulee 40€ jos sen jakaa 3 sisaruksen kesken?
tai jopa se 50€
noin niinkuin ajatuksena, onko se edelleen summa jota ei voi periaatteesta sijoittaa johonkin mitä lapsi toivoo?
onko ihan oikeasti se periaate siitä että ei osta vahingossakaan sellaista mitä lapsi toivoo niin vahva että on ylitsepääsemätöntä sijoittaa siihen se sama summa rahaa minkä joka tapauksessa sijoittaisi johonkin muuhun lahjaan :O
40 tai 50 € on ihan liian iso summa sijoitettavaksi sukulaislapsen synttärilahjaan. Omilleni voisin tuon hintaisia lahjoja ostaa, mutta en sukulaislapsille.

VIERAANA! :headwall:
Otetaan vaikka sellainen tapaus että miehellä on kolme sisarusta. Heillä on yhteensä 8 lasta. Jos jokainen heistä toivoisi 50 euron lahjaa synttäreiksi ja jouluksi se tekee 800 euroa vuodessa pelkkiin lasten lahjoihin! Siihen päälle vielä omat lapset, muut kummilapset, kaverisynttärit... Laske nyt vähän itsekin mistä summista tässä puhutaan.

Pointti on että on kohtuutonta olettaa juuri tuosta edellä mainisusta syystä, että vieraat ostaa sille omalle kultimussukalle hirvittävän hintaisia lahjoja. Monet ei yksinkertaisesti kehtaa sanoa että ei ole rahaa, ne tarvitaan ruokaan! Siksi se on härskiä pyytää noin pienelle jotain noin kallista.

Mä olen ainakin kolme kertaa tässä ketjussa sanonut (ja moni muu sen lisäksi) että vanhempien tehtävä on opettaa lapselle kohtuutta. SUN tehtävä on sanoa että pitää osata tyytyä vähempään, vaikka siihen tavis-perus-legopakettiin. Jopa siihen feikkilegopakettiin. SUN tehtävä on opettaa että rahaa ei tule kaupan seinästä tuosta vaan.

eli jos jokaiseen lapseen sijoittaa sen 10-20€ ostaakseen jonkun lahjan, niin sitä samaista 10-20€ ei voi sijoittaa yhteiseen lahjaan jolloin mahdollisesti voi ostaa sen isomman lahjan mitä lapsi toivoo?
siis jos tilanne on se että ei voi sijoittaa 50€ sisarusten jokaisen lapsen lahjaan.
se tässä nyt kummastuttaa, että on olemassa joku periaate joka estää sijoittamasta sitä samaa summaa mieluisaan lahjaan jonka joka tapauksessa käyttää siihen johonkin muuhun lahjaan..

sehän nyt on ihan sama kun lapsi toivoo vaaleanpunaista hello kitty puuhellaa, se maksaa 5€ enemmän kuin tavallinen kirkkaanpunainen puuhella, niin periaatteen vuoksi ei voida ostaa sitä mitä lapsi toivoo vaan hankitaan se tavan punainen hella, ihan vissiin siksi vain että aikuinen voi näin tehdä, periaatteesta.. koska lapsihan ei määrittele mitä lahjoja haluaa ja vanhemmat ei saa näitä toiveita esittää.. juuri tämä nyt tökkii näissä vastauksissa eniten. periaatteen vuoksi ei voida sijoittaa sitä 10-20€ siihen lapsen kalliiseen toiveeseen vaan se 10-20€ on saatava sijoittaa vaikka värityskyniin, muovailuvahaan ja heijastimeen.. periaatteesta ja lapsen on tähän tyytyminen ja siitä iloittava vaikka oikeasti se nyt vaan olisi halunnut sen jonkun isomman jutun

voi huoh
Kannattasikohan sun sitten sanoa niille sukulaisille YKSI toive tuosta listasta ja sanoa, että ostakaa se yhdessä. Olis melko paljon rehdimpää touhua.
Mutta ei, ku sä toivot että jokainen ostaa jotain erikseen eli kersas saa kaiken tuolta listalta.

Kannattasikohan sun sitten sanoa niille sukulaisille YKSI toive tuosta listasta ja sanoa, että ostakaa se yhdessä. Olis melko paljon rehdimpää touhua.
Mutta ei, ku sä toivot että jokainen ostaa jotain erikseen eli kersas saa kaiken tuolta listalta.
säkö tiedät nyt varmaksi mitä mä olen sanonut niille jotka toiveista on kysynyt?
ja tiedät mitä vastauksia mä olen saanut?
ja missä vaiheessa olen kirjoittanut että olen jokaiselta vieraalta "vaatinut" tiettyä juttua, mähän olen nimenomaan kirjoittanut että en oleta lapsen saavan kaikkea, varsinkaan poliisiasemaa

ff
en ole kyllä paljon kehdannut sukulaisille toiveita esitellä. Isovanhemmille olen jotain ehdottanut, kun ovat kysyneet. Meillä kyllä lapset tykkäävät aina kaikista lahjoista eivätkä tee mitään listoja. Kaupassa toki saattavt katsella, että tuo olisi kiva jne. mutta että mitään listoja!? No way!

---
säkö tiedät nyt varmaksi mitä mä olen sanonut niille jotka toiveista on kysynyt?
ja tiedät mitä vastauksia mä olen saanut?
ja missä vaiheessa olen kirjoittanut että olen jokaiselta vieraalta "vaatinut" tiettyä juttua, mähän olen nimenomaan kirjoittanut että en oleta lapsen saavan kaikkea, varsinkaan poliisiasemaa
No aika erikoista jos sua hävettäisi ja pitäisit lahjaa kalliina jos olisit nimenomaan toivonut kimppalahjaa johon jokaiselta menisi se 10-20e.

eli jos jokaiseen lapseen sijoittaa sen 10-20€ ostaakseen jonkun lahjan, niin sitä samaista 10-20€ ei voi sijoittaa yhteiseen lahjaan jolloin mahdollisesti voi ostaa sen isomman lahjan mitä lapsi toivoo?
siis jos tilanne on se että ei voi sijoittaa 50€ sisarusten jokaisen lapsen lahjaan.
se tässä nyt kummastuttaa, että on olemassa joku periaate joka estää sijoittamasta sitä samaa summaa mieluisaan lahjaan jonka joka tapauksessa käyttää siihen johonkin muuhun lahjaan..

sehän nyt on ihan sama kun lapsi toivoo vaaleanpunaista hello kitty puuhellaa, se maksaa 5€ enemmän kuin tavallinen kirkkaanpunainen puuhella, niin periaatteen vuoksi ei voida ostaa sitä mitä lapsi toivoo vaan hankitaan se tavan punainen hella, ihan vissiin siksi vain että aikuinen voi näin tehdä, periaatteesta.. koska lapsihan ei määrittele mitä lahjoja haluaa ja vanhemmat ei saa näitä toiveita esittää.. juuri tämä nyt tökkii näissä vastauksissa eniten. periaatteen vuoksi ei voida sijoittaa sitä 10-20€ siihen lapsen kalliiseen toiveeseen vaan se 10-20€ on saatava sijoittaa vaikka värityskyniin, muovailuvahaan ja heijastimeen.. periaatteesta ja lapsen on tähän tyytyminen ja siitä iloittava vaikka oikeasti se nyt vaan olisi halunnut sen jonkun isomman jutun
Aika jännää Neith että juuri sä pauhaat täällä periaatteesta (20 sivua tällaista jankkaamista...). Sullahan ne tunnetusti on periaatteet kohdallaan ja niistä ei luisteta, vaikka mikä olisi!

Häpeällä on suojaava vaikutus, sillä se saa ihmisen pohtimaan tekojensa seurauksia jo ennalta. Se auttaa välttämään sellaista toimintaa mikä aiheuttaisi kasvojen menetyksen. Häpeä myös estää tekemästä toiselle vääryyttä ja rikkomasta toisten rajoja. Lisäksi häpeä saa ihmisen kääntymään hyödyllisesti sisäänpäin, pohtimaan sitä, millaisena toiset mahdollisesti näkevät hänet. Häpeän erottaa syyllisyydestä se, että häpeään liittyy todellinen tai kuviteltu yleisö (kun taas syyllisyyteen liittyy jokin yleisöstä riippumaton moraalisääntö tms.) -Wikipedia

Viimeksi muokattu:
"Sirkkeli"
Ymmärrän kyllä tuon pointin, että kivempi on saada se yks kallis kimpassa ostettu lahja kuin monta halvempaa ei kallista.
Mutta sitä en ymmärrä, että lahjanantaja ei saa itse päättää mitä antaa. Vaan pitää noudattaa jotain pirun listaa, jonka synttärisankarin äiti on värkännyt. Se on varmaan se törkeysjuttu nro 2.

No mitäpä luulet? Olisko tämä ketju ollut vainaa jo sivulla 5, jos et itse olis roikkunut mukana? Kuinka sä jaksat vängätä, kun ei tämä tästä enää kummene?
nooh, hyvinhän tää aamullakin nous vaikka en ollut mukana.. :whistle:
mutta kyllä mä nyt olen jo saanut tarpeekseni ja tämä ketju vois mennä poistoon tai muuten vain kadota bittiavaruuteen
minen ole saanut muuta kuin pääni kipeäksi (ja jalan kun tässä istuessa törkkäsin jalan lasiin)
huonotuulisuuden tälle päivälle ja vakaan aikomuksen taas vaihtaa nimimerkkiä tai kadota kokonaan :snotty:

sivusta
Aika absurdi koko ketju.
Kyse on LAHJASTA. Jonka vieras tuo yleensä kun tulee johonkin juhlaan. Joskus se lahja on saajallekin mieluinen ja ns.napakymppi, joskus se lahja on huti ja sitä voi saaja irvistellen muistella vuosien jälkeen. Mutta sellainen lahja minusta on.
Lapsellekin olisi minusta oikein hyvä asia se opettaa ihan käytännön kautta. Eikä niin että saadut lahjat on aina listalta , mutta puheessa muistutetaan että aina ei ehkä niin olekaan.

"Mie"
Onko lapsen oikeasti muka hyvä saada kaikki haluamansa? Mun mielestä ei ole ja on vaan terveellistä että jää jotain mistä haaveilla ja johon voi vaikka säästää itse. Kyllä muakin hävettäis pyytää.

Meillä on ollut sellainen tapa, että me vanhemmat ollaan pyritty ostamaan synttäri/joululahjaksi lapsille, jotain mikä on lapsen toivomuslistalla, samoin mun äiti yleensä kyselee mitä lapset toivoo (siis lapsilta itseltään) ja ostaa sen mukaan tai sitten jotain vastaavaa. Muille ei olla lähdetty yhsilöimään mitä kukakin haluaa, vaan sanotaa että esim. legot tai akkari olis hyviä...
Mun mielestä lapsille tulee opettaa että kaikkia toiveita ei saa! Meidän pojat ovat ainakin ollaan hyvin tyytyväisiä muihinkin legoihin/tavaroihin mitä ovat saaneet synttäreillä/jouluna, joissain tapauksissa jopa se lahja minkä on saanut onkin parempi kuin mitään toivottu.

"vieras"
Sinun on NYT tehtävä ne rajat selviksi ja sanoa TIETENKIN lapselle että nuo toiveet on liian kalliita. Herranen aika sentään sinä olet VANHEMPI ja sinun on ne rajat asetettava. Kyllähän lapset voi toivoa mitä vaan mutta silloin on sanottava että pitää keksiä pienempi ja halvempi lahja. Tuskin se sunkaan lapsi nyt niin tyhmä on ettei tajua että joku legokokonaisuus on iso lahja. Toisekseen sun jutut on todella ristiriitaisia, taidat jauhaa paskaa suurimmaksi osaksi. Eka on otsikkona että TAAS hävettää ja tämä on ollut teidän tapa. Sitten tämä onkin eka kerta kun on näin kalliita toiveita. Tuo on hyväksikäyttöä. Ei ne läheisimmätkään välttämättä kehtaa sanoa kun lapsesta kyse ettei ole varaa ostaa niin kallista lahjaa.

"vieras"
Tavallaan mä ymmärrän ap:tä. On kiva antaa tuonikäisen haaveilla ja tehdä lahjalistoja, varsinkin jos lapsi osaa jo kaivella legoesitteitä jne. ja leikkiäkin, rakennella niillä. Legothan on tosi hienoja, ja kyllä, valitettavan kalliitakin monet. Se haaveilu kuitenkin usein tulee meiltä vanhemmilta, me annamme omien lapsuuden täyttymättömien toiveiden sitten täyttyä lapsessa ja lapsen kautta. Ihan kuten joku tuolla totesikin, voisi olla oikeasti tosi kiva, jos olisikin kaksi niitä poliisikoiria, tai kolme paloautoa. Lapset eivät luonnostaan tuossa iässä ymmärrä ja hahmota, että tähän sarjaan kuuluu nämä viisi juttua, kyllä se ohjaus vanhemmilta tulee. Ja käytöännössähän on aivan se ja sama, miten ap kasvattaa lastaan, yksikään palstalainen ei hänen kasvatusmetdejaan varmasti saa muutettua jankkaamalla teoreettisesti siitä, miten lapsi jää yksin jne. Ei hän välttämättä jää, jos hänet opetetaan samalla jakamaan ja ottamaan toiset huomioon. Moni täälläkin pauhaava äiti/isä opettaa omaa lastaan itsekkääksi ja omaa etuaan ajavaksi, koska tällä hetkellä on vallalla yleisestikin yhteiskunnassa mentaliteetti yksilöstä, yksilöllisyydestä ja yksilön oikeuksista. Moni vanhempi ajsttelee, että lapsesta tulee nynny ja muiden murjoma, jos hänet opetetaan jakamaan jne. mutta oikeastihan asia on päinvastoin. Sai lapsi sitten tuhannen euron edestä legoja synttäreinään ja tursusipa hänen lelulaatikkonsa miten tahansa, niin jos hän samalla saa vanhemmiltaan eväät toisten huomioimiseen ja jakamiseen, tulee hänestä tod.näk. sosiaalisesti taitava ja pidetty. Vaikka haluaisimme ajatella, että yksilöllisyys kunniaan (keinoin mihin hyvänsä), niin elämme yhteiskunnassa, jossa tarvitsemme toisiamme (ajakoot porvaripuolueet sitten sitä yksilöllisyyttä ja ihmisen mahdollisuuksia).

Hieman materialistin kuvahan ap:stä tulee, mutta haittaako sekään, lapsi on hänen ja hän kasvattaa lapsen haluamallaan tavalla. Itse ajattelisin (materialistisena myös), että lapset kyllä iloitsevat leluista, halvoista ja kalliista (niinhän me aikuisetkin), mutta syvin tyytyväisyys ja onnellisuus tulee henkisistä asioista (ystävät, perhe, luonto jne). Niitä asioita MINÄ aion lapsilleni näyttää ja kertoa, että vaikka tavarakin on iloa tuottavaa, niin hyvä olo tulee pitkällä tähtäimellä muista asioista. :)

ystävällisin terveisin
Pakko vielä sanoa, että samoin kun mua harmittaa Timo Soinin puolesta, kun monet toimittajat ymmärtää tahallaan häntä väärin omien ennakkoasenteidensa vuoksi, niin samoin täällä monet nyt alussa saamansa huonon kuvan vuoksi ymmärtää Neithiä ihan tahallaan väärin. Ap on monta kertaa selittänyt jotain asioita (esim. sen, että sukulaiset voivat ostaa kimpassa lahjoja eikä kaikkea oleta pojan saavan), niin silti vielä vikalla sivulla jotkut jankkaa, että miksi haluatte kaiken ja eikö voisi olla kimppalahjoja jne jne. Kyllä on muutamilla peiliin katsomisen paikka mielestäni.
Ei muuta :)

ryysyrannan rinsessa harmaana.
Luuletko että poikasi hyppisi ilosta saadessaan kaikki ne kalliit lahjat? Mitä poika sit unelmoisi ja toivoisi?

Tuttu poika 6 vee sai kaikki toivomansa kalliit lahjat jouluna, katsottuaan niitä hetken sanoi vaan että ÄITI ENKÖ MÄ SAA MITÄÄN MUUTA?? Eli eipä ollut lapsi tyytyväinen 6 kalliiseen lahjaan kun muuta sai 10 halvempaa. :D

Sulla menee nyt puurot ja vellit ihan sekaisin. Tässä ei kukaan (muistaakseni) ole käskenyt ehdoin tahdoin ostaa epämieluista lahjaa. Vaan on todettu että joku 120 euron legopaketin toivominen on kohtuutonta, KUN HALVEMPI EI KELPAA. Ensin sä kohkaat että tarvittais peruspalikoita, sitten ne ei kuitenkaan kelpaa. On myös vissi ero siinä halutaanko 10 euron legopaketti vai 100 euron legopaketti. Siinä on paljon suurempi ero kuin 30 ja 35 euron välillä

Eikä kukaan (taas muistaakseni) ole myöskään sanonut että ihan periaatteesta ei ostettaisi mieluista. Vaan että sellainenkin voi olla mieluisa, jota lapsi ei ole etukäteen mistään katalogista löytänyt. Siis yllätys.

Lasten kyky nauttia yksinkertaisista ja pienistäkin asioista on ihailtavaa, sitä pitäisi pikemminkin vaalia eikä hävittää. Kuinka on voitu olla kaupassa ja ostaa ties mitä kivaa, mutta päivän kohokohta on se kun näkee ambulanssin hälytysajossa. Tai kaivurin kaivamassa. Juttuja jotka aikuinen näkee lähinnä tylsinä ja arkisina. Lapset ei tarvitse hillitöntä määrää tavaraa ollakseen onnellisia. Siihen meidän aikuistenkin pitäisi pyrkiä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23554214:
Ei nuo ollut edes kalliita. Saa kai synttärilahjaksi nyt toivoa vähän kalliimpaa.
Kuka haluaa maksaa sukulais- tai kummialsten lahjoista 50-100 €? Tuon hintaisia lahjoja ostan omalle lapselle.
Meillä on 5 kummilasta ja heidän lahjansa maksavat keskimäärin 20-30 €/paketti.

Yhteistyössä