Tavallaan mä ymmärrän ap:tä. On kiva antaa tuonikäisen haaveilla ja tehdä lahjalistoja, varsinkin jos lapsi osaa jo kaivella legoesitteitä jne. ja leikkiäkin, rakennella niillä. Legothan on tosi hienoja, ja kyllä, valitettavan kalliitakin monet. Se haaveilu kuitenkin usein tulee meiltä vanhemmilta, me annamme omien lapsuuden täyttymättömien toiveiden sitten täyttyä lapsessa ja lapsen kautta. Ihan kuten joku tuolla totesikin, voisi olla oikeasti tosi kiva, jos olisikin kaksi niitä poliisikoiria, tai kolme paloautoa. Lapset eivät luonnostaan tuossa iässä ymmärrä ja hahmota, että tähän sarjaan kuuluu nämä viisi juttua, kyllä se ohjaus vanhemmilta tulee. Ja käytöännössähän on aivan se ja sama, miten ap kasvattaa lastaan, yksikään palstalainen ei hänen kasvatusmetdejaan varmasti saa muutettua jankkaamalla teoreettisesti siitä, miten lapsi jää yksin jne. Ei hän välttämättä jää, jos hänet opetetaan samalla jakamaan ja ottamaan toiset huomioon. Moni täälläkin pauhaava äiti/isä opettaa omaa lastaan itsekkääksi ja omaa etuaan ajavaksi, koska tällä hetkellä on vallalla yleisestikin yhteiskunnassa mentaliteetti yksilöstä, yksilöllisyydestä ja yksilön oikeuksista. Moni vanhempi ajsttelee, että lapsesta tulee nynny ja muiden murjoma, jos hänet opetetaan jakamaan jne. mutta oikeastihan asia on päinvastoin. Sai lapsi sitten tuhannen euron edestä legoja synttäreinään ja tursusipa hänen lelulaatikkonsa miten tahansa, niin jos hän samalla saa vanhemmiltaan eväät toisten huomioimiseen ja jakamiseen, tulee hänestä tod.näk. sosiaalisesti taitava ja pidetty. Vaikka haluaisimme ajatella, että yksilöllisyys kunniaan (keinoin mihin hyvänsä), niin elämme yhteiskunnassa, jossa tarvitsemme toisiamme (ajakoot porvaripuolueet sitten sitä yksilöllisyyttä ja ihmisen mahdollisuuksia).
Hieman materialistin kuvahan ap:stä tulee, mutta haittaako sekään, lapsi on hänen ja hän kasvattaa lapsen haluamallaan tavalla. Itse ajattelisin (materialistisena myös), että lapset kyllä iloitsevat leluista, halvoista ja kalliista (niinhän me aikuisetkin), mutta syvin tyytyväisyys ja onnellisuus tulee henkisistä asioista (ystävät, perhe, luonto jne). Niitä asioita MINÄ aion lapsilleni näyttää ja kertoa, että vaikka tavarakin on iloa tuottavaa, niin hyvä olo tulee pitkällä tähtäimellä muista asioista.