Mun mielestä on kuitenkin kohtuutonta haukkua pientä lasta ilkeäksi ja kamalaksi lapseksi ihan vain siksi, että "osaa" toivoa joitain tiettyjä tavaroita. Oma 3v. lapseni rakastaa myös legoja ja osaa kyllä haaveilla vaikka mistä leluista, muistaa joululta kuinka kirjoitettiin joulupukille kirje ja usein kertookin toivovansa joulupukilta sitä ja tätä.
Ja tietää kyllä tarkkaan eri legopaketteja, koska on joskus isän kanssa ottaneet kaupasta legokatalogin, jota lukee ahkerasti. Siitä huolimatta lapseni on innoissaan pienestä "krääsästä", jota tulee happy mealin mukana ym. ja osaa kyllä kiittää (ja on kiitollinen) saadessaan uusia juttuja esim. tuliaisina. Eli nämä asiat eivät ole toisiaan poissulkevia!
MUTTA, olen kyllä sitä mieltä, että ap:n eli äidin asenteessa on parantamisen varaa. Aikuisen tehtävä on suodattaa lapsen toiveita eteenpäin ja kertoa, ettei kaikkea voi saada, vaikka haaveileekin. Ja todella opettaa olemaan kiitollinen pienistä asioista ja sen, ettei lahjat ole pääasia.
Lahjatoiveista voi vinkata, jos joku kysyy, mutta lapselle ei tarvitse kaikkea näyttää. Mun mielestä on vain fiksua, jos lahjaksi tulee pääasiassa tarpeellisia (sellaisia joita muutenkin tulisi hankittua), koska ainakaan meillä ei ole säilytystilaa kaikelle mahdolliselle tavaralle. Mutta tätä ei tarvitse lapselle paljastaa, vaan se onkin sitten yllätys, kun paketista paljastuu joku toivottu juttu. "Mistä mummi tiesikään, että sä olet haaveillut tästä?!" Eli ei lahjalistoja lapsen "tietoon".