hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neith";23545669]mitä opetusta?
siis että haluamiaan asioita ei saisi toivoa lahjaksi?
mä en ymmärrä miksi ihmeessä lapselle pitäisi ostaa ei mieluisia lahjoja, tai miksi mun äitinä pitäisi nyt sitten toivoa lapsen puolesta noita ei mieluisia lahjoja :O
mä en aikuisena ilahdu lahjasta jota inhoan, kammoksun tai pidän rumana ja epäkäytännöllisenä (toki aikuisena osaan kiittää hymyillen ja piilottaa tavaran kaappiin seuraavaksi 10 vuodeksi) niin miksi lapsen pitäisi saada sellaisia?[/QUOTE]

Pointti olikin, että lapsi ei tarvitse, eikä hänen kuulukaan saada kaikkea toivomaansa tavaraa.

sivusta
[QUOTE="Neith";23545678]mitenköhän se ei osaa arvostaa saamiaan asioita? :O
siis saiskohan nyt perusteluja
eihän se saa kaikkea mitä haluaa, mistä tuon nyt repäisit?[/QUOTE]

Arvostaako poika sitä halpaa pikkuautoa tai "halpis" traktoria jonka saisi ? Hyvä jos niin. vai kiukutteleeko jos ei saanutkaan sitä mitä toivoi ?

"Neith"
[QUOTE="vieras";23545675]Voi nyt vee, ei ole äidin ahneudella rajaa.

Kuule sano ettei tartte tuoda mitään! Kun sulle ei passaa mikään.

Ennen lahjan antaja päätti mitä ostaa. Nytkö se saaja määrää -tai tässä tapauksessa saajan äiti- määrää mitä saa tuoda?

Ei jumalauta.[/QUOTE]

eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O
nuo lahjatoiveet on esittänyt poika, en minä. minä vain välitän tiedon niille jotka sitä kysyvät

meidän suvussa on aina esitetty lahjatoiveita, eli lahjojen antamisen on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajaa ja olla jotain mitä lahjan saaja on toivonut/tarvinnut
lahjoja ostetaan yhdessä ja yksin riippuen rahatilanteesta ja lahjan hinnasta

"vieras"

No lue nyt ajatuksella itsekin omat tekstis. Pitäs saada just sitä kallista laatukamaa, mitä poika ja sä haluutte, ei mitään muuta, se olis TURHAA KRÄÄSÄÄ. Ja ei vaatetta, niitä on jo. Ja blaa blaa blaa.

Älä helvetissä pilaa lastas. Ehdit vielä kasvattaa siitä fiksun. Nyt opettelette arvostamaan sitä, että jokainen muistaa teitä juhlapäivänänne omalla tavallaan, omalla ajatuksellaan. Siitä ei saa pettyä.

"jep"

Juu, se saa kaiken mitä ei ole edes tiennyt haluavansa ja minkä äiti haluaa :D

äidille ja pojalle
[QUOTE="Neith";23545669]mitä opetusta?
siis että haluamiaan asioita ei saisi toivoa lahjaksi?
mä en ymmärrä miksi ihmeessä lapselle pitäisi ostaa ei mieluisia lahjoja, tai miksi mun äitinä pitäisi nyt sitten toivoa lapsen puolesta noita ei mieluisia lahjoja :O
mä en aikuisena ilahdu lahjasta jota inhoan, kammoksun tai pidän rumana ja epäkäytännöllisenä (toki aikuisena osaan kiittää hymyillen ja piilottaa tavaran kaappiin seuraavaksi 10 vuodeksi) niin miksi lapsen pitäisi saada sellaisia?[/QUOTE]

Oletko lukenut kirjan? Siinä Onnilla on niin paljon leluja, ettei hän enää viihdy leikeissä. Sitten joulupukki tuo vahingossa Onnille romulautakasan, ja Onni innostuu rakentamaan laudoista ja huomaa, että itse tekeminen ja luovuus ovat tärkeämpiä kuin toinen toistaan laadukkaammat ja nimekkäämmät lahjat.

Ehkäpä sinä ostat lapsellesi niin paljon leluja, että rima nousee koko ajan korkeammalle? Kuinka korkealle se voi nousta?

"vieras"
Ou mai kaad...meillä lapset täyttää 12v, 10v, 5v ja 3v, eikä kukaan ole kyllä tuollaisia lahjalistoja tehny...joskus kummit tai iusovanhemmat kyselee toiveita, mut ei meidän 5v:kään ees osaa toivoa tuolliaisia määriä leluja...
Joulun aikaan 5v:llä oli yksi iso toive, sen toteutti "joulupukki" eli me vanhemmat, en kummeilta kehtai pyytää satojen eurojen lahjoja...

sivusta
[QUOTE="Neith";23545706]eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O
nuo lahjatoiveet on esittänyt poika, en minä. minä vain välitän tiedon niille jotka sitä kysyvät

meidän suvussa on aina esitetty lahjatoiveita, eli lahjojen antamisen on tarkoitus ilahduttaa lahjan saajaa ja olla jotain mitä lahjan saaja on toivonut/tarvinnut
lahjoja ostetaan yhdessä ja yksin riippuen rahatilanteesta ja lahjan hinnasta[/QUOTE]

käpylehmä vois ollakin sun lapselle ihan kiva juttu.
Ja oikeesti, ei kukaan ole sitä kattilaa tuomassa. Vaan kamalaa, joku voi tuoda kirjan joka ei kuulu Kunnaksen sarjaan tai vastaavaan. Onko sekin sitten pettymys teille ?

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545706]eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O[/QUOTE]

Kyllä. Juurikin noin. Tuo on tapana. Opettaa olemaan kiitollinen lahjasta, siitä, että joku muistaa syntymäpäivänä lahjalla, vaikkei se se unelmalahja olisikaan. Ja että tärkeintä on läheisten läsnäolo juhlassa.

(No niin, tunnustat että lapses tykkää paskaa jos ei saa just mitä haluaa...)

Ja siis en minäkään pidä krääsästä, mutta toisaalta en voi mennä ohjailemaan muiden ostamia lahjoja. Kyllä olen kironnut yhtä sun toista, mitä lapsi on saanut, mutta kas kummaa kun lapsi onkin itse tykännyt. Siinä on minulla sitten nieleksemistä, että ei se aina mene niin kuin minä tahdon.

Ja sen ylimääräisen tavaran ostelun voi lopettaa, ei se lapsi siitä ainakaan enää pahemmaksi muutu. Minä toivon, että lapsellani on jouluna ja synttäreinä ja muutenkin tunne, että jes sain tämän mitä toivoin ja: jes, minusta välitetään ja minua muistettiin :) Että jos paketissa ei olekaan sitä mitä toivoo, se ei ole katastrofi kenellekään meidän perheessä.

Ja muuten, lahjoista kiitetään aina kun niitä saadaan.

"Neith"
Arvostaako poika sitä halpaa pikkuautoa tai "halpis" traktoria jonka saisi ? Hyvä jos niin. vai kiukutteleeko jos ei saanutkaan sitä mitä toivoi ?
kyllä, poika ilahtuu siitä sen saadessaan ja sitten se itkee sen hajotessa ihan normi käytössä.. eli krääsä ei kestä, siksi en halua krääsää.. on järjetöntä ostaa leluja jotka kestävät max 2kk ja sitten ne menee roskiin, sitä halpatuotettua paskaa jota ei ole tehty kestämään..
jos lapsi toivoo lego paloasemaa niin eihän se nyt ilahdu jos se saa sen sijaan muovailuvaha törpön :O
siis ei tarkoitus ole että lapsi saa kaikki mitä haluaa synttäri/joulu lahjaksi, mutta kyllähän nyt ideana on saada osa niistä eikä ihan kaikkea muuta kuin sen haluamia juttuja

sivusta
[QUOTE="Neith";23545737]kyllä, poika ilahtuu siitä sen saadessaan ja sitten se itkee sen hajotessa ihan normi käytössä.. eli krääsä ei kestä, siksi en halua krääsää.. on järjetöntä ostaa leluja jotka kestävät max 2kk ja sitten ne menee roskiin, sitä halpatuotettua paskaa jota ei ole tehty kestämään..
jos lapsi toivoo lego paloasemaa niin eihän se nyt ilahdu jos se saa sen sijaan muovailuvaha törpön :O
siis ei tarkoitus ole että lapsi saa kaikki mitä haluaa synttäri/joulu lahjaksi, mutta kyllähän nyt ideana on saada osa niistä eikä ihan kaikkea muuta kuin sen haluamia juttuja[/QUOTE]

Kannataa muuten tutustua leluvalikoimiin tarkemmin. Sen kalliin usean kympin traktorin tai työkoneen rinnalla ainoa vaihtoehto ei ole kiinassa valmistettu euron muovilelu joka hajoaa heti.

Ja minusta on helvetin surullista, että sun lapsi ei osaa iloita lahjasta jos ei ole just se mitä toivoi.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545327]mutta siis en kait mä voi esittää muitakaan toiveita sitten sukulaisille kun poika kerran noita haluaa :|[/QUOTE]

Juu et voi. Ostat itse jonkun noista ja se riittää. Sukulaiset ostaa pörssin mukaan, ei lapsen oikkujen mukaan.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545737]siis ei tarkoitus ole että lapsi saa kaikki mitä haluaa synttäri/joulu lahjaksi, mutta kyllähän nyt ideana on saada osa niistä eikä ihan kaikkea muuta kuin sen haluamia juttuja[/QUOTE]

No jos sä ostat sille sen mitä eniten haluaa, niin eihän kaikki ole silloin muuta kuin mitä haluaa?

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja äidille ja pojalle;23545717:
Oletko lukenut kirjan? Siinä Onnilla on niin paljon leluja, ettei hän enää viihdy leikeissä. Sitten joulupukki tuo vahingossa Onnille romulautakasan, ja Onni innostuu rakentamaan laudoista ja huomaa, että itse tekeminen ja luovuus ovat tärkeämpiä kuin toinen toistaan laadukkaammat ja nimekkäämmät lahjat.

Ehkäpä sinä ostat lapsellesi niin paljon leluja, että rima nousee koko ajan korkeammalle? Kuinka korkealle se voi nousta?
lapsella on paljon erilaisia leluja, on myös työkalupakki ja romulautaa millä tykkää pihalla puuhailla ;)
mä nimenomaan toivoisin että lapsella on hyviä kestäviä leluja joiden parissa se viihtyy, erilaisia sellaisia.
ja tuossa lego jutussa nyt vaan on se että se merkki maksaa, mutta halvempi merkki esim cobi joka kävisi yhtä hyvin noin muuten, on laadultaan huonoa (meillä on paloauto ja se ei pysy kasassa kun ne palikat on vinoja..)
tuota lego paloasemaa poika on kuolannut kaupassa 3kk, tukkirekkaa se on pyydellyt 6kk jne
eli ei se saa kaikkea mitä haluaa juuri silloin kun se haluaa.

sivusta
[QUOTE="Neith";23545767]lapsella on paljon erilaisia leluja, on myös työkalupakki ja romulautaa millä tykkää pihalla puuhailla ;)
mä nimenomaan toivoisin että lapsella on hyviä kestäviä leluja joiden parissa se viihtyy, erilaisia sellaisia.
ja tuossa lego jutussa nyt vaan on se että se merkki maksaa, mutta halvempi merkki esim cobi joka kävisi yhtä hyvin noin muuten, on laadultaan huonoa (meillä on paloauto ja se ei pysy kasassa kun ne palikat on vinoja..)
tuota lego paloasemaa poika on kuolannut kaupassa 3kk, tukkirekkaa se on pyydellyt 6kk jne
eli ei se saa kaikkea mitä haluaa juuri silloin kun se haluaa.[/QUOTE]

Pyydä vain "LEGOJA" sen tarkemmin erittelemättä. Niitä on pikkurasioitakin, niiku joku jo sanoikin. Eikö nekään kelpaisi ?

"jaa"
Eikös vanhemmat voi ostaa yhden noista toiveista ja muut sitten mitä haluavat?
Niin meillä yleensä toimitaan. Ja joo, tulee krääsääkin muttei tulis mieleenkään valittaa:)

"vieras"
Oleksä sama tyyppi, joka pukeutui juhliin ihan epäsopiviin goottikolttuihin ja märisit, ettet viitsi parin juhlan takia satsata yhteen laadukkaaseen, käytännölliseen juhla-asuun joka sopisi kaikkiin tilaisuuksiin..? :LOL:

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545706]eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O

lahjoja ostetaan yhdessä ja yksin riippuen rahatilanteesta ja lahjan hinnasta[/QUOTE]

Ei kun voisit kertoa että poika leikkii mielellään esim. poliisi- ja palomiesleluilla. Näin lahjan tuoja voisi oman budjetin mukaan säätää minkä hintaisen lahjan hän tuo. Itse en osta sukulaislapsille 50-100 € lahjoja.

"Ellabella"
[QUOTE="vieras";23545793]Oleksä sama tyyppi, joka pukeutui juhliin ihan epäsopiviin goottikolttuihin ja märisit, ettet viitsi parin juhlan takia satsata yhteen laadukkaaseen, käytännölliseen juhla-asuun joka sopisi kaikkiin tilaisuuksiin..? :LOL:[/QUOTE]

Mäkin muistan ap:n kyseisestä ketjusta, ja muista samantyyppisistä jutuista, on jäänyt kieltämättä negatiivinen mielikuva.

Kai me sitten eletään jotenkin tosi vaatimattomasti (vaikka hukutaankin tavaraan mun mielestä ja lapset leikkii tosi innokkaasti päivät pitkät) kun mun 4v täyttävä tyttö ei edes osaa toivoa mitään. Siis ei tiedä minkään legohässäköiden olemassaolosta tai juuri muustakaan. Ei vierailla useinkaan missään leluosastoilla, mainoksia eivät näe mistään (ei katsota kaupallisilta kanavilta lastenohjelmia). Joten ei osaa toivoa mitään täsmällistä, osaa vaan sanoa esim että prinsessaleluja tai vaikka rooliasun. Nyt toiveena tosiaan se trampoliini.

Olen tosi ylpeä siitä, miten lapset ilahtuvat ja kiittävät vilpittömästi jokaisesta saamastaan lahjasta, vaikkapa kirpparilta ostetuista paperinukeista (jotka muuten nimetään parhaaksi lahjaksi jos joku kysyy). Tiedän että raha ei kasva puissa kenelläkään mun sukulaisella tai kaverilla, etenkin jos on omia lapsia, joten ei tulisi mieleenkään olettaa kalliita lahjoja. Aina kuitenkin ovat olleet iloisia lahjoistaan, ja kyllä selviävät pettymyksestä jos joku menee rikki. Sitähän se elämä on, välillä harmittaa mutta onneksi muitakin leluja on tilalle.

Me myös karsitaan tietyin väliajoin leluja varastoon, jotta ne tuntuvat kivoilta uudelleen kun otetaan esiin kun ovat jo unohtuneet. Useimmiten tehdään niin kun tulee jouluna ja synttäreillä paljon uutta. Muuten neljän lapsen kanssa hukuttaisi kertakaikkiaan tavaroihin. Ja mua ottaisi päähän se, että lapset omistaisivat niin paljon leluja että jotkut seisoisivat tyhjän panttina kun niihin on kyllästytty.

Yhteistyössä