hitto että hävettää taas ilmoitella pojan synttäri toiveita..

• Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Ellabella";23545820]Mäkin muistan ap:n kyseisestä ketjusta, ja muista samantyyppisistä jutuista, on jäänyt kieltämättä negatiivinen mielikuva.[/QUOTE]

Niin itsekeskeinen ihminen, että huh huh.

Kehtaa talsia hienoihin juhliin epäsopivassa asussa koska ITSE ei huvita "tuhlata" asuun, jolle ei ole kuin satunnaista käyttöä, mutta OMIIN juhliin kyllä on tarkat laatuvaatimukset lapsen lahjoillekin.

voi jeesus
[QUOTE="Neith";23545706]eli mun pitäisi nyt sanoa että ei tarvitse tuoda mitään tai tuokaa ihan mitä vaan, sitten pakottaa lapsi hymyillen kiittämään vaikka kattilasta tai käpylehmästä ja olemaan onnellinen ihan vain siitä että joku tuli kylään :O
[/QUOTE]

Näin normaalit ihmiset toimii. Siis hyvien tapojen mukaisesti. Teillä näitä ei näemmä osata. Nimenomaan siitä synttärijuhlissa KUULUISI olla kyse, mukavista juhlista, joissa on kivaa koska vieraat tulivat paikalle! Jos jonkun lahjan siinä sivussa saa, niin kiva, mutta ne lahjat EI TODELLAKAAN pitäisi olla se pääasia.

äidille ja pojalle
[QUOTE="vieras";23545869]Ja tuo otsikko... tuohan on ihan valetta, että sua hävettäis! Sä et häpeä vähääkään, paitsi jos joku erehtyy tuomaan lahjan joka ei ole SUN mieleisesi.[/QUOTE]

Itse ajattelin, että aloittaja oli sarkastinen ja oli itse asiassa hyvillään, että hänen poikansa on niin laatutietoinen (kuten heti hymiö siinä ennen listan alkua).

Surullista, jos juhliinne ei voi tulle vaatimattoman lahjan kera, se voi karsia kouluiässä kavereita pois.

Näin normaalit ihmiset toimii. Siis hyvien tapojen mukaisesti. Teillä näitä ei näemmä osata. Nimenomaan siitä synttärijuhlissa KUULUISI olla kyse, mukavista juhlista, joissa on kivaa koska vieraat tulivat paikalle! Jos jonkun lahjan siinä sivussa saa, niin kiva, mutta ne lahjat EI TODELLAKAAN pitäisi olla se pääasia.
Sama ollaan opetettu meidän lapsille, että ne JUHLAT on itse tarkoitus eli kivaa aikaa yhdessä läheisten kanssa! Lahjat on vaan plussaa. Ja ihana huomata että lapsillekin juhlien odotus on pääasia, lahjat eivät ole mielessä lainkaan!

"vieras"
Ap, jos mä oisin sun poikas täti tai kummi tai jotain, niin antaisin pojallesi lahjaksi jonkin kivan kirjan.
Kyllä, antaisin synttärilahjaksi 5 - 25 euroa maksavan kirjan, vaikka lapsen lahjatoiveet olisivat oikea hevonen, ferrari ja mopoauto :D

Ja jos et usko, niin nuo teinitkin on sitä mieltä, että oon löytänyt aina kivat lahjat :)

"Neith"
[QUOTE="vieras";23545801]Ei kun voisit kertoa että poika leikkii mielellään esim. poliisi- ja palomiesleluilla. Näin lahjan tuoja voisi oman budjetin mukaan säätää minkä hintaisen lahjan hän tuo. Itse en osta sukulaislapsille 50-100 € lahjoja.[/QUOTE]

tätä on harrastettu kyllä, mutta nyt on in nimenomaan legot, nimenomaan paloautot ja poliisi autot, ja kun meillä on jo noita ajoneuvoja niin lapsi ei älyä toivoa samanlaista joka jo on, enkä mäkään viitsi toivoa sille samaa mitä meillä jo on..
noin pääsääntöisesti lahjatoivelistat koostuu x määrästä lapsen toivomia leluja, sitten x määrä aikuisten ideoimia leluja ja sitten tarpellisia ja käytännöllisiä tavaroita. lapsi saa siitä listastaan x määrän asioita, lisäksi sitten niitä meidän aikuisten toivomia juttuja.

Häpeä!
Huh, jos mun reilu 3-v alkaisi ladella tollasia listoja niin mua tosissaan HÄVETTÄISI. Nimenomaan itseni puolesta, miten olen onnistunut kasvattamaan pikkulapsesta niin materialistisen.

Mäkään en tykkää mistään ns. krääsästä, mutta en kuvittelisikan esittäväni tuollaisia lahjoja. Jos joku kysyy mitä halutaan/tarvitaan niin kerron mitä vaatekokoa käyttää ja vaikka kirjat on aina hyviä. Vieraat tuo mitä tuo ja meillä hymyillään ja kiitetään kauniisti. AINA! Jos halutaan lisää legoja niin sanon legoja, jolloin voi ostaa vaikka mistä 70% alesta mitä haluaa, eikä tarvi stressata onko just se kallis poliisiasema tjms.

"Neith"
[QUOTE="vieras";23545773]Niin siis eikö sun penskaas ole opetettu ollenkaan sietämään pettymyksiä?[/QUOTE]

on opetettu, se kyllä kohtaa niitä ihan tarpeeksi, ihan varmasti tulee saamaan vastaansa elämänsä aikana kaiken näköisiä pettymyksiä. se ei saa kaikkea mitä haluaa, se ei saa asioita aina kun se haluaa jne

"jep"
Jaahas, onkohan sun lapsi sitten samanlainen kuin mun tutun lapsi.... Juhlissa aina kysyy heti ovella kaikilta 'Mitä toit mulle?' tai 'Missä mun lahja?' ja muistuttelee vuosienkin päästä eräälle sukulaiselle - joka ei ollut tuonut kuin kortin synttärilahjaksi tiettyjen syiden takia - että 'missä se mun lahja on kun sä et yks kerta tuonut mitään?'

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545986]noin pääsääntöisesti lahjatoivelistat koostuu x määrästä lapsen toivomia leluja, sitten x määrä aikuisten ideoimia leluja ja sitten tarpellisia ja käytännöllisiä tavaroita. lapsi saa siitä listastaan x määrän asioita, lisäksi sitten niitä meidän aikuisten toivomia juttuja.[/QUOTE]

:O :O :O

Siis mitkä listat??? Mä luulin että lahjalistoja tekee hääparit...

"vieras"
[QUOTE="Neith";23545986]tätä on harrastettu kyllä, mutta nyt on in nimenomaan legot, nimenomaan paloautot ja poliisi autot, ja kun meillä on jo noita ajoneuvoja niin lapsi ei älyä toivoa samanlaista joka jo on, enkä mäkään viitsi toivoa sille samaa mitä meillä jo on..
noin pääsääntöisesti lahjatoivelistat koostuu x määrästä lapsen toivomia leluja, sitten x määrä aikuisten ideoimia leluja ja sitten tarpellisia ja käytännöllisiä tavaroita. lapsi saa siitä listastaan x määrän asioita, lisäksi sitten niitä meidän aikuisten toivomia juttuja.[/QUOTE]

Ostatko itse sukulaislapsille 50-100 € lahjoja? Esimerkiksi meillä on 5 kummilasta, ei tulisi mieleenkään upottaa lahjoihin tuollaisia summia.

"vieras"
[QUOTE="Neith";23546004]on opetettu, se kyllä kohtaa niitä ihan tarpeeksi, ihan varmasti tulee saamaan vastaansa elämänsä aikana kaiken näköisiä pettymyksiä. se ei saa kaikkea mitä haluaa, se ei saa asioita aina kun se haluaa jne[/QUOTE]

No mikäs ongelma se sitten on, jos jokainen tuo sellaisen lahjan kun tahtoo tuoda? Lapses kiittää kauniisti ja hiljaa mielessään ajattelee että ok, ei ollut ihan sitä mitä toivoin, mutta aina ei saa just sitä minkä haluaa.

"Neith"
[QUOTE="vieras";23545977]Ap, jos mä oisin sun poikas täti tai kummi tai jotain, niin antaisin pojallesi lahjaksi jonkin kivan kirjan.
Kyllä, antaisin synttärilahjaksi 5 - 25 euroa maksavan kirjan, vaikka lapsen lahjatoiveet olisivat oikea hevonen, ferrari ja mopoauto :D

Ja jos et usko, niin nuo teinitkin on sitä mieltä, että oon löytänyt aina kivat lahjat :)[/QUOTE]

kyllä mäkin voin hyvin antaa lapselle lahjaksi kirjan, tosin mä tiedustelen ensin vanhemmilta millaisista kirjoista lapsi tykkää ja onko jotain tiettyä kirjasarjaa mitä kerää/lukee ja mitä kirjoja siitä sarjasta jo on.
sama koskee kaikkia muitakin toiveita, eli ostan sitä mitä toivotaan.
jos sisko sanoo että lapset tarvitsevat kuravaatteet lahjaksi niin kysyn mitä merkkiä ja mitä väriä.

edelleenkin meillä suvussa toimitaan noiden lahjalistojen mukaan.
jokainen saa lahjaksi sitä mitä toivoo, mistä tykkää ja mitä tarvitsee

BananaMama
Pahasti on menossa pieleen... Onneksi todellakaan ei tarvi ostaa pojallesi lahjoja (tosin olen joutunut ostamaan jonkun kerran joillekin muille ylihemmoiteltuille ja saanut vain pahan mielen kun lapsi tuskin vilkaisee lahjaansa, vaikka se oli "toivottu" muttei se kallein tavara)

"vieras"
[QUOTE="Neith";23546060]kyllä mäkin voin hyvin antaa lapselle lahjaksi kirjan, tosin mä tiedustelen ensin vanhemmilta millaisista kirjoista lapsi tykkää ja onko jotain tiettyä kirjasarjaa mitä kerää/lukee ja mitä kirjoja siitä sarjasta jo on.
sama koskee kaikkia muitakin toiveita, eli ostan sitä mitä toivotaan.
jos sisko sanoo että lapset tarvitsevat kuravaatteet lahjaksi niin kysyn mitä merkkiä ja mitä väriä.

edelleenkin meillä suvussa toimitaan noiden lahjalistojen mukaan.
jokainen saa lahjaksi sitä mitä toivoo, mistä tykkää ja mitä tarvitsee[/QUOTE]

Millaisia rahasummia vuodessaa käytät muiden lasten joulu- ja synttärilahjoihin?

"Neith"
Alkuperäinen kirjoittaja Häpeä!;23545994:
Huh, jos mun reilu 3-v alkaisi ladella tollasia listoja niin mua tosissaan HÄVETTÄISI. Nimenomaan itseni puolesta, miten olen onnistunut kasvattamaan pikkulapsesta niin materialistisen.

Mäkään en tykkää mistään ns. krääsästä, mutta en kuvittelisikan esittäväni tuollaisia lahjoja. Jos joku kysyy mitä halutaan/tarvitaan niin kerron mitä vaatekokoa käyttää ja vaikka kirjat on aina hyviä. Vieraat tuo mitä tuo ja meillä hymyillään ja kiitetään kauniisti. AINA! Jos halutaan lisää legoja niin sanon legoja, jolloin voi ostaa vaikka mistä 70% alesta mitä haluaa, eikä tarvi stressata onko just se kallis poliisiasema tjms.
kyllä meillä kiitetään ihan jokaisesta lahjasta, niin lapsi kuin aikuisetkin.
jos lapsella on tiettyjä toiveita niin tottakait mä ne toiveet esitän, ettei tule samoja juttuja mitä meillä jo on, ettei tule asioita mistä lapsi ei tykkää/tarvitse
vaatteista kerron mitä puuttuu/tarvitaan ja millaista.
nyt vain tänävuonna on hitusen kalliita noi toiveet ja siksi "hävettää" niitä esittää, mutta kun ei nyt ole muitakaan lapsen haluamia juttuja esittää, ei ole vaate tarvetta tai muuta vastaavaa

"vieras"
[QUOTE="Neith";23546060]edelleenkin meillä suvussa toimitaan noiden lahjalistojen mukaan.
jokainen saa lahjaksi sitä mitä toivoo, mistä tykkää ja mitä tarvitsee[/QUOTE]

No mikä se sun ongelmas sitten oli? Mikä ton aloituksen pointti on? Miks hitossa sä märiset että hävettää kun ei kuitenkaan hävetä, teillä on tapana kinuta kalliita lahjoja ja saada niitä, ja se on kaikille teille ok?

Vai sitäkö sä halusit päästä lesottaan? Että meilläpä ostellaan vaan tyyriitä paketteja?

"Neith"
[QUOTE="vieras";23546077]Millaisia rahasummia vuodessaa käytät muiden lasten joulu- ja synttärilahjoihin?[/QUOTE]

käytän sen verran mitä lahjatoiveita on, jos lapsi haluaa jonkun isomman jutun niin ostetaan kimpassa muiden sisarusten kanssa, tai koko perhe yhdessä
samalla tyylillä meillä ostetaan aikuisillekkin lahjoja

"vieras"
[QUOTE="Neith";23546113]käytän sen verran mitä lahjatoiveita on, jos lapsi haluaa jonkun isomman jutun niin ostetaan kimpassa muiden sisarusten kanssa, tai koko perhe yhdessä
samalla tyylillä meillä ostetaan aikuisillekkin lahjoja[/QUOTE]

Minkä verran itse yleensä panostat per lahja 20 €?

äidille ja pojalle
Tämä taisikin olla provo. Että 4-vuotis synttäreille tehdään lapsen ja vanhempien lahjalista? Ja, että aikuisille sukulaisille ostellaan lahjoja toivelistojen mukaan? Silti pakko kysyä, että esitätkö toiveesi myös lapsen kavereille, jotka on synttäreille kutsuttu vai onko tämä vain sukulaisten juttu?

Yhteistyössä