Köyhyys omaa syytä

• Viestiketjun aloittaja Paha sana
  • Ensimmäinen viesti
Paha sana
Jos ajatellaan, että en olisi lapsena saanut hoitoa vaivoihini... lääkärit olivat alkuunsa sitä mieltä, etten opi kävelemään ja täten elinikäni jää johonkuhun 20-30 ikävuoteen. Sain fysioterapiaa 3 kertaa viikossa 14 vuoden ajan. Kouluiässä ajattelivat, etten selviä tavallisessa koulussa, pitivät jälkeenjääneenä. Testien jälkeen halusivat iskeä minut muutamaa luokkaa ylemmäs.

Olisiko yhteiskunnan kannattanut luovuttaa suhteeni? Uskoa ekaan prognoosiin ja sulkea laitokseen? Olisin varmasti tylsämielinen pyörätuoliin sidottu ja köyhä. Mutta sain tukea niin yhteiskunnalta kuin perheeltäni ja olen kohtalaisen tavallinen ihminen. Olen 31v, olen opiskellut 24 vuotta elämästäni, käyn töissä ja pystyn liikkumaan suunnilleen samoin kuin muutkin. Sosiaaliset suhteet ovat vaikeita minulle, mutta selviän arjessa kuitenkin.

Jos leikataan määrärahoja kaltaisiltani, kuka hyötyy?
Oliko joku leikkaamassa tukia? Enkä nyt ymmärrä tota sun yleisasennettakaan. Siis olet saanut tukea, olet opiskellut, perhe on ollut läsnä ja olet taistellut itsesi nousuun todella vaikeasta asemasta. Missä ongelma?

En ole köyhä enkä kipeä, minä olen kiitollinen siitä kaikesta mitä Suomi ja elämä on minulle antanut. Ei ole tarvetta potkia duunareita, köyhiä ja kipeitä päähän vain sentakia että luulen olevani jotain parempaa.

Minut on kasvatettu eri tavalla ilmeisesti kuin moni muu ja en ole syntynyt kultalusikka perseessä, ehkä sieltä kumpuaa ymmärrys muitakin kohtaan.
Jälleen, ei kyse ole köyhien päähän potkimisesta. Vaan siitä, että köyhät usein syyttävät omasta tilanteestaan paremmin toimeen tulevia. Edes tajuamatta kuinka naurettaviksi se heidät tekee Suomen tasoisessa hyvinvointivaltiossa.

Jos halusit olla parturi, älä ruikuta siitä että yritysjohtaja ajaa Maseratilla. Valintojen maailma. Tämä ei siis nyt sinulle henkilökohtaisesit, vaan yleisesti.

OLET asian ytimessä.

Ihmistä kohdellaan niin, kuin antaa itseään kohdella, myös työelämässä.
Minun mielestäni siis.
Jokin syy tähän on. Ehkä se paskatyö - paskatyöntekijät luokittelu, arvot.

Päiväpostin jakajien palkkaa ei ole tietääkseni alennettu.
Mutta jos lehdenjaossa on tapahtunut palkkojen ja työehtojen romahdus, on hyyvä, että asia pääsee edes julkisuuteen.

Turun Sanomien nettisivuillahan oli (on) aihetta koskeva yksi aloitus.
Keskusteluun jätettiin se ensimmäinen kommentti.

Loppuosa poistettiin.
Siinä loppuosassa oli mm. luottamusmies kertomassa keskustelijoille, että tällaista asiaa ei saa tuoda julkisuuteen. :)
Että tällaisia ihmisiä, tällaista porukkaa - tällaisia työntekijöitä.
Samaa mieltä. En ymmärrä yhtään miksi jotkut antavat itseänsä kohdeltavan huonosti. Oli sitten kyse työpaikasta tai parisuhteesta. Kyllä itseään pitää rakastaa ja arvostaa, eikä koskaan saa alistua kynnysmatoksi! PRKL!!!

"Napakymppi"
Jälleen, ei kyse ole köyhien päähän potkimisesta. Vaan siitä, että köyhät usein syyttävät omasta tilanteestaan paremmin toimeen tulevia. Edes tajuamatta kuinka naurettaviksi se heidät tekee Suomen tasoisessa hyvinvointivaltiossa.

Jos halusit olla parturi, älä ruikuta siitä että yritysjohtaja ajaa Maseratilla. Valintojen maailma. Tämä ei siis nyt sinulle henkilökohtaisesit, vaan yleisesti.
Suoraan asian ytimeen! KOMPPAAN!

Köyhyydestään valittavat tuntuvat näkevän syyn köyhyyteensä siinä, että joku toinen ei ole köyhä.

Kokoa itsesi, puppe. Lähtökohtaisesti ihmisen elämäntilanne riippuu perintötekijöistä, ympäristöstä ja omista teoista. Vaan kun Suomessa ei oikein nuo kaksi ensimmäistä riitä syyksi sille, ettei päässyt peruskoulua pidemmälle, vaan valitsi urakseen Siwan kassan.
Tuo on karrikoitua, ja vaikka ei kuullosta kovin kauniilta eikä ehkä reilultakaan, niin osittain totta. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka kouluttautuminen on mahdollista Suomessa vanhempien varallisuudesta huolimatta, niin on olemassa muitakin kuin taloudellisia seikkoja, jotka vaikuttavat uravalintoihin sekä koulutukseen hhakeutumiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi perheen tai suvun arvot, joiden perusteella lapsi tekee valintojaan. Lisäksi kannattaa muistaa, että on olemassa myös sellaisia perheitä joilla ei ole mahdollisuutta tukea lapsiaan taloudellisesti edes lukiossa. Kyseeseen tulevat matkat, kirjat ja koko elatus kotona.

Valitettavasti taitaa olla myös niin (tämä on ihan minun omaa tulkintaani, voin olla aivan väärässäkin) että toisissa perheissä lasten itsensäkehittämishaaveet ja itsetunto lakaistaan maton alle jo pienestä pitäen: Ei sinusta mitään tohtoria tule/ ei meidän suvussa olla lukumiehiä/ töihin vaan heti koulusta/ ei isäsikään koulussa istunut/ meidän suvussa ei mitän filosooffeja elätetä ja niin edelleen.

Lisään vielä, että moni huonompiosainen todella katkeroituneena syyttelee paremmin koulutettuja siitä, että heillä itselään on heikompi elintaso. Tämä on surkeaa ja kertoo epätoivossta: Itse ajattelen, että mitä enemmän omalla työlläni tienaan, sitä enemmän verottaja pakottaa minut köyhiä auttamaan. Logiikka on outo köyhimpien kesken he ajattelevat, että ikään kuin paremmin toimeentulevien elintaso kuuluisi myös heille, tai ainakin että se on heiltä pois. Tämä tas kertoo vain siitä, miten suuri sosiaaline ja kulttuurinen kuilu Suomessakin on rikkaiden ja köyhien välillä, vaikka suomalaiset ovat globaalissa mittakaavassa todella homogeeninen kansakunta. Meilläkin on siis "ne toiset", jotka ovat aina syyllisiä kaikkeen omaan kurjuuteen.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Oletteko muuten ajatelleet sellaista asiaa, että köyhyyttä on aina olemassa, eikä sitä saada koskaan poistumaan. Köyhyys on verrannollista.
juuri siksi on olemassa tulontasauspolitiikka, että tuossa verrannossa ihmisten erot eivät repeäisi liian suuriksi. Tällä hetkellä tätä hyväksi havaittua tasausta yritetään romuttaa.

Se että maailmassa joillekin kasautuu hirveitä omaisuuksia, ei muuten perustu mihinkään luonnonlakiin ja välttämättömyyteen. Se vain on ahneimman lailla päästetty siihen pisteeseen, että luonnon resursseilla sopivasti sumplimalla ja niitä omimalla vaikka toiselta puolelta maapalloa voi netota enemmän kuin kolmen miljardin ihmisen koko elämän aikainen tulo. Luonnonvaroissa itsessään ei ole mitään nimilappua kenelle ne kuuluvat ja miten niistä revitty hyöty pitää jakaa.

hyvää joulua
Yritätkö kenties kieltää ihmisellä olevan vapaata tahtoa?
Yritätkö kenties kieltää Korvatunturilla olevan Joulupukkia?

Siittä vaan todistamaan vapaan tahdon olemassaolo jos pystyt. Veikkaanpa että et pysty. Filosofisissa tiedekunnissa ainakin oltaneen kiinostuneita todistuksestasi, niissä kun on vasta 3000 vuotta asiaa pohdittu eikä vieläkään ole saatu varmuutta, mutta nyt löytyi netin nero joka sen todistaa. not.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvää joulua;23534299:
Yritätkö kenties kieltää Korvatunturilla olevan Joulupukkia?

Siittä vaan todistamaan vapaan tahdon olemassaolo jos pystyt. Veikkaanpa että et pysty. Filosofisissa tiedekunnissa ainakin oltaneen kiinostuneita todistuksestasi, niissä kun on vasta 3000 vuotta asiaa pohdittu eikä vieläkään ole saatu varmuutta, mutta nyt löytyi netin nero joka sen todistaa. not.
Oliko tuo kyllä vai ei?

ngn
Näin se näköjään menee. Hyvin omillaan toimeentuleva tulee omillaan toimeen hyvin vain koska onni on ollut myötä. Huonosti toimeentulevan toimeentulemattomuus on jonkun muun vika.
Tasan ei mene nallekarkit edelleenkään ja kyllä monet voivat ihan huoletta kiittää onnea ja vähemmän leijua omalla erinomaisuudellaan, jos pisu on noussut hattuun ja oma ego hipoo taivaita niin antakaa palaa vain, ei minun tälläisistä ihmisistä tarvitse pitää.

"vieras"
Näin se näköjään menee. Hyvin omillaan toimeentuleva tulee omillaan toimeen hyvin vain koska onni on ollut myötä. Huonosti toimeentulevan toimeentulemattomuus on jonkun muun vika.
No ei tietenkään näin. Siihen elämässä menestymiseen/menestymättömyyteen vaikuttavat lukuisat asiat, joita on tietenkin myös oma ahkeruus, sinnikkyys, älykkyys ja taito. Mutta ne eivät yksinään määrää elämän suuntaa, vaan siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23533628]Hyvin suurella todennäköisyydellä sun isä on vanha. Miten nuorena vakavasti sairastunut olisi ehtinyt omaisuuttaan tai säästöjään kerryttää kun välttämättä ei ole ehtinyt tulla työkokemusta edes sen vertaa että saisi sitä ansiosidonnaista sen huimat 500 euroa. TämäkinKÖ on silkkaa tyhmyyttä?[/QUOTE]

Menikö sormi suuhun?
Ja HUOM! En pidä meitä köyhinä mutta minulla olisi muutama loistava esimerkki koskien vakuutuksia. Meillä on HYVÄT vakuutukset ja ne vie meidän tuloista suuremman osan kuin päivähoitomaksu. Oli silkkaa hyvää tuuria että otettiin henkivakuutus ennen sairastumista. Puoli vuotta eteen päin ja vakuutusta ei olisi annettu tai sitten siihen olisi tehty hemmetinmoisia rajoituksia, Ymmärrätkö tämän? Meillä kävi silkka tuuri asian kanssa. Toinen juttu on se, että jos meistä toinen joutuisi pyörätuoliin, meille korvattaisiin 100000 euroa. Joo, kuulostaa ihan mahtavalta summalta. Sillä maksaisimme esimerkiksi lainat pois. Ei, meillä ei ole "turhia" lainoja. Työkyky olisi mennyt ikiajoiksi, asuntolainaa ei olisi mutta ei me rahassa kylvettäisi lähellekään. Lisäksi pyörätuoliin joutuminen toisi takuulla erilaisia kustannuksia jo ihan sen takia että asuntoa pitäisi muuttaa ja mitä liekään. Ja nyt kun olet tulossa taas mussuttamaan siitä että on se kumma että oltaisiin köyhiä tuossa tilanteessa niin lue toinen rivi tekstistäni. Tämä oli vain hypoteettinen tilanne.

Minimityöttömyyseläkkeestäei joudu itse maksamaan kaikkia mainitsemiasi asioita. Niihin on saatavana lukuisia erilaisia tukia. Näistä enimmäiseksi tulee mieleen asumistuki, kuntoutustuki ja mikäli katsotaan, ettei hän kykene ammatilliseen koulutukseen, eläkettä saavan hoitotuki.
Ai herranjumala et nyt pistää vihaksi täysin tietämättömät puheet!! Itse olen pienellä eläkkeellä. Saan asumistukea, mutta vuokraa pitää itse maksaa. Maksan kaikki lääkkeemme itse, vaatteet, matkat, ruuat.. aivan kaiken ja siltikään en saa ylimääräisiä tukia mistään. En saa edes toimeentulotukea.

Ja sitten fakta: kuntoutustuki/-raha = eläke. Noita ei voi saada yhtä aikaa kun ovat yksi ja sama asia. Eläkettä saavan hoitotuki riippuu tasan siitä miten hyvin yksin selviää,sillä ei ole mitään tekemistä kouluttautumisen kanssa. Huomaa kyllä ettet tiedä mistä puhut.

"vieras"
Tasan ei mene nallekarkit edelleenkään ja kyllä monet voivat ihan huoletta kiittää onnea ja vähemmän leijua omalla erinomaisuudellaan, jos pisu on noussut hattuun ja oma ego hipoo taivaita niin antakaa palaa vain, ei minun tälläisistä ihmisistä tarvitse pitää.
Viestisi on edelleen aivan mitäänsanomaton. Ei se ole päähännousua jos todetaan, että köyhyyteen vaikuttavat myös ihmisen omat päätökset eivät vain ulkoiset seikat.

Ja edelleen, tasa-arvoisemmaksi ei paljon valtio muutu, joten onnea on aikalailla kaikille tarjolla, jos vain älyävät sitä ottaa. Eikä onni tätä valtiota rakentanut, vaan ihmisten työ.

tähänkin voi varautua
Toki se on aina omaa syytä jos on kouluttautunut matalapalkkaiselle alalle ja omaa vikaa on, ettei ole mennyt rikkaisiin naimisiin. Omaa syytä lienee masentuminenkin. Meillä taloudellinen alamäki alkoi kun mies kuoli ja kaikki jäi mulle, velkoineen päivineen. Masennuin enkä jaksanut välittää, sain juuri ja juuri hoidettua lapset. Määräaikaista työsuhdetta ei luonnollisestikaan jatkettu kun olin koko ajan saikulla. Nyt sitten maksellaan vielä moooooonta vuotta pienestä palkasta tuon ajan "laskua". Mutta omaa vikaahan se kaikki on.
Taloudellisesti kuitenkin tuollaiseenkin tilanteeseen on hyvä varautua etukäteen: me otettiin molemmille henkivakuutus samalla kun otettiin iso asuntolaina- ettei noin kamalassa tilanteessa tarvitsisi vielä tuskailla talousvaikeuksienkin kanssa ja mahdollisesti lapsia muuttaa surun keskellä uuteen kotiinkin. Henkinen puoli onkin sitten eri juttu toivottavasti tilanteesi näyttää jo hivenen valoisammalta tänä päivänä :)

Tunnen niitä, joilla jokainen pienikin heilahdus veneessä heittää matkustajansa laidan yli, kun elämässä on yhtä ongelmasta toiseen porskuttelua ja ihan omien valintojen vuoksi. Heissä edelleen yhtälailla korkeasti koulutettua ja matalapalkkaista.
Luulisit sitten ymmärtävän, ettei ihminen ole toisensa kopio,ja toinen ei todellakaan pysty tekemään aina sitä mitä toinen.

Tutkittua tietoa on myös, että mikään muu yksittäinen tekijä ei vaikuta ihmisen varalliseen menestykseen yhtäpaljon kuin lähtökohdat-jopa täällä lintukotoisassa Suomessa.

Tämäkin on jumalaan ja joulupukkiin verrattava uskomus, jota ei ole todistettu missään mitenkään. Ainoa tapa jolla tuo luulo voitaisiin todistaa olisi että sama yksilö eläisi kaksi elämää, toisen hyvistä lähtökohdista ja toisen huonoista, ja sitten katsottaisiin mihin yksilö päätyy.

Koska tällaista koetta ei voi käytännössä tehdä, niin on tyydyttävä eri yksilöiden tarkasteluun, ja siinä tarkastelussa ei kyllä mikään korreloi sosiaalisen aseman kanssa niin vahvasti kuin lähtökohdat joihin kukin sattuu syntymään.
Peesi

hahaaa
Ai herranjumala et nyt pistää vihaksi täysin tietämättömät puheet!! Itse olen pienellä eläkkeellä. Saan asumistukea, mutta vuokraa pitää itse maksaa. Maksan kaikki lääkkeemme itse, vaatteet, matkat, ruuat.. aivan kaiken ja siltikään en saa ylimääräisiä tukia mistään. En saa edes toimeentulotukea.

Ja sitten fakta: kuntoutustuki/-raha = eläke. Noita ei voi saada yhtä aikaa kun ovat yksi ja sama asia. Eläkettä saavan hoitotuki riippuu tasan siitä miten hyvin yksin selviää,sillä ei ole mitään tekemistä kouluttautumisen kanssa. Huomaa kyllä ettet tiedä mistä puhut.
Maksat vuokran itse ja saat asumistukea. Hei tässä varmaan tarkoitettiin sillä itse maksamisella sitä, että maksaa itse omilla rahoilla. Ei esim. sitä, että maksaa itse verkkopankissa saamillaan tuilla.

Ja sitten faktaa.

Eläkettä saavan hoitotuki

Eläkettä saavan hoitotuki on tarkoitettu tukemaan sairaan tai vammaisen eläkkeensaajan kotona asumista ja siellä tapahtuvaa hoitoa. Lisäksi se korvaa sairaudesta tai vammaisuudesta aiheutuvia erityiskustannuksia.

Hoitotuen voi saada vain eläkkeensaaja, jonka toimintakyky on heikentynyt sairauden tai vammaisuuden vuoksi yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan. Lisäksi sairauden tai vamman pitää aiheuttaa säännöllistä avun, ohjauksen tai valvonnan tarvetta taikka jatkuvia erityiskustannuksia.

Niin onkin omaa syytäni että olen köyhä. Itse olen sössinyt luottotietoni nuorempana. Se, että sairastuin masennukseen ja en kyennyt käymään enää koulua vaan olen kouluttautunut ikätovereitani myöhemmin, ei ehkä ole omaa syytäni. Ja sen vuoksi kun olen vasta hiljattain saanut ammatin, en ole päässyt vielä "rikastumaan".

En tule olemaan hyväpalkkaisessa työssä vaan ihan perusduunari. Se on oma valintani, en halua enkä jaksa opiskella enää eikä oikeastaan kiinnosta edes. Haluan elää ihan perus-elämää vaikka sitten rahan kanssa kituuttaen. Kyllä, se on oma vikani, vaikka en nyt sanoisi että se olisi vika.

ngn
[QUOTE="vieras";23534389]Viestisi on edelleen aivan mitäänsanomaton. Ei se ole päähännousua jos todetaan, että köyhyyteen vaikuttavat myös ihmisen omat päätökset eivät vain ulkoiset seikat.

Ja edelleen, tasa-arvoisemmaksi ei paljon valtio muutu, joten onnea on aikalailla kaikille tarjolla, jos vain älyävät sitä ottaa. Eikä onni tätä valtiota rakentanut, vaan ihmisten työ.[/QUOTE]

Totta, ihmisen omilla päätöksillä on myös merkitystä. Mutta niin on monella muullakin asialla, jos minulla ei olisi raudanlujaa voimakasta tahtoa niin missähän mahtaisin olla, en tiedä varmasti mullan alla. Mistä olen saanut tämän luonteenpiirteen jota ei todellakaan kaikilla ole niin voin kiittää geenejä ja kasvatusta sekä ihmisiä jotka ovat auttaneet, ystäviä jne.

Kiittämättömyys on maailman palkka ja leijukaa vain omassa erinomaisuudessa, minä tiedän tasan tarkkaan että yksin tässä maailmassa et saavuta yhtään mitään tai monia muita tekijöitä.

kastiton
Kyllähän sitä joskus nuorempana tuli syytettyä eriarvoisuutta eli varmaan tämän ketjun mukaan "toisten rikkautta" siitä että itselle ei ollut samalla tavalla tiet avoinna kuin parempiosaisille. Nykyään en viitsi enää uhrata asialle paljonkaan ajatuksia. Olen tavannut sen verran monta näitä "köyhyys on oma vika"-osaston urpoja, että en näe heidän elämässään enää mitään tavoittelemisen arvoista. Miksi haluaisin nousta johonkin ihmetyn "ylempään kastiin", jossa on vallalla tuollaisia kusipäitä? Paljon mukavampi ottaa rennosti kaukana tuollaisista. :)

Paha sana
Luulisit sitten ymmärtävän, ettei ihminen ole toisensa kopio,ja toinen ei todellakaan pysty tekemään aina sitä mitä toinen.

Tutkittua tietoa on myös, että mikään muu yksittäinen tekijä ei vaikuta ihmisen varalliseen menestykseen yhtäpaljon kuin lähtökohdat-jopa täällä lintukotoisassa Suomessa.
Jahas, missäs niin olen väittänytkään?

Olen sanonut, että pääsääntöisesti köyhyys on itseaiheutettua tehtyjen valintojen kautta.
Olen tietoinen väittämästäsi. Tulkintasi vaan on väärä. Sillä lähtökohdalla tässä tapauksessa tarkoitetaan suomalaisuutta. Kun unohdetaan kansalaisuus, seuraavana määritteenä on se valinta.

Vai väitätkö ihan tosissaan, että valinnoilla ei olisi väliä?

Yhteistyössä