Köyhyys omaa syytä

• Viestiketjun aloittaja Paha sana
  • Ensimmäinen viesti
Eheh!
Alkuperäinen kirjoittaja Mämämämä;23533561:
Ja mistä niille kaikille korkeasti koulutetuille riittää duunia?
Sinä siis luulet, että korkeasti koulutettuja voi valmistua vaikka kuinka paljon tahansa, vaikka korkeakouluissa on vain tietty määrä paikkoja? :D

3e
Suomessa varallisuus menee sukupolvelta toiselle lähinnä perintöinä, oikeita onnistujia ja menestyjiä tässä maassa ei ole enää juuri yhtään jotka tosiaan olisivat menestyneet omilla avuillaan ilman kultalusikkaa perseessä.
Höpsistä. Kyllä täällä verotetaan ihan reippasti vielä kuolemankin jälkeen! Tässä maassa kyllä ollaan käsiojossa ja silti halutaan lisää.

uskomus
Yksilö päättää pitkälti itse omasta elämästään ja siihen kuuluvista valinnoista
Tämäkin on jumalaan ja joulupukkiin verrattava uskomus, jota ei ole todistettu missään mitenkään. Ainoa tapa jolla tuo luulo voitaisiin todistaa olisi että sama yksilö eläisi kaksi elämää, toisen hyvistä lähtökohdista ja toisen huonoista, ja sitten katsottaisiin mihin yksilö päätyy.

Koska tällaista koetta ei voi käytännössä tehdä, niin on tyydyttävä eri yksilöiden tarkasteluun, ja siinä tarkastelussa ei kyllä mikään korreloi sosiaalisen aseman kanssa niin vahvasti kuin lähtökohdat joihin kukin sattuu syntymään.

f
[QUOTE="pinni";23533567]Ja kuka tesisi ne matalapalkka työt, jos kaikki kouluttautuisivat "parempiin töihin"?[/QUOTE]

:D Luuletko, että kaikki halukkaat vai saavat sen niin halutun korkeakoulupaikan?! Ei niitä kuule jaeta kuin tietty määrä, ja ahkeruus palkitaan.

oikeusmurha
Jos sinä pidät heitä niin paskoina, niin mitä sinä heistä sitten välität? Minä uskon, että jos löytyy motivaatiota, niin löytyy varmasti työtäkin. Kuka ei haluaisi ahkeraa ja tunnollista työntekijää? Vai voisiko mitenkään olla mahdollista, että nämä työntekijät eivät olekaan ahkeria ja tunnollisia?
Minä välitän periaatteesta, siis monien kymmenien prosenttien palkanalennuksista.
Tapauksessa, jossa se palkka jo ennen alennuksia oli pieni, tai ei ainakaan päätä huimannut.

Mutta mukavaahan se on, työnantajalle siis, jos orjuus saadaan takaisin.
Tästä on kyse.
Jos tällaista kannatetaan, on kiva, että se sitten leviää laajemmallekin.
Ei tyhmälle tarvitse maksaa, tosiaan.

Orjuus takaisin - hyvällä mallilla ollaankin jo... lol...

Paha sana
[QUOTE="vieras";23533459]Sekö on itsestä johtuvaa, jos vaikka sairastuu niin nuorena ettei ole ehtinyt edes opiskella ammattia eikä olla työelämässä? Mun ystävä sairastui jo alle kaksikymppisenä skitsofreniaan. Saa pienintä mahdollista työkyvyttömyyseläkettä, siitä pitää maksaa vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet ja muut menot. En ymmärrä miten ystäväni olisi itse köyhyytensä aiheuttanut, hän ei kykene tekemään työtä ja sitä rahaahan saa vain työnteolla.. Välillä ei selviydy edes jokapäiväisestä elämästä vaan on pitkähköjäkin aikoja psyk. sairaalassa hoitojaksoilla.[/QUOTE]

Tässä mennään jo siihen poikkeukseen. Kuten 1. viestissä sanoin, lähes poikkeuksetta. Tämä on niitä poikkeuksia, MUTTA, elääkö hän todella kädestä suuhun? Minulla on tästäkin lähipiirissä vertailukelpoinen tuttava, joka teini-iässä sattuneen liikenneonnettomuuden aiheuttamana istuu pyörätuolissa ja ei kykene myöskään aivovaurion vuoksi mihinkään työhön. Ei hän vihannes ole, mutta muisti tekee tepposia. Hyvin pärjää tuilla.

Minimityöttömyyseläkkeestäei joudu itse maksamaan kaikkia mainitsemiasi asioita. Niihin on saatavana lukuisia erilaisia tukia. Näistä enimmäiseksi tulee mieleen asumistuki, kuntoutustuki ja mikäli katsotaan, ettei hän kykene ammatilliseen koulutukseen, eläkettä saavan hoitotuki.

"jaa-a"
Suomessa varallisuus menee sukupolvelta toiselle lähinnä perintöinä, oikeita onnistujia ja menestyjiä tässä maassa ei ole enää juuri yhtään jotka tosiaan olisivat menestyneet omilla avuillaan ilman kultalusikkaa perseessä.
Suomessa ei silti tarvitse olla rikas saadakseen yliopistotasoista koulutusta. Mahdollisuudet tässä yhteiskunnassa ovat erittäin tasa-arvoiset.

"asseri"
Eiköhän työtä tekevien köyhyys poistuisi sillä, että jokaisesta työstä aletaan maksaa sellaista palkkaa mikä takaa keskiverron elintason.

Toinen vaihtoehto on, että kaikki alkavat saada samaa palkkaa. Hienoa, eikö totta? Jokainen hakeutuisi töihin vain sellaiselle alalle, johon todella tuntee intohimoa eikä rahankiilto silmissä.

........
Minä en pidä heitä paskoina...

josin väittäisin, että työnantaja kyllä heitä paskoina :D
- koskapa tällainen kohtelu, että rahat viedään ihmisiltä, kertoo siitä, että arvostetaan juuri tuon verran.
Siinä on vaan sellainen puoli, että samalla mittarilla menevät kaikki.
Isossa joukossa on nimittäin erilaisia työntekijöitä.
Ihan aina pätevä sääntö.

Nykyäänhän hoetaan joka paikassa, että yli viisikymppiset ei saa töitä.
Onhan se mukavaa, jos tämä onkin pelkkä myytti.
Entäpäs ne kuusikymppiset, joiden rahat vietiin. Otettiin pois.

Löytyykö hyviä neuvoja ?
Sinä kutsuit heitä paskaduunareiksi, mutta jos he ei sitä sinusta ole, niin kyllä ahkeralle löytyy aina työtä!

"ellinoora"
Tuohon opiskeluasiaan totean,että kaikki eivät oikeasti pysty opiskelemaan.En minäkään ole opiskellut peruskoulun jälkeen,töitä olen tehnyt n.13vuotiaasta asti.Nyt on koti ja auto+lapsilla uudet vaatteet,harrastukset,ruokaa,lomamatkat jne.

"vieras"
Ihan itse olen valinnut matalapalkkaisen työn, vaikka olisin toki voinut kouluttautua paremmin tienaavaan työhönkin. Töitä on riittänyt valmistumisesta saakka ja vakipaikkakin on. Ja koulutusta vastaavaa työtä tosiaan kokoajan saanut tehdä, ilman työttömyysjaksoja. Köyhä olen koska halusin omakotitalon ja makselen lainaa pois. Mut enemmän mua itkettäs odottaa sitä työpaikkaa ja asua vuokralla ahtaasti lasten kans ja muutella työnperässä. Ei haittaa tämä köyhyys, paljon olen saanut kuitenkin. Meitä köyhiä pienipalkkaisiakin tarvitaan ihan yhtälailla kuin niitä rikkaitakin.

Mikä on sitten kenenkin syytä... Itse olen sitä mieltä, että moni köyhyydessä elävä on joutunut tekemään valintoja, joiden seurauksena köyhyyden kehä on vain vahvistunut. Moni vauraista lähtökohdista oleva henkilö kykenee tekemään aivan toisenlaisia valintoja. Uskon, että köyhätkin valitsisivat usein toisin, mikäli heillä olisi siihen mahdollisuus. Mistä köyhyys siten alunperin alkaa? Sosioekonominen asema on periytyvää, ja köyhyyden malli opitaan. geneettistä se ei toki ole, mutta köyhistä oloista kotoisn olevilla lapsilla on huomattavasti hankalampaa olla se sukunsa ensimmäinen, joka tulee vauraaksi jos vertaa niihin lapsiin, jotka jo valmiiksi ponnistavat korkealta: Rikkaasta suvusta. heille sallitaan epäonnistumisia, notkahduksia ja taloudellista rikkonaisuutta ja epävarmuutta omissa valinnoissaan elämää rakentaessa -koska aina voi kääntyä suvun puoleen, realisoida omaisuutta, ravistella osakkeita tai optioita tai muuten käyttää etuoikeuksiaan.

ngn
Koulutus on ollut oikotie onneen ja kivoihin duuneihin, mutta kyllä se hyvinvointi tehdään siellä yksityisellä ja siitä minä olen huolissani, mitä tähän maahan jää jäljelle tulevaisuudessa. Veikkaanpa että eipä juuri mitään.

jl
Tämäkin on jumalaan ja joulupukkiin verrattava uskomus, jota ei ole todistettu missään mitenkään. Ainoa tapa jolla tuo luulo voitaisiin todistaa olisi että sama yksilö eläisi kaksi elämää, toisen hyvistä lähtökohdista ja toisen huonoista, ja sitten katsottaisiin mihin yksilö päätyy.

Koska tällaista koetta ei voi käytännössä tehdä, niin on tyydyttävä eri yksilöiden tarkasteluun, ja siinä tarkastelussa ei kyllä mikään korreloi sosiaalisen aseman kanssa niin vahvasti kuin lähtökohdat joihin kukin sattuu syntymään.
Kyllä voidaan sanoa, että ennen on jaksettu paljon enemmän, kun on pitänyt!!!

minäkin tunnen
Tunnen monta kokoomuslaista ja uhoavaa "yrittäjä"-persua jotka makaisivat ojan pohjalla lasol-huuruissa jos olisivat joutuneet elämään samoissa olosuhteissa ja lähtökohdista kuin moni köyhä.

[QUOTE="jaa-a";23533683]Suomessa ei silti tarvitse olla rikas saadakseen yliopistotasoista koulutusta. Mahdollisuudet tässä yhteiskunnassa ovat erittäin tasa-arvoiset.[/QUOTE]
Eijeijei kun kaikki on rikkaiden ja älykkäiden vikaa. Heidän syytä on, että duunariportaan jengi oli liian typerää päästäkseen kunnon kouluihin sisään, tai edes ymmärtääkseen hakea niihin.

[QUOTE="jaa-a";23533683]Suomessa ei silti tarvitse olla rikas saadakseen yliopistotasoista koulutusta. Mahdollisuudet tässä yhteiskunnassa ovat erittäin tasa-arvoiset.[/QUOTE]

Tämä on totta. Toivon todella tämän mahdollisuuden olevan totta myös tulevaisuudessa.

Paha sana
kyllä sulla on aika mustavalkoinen näkemys. Ajattelepa näin: Olisit kahden lapsen yh, joka juuri ja juuri tulee toimeen pätkätöitä tekemällä, eikä ole tarvinnut käydä sossussa. Sattuukin niin että tämä nuori, alle 30v nainen sairastuu ja joutuu leikkaukseen, jonka seurauksena halvaantuu koo loppuiäksi. No miten tämä yh on aiheuttanut oman köyhyytensä? se ei todellakaan ollut hänen oma vikansa että sairastui ja parempi hänen oli yös elää yksin, koska avoliitossa eläessä hän käytännöllisesti katsoen maksoi omat ja lasten menot omista vähistä rahoistaan, myös ruoat.
Onpas dramaattinen esimerkki, mutta vastataan:

2 lapsen YH toivottavasti pohti lapsia tehdessään, että lapset maksavat rahaa. Toivottavasti hän myös pysähtyi miettimään kenen kanssa teki lapset. Näiden yhtälönä voisi ajatella, että tämä nykyinen YH olisi kouluttanut itseään, hankkinut kohtuullisen työpaikan jotka vastaavat ko. nykyisen YH:n elinkustannuksia.

Nyt hän on Yh, 2 lasta ja pätkätöissä. Onneksi hän saa erinäisiä tukia. Hän voisi myös ajatella ulospääsyä kiperästä tilanteesta. Jos ei ole aiemmin koulutusta, nyt se olii syytä hoitaa.

Sitten tapahtuu se kamala. Sairaus ja leikkaus, jossa halvaantuu. Onneksi leikkaus tapahtuu suomalaisessa sairaalassa, jolla on vakuutus. Vakuutus korvaa ko. tapahtuman, ellei sitten leikkauksessa ollut tarkoitus halvaannuttaa YH äitiä. Fiksuna ja omistaan huolehtivana ihmisenä YH toki onkin ottanut myös itselleen vakuutuksen, joka korvaa kieltämättä aivan kauhean tapahtuneen aiheuttamat vauriot kylmällä käteisellä.

Kyllä mä ymmärrän, että tämä aloitus ärsyttää. Eikä vähävaraisuus ole aina kamala asia. Jotkut valitsevat jopa elää vähällä, niukasti.

Keskeisenä juttuna on se, että ne menot pitää olla samalla linjalla tulojen kanssa tai sitten pitää tehdä asialle jotain, vai onko teidän loukkaantuneiden näkemys se, että muoden pitää maksaa elintapojen aiheuttama vaje toisten lompakoissa?

Mistä näitä helvetin ylimielisiä kusipäitä löytyy, oletko sinäkin kateellinen köyhille ja kipeille. Rupea työttömäksi tai vedä pillereitä ja viinaa niin pääset sinne pohjalle nauttimaan köyhien ja kipeiden loistavasta elämästä.
Rikkaat ja älykkäät on ilmeisesti sen viinan ja pilleritkin elämäntapajuoppojen suuhun kaataneet.

Ja mitä tuo mussutus köyhien kadehtimisesta oikein on? :D

ngn
Eijeijei kun kaikki on rikkaiden ja älykkäiden vikaa. Heidän syytä on, että duunariportaan jengi oli liian typerää päästäkseen kunnon kouluihin sisään, tai edes ymmärtääkseen hakea niihin.
Mikä sinusta tekee fiksun, ei ainakaan koulutus. Saat kiittää luojaasi että olet syntynyt Suomeen jossa kilpailua ei juuri ole, melkeinpä missä tahansa muussa maassa myisit persettä tai tekisit hanttihommia. Mutta tulevaisuudessa ihmiset joutuvat yhä enemmän kilpailemaan koko maailman kanssa ja se kilpailu on kovaa.

Non compos mentis
Aika lailla nimenomaan naispuolisia yyhoita tässä ketjussa tunnutaan rienaavan. Mä olin ollut vuosia naimisissa, kun esikoinen syntyi toivottuna ja kauan yritettynä lapsena, miehellä oli vakityö ja meillä vakuutuksia päästä varpaisiin. Silti, kauhistus, oli yyhous osani.

Yhteistyössä