Avioliitto voitaisiin poistaa, kaikille rekisteröity parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkevää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa tulikin jos vastaus tähän, että en ymmärrä. Ajatuksena tuossa oli se että samaa sukupuolta olevat voivat rekisteröidä parisuhteensa ja heterot voivat mennä kirkossa naimisiin ja kaikki on tyytyväisiä.

Ei, kaikki eivät ole tyytyväisiä. Sinun pitää saada, kun sinä HA-LUU-UUU-UUT, mitä väliä muiden oikeuksista? Sama kohtelu kaikille, sitten ollaan tyytyväisiä.

Tällainen käytäntöhän on monissa Keski-Euroopan maissa ja esim. USAssa. Avioliitto on ensisijaisesti valtion asia, jos siihen haluaa uskonnolliset kuorrutteet, jokainen voi sellaiset omasta kirkostaan hankkia.

[QUOTE="aapee";23462916]Saahan sitä haluta kaikkea jota ei ole olemassa, ei sillä enää tasa-arvon kanssa ole mitään tekemistä.

Voihan sille rekisteröidylle parisuhteelle hakea siunauksen kirkosta.[/QUOTE]

No juurihan tuolla aikaisemmin kirjoitit että kirkko pitäisi erottaa kokonaan tästä tapahtumasta?

Lihavoituna se, mitä voivat myös samaa sukupuolta olevat tehdä.

Mutta asiasta viereen hieman, että aina näissä keskusteluissa tuntuu olevan vain se yksi vaihtoehto, eli uskonnonvastaisuus. Miksi ei tarvitse olla suvaitsevainen uskovia kohtaan ja kunnioittaa myös heidän näkemyksiään asiasta?

No miksi pitäisi sallia? Jokatapauksessa suurin osa homoseksuaaleista ei ole tekemisissä kirkon kanssa(tämä tosin ihan mutua), niin miksi kummassa he haluaisivat mennä naimisiin kirkossa? Ja me taas ketkä haluamme mennä naimisiin siellä ja uskomme Jumalaan niin kai meilläkin on jotain oikeuksia, esim. mennä naimisiin kirkossa?

Vihreät ovat ottaneet yhdeksi vaaliteemakseen avioliiton homoseksuaaleille ja he nimenomaan haluavat myös kirkkovihkimisen.

Minusta olisi helpompaa tehdä kompromissi, poistamalla jo aikansa elänyt avioliitto.
Tässä saataisiin erotettua kirkko valtion säätämistä laeista kun rekisteröidyn parisuhteen oikeudelliset asiat olisivat erikseen ja kirkko päättäisi itse erikseen parien siunaamisesta.

En ole viemässä keneltäkään uskovalta ihmiseltä siunausta Jumalan kasvojen edessä, vaan edelleenkin sen voisi tehdä. Laillien puoli hoidettaisiin sitten vain toisaalla.

No juurihan tuolla aikaisemmin kirjoitit että kirkko pitäisi erottaa kokonaan tästä tapahtumasta?

Lihavoituna se, mitä voivat myös samaa sukupuolta olevat tehdä.

Mutta asiasta viereen hieman, että aina näissä keskusteluissa tuntuu olevan vain se yksi vaihtoehto, eli uskonnonvastaisuus. Miksi ei tarvitse olla suvaitsevainen uskovia kohtaan ja kunnioittaa myös heidän näkemyksiään asiasta?

Kirkossa siunaaminen on ihan eri asia kuin varsinainen lain kirjaimen täyttävä rekisteröiminen.

[QUOTE="vieras";23462976]Tällainen käytäntöhän on monissa Keski-Euroopan maissa ja esim. USAssa. Avioliitto on ensisijaisesti valtion asia, jos siihen haluaa uskonnolliset kuorrutteet, jokainen voi sellaiset omasta kirkostaan hankkia.[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitan, enkä tosiaan yhtään ymmärrä miksei näin voisi toimia. Miten kenelläkään voi olla mitään tätä vastaan???

Tai sitten muutetaan rekisteröity parisuhde kaikille avioliitoksi ja erotetaan kirkko koko hommasta. Ihan sama asia. Mulle ei henkilökohtaisesti ole väliä onko mun ja mieheni liitto avioliitto vai rekisteröity parsuhde -liitto. Pääasia että lailliset oikeudet ovat olemassa. Enkä mä ihan suoraan sanottuna tajua sitä miksi juuri se avioliitto sanana voi olla niin tärkeä homoseksuaaleillekaan.

[QUOTE="aapee";23463005]Juuri tätä tarkoitan, enkä tosiaan yhtään ymmärrä miksei näin voisi toimia. Miten kenelläkään voi olla mitään tätä vastaan???[/QUOTE]

En taas ymmärrä mikä vika on nykytilanteessa? Tai no ymmärrän että se vika että vähemmistöjen kun on väkisin saatava kaikki mitä muillakin.

[QUOTE="Niinpä";23463052]Tai sitten muutetaan rekisteröity parisuhde kaikille avioliitoksi ja erotetaan kirkko koko hommasta. Ihan sama asia. Mulle ei henkilökohtaisesti ole väliä onko mun ja mieheni liitto avioliitto vai rekisteröity parsuhde -liitto. Pääasia että lailliset oikeudet ovat olemassa. Enkä mä ihan suoraan sanottuna tajua sitä miksi juuri se avioliitto sanana voi olla niin tärkeä homoseksuaaleillekaan.[/QUOTE]

Sehän ei ole pelkkä sana, vaan ihan eri laissakin (avioliittolaki) määritelty oikeudellinen asema. Varmaan tasa-arvoa homoseksuaalit tässä hakevat. Mutta yhtälailla tasa-arvoa olisi tosiaan tuo rekisteröity suhde. Uskoisin, että homoseksuaaleillekin riittäisi, että kaikilla laki olisi sama?

[QUOTE="Niinpä";23463052]Tai sitten muutetaan rekisteröity parisuhde kaikille avioliitoksi ja erotetaan kirkko koko hommasta. Ihan sama asia. Mulle ei henkilökohtaisesti ole väliä onko mun ja mieheni liitto avioliitto vai rekisteröity parsuhde -liitto. Pääasia että lailliset oikeudet ovat olemassa. Enkä mä ihan suoraan sanottuna tajua sitä miksi juuri se avioliitto sanana voi olla niin tärkeä homoseksuaaleillekaan.[/QUOTE]

Sehän ei ole pelkkä sana, vaan ihan eri laissakin (avioliittolaki) määritelty oikeudellinen asema. Varmaan tasa-arvoa homoseksuaalit tässä hakevat. Mutta yhtälailla tasa-arvoa olisi tosiaan tuo rekisteröity suhde. Uskoisin, että homoseksuaaleillekin riittäisi, että kaikilla laki olisi sama?

En ymmärrä yhtään kyllä tätä "minun pitää saada päästä naimisiin" -höpinää. Kyse on ihan vaan lainopillisista asioista ja jos rekisteröidyllä parisuhteella ne asiat voi määritellä, niin mikä mättää. Varsinkin jos saa käydä kirkossa siunaamassa sen parisuhteen niin...
Onko naiset tosiaa noin näköalattomia?

[QUOTE="vieras";23463094]Ja sinulle ei käy rekisteröinti, koska sinun pitää saada kaikki mitä haluat?[/QUOTE]

Harmi vaan ettei tässä ole minun haluamisistani kyse, olisi maailma nimittäin hyvin erillainen paikka. :)

Eikä pelkästään minun vaan voisin villisti veikata että aika moni muukin suomalainen on kannallani.

En taas ymmärrä mikä vika on nykytilanteessa? Tai no ymmärrän että se vika että vähemmistöjen kun on väkisin saatava kaikki mitä muillakin.

Se vika, että rekisteröity parisuhde ei ole samanarvoinen avioliiton kanssa, juridisesti tai muutenkaan.
Aviolliitto ei liity kirkkoon mitenkään, siksi olisikin parasta että avioliiton saisivat kaikki solmia ja kirkko irrotettaisiin valtiosta, jolloin kirkko voi itse päättää ketä se siunaa ja ketä ei. Nykysysteemillä kirkko ei periaatteessa saisi toimia ihmisoikeuksia vastaan, mitä se toki jatkuvasti tekee.

Avioliitto on ihan hyvä sana, ei tarvitsisi keksiä mitään muita systeemeitä. Ei kenenkään ole kuitenkaan pakko avioitua.

Harmi vaan ettei tässä ole minun haluamisistani kyse, olisi maailma nimittäin hyvin erillainen paikka. :)

Eikä pelkästään minun vaan voisin villisti veikata että aika moni muukin suomalainen on kannallani.

Niin, harmi sinulle, koska tuo asia tule muuttuman. Maailma muuttuu, eskoseni. Ei mene enää kauaa, että kaikilla ihmisillä on samat oikeudet, niinkuin kuuluukin olla. Joten kannattaa nyt rynniä nopeasti naimisiin, vielä kun se on mahdollista. Jos et siis jo ole, missä tapauksessa asia ei edes koske sinua enää.

Edellinen sen jo sanoi, rekisteröity parisuhdehan ei ole samanarvoinen avioliiton kanssa ja kai te tiesitte että heterotkin voivat rekisteröidä parisuhteensa, vaan miettikääs miksi maistraatissa naimisiin menevä heteropari ei tee sitä vaan avioituu?

Kirkko ja valtio erilleen ja siunaavat ketä itse haluavat, kaikille samanarvoinen avioliitto sitä ennen maistraatissa.

Ja aika moni ei ole, villi veikkaus tämäkin.
Veikkaan että edistyksellisiä on enemmän. Suomi on kuitenkin edistyksellinen maa joka suhteessa, ei mikään uzbekistan.

Edellinen sen jo sanoi, rekisteröity parisuhdehan ei ole samanarvoinen avioliiton kanssa ja kai te tiesitte että heterotkin voivat rekisteröidä parisuhteensa, vaan miettikääs miksi maistraatissa naimisiin menevä heteropari ei tee sitä vaan avioituu?

Kirkko ja valtio erilleen ja siunaavat ketä itse haluavat, kaikille samanarvoinen avioliitto sitä ennen maistraatissa.

Kaikilta muilta osin on paitse että tuosta puuttuu adoptio-oikeus ja sukunimi ei tule automaattisesti.

Ehkä paras ratkaisu olisi se että avioliiton voi solmia kirkossa ja maistraatissa voi rekisteröidä parisuhteen. Silloinhan avioliiton ( liitto joka solmitaan Jumalan silmien edessä) merkitys edelleen pysyy ja MINÄ olen tyytyväinen.

Ehkä paras ratkaisu olisi se että avioliiton voi solmia kirkossa ja maistraatissa voi rekisteröidä parisuhteen. Silloinhan avioliiton ( liitto joka solmitaan Jumalan silmien edessä) merkitys edelleen pysyy ja MINÄ olen tyytyväinen.
Taitais nousta melkoinen älämölö niiden kohdalla, jotka ovat eronneet kirkosta, mutta mahdollisesti ovat edelleen jonkin sortin uskovaisia. Varsinkin, jos avioliittolaki lakkaisi koskemasta heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23463392:
Taitais nousta melkoinen älämölö niiden kohdalla, jotka ovat eronneet kirkosta, mutta mahdollisesti ovat edelleen jonkin sortin uskovaisia. Varsinkin, jos avioliittolaki lakkaisi koskemasta heitä.

Todennäköisesti. Eipä tuohon kai olekkaan sellaista kaikkia tyydyttävää ratkaisua. :)

Tuossa ideasssa oli siis tarkoituksena että olisi samanlaiset lait kummassakin, minusta koko adoptio-oikeuden voisi poistaa noista ja säätää siitä oma lakinsa. Ja sukunimiasiahan olisi helppo lisätä tuohon. Voisi olla nimeltään vaikka parisuhdelaki.

Kaikilta muilta osin on paitse että tuosta puuttuu adoptio-oikeus ja sukunimi ei tule automaattisesti.

Rekisteröidyssä parisuhteessa ei ole mm. oikeutta puolisolla sotilasavustukseen. Yllättäviä juttuja.
Eikä sitä sukunimeä saa vaihtaa nykyisen sukunimilain mukaan muutenkaan tuosta noin vain..

Onneksi päättäjillä on sen verran enemmän järkeä että kirkolle ei ainakaan enempää valtuuksia olla suomassa.

Avioliitto ei liity uskontoon mitenkään.
En taatusti olisi tyytyväinen, jos se mitenkään siihen liittyisi.

Kerro minulle miten avioliiton merkitys muuttuu kohdallasi, jos joku toinen ihminen saa myös mennä naimisiin?