bussissa kaatuu pappa meidän vaunujen päälle

"mä"
[QUOTE="an-nikki";23444613]Kirjoitinko sun mielestä väkivallan käytöstä? En vaan säikähtämisestä. Olen kyllä naputtanut murkuille kun leikkivät tulitikuilla ja pari palavaa tikkua lensi vaunuihin. Kuin myös olen ärähtänyt teineille, jotka leikkivät ninjaa metrossa ja tulivat siinä sivussa potkaisseeksi mua kylkeen, vaunuja, sekä toista naismatkustajaa.[/QUOTE]

Ap kertoo käyttäneensä väkivaltaa ja sinä kommentoit näin "Ja AP:lle vielä, olisin ihan varmasti säikähtänyt myös yhtälailla. SITÄ KUN TULEE TEHNEEKSI KAIKKENSA ja joskus vähän liioiteltunakin oman lapsen vuoksi" niin kyllä tuo antaa ymmärtää aika pitkälle, että olisit toiminut samoin kuin ap.

"an-nikki"
[QUOTE="mä";23444639]Ap kertoo käyttäneensä väkivaltaa ja sinä kommentoit näin "Ja AP:lle vielä, olisin ihan varmasti säikähtänyt myös yhtälailla. SITÄ KUN TULEE TEHNEEKSI KAIKKENSA ja joskus vähän liioiteltunakin oman lapsen vuoksi" niin kyllä tuo antaa ymmärtää aika pitkälle, että olisit toiminut samoin kuin ap.[/QUOTE]

Yhdistin tuossa kommentissa kaksi erillistä asiaa, vaikkakin joissain asioissa toisiinsa liittyvää, mutta pitäisi varmaan kirjoittaa yksinkertaisemmin ettei tule väärinymmärretyksi...

Se seikka, että tulee tehneeksi kaikkensa lapsensa eteen liittyy mulla ainakin kaikkiin elämän osa-alueisiin, enkä tässä nyt siis tarkoita kanssamatkustajien mukiloimista :)

T
Mun isä on pappa, vaikkei ole edes viittäkymmentä..:D (sori, asian ohi meni tämäkin!)
Mun isästä tuli pappa ennen ku täytti 36 :D

Mutta asiaan, aika kohtuutonta käytöstä ap:lta, vahinkoja sattuu, joskus varmaan myös sinulle. Ja väkivalta ei ratkase mitään. Meinasitko käyttäytyä samalla tavalla sitte ku lapsi on siinä iässä että ottaa mallia vanhemmasta? Kovin hyvää esimerkkiä näytät tolla äkkipikasella käyttäytymiselläs.. Ja sitten ihmetellään kun lapsesta tulee väkivaltanen, hohhoijjaa..

Mies ois kyllä toki voinut pyytää anteeks, mutta ei sitä aina heti tajua..
Onneks kuitenki ketään ei sattunu..

"vieras"
No ihan syystä oot ap vihanen. Törkee ukko ku ei ees anteeks pyytäny ja ois voinu käydä vauvalle tosi pahasti. Kyllä mulle tuollasessa tilanteessa ois yks ukko yks hailee kuhan pienelle vauvalle ei kävis mitään.

vierasX
ihme porukkaa täällä kun aletaan joukolla lynkata aloittajaa. Munkin mielestä "papalla" on väliä mutta entäs vauvalla? Jos pappa oikeasti oli ISO ja kaatui vauvan päälle. Kyllä siinä vauvallakin olis voinut käydä huonosti. Onneksi ei käynyt. Ja nauraa vaan päälle. Olisi voinut paremmin pitää kiinni ettei kaadu ja ajatella kanssamatkustajia. Sympatiat ap:lle.

"huh"
Olisin tehnyt samallalailla ja olisin myös ollut vihainen.

Onneksi meille ei tähän päivään mennessä ole vastaavaa käynyt.

Mutta joo, minä olen ihminen jolla tosiaan on nuo primitiivireaktiot aika herkässä jos lasta uhkaa jokin. En ole mitenkään erityisen ylpeä siitä, mutta niin vaan on.

Mua työnsi joku 60-70-vuotias pappa vaunuja vasten oikein voimalla täydessä bussissa kun hänen olisi pitänyt päästä ohi (vaikka siinä tilassa ei todellakaan tuo mies olisi mahtunut ohi). Ja juu, räjähdin että eikö tosiaan voi odottaa sen aikaa että muut vaunut pääsevät ulos, sitten minä, että mahtuisikin jopa ulos eikä tarvitsisi tulla tuuppimaan. Vastapallo oli että "kyllä kuule teidänkin pitää joskus väistää". Kieltämättä teki mieli tirvasta sitä ukkoa.
Vai että ihan primitiivireaktiot sulla, ootkin varmaan maailman ainoa ihminen jolla niitä on. Kyllä ootkin ihan hirveen rankka tyyppi..

"mie"
mä en nyt tiedä ymmärsinkö mä väärin vai aika moni muu tässä ketjussa mutta jotenkin sain sellaisen käsityksen että kun ap kirjoitti että olisi vetänyt sen "papan" pois kovaa vaunujen päältä koska hän istui melkeen vauvan päällä ja siitä vedosta papa lensi päin ovia. Mä en kyllä nää siinä tapauksessa mitään väärää ap käytöksessä, itsekin ottaisin kaikkilla voimilla pois ihmisen joka minun lapseni "päällä" olisi selvitääkseni ettei vaan lapselle käynyt kuinkaan, ja kyllä säikähtäisin aika lailla ja varmaan ylireagoisinkin

Keittiönoita
Ikävä tilanne ap :( Mä olen 17 vuotta kaikin tavoin taistellut etenevää sairauttani kohtaan ja suurimman osan siitä varsin hyvällä menestyksellä. Sairastuin, kun olin 33-vuotias. Musta ei vieläkään näe päällepäin, mitä sairastan. Valitettavasti tähän sairauteen ei ole parannuskeinoa ja sairauteni etenee vääjäämättä enkä kykene enää fyysisesti toimimaan kuten terve ikäiseni muori. Olen alkanut jossain määrin myös pelätä sitä, että minun oletetaan toimivan äkillisissä tilanteissa toisin kuin mitä kuitenkaan pystyn fyysisesti toimimaan.

"joku"
Mä en ymmärrä miksi niiden vanhojen ihmisten pitää tulla siihen ovelle seisomaan ennen kun bussi on pysähtynyt. Kyllä se kuljettaja odottaa sen aikaa että ulos pääse vaikka istuisi siihen saakka että bussi on pysähtynyt. Itselläni ollut lähinnä noita läheltä piti tilanteita ja silloin olen kyllä kertonut mitä mieltä olen siitä että ei viitsi istua sen aikaa kun bussi on liikeellä.

"sipsi"
Onneksi ei käynyt mitään vauvalle, ja toivottavasti ei sille "papallekaan" - en osaa omaa liki 70v isäänikään pappana pitää, saati 50 - 60 vuotiasta :(

Vahinkohan ei ole vahinko jos sen ennalta tietää. En jaksa uskoa, että "pappa" tahallaan kenenkään päälle rojahtaisi bussissa kuitenkaan...

[QUOTE="joku";23445814]Mä en ymmärrä miksi niiden vanhojen ihmisten pitää tulla siihen ovelle seisomaan ennen kun bussi on pysähtynyt. Kyllä se kuljettaja odottaa sen aikaa että ulos pääse vaikka istuisi siihen saakka että bussi on pysähtynyt. Itselläni ollut lähinnä noita läheltä piti tilanteita ja silloin olen kyllä kertonut mitä mieltä olen siitä että ei viitsi istua sen aikaa kun bussi on liikeellä.[/QUOTE]

Mä en oo vanha ihminen, mut silti menen aina seisoskelemaan oven eteen ennenkuin bussi on pysähtynyt.

_____
En voi käsittää näitä jotka on todella huolissaan 50-60 v. ison miehen selviytymisestä, eivätkä lainkaan huolissaan vauvasta, jonka päälle tämä mies on istahtanut. Tosin saattavat olla papan ikätovereita ja yhtä lailla vailla käytöstapoja s.o. kykyä pyytää anteeksi töppäilyä.

Mua hirvittää julkisissa just tuo, että ihmiset törmäilee ja kaatuilee päälle. Usein ovat kyllä humalaisia.

Jos mun kohdalla olis sattunut sama mitä ap:n kohdalla, olisin säikähtänyt todella paljon.

"vieras"
Täällä ainakin on ihan yleinen tapa mennä ovelle. Olis bussit kyllä jatkuvasti myöhässä aikatauluista, jos jokainen asiakas nousisi penkistä vasta siinä vaiheessa kun bussi on täysin pysähtynyt pysäkille.

Pienillä vauvoilla on joustavat luut, todennäköisemmin se vaunujen päälle kaatuva vanhus itseään teloo kuin vauva tuossa rytäkässä.

Keittiönoita
[QUOTE="joku";23445814]Mä en ymmärrä miksi niiden vanhojen ihmisten pitää tulla siihen ovelle seisomaan ennen kun bussi on pysähtynyt. Kyllä se kuljettaja odottaa sen aikaa että ulos pääse vaikka istuisi siihen saakka että bussi on pysähtynyt. Itselläni ollut lähinnä noita läheltä piti tilanteita ja silloin olen kyllä kertonut mitä mieltä olen siitä että ei viitsi istua sen aikaa kun bussi on liikeellä.[/QUOTE]
Ai odottaa vai? Hyvä kun ostoskasseineen ehtii ovesta ulos ennenkuin ovet sulkeutuu.

"sipsi"

Tulkoompa nyt sontaa niskaani urakalla, mutta minä en ymmärrä myöskään sitä, miksi vaunut parkitetaan miten sattuu siihen bussin keskelle... Minä en moisesta viitsi kuitenkaan avautua, kuten en siitäkään, kuinka joskus ärsyttää kaverina niitä vaunuja bussista nostella - huonolla selällä ja nivelrikkoisella kädellä...

"vieras"
[QUOTE="sipsi";23445833]Tulkoompa nyt sontaa niskaani urakalla, mutta minä en ymmärrä myöskään sitä, miksi vaunut parkitetaan miten sattuu siihen bussin keskelle... Minä en moisesta viitsi kuitenkaan avautua, kuten en siitäkään, kuinka joskus ärsyttää kaverina niitä vaunuja bussista nostella - huonolla selällä ja nivelrikkoisella kädellä...[/QUOTE]

Mä ainakin menen aina sieltä toisesta ovesta ulos, niin ei tartte paskata vaatteitaan kenenkään rapaisia vaunuja nostellessaan tai kuunnella äyväystä, jos sattuu ote vahingossa vähän lipsahtamaan...

En muutenkaan tajua, miksi pitää ostaa jotkut hervottoman kokoiset hyökkäysvaunut jotka tukkii käytävät niin bussissa kuin käytävässäkin. Kyllä se pieni vauva varmaan kulkis vähän vähäisemmässäkin tilassa. Nykyään vissiin kaikissa kaksilapsisissa perheissä on tuplavaunutkin joissa kuskaillaan jotain melkein kouluikäistä ihan niinkuin se ei osaisi itse kävellä...

Keittiönoita
En voi käsittää näitä jotka on todella huolissaan 50-60 v. ison miehen selviytymisestä, eivätkä lainkaan huolissaan vauvasta, jonka päälle tämä mies on istahtanut. Tosin saattavat olla papan ikätovereita ja yhtä lailla vailla käytöstapoja s.o. kykyä pyytää anteeksi töppäilyä.

Mua hirvittää julkisissa just tuo, että ihmiset törmäilee ja kaatuilee päälle. Usein ovat kyllä humalaisia.

Jos mun kohdalla olis sattunut sama mitä ap:n kohdalla, olisin säikähtänyt todella paljon.
Minusta taas on äärettömän surullista huomata, miten me ikääntuvät emme enää mahdu teidän nuorempien yhteiskuntaan. Mahdumme siihen ehkä siihen asti, kun maksamme teidän lapsilisänne ja kotihoidontukenne, mutta kun me alamme vanheta ja sairastella, te ette halua meitä tähän yhteiskuntaan enää lainkaan. Kauan sitten eräs eläkkeelle jäävä työkaverini sanoi mulle, että "kuule tyttö, kun sinä alat lähestyä eläkeikää, sun kaltaisesi ammutaan hyödyttöminä kuuta kiertävälle radalle." Silloin en tajunnut, mutta nyt tajuan. Oikeassahan tuo oli. Senpä vuoksi en vanhuuttani laskekaan minkään vanhuuseläkkeen varaan, koska tuskin nuorempi sukupolvi haluaa meille kompuroijille latin latia antaa :)

"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23445831:
Ai odottaa vai? Hyvä kun ostoskasseineen ehtii ovesta ulos ennenkuin ovet sulkeutuu.
Ainakin täällä Helsingissä odottavat jos osaat avata suutasi. Monet kerrat lähdetty tytön kanssa penkiltä vasta kun bussi on jo pysäkillä ja jos ovet meinaa mennä kiinni ennen kun kerkeät sinne niin sen kun vaan sanot että voisitko avata ovet. On se nyt ihme jos ei aikuiset ihmiset sen vertaa osaa suutaan avata. Monestihan ne vahusten/invalidien paikat on sijoitettu ovien läheisyteen sen takia että olisi helpompi jäädä pois.

Vähän liian iso kohu tästä taisi nousta. Hyvähän se on ettei ketään sattunut ja säikähdyksellä selvittiin!

Tuskin se "pappa" nyt tahallaan yritti siihen vauvan päälle horjahtaa. Ap tietty pelästyi ja hyvin mahdollista että "pappakin" siinä säikähti tilannetta ja ap:n reaktioa niin ettei siksi edes älynnyt anteeksi pyytää.

Busseissa kyyti nyt on sellaista että siinä helposti horjahtaa.

"vieras"
Mitä se haittaa, jos vanhukset tai ketkään muutkaan tulee seisomaan siihen oven eteen? Vaunuthan pitäisi joka tapauksessa sijoittaa siten, ettei ne ole kulkuesteenä kellekään, joten siinä pitäisi olla runsaasti tyhjää tilaa joka tapauksessa vaunuja ennen. Jos näin ei ole, niin kannattaa varmaan hankkia pienemmät vaunut tai kulkea kävellen.

Ei täällä ainakaan bussi odota pysäkillä niin pitkään, että kaikki asiakkaat ehtisivät päästä istumaan. Ihmiset voi horjahdella ihan yhtä hyvin siinäkin vaiheessa.

"sipsi"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23445867:
Minusta taas on äärettömän surullista huomata, miten me ikääntuvät emme enää mahdu teidän nuorempien yhteiskuntaan. Mahdumme siihen ehkä siihen asti, kun maksamme teidän lapsilisänne ja kotihoidontukenne, mutta kun me alamme vanheta ja sairastella, te ette halua meitä tähän yhteiskuntaan enää lainkaan. Kauan sitten eräs eläkkeelle jäävä työkaverini sanoi mulle, että "kuule tyttö, kun sinä alat lähestyä eläkeikää, sun kaltaisesi ammutaan hyödyttöminä kuuta kiertävälle radalle." Silloin en tajunnut, mutta nyt tajuan. Oikeassahan tuo oli. Senpä vuoksi en vanhuuttani laskekaan minkään vanhuuseläkkeen varaan, koska tuskin nuorempi sukupolvi haluaa meille kompuroijille latin latia antaa :)
Naulan kantaan - ihan justiin näin!

"vieras"
[QUOTE="joku";23445881]Ainakin täällä Helsingissä odottavat jos osaat avata suutasi. Monet kerrat lähdetty tytön kanssa penkiltä vasta kun bussi on jo pysäkillä ja jos ovet meinaa mennä kiinni ennen kun kerkeät sinne niin sen kun vaan sanot että voisitko avata ovet. On se nyt ihme jos ei aikuiset ihmiset sen vertaa osaa suutaan avata. Monestihan ne vahusten/invalidien paikat on sijoitettu ovien läheisyteen sen takia että olisi helpompi jäädä pois.[/QUOTE]

juu, ja kun jokainen helsinkiläinen poistuu bussista basta kun se on pysähtynyt, rupeavat bussit tulemaan pysäkeille 20 minsaa myöhässä. niin on käynyt jo jokerilinjalle koska mammat eivät saa vaunujaan ja kakaroitaan bussista ulos...

Keittis puhuu asiaa. Kun pyöritään vain ja ainoastaan sen oman navan ympärillä, tää koko ketju pursuaa sitä ajattelumaailmaa jossa ei ollenkaan oteta huomioon toisten elämäntilannetta ja rajoittuneisuutta. Vahinko sattui tässäkin tapauksessa molemminpuoleisesti - ja lopputuloksena syyttelyä puolin toisin. Milloin harmittaa vaunujen kanssa liikkuvat äidit, milloin kompuroivat "papat". Vahinko ei vaan satu kello kaulassa, kelle tahansa voi sattua ap:n kuvailemaan tilanne. Siihen ei liity edes ikä, perseen koko (eikö tämäkin tullut jossain vaiheessa mainittua?), paino tai muukaan asia.

Pitää lisäksi ITSE minimoida mahdolliset riskit ja vahingot. Ei vain olettaa että kaikki muut ottavat juuri sinut ja sinun tarpeesi ja tilanteesi huomioon.

Yhteistyössä