Miksi kaikissa vauvalehdissä toitotetaan, että älä tarjoa vauvaa katsomaan tulleille mitään???

• Viestiketjun aloittaja nakko
  • Ensimmäinen viesti
nakko
Tiedän, pikku juttu, mutta jotenin musta kuvastaa nykyajan äitiyttä. Sitä käännytään niin helevetisti itseensä päin ja mitään pientäkään ei halua enää muille tehdä. Jopa 92v huonokuntoinen mummoni laittaa aina kahvit pöytään kun tavataan. Sitten on kavereita, jotka pyytävät vauvaa katsomaan. Me viedään lahja ja äippä ja iskä istuu tumput suorina. Musta toi on vaan epäkohteliasta. Jos kunto ei annan periksi, niin kai sitä nyt mies jaksaisi kahvit keittää ja vaikka pakkaseen valmiiksi valion trio jätski.

momx7
Minusta tuo on ihan kipeetä. Jos ei itse ole kahvinkeittokunnossa, mies varmaan voi keittää tai sit sanoo ystävällisesti vieraille, että keittäkäähän meille kahvit!:D Sekin toimii, kokeiltu on.

Mua ihmetyttää siinä lähinnä se, että kun sehän on vastine sille odotukselle, että nainen hoitaa sen mukulan ja laittaa tarjottavat. Väärä vastaus! Mies voi laittaa ne tarjottavat ja keittää kahvit. Tietty ei oo pakko, muta jos aikuisia on huushollissa kaksi, niin on aika outoa pitää itsestäänselvyytenä sitä, että niistä toinen ei osais tehdä mitään.

"muumuu"
No kyllä mä leivoin vieraille ja keittelin kahvit, kun tulivat vauvaa katsomaan. Ja jos en leiponut niin ainakin ostin kaupasta jotain raakapakastepullia tai vastaavaa. Ei se ole mikään syy luistaa vieraanvaraisuudesta että on vauvan synnyttänyt. Jos äiti on niin nääntynyt synnytyksestä ettei jaksa kahvia keittää niin ei varmaan halua vieraitakaan.

Kermakakku
Toivottavasti menitte kutsuttuina. Mä en ymmärrä, miksi toisten vauvoja pitää mennä katsomaan ja lahjoja viemään jos ei kutsuta.

Kun ei ole kutsuttu, niin silloin ei ole välttämättä vierasvaraakaan varattu. Eikä vieraita haluta. Halutaan olla rauhassa ja näyttää lasta töllistelijöille sitten, kun omat voimavarat sallivat.

nakko
Voisin vähän täsmentää tuota omaa kertomustani, etä oltiin esim. taannoin ystäväni pyytämänä katsomassa heidän vauvaa. Olin mittojen kanssa käynyt Bebesistä ostamassa earlybird mallistosta tosi kivan asun, joka minun tulotasoilla oli tosi paljon (yli50€). Tosi kivalla fiiliksellä mentiin mieheni kanssa ja sitten paikanpäällä vaan istuttiin sohvalla, vauva nukkui ihanasti korissa ja äippä ja iskä istui ruokapöydän ääressä. Lähdettiin sitten 15min päästä, kun tuli jotenkin sellainen tunne, että ei olla tervetulleita. Nähtiin ystävän kanssa eilen ja hän valitteli, että tosi harva käynyt vauvaa katsomassa. Sitten jatkoi, että he päättivät jo ennen vauvan syntymää, että ei sitten ala mitään tarjoiluja tekemään, kun tulee katsojia. Ajattelin mielessäni, että Haloo?!? Olen pohjanmaalta muuttanut Hesaan ja ei tuo kyllä meillä päin ole noin vaikeeta.

"Kukkuu"
[QUOTE="muumuu";23421487] Jos äiti on niin nääntynyt synnytyksestä ettei jaksa kahvia keittää niin ei varmaan halua vieraitakaan.[/QUOTE]
No enpä olisi halunnutkaan mutta pakko kai ne isovanhemmat oli ottaa vastaan.

"vieras"
Mä en kyllä ole huomannut tällasta toitotusta.. vaan enemmän sitä että "älä ota paineita tarjoilusta"/"kun menet katsomaan vauvaa,vie jotain herkkuja" Eli että ei tartte olla sen seittemää sorttia tarjottavaa,vaan just se kahvi ja jätski/kaupan valmispulla riittää. Ja vieraille vinkiksi että voi viedä muutakin kun pehmolelun/suloisen pikku nutun..

Toivottavasti menitte kutsuttuina. Mä en ymmärrä, miksi toisten vauvoja pitää mennä katsomaan ja lahjoja viemään jos ei kutsuta.

Kun ei ole kutsuttu, niin silloin ei ole välttämättä vierasvaraakaan varattu. Eikä vieraita haluta. Halutaan olla rauhassa ja näyttää lasta töllistelijöille sitten, kun omat voimavarat sallivat.
mun on ihan pakko varovasti peesailla tätä, olin itse sen hätäsektion jäljiltä niin voimaton että kyllä mua tympäsi kun kaikenmaailman veljenkumminkaimat yhtäkkiä tuppas, siis ihan pari päivää kotiutumisen jälkeen.. innokkaimmat tuli osastolle katsomaan, onneksi nykyään voi vedota siihen että vain perhe saa tulla sinne. olisin toki kutsunu sitte pikkasen myöhemmin.. :)

Niin, että kun suku ja kaverit lappaa kaikki eri aikaan niin jokaaselle pitää olla erikseen tarjottavat? Jep jep.

Sen vauvan näkee ilman tarjottaviakin ja jokaanen osaa hoitaa pullakaffinsa itte. En mä ainakaan oleta, että kun menen kaverin työ kylään, että mulle tarjotaan siellä jotakin. Mä menen sitten kattomaan kaveria ja juttelemaan hänen kanssaan enkä passattavaksi. Eikä aina edes tee mitään mieli joten mitä siinä sitten tarjottavilla.

Kyllä mä sillo kahvit keitin aina ja jotain oli mut aika moni oli ihanasti tuonu mukanaan jotain.

En mä oota et kaikki tuodaan eteen, mä tarjoudun keittämään kahvit ja laittamaan kaikki esille ja tarjoomaan ne tuoreelle äidille ja isällekki jos on paikalla. Ei mua ainakaa tartte passata. ( tuo siis jos on tuttu paikka )

Jos kutsuttuna kylässä niin kyllä mun mielestä jotain tarjottavaakin sopii olla. Meille ei onneksi kukaan tunkenut kutsumattomana/ ilmoittamatta, siksi pöydässä on aina ollut jotain kun on vauvaa tultu katsomaan. Ja kutsumatta/ ilmoittamatta en itsekään itseäni kenekään luo tuppaisi.

peesi
Niin, että kun suku ja kaverit lappaa kaikki eri aikaan niin jokaaselle pitää olla erikseen tarjottavat? Jep jep.

Sen vauvan näkee ilman tarjottaviakin ja jokaanen osaa hoitaa pullakaffinsa itte. En mä ainakaan oleta, että kun menen kaverin työ kylään, että mulle tarjotaan siellä jotakin. Mä menen sitten kattomaan kaveria ja juttelemaan hänen kanssaan enkä passattavaksi. Eikä aina edes tee mitään mieli joten mitä siinä sitten tarjottavilla.
Peesi tälle. Inhottavaa jos näkee että on tultu vaan syömään tai kahville. Sekin että eikö aikuinen ihminen voi oikeasti syödä ennen kyläilyä?

Kyllä meidän porukoissa aina kahvit keitetään eikä se mitään passaamista oo.
Ihan tavallista käytöstä.
Herkkuja jos haluaa niin voi vaikka viedä jädeä tai keksejä mukanaan.
Itse kyllä tarjoan muutakin ku kahvia jos vaan vieraille maistuu. ( yleensä on maistunut )

Kyllä meidän porukoissa aina kahvit keitetään eikä se mitään passaamista oo.
Ihan tavallista käytöstä.
Herkkuja jos haluaa niin voi vaikka viedä jädeä tai keksejä mukanaan.
Itse kyllä tarjoan muutakin ku kahvia jos vaan vieraille maistuu. ( yleensä on maistunut )
Samoin. Mun mielestä kuuluu ihan peruskäytöstapoihin. Ei siinä voi mikään olla niin vaivalloista - varsinkin kun nykyään saa kaikkea kaupan tiskiltä eikä mitään pullaa tarvitse kenekään alkaa vääntämään.

menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta meillä on ystäväperheen kans jääny elämään tapa, joka sai alkunsa just silloin kun nää kaverit tuli katsomaan meidän vauvaa. Toivat just sillon jotain herkkuja mukanaan, tää pariskunnan nainen oli viimesillään raskaana ja jotenki niin hyvin ymmärsi etten ehkä jaksa kauheesti laittaa mitään. Ja sitten kun me mentiin katsomaan niiden vauvaa, niin vietiin sinne samallain jotain.

Ja siitä on tullu sellanen tapa, aina kun kahvitellaan jomman kumman luona niin jotain viedään mennessä, kumpikaan ei kyllä oleta että toinen jotain toisi. Me istutaan kahvipöydässä tosi pitkään ja tyhjennetään koko pannullinen ja vaihdetaan kuulumiset siinä. Nykyään ne viemiset on yleensä jotain suolasta, ruokaisampia eikä mitään makeita ällöherkkuja.

Mä olen varmaan paska emäntä aina koska mä en juo kahvia joten mulla ei sitä ole...

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!

palkokasvi
Mä olen varmaan paska emäntä aina koska mä en juo kahvia joten mulla ei sitä ole...

Kuinka voikin ihmiset repiä hermonsa tällääsistä asioosta. Ja miten me ollaan kaverien kanssa voitu kyläällä toistemme tykönä kaikki nämä vuodet ilman edes sitä palvottua kaffia!
Ja tästäkin aiheesta sun piti vetästä herneet nenään ja kääntää keskustelu pyörimään ittes ympärillä. Huoh.

Yhteistyössä