Kusettaako työnantaja? (sairaan lapsen hoito/palkallisuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinttu-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinttu-82

Vieras
Mulla on kaksostytöt ja toinen sairastui edellisen viikon torstaina, mulla oli vielä lauantainakin työvuoro, joten olin kolme päivää siis palkallisella hoitovapaalla. Sunnuntai minulla oli vapaa, mutta maanantaina olikin toinen tyttö sairas. Työnantaja sanoi, että ei ole palkallista, koska olin jo kolme päivää.

Eikö oikeus ole lapsikohtainen? Minulla on kummastakin lääkärintodistus, kyse ei ole siis mistään huijauksesta, vaan siitä, että tytöt sairastuivat "putkeen"

Jos on lääkärintodistus se on palkallista yleensä, joissain voi olla että itse soveltavat omia karenssi päiviään mutta on se normaalisti palkallista lääkärin lappua vastaan.

Kolme päivää tosiaan on monissa tesseissä se palkallinen määrä, mutta pitääkö siinä olla välissä töissä, ennen kuin voi jäädä uudestaan? Toisaalta sinulla oli siinä se vp, mutta jos siinä on joku tuollainen sääntö, että pitää olla töissä siinä välillä?

jos sunnuntaina molemmat oli terveitä, niin mun mielestä (ei faktatietoa) maanantaina alkais uus kolmen päivän palkallinen jakso. Mut eiks se kolme päivää ole sitä varten, että lapselle saa järjestettyä hoitajan siinä ajassa, eikai se ole "palkallista hoitovapaata"?

Siis olen kunnan työssä sairaanhoitajana, eli KVTESSIÄ noudatetaan. Työnantaja vielä totesi, että ei anna mahdollisuutta hoitaa palkallisena toista "toisen kustannuksella", koska tätä tapahtuu paljon. Kyllä kiehuu! Totta on, että tämä aikaisemminkin sairastunut oli vielä maanantaina toipilas, mutta toinen tyttö sairastui kunnolla tällöin

jos sunnuntaina molemmat oli terveitä, niin mun mielestä (ei faktatietoa) maanantaina alkais uus kolmen päivän palkallinen jakso. Mut eiks se kolme päivää ole sitä varten, että lapselle saa järjestettyä hoitajan siinä ajassa, eikai se ole "palkallista hoitovapaata"?

Joo, on järjestelyä, mutta en nyt tietysti ole ennakkoon osannut järjestellä tälle terveelle mitään

Meillä saa olla 3 päivää palkallisella vapaalla, mutta jos toinen lapsi sairastuu sen jälkeen, niin enää ei saa olla. Perusteluna on se, että toisen lapsen sairastuminen ei ole enää yllättävä ja ennalta-arvaamaton juttu, kun kyseessä on tarttuva tauti. Tietysti jos sairastuu kokonaan eri tautiin, niin sitten varmaan saa olla.

Joten ollaan ratkaistu asia niin, että jos mies jää kotiin sairaan lapsen kanssa, niin mä olen asiasta hyvin hiljaa töissä, jotta voin jäädä sitten kotiin jos toinenkin sairastuu.

no eri asia on tietysti mikä on lain mukaan oikein...mutta itse ajattelisin myös siinä jonkun verran sitä työnantajankin osaa eli jos toinen lapsi jo sairastaa tarttuvaa tautia niin varautuisin siihen, että toinenkin sairastuu. Tällaisia asioita kun usein pystyy kuitenkin ennakoimaan. toisekseen...jos sinä olit jo töistäsi pois sen kolme päivää niin miksei miehesi sitten olisi sitä toista kolmea päivää??? ja todellakin palkallinen vapaa on lapsen hoidon järjestämistä varten.

[QUOTE="Lissu";23340784]Meillä saa olla 3 päivää palkallisella vapaalla, mutta jos toinen lapsi sairastuu sen jälkeen, niin enää ei saa olla. Perusteluna on se, että toisen lapsen sairastuminen ei ole enää yllättävä ja ennalta-arvaamaton juttu, kun kyseessä on tarttuva tauti. Tietysti jos sairastuu kokonaan eri tautiin, niin sitten varmaan saa olla.

Joten ollaan ratkaistu asia niin, että jos mies jää kotiin sairaan lapsen kanssa, niin mä olen asiasta hyvin hiljaa töissä, jotta voin jäädä sitten kotiin jos toinenkin sairastuu.[/QUOTE]

Lisään vielä, että jos mies jää ensin toisen lapsen kanssa kotiin kolmeksi päiväksi, niin mä en silti saisi jäädä toisen lapsen kanssa seuraavaksi kolmeksi päiväksi. Koska kyseessä ei ole enää yllättävä ja ennalta-arvaamaton asia. Joten siksi siis en puhu töissä, jos mies on kotona sairaan lapsen kanssa. Miehen työpaikalla ei ole niin tarkkaa, sieltä saa kyllä jäädä kolmeksi päiväksi per lapsi samastakin sairaudeta, tietysti lääkärintodistus pitää olla.

Kyllä kusettaa. Se kolme päivää on per lapsi, eli jos toinen lapsi on sairastunut vasta maanantaina sinull aon täysi oikeus olla pois töistä. Jos toinen olisi sairastunut esim. lauantaina ei tuota oikeutta olisi. Ehdottomasti saat olla pois ja siitä pitää maksaa palkka. Sillä ei ole mitään merkitystä onko kyse kaksosita vai muista sisaruksista, eikä myöskään työnantajalla ole mitään oikeutta vaatia että sen toisen sairauspoissaolon tekisi miehesi. Ota yhteyttä luottamusmieheen.

On se lapsikohtainen, mutta toisaalta työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa siitä ollekaan, sitä ei KVTS määrää, vaan työnantaja että haluaako sulle siitä palkan maksaa. Meillä kans KVTS käytössä ja jos oma lapsi on sairas, niin palkatonta aina heti ekasta päivästä lähtien.

On se lapsikohtainen, mutta toisaalta työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa siitä ollekaan, sitä ei KVTS määrää, vaan työnantaja että haluaako sulle siitä palkan maksaa. Meillä kans KVTS käytössä ja jos oma lapsi on sairas, niin palkatonta aina heti ekasta päivästä lähtien.

Totta joo, enpä tullut ajatelleeksi. Kyllä meilläkin varmaan sitä vapaata saisi jos pakko olisi, mutta ei palkallisena.

[QUOTE="Lissu";23340998]Totta joo, enpä tullut ajatelleeksi. Kyllä meilläkin varmaan sitä vapaata saisi jos pakko olisi, mutta ei palkallisena.[/QUOTE]

Joo, vapaata kyllä on saatava.

Eieieieieieieie.... Kyllä KVTES nimenomaan määrää, että kolme päivää on palkallista, se ei ole työnantajan päätettävissä, koska kvtes työnantajat ovat kuntia joiden pitää noudattaa kvtes:ta.

Otappa yhteys teidän luottamusmiehee tai suoraan liittoon. Se on nimittäin laissa että vähintään kaksi päivää pitää saada palkallisena.

[QUOTE="vieras";23341112]Otappa yhteys teidän luottamusmiehee tai suoraan liittoon. Se on nimittäin laissa että vähintään kaksi päivää pitää saada palkallisena.[/QUOTE]

Paitsi ei perhepäivähoitajilla :(

Olen sairaanhoitaja myös ja kv-tesiä meilläkin noudatetaan. Meillä on töissä yksinhuoltajaäitejä joilla on kolmekin lasta ja he putkeen sairaana ja ovat saaneet palkallisena olla sen kolme päivää/lapsi putkeen. Meillä ei vaadita lääkärintodistusta, mutta perheeseen kuulumattoman ulkopuolisen ihmisen tulee todistaa, että lapsi on sairaana. Jos itse vielä hässäkässä sairastuu, silloin joutuu toimittamaan sairaslomalapun, ei riitä oma ilmoitus, ei siis edes vaikka vain yksi lapsi sairaana kolme päivää ja itse sairastut siinä samalla.

[QUOTE="vieras";23341112]Otappa yhteys teidän luottamusmiehee tai suoraan liittoon. Se on nimittäin laissa että vähintään kaksi päivää pitää saada palkallisena.[/QUOTE]

Ei ole missään laissa...
Työsopimuslaissa sanotaan, että on oikeus neljän työpäivän mittaiseen tilapäiseen hoitovapaaseen. Eli esim. pe, ma, ti ja ke, jos lapsi sairastuu pe tai to illalla ja viikonloppu olisi vapaa.
Työehtosopimuksissa määrätään palkallisuudesta. KVTES:ssa sanotaan, että on oikeus kolmen kalenteripäivän ajalta palkkaan, eli yllä olevassa esimerkissä palkkaa saisi pe, la ja su.

Toi on muuten aika erikoinen tulkinta, että jos sisarus sairastuu samaan tautiin, ei olisi oikeutta palkallisiin päiviin enää. Tuolla logiikalla jos päiväkodissa on vesirokkoepidemia, vain ensimmäisen sairastuneen lapsen vanhempi saisi palkallista vapaata, koska muidenhan pitäisi osata valmistautua siihen, että lapsi sairastuu. Mun mielestä tulkinta ei ole oikein ja jos tuo ei ole kunnassa/työpaikalla yleinen käytäntö, ei yksi pomo saa soveltaa sopimusta noin, se on syrjintää!

Yhteistyössä