Ketään hoidoissa PKKS:ssä!!!

garfield joo raskaus on menny yllättävän hyvin. Tällä kertaa olen välttynyt vuodoiltakin.

soja ihan huippua!!!!tosi mahtavaa,ihanaa!!:) ihmietä näköjään ihan oikeesti voi tapahtua :)

Mulla oli eilen np-ultra. Kyl mie taas mietin siinä lasisienän takana, että huh mitkä fiilikset siel toisella puolella ollessa oli!!kuunnella niitä vauvan sydänääniä ja toivoa että viel joskus itsekkin sais siellä puolella olla. Kovasti siis voimia teille jotka vielä lasiseinän toisella puolella odottelette vuoroanne. Tovion koko sydämestäni,että pian kaikki tulette tälle puolelle :heart:

Tuli noista yrityskerroista mieleen,että onko kenelläkään tietoa yksityisen puolen hoidoista?kuopiossako on lähin missä tehdään?onko kaikki kontrolliultrat jne myös siellä vai voiko ne tehdä yhteistyötä joensuun kanssa?
 
Heips!

Jospa sitä tunkisi nokkansa tänne :D Olen jo tovin taustaillut ketjua ja nyt sain nimimerkin tekaistuakin ja sen verran rohkaistua jos jotain itsestään inisisi. Hiljentynyt on tosin keskustelu.. Mutta ensiksi onnittelut plussanneille!!! Näitä plussia on helppo ja ilo onnitella :) Jos ymmärsitte mitä tarkoitan...

Siispä olen 25 (nyt ja aina!) vuotias tyhjän sylin sydroomasta kärsivä ja korvessa elelen. Meillä yritystä on nyt takana puoltoista vuotta (vain, tiedän!) ja ihan vasta tutkimukset menossa, tosin jo väläytteli inssin mahdollisuutta seuraavaan kiertoon (jaiks!). Tässä muutama päivä sitten kävimme ekaa kertaa polilla ja käynnistä jäi hyvä mieli =) Jäi jotenkin tehokas mielikuva paikasta, ite olin kyllä niin uuno ettei mitään järkevää saanu sanottua... Mutta jospa se toinen kerta ei ressaa/jännitä niin paljoa, että muistas kysellä.

Sori tämä sepustus, oon vaan vähä tällanen höpöttäjä. Hoitaja sanoi hauskasti, ettei sitten foorumeilta kysellä ohjeita :D Ja tässä sitä ollaan, no vertaistukea hakemassa enemmänkin.
 
Soja Ensimmäiseksi isot onnittelut sinulle, ihana kuulla hyviä uutisia tänne :hug:

MelargiaTervetuloa joukkoon, meillä on ikääkin samanverran näköjään... ja ei oo kovin pitkä aika kun itsekin olin sinun tilanteessa... Tai ainakin tuntuu siltä että aika on hurahtanut tosi nopeasti vaikka kolme inssiä jo takanapäin...

mammy Toivottavasti saadaan kohta istua rivissä koko poppoo sen seinän toisella puolella =) Noista kuopion jutuista en kyllä osaa sanoa juuta tai jaata...

OmanNavanYmpärys: Eli IVF-keskustelu takana, jäi hyvä mieli.. tuo keskustelu avas kyllä mun tietoutta hoidosta huomattavasti.. vaikka oon kovasti itsekin netistä tietoa etsiskellyt niin nyt sain kaiken tiedon paljon selvemmin... Miehelle jäi myös hyvät fiilikset keskustelusta :)
Ensi viikon alussa vielä lääkäriaika ja sit tulee päätös siihenkin et joko alkaa tuo mummoutuminen tässä kierrossa (nyt kp10) ja siis pitkällä kaavalla mennään.... vai onko se vasta sit ens kierron homma.. kovasti kyllä itse haluis aloittaa prosessin jo nyt.. tuntuu että se venyy niin pitkälle jos pitää odottaa vielä reilusti yli kuukaus..... Mutta no, ensi viikolla ollaan taas fiksumpia...
Jospa tää kevät tois meille kaikille hyviä uutisia... :heart:
 
mammy joo, kuopio on lähin missä yksityisesti hoitoja tehdään. miulla ei oo varmaa tietoa, mutta vähän kuvittelen, että jotain ultria tms saattas onnistuu joensuussakin. Kysymällä varmasti selviää. Kun olin itse sinne jo kesällä yhteydessä, sain ystävällistä palvelua, vaikka ihan vielä teoria tasolla oli hoitoasiat, koska silloin vielä imetin.

kiitos onnitteluista, jännityksessä tässä vielä elellään pitkään...
 
Melargia: tervetuloa pinoon

LMLB: odottelu on kamalaa, muistan tuon vaiheen hyvin. Tsemppiä.

mammy: en tiedä JNS-Kuopio yhteistyöstä

ON: kävin tänäaamuna klinikalla. Katseltiin tilannetta ja sain ohjeita sihen PASiin. Kierron 2. päivä siis pillereitä naamaan ja kierron 12. päivä sitten ultraan, jonka jälkeen luget mukaan kuvioihin. Siinä menee ehkä kolme neljä päivää niin sitten ois siirto. eli ehkä kp 16 tms. Mulla on nyt kp20, mutta vuotoa tulee jo, joten uusi kierto alkaa ensi viikolla.

Kaikenlaista myllerrystä on mielessä taas. Mulla kun selvis siinä laparoskopiassa että toinen munajohdin onkin auki, vaikka ssg tutkimus näytti, että molemmat ois tukossa. No, kun tiesin, että oikea puoli on auki ja tunsin että ovuloin tässä kierrossa juuri oikealta puolelta, niin tietysti sitä ajatteli, että ehkäpä tuo leikauksessa tehty huuhtelu ja endon poisto olisi auttanut ja nyt voisin raskautua. Mutta paskan marjat. Vanha tuttu tuhrutteluvuoto puskee taas läp. Ja tää ei tosiaan oo mitää kinnittymisvuotoa. En tiedä mitä ajatella, kun "diagnoosit" muuttuu ja taas pitää suhtautua uudelleen. Olin ihan tyytyväinen siihen, että luomuihmettä ei tarvii kytätä joka kuukausi ja nyt taas sorruin siihen. PLAAAH.

Muuten, klinikalla oli lappu, että Simpukka yhdistyksen Joensuun ryhmä aloittaa. Toiminnasta voi tiedustella : joensuu@simpukka.info
Laitoin itse sinne viestiä. Katsotaan mitä sieltä kuuluu. Onko teistä ehkä joku mukana toiminnassa?
 
Tervetuloa Melargia!

Garfield, miehen kanssa ollaan mukana tuossa ryhmässä. Ryhmähän tosiaan vasta aloittelee toimintaa. Mukaan vaan!

LMLB, jep, hyvät uutiset tilaukseen tälle keväälle koko pinkalle :heart:!! Tsemppiä odotteluun. Toivottavasti pääsette pian tositoimiin.

Myös mie pistäydyin tänään klinikalla. Ja siellähän selvisi, että pas oltas voitu tehdä sittenkin jo tähän kiertoon, jos oisin vaan ovista bongaillu. Vaan enpähän tuota arvannut, eli seuraavaan kiertoon menee ja ilman lääkitystä tuo alkukierto. Vaan saanpahan aikaa tsemppailla itteäni ja päätäni vastaanottavaisempaan kuntoon :D. Tuo lääkkeettömyys hieman mietityttää, mutta E tuntui olevan sitä mieltä, että jos kerta ovuloin, niin voidaan tehdä näin. Kenkkua, että pitää sitten taas kyttäillä lh-testejä :p
 
Onko teillä joskus tunne, että tekisi mieli vaan laittaa "pää puskaan" ja yrittää olla kuin ei olisi koko ongelmaa? Itsellä hieman sekavat tunnelmat, poli käynnin jälkeen oli jotenkin helpottunut olo (kuin olisi paino pudonnut harteilta), että nyt asialle tehdään jotain ja otettiin tosissaan. Mutta välillä tuntuu että onkohan minusta sittenkään tähän.. Kuuluu kai asiaan...

LittleMissLadyBird Oliko teillä kauan yritystä ennen kuin pääsitte ensikäynnille? Kauanko meni kun hoidot alkoi ensikäynnin jälkeen? Sori tyhmät kysymykseni, ajattelin vain kun olet samanikäinen, että miten suhtauduttiin polilla siihen kun "ollaan nuoria"...
 
carpalo ja Garfield Myö ollaan siipan kanssa myös mukana tukiryhmässä. Muun muassa sen takia en ole täällä enää niin vieraillut, kun miulle toimii paremmin tuo kasvokkain juttelu. Mutta taustaillut olen koko ajan. Tulkaa ihmeessä mukaan tuohon IRL-tukiryhmäänkin.

Melargia Tervetuloa minunkin puolesta, ja vaikka et tuota äskeistä kysymystä esittänytkään minulle, niin silti vastaan. Ite oon jo (?) 27 piakkoin ja tosi turhautunut hoitojen aloitustilanteeseen PKKS:llä. Ensikäynnille oltais päästy jo ennen kuin vuosi yritystä oli täynnä, mutta nyt oon oottanut skopiaa pian puol vuotta. Mitään hoitoja ei kuulemma voi tehdä, ennen kuin tilanne on selvitetty. Oon aatellut, että pitäis (taas kerran) soittaa sinne ja ainakin vaatia perustetta, miksi miut sinne skopiaan laitetaan (en nimittäin vieläkään tiedä sitä). Oisin ihan iloinen, jos ees pääsisin inssiin ennen syksyä, pidän sitä kovin epätodennäköisenä tosin. Tämä odottelu turhauttaa aivan älyttömästi. Oon ite aatellut, että voiko tää venailuun pakottaminen johtua meidän kohtuu nuoresta iästä, vai mistä? Ottaa siis niin päähän taas tää tilanne :headwall:
 
melargia No meillä tuli vuos sellasta "kunnon yritystä" täyteen kun itselle tuli edes mieleen hoitoihin lähtö.. pitkän aikaa pillereiden lopetuksesta olin sellaisella kyllä se varmasti kohta tärppää-meiningillä ja sit vasta alko miettiä että voiskohan tässä joku olla pielessä...
siitä meni puoli vuotta ja menin yksityiselle gynelle ultraan että jos jotain selviäis kun vilkaisis noita paikkoja.. Mut se käski sitten että puol vuotta ihan rentoa yritystä ja sit voi alkaa harkita polille menoa..
No en odotellu oikeastaan kun muutaman kuukauden ennen kun otin poliin yhteyttä.. se oli viime alkukevättä.. (koska ajattelin että jos hoitoihin pitää jonottaa niin ollaanpahan jo siellä jonossa ainakin ja samalla voihan sitä tärppiä toivoa...) ja niinhän se sit menikin että lääkäriltä pyysin lähetteen polille ja sain lähetteet että otettiin noi labrat+aukiolotutkimus jne (niiden merkeissä se kevät sit menikin) ja päästiin sillon viime toukokuussa ensi käynnille.. sillon oli jo clomit käytössä ja pelkästään niillä mentiin sinne elokuulle ja sit alkoi heti inssien suunnittelu.. (ja polihan siis kesätauolla kesä-heinä-ja elokuun) ja siis meillähän tuli nyt joulukuussa kahden vuoden "kunnon yritys" täyteen...
Mut siis juu miun mielestä meihin on suhtauduttu kokoajan tuolla polilla tosi hyvin... kerran oon kuullu inssin yhteydessä sen lauseen että te ootte sen verran nuoria että voisitte pitää taukoakin ihan rauhassa hoidoista... mut siis muuten mun iästä ei ole edes mainittu mitään... (mulla on kyllä 10 vuotta vanhempi mies, en tiedä vaikuttaako se asiaan...)
mulle on tehty tähystyksellä umpisuolileikkaus muutama vuos sitten helsingissä ja se on tehty "laparoskopisesti" eli piti tilata ne epikriisit sieltä ja niissä ois kuulemma mainintaa jos tuolla ois jotain muitakin löydöksiä ollut...
Oli kyllä nyt siellä IVF-keskustelussa puhetta että haluaisin itekin siihen skopiaan jos ei näistä hoidoista ala tulosta syntyä... ihan vaan että saa sen ajatuksen omilta harteilta pois ja kun mulla on näitä omituisia vatsaoireita ja tuntemuksia ollut jatkuvasti.. Jos nyt yrittäis sitä kuvailla niin tuntuu että munasarjat ja kohtu on kipeät.. :O
Ja ihan samanlaisia tuntemuksia käyt varmasti läpi kuin moni muukin, tuntuu että ois helpompi jos tän asian vois unohtaa ja ajatella vieläkin sillä kyllä se sieltä aikanaan tulee-tai tulee jos on tullakseen-tyylillä... Mut niin kovin sitä nyyttiä toivoo ja varsinkin nyt kolmen inssin jälkeen viimeistään on sellanen olo että ei se ihme taida meille ilman hoitoja tapahtua..
 
Kaihokielo Raastava tilanne teillä, vähemmästäkin vois päätään seinään hakata! On vähän kuin ensin luvataan ja sitten kuitenkin veetään matto jalkojen alta. Toivon todella että asia alkaisi selvitä teidän kohdalla. Itse olen ajattelut, että kun kuitenkin ollaan nuoria (alle 30) ja mitään ei ole luonnollisella tavalla tapahtunut, niin se jo kertoisi että jotain on vialla eikä ilman apua onnistuta.. Vois lääkäritkin niin ajatella.. Nyt tulee tyhmä kysymys, mikä on IRL-tukiryhmä?

LMLB Minulla on sellainen pieni epäillys tuolla jossain, että jos nyt ei näistä tulevista tutkimuksista mitään löydy (tähän asti kaikki ok), niin käsketään vaan kotiin harjotuksia jatkamaan..

Suurin osa taitaa nyt odotella tätiä saapuviksi? Niin täälläkin, siis "jos" alkaa, lääkärin sanoja lainaillen.. Hyvä että ees lääkärit on optimistisia?
 
Kaihokielo, teidän odottelu kuulostaa hurjalta. Kannattaa varmasti soitella perään, että miksi viipyy näin kauan ja myös kysellä noita lisätietoja. Ite oon samanikäinen, ja meillä hoidot on edenneet ihan hyvää vauhtia. Toki aina väliin mahtuu turhalta tuntuvaa odottelua (kuten tällä hetkellä), mutta kai se kuuluu pelin henkeen... Puoli vuotta alkaa kuitenkin kuulostaa jo melko pitkältä ajalta.
 
No nyt on taas asiat pikkasen edenneet kun kävin polilla.. eli primolutia syön nyt kp 15-24.. ja ens maanantaina alkaa sit nenäsumuttelut... ja eikun mummo-oireita odottamaan... Jos kaikki sujuu hyvin niin punktiota kaavailtiin viikolle 11... huh huh... toivotaan siis parasta.... Aikalailla herättää ajatuksia ja pelkoakin nyt kun pääsee konkreettisesti tän itse aloittamaan....

Mitä hintaluokkaa nuo sumutteet muuten on (synarela) ?
 
Ilmoittaudun takaisin pinoon.
Meillä onkin näköjään LMLB samoihin aikoihin arvioitu punktio, miulle kans povattiin tuota viikkoa 11. Mulla alkais sumuttelut vasta reilun parin viikon kuluttua.
Synarelan hinta taitaa olla 60 annoksella jotain 80 e luokkaa, yliopiston apteekin nettisivuilla on aika hyvä korvauslaskuri, jolla näkee suoraan, paljonko kelakorvauksen jälkeen jää maksettavaa reseptilääkkeistä. Millaisella annostuksella sulle LMLB tuo sumute määrättiin? Mulla meni ihan ohi koko annostus, muistan vaan et kahesti päivässä kahden viikon ajan. Reseptissäkään ei lue. Pitänee vielä soitella tarkemmat ohjeet...Esa tuppaa olemaan pikkuisen hajamielinen reseptinkirjoituksessa, erinäisiä kertoja on saanut apteekin täti soitella tarkennuksia :D
Tsemppia teille kaikille vaiheisiinne!
 
Heip,
olen tässä jonkin aikaa seuraillut teitä ja ajattelin liittyä joukkoonne! Me ollaan 29-vuotias pariskunta, asutaan vähän kauempana Joensuusta. Harmittaa, kun Joensuussa ei ole yksityistä, joka tekisi näitä lapsettomuustutkimuksia tai hoitoja. Ite oon lopettanut ehkäsypillerit jo 2008, jonka jälkeen välillä on käytetty kondomia ja välillä ei. Huhtikuussa tulee vuosi, kun on yritetty ihan tosissaan (joka toinen joka kolmas päivä seksiä ja osutettu myös tikun paljastamalla ovulaatiohetkelle erityisesti). Mitään ei kuulu, tikut näyttää että ovuloisin (taitaa olla vuoden aikana kerran jäänyt löytämättä ovulaatiopäivä, ja kierto on tosi säännöllinen. Nyt hain yksityiseltä lähetteen ja eka aika on huhtikuun lopulla. Pitääköhän jokaista seuraavaa aikaa aina odottaa se 2-3 kk? Mua vähän pelottaa, jos jotain löytyy ja myös jos ei löydy. Hoidotkin pelottaa, koska pelkään piikkejä paniikkiin asti. Mut ehkä tämä vauvantarve voittaa kaikki pelot.. No, kirjailen meidän etenemistä ja seurailen toki teitä muitakin täällä =). Ihanaa, että jotkut on onnistuneet kaikenlaisten kokemustenkin jälkeen, se todistaa ettei ns. kannata heittää kirvestä kaivoon..
 
Hei jonskuti , eiköhän kun sisälle pääsee ensikäynnille, niin siitä sitten odotellaan vaan oman kierron mukaan aikoja.. Nämä kokeneemmat osaa varmaan sanoa paremmin. Nopeasti teillä aika kuitenkin ensikäynnille jos nyt lähetteen ootte hakenu (vai miten se sanotaan..) ja jo huhtikuussa aika! Mutta minun villi veikkaus että täällä ei niin jonoa kuin etelä-suomessa, niin pääsee nopeammin. Meillä haettiin lähete lokakuussa (lokakuun lopussa/marraskuun alussa tuli kirje polilta) ja viime kuun lopussa oli eka käynti, tosin välissä tais olla piiitkä polin joulutauko ettei päästy viime vuoden puolella jo.
Sama täällä että pelottaa mitä selvinnee, jos selviää, en tiiä onko se hyvä asia että on selittämätön vai että on jokin konkreettinen syy..
 
Morjens kaikille.

Täällä on napsittu zumenoneja naamaan. Ensi viikolla ultra. Kovin paljon en ole jaksanut hoitoja ajatella. Hyvä jos muistan zumenonit ottaa, hälytys pitää olla, en muuten muistaiskaan. En tiedä selviääkö alkiot sulatuksesta, enkä oikein jaksa ajatella sitäkään. Meni miten meni... Miehen kanssa päätettiin, että tänä keväänä ei enää hoitoihin mennä. Tän PAS:n jälkeen pidetään taukoa koko kevät ja kesä. Miun on pakko saada hieman hengähtää ja pistää itseni kuntoon.

Jonskuti: sitten kun hoitokuviot selkiytyy, niin pääset klinikalla käymään aina tarpeen vaatiessa. Joskus hyvinkin nopeasti ja usein on käyntejä. Joskus taas tulee pidempi odottelu, jos ei ole mitään syytä klinikalla käyntiin. Voimia sulle odotteluun ja uusien asioitten jännäämiseen. Piikitttely ei alkuun sujunut multakaan, en vaan saanut pistetyä piikiiä nahan läpi. Mutta siihenkin turtuu. Nyt menee jo kaikki.
 
Täällähän on ollut hiljaista... ?

Nyt alkas olla itsellä ensimmäinen vko sumutuksia takana... Ei oo tyhjennysvuoto alkanu vieläkään... No toivottavasti ens viikon aikana alkais niin pääsis siihen nolla-ultraan ajallaan.. Toistaiseks oon päässy muutenkin aika vähällä tuon synarelan kanssa.. ainut että nenä menee välillä todella kipeäks siitä, mut onneks vaan ohimenevästi... Ja sit se nieluun valuminen on kans aika ikävää.. tulee karsee maku suuhun eikä lähde millään... Mut nää onpi kyllä pientä, kun mulle on aina tainnu tupata kaikki mahdolliset sivuoireet noista... Toisaalta vois koputtaa puuta vielä, eihän sitä tiedä mitä ens viikko tuo tullessaan......
 
Hiljasta tosiaan...

Mie vaan oottelen ja oottelen. Huomenna alkais tikuttelu ja pelkään jo nyt, että parhaat siirtopäivät saattaa osua vkonlopulle : / Mitähän sitä sitten? Ärsyttää ressailla taas noitten tikkujen kanssa.

Mikäs on Garfieldin aikataulu?

Jonskuti, mie oon kanssa kärsiny melkosesta piikkikammosta, mutta niin sitä vaan on onnistunut tökkimään itteänsä. Parilla ekalla kerralla oli pyörtyminen lähellä :x, mutta kaikkeen näköjään tottuu :D.
 
Moikka! Sopiiko porukkaan? Hieman olen lueskellut tätä ketjua ja ajattelin itsekin uskaltautua mukaan. Eli ollaan aloitettu nyt vuoden alusta P-KKS:lla tutkimukset ja eka inssikin on takana, josta ei toivottua tulosta. Miun ikäni voitte päätellä nimimerkistä, mies on vuoden vanhempi eikä lapsia ole. Yritykset aloitettiin 9/09 ja viime syksynä saatiin lähete klinikalle. Pitkän joulutauon takia ensikäynti saatiin vasta tammikuulle ja sekin vielä siirtyi kahdella viikolla eteenpäin. Tammikuun lopulla oli siis eka käynti ja siitä lähtikin asiat rullaamaan aika hurjaa vauhtia. Mulla oli hormonikokeet ok ja molempien muutkin verikokeet kunnossa. Miehen simpoissa on todettu ongelmaa ainakin liikkuvuuden osalta, ovat kuulemma "laiskoja". Inssin yhteydessä lääkäri sanoi, että näyte oli ollut melko ohut, eli tiheydessä olis toivomisen varaa. Mulla varmistui aukiolotutkimuksessa ainakin vasemman puolen hyvät virtaukset, oikeasta ei ollut ihan täyttä varmuutta kun oli kuulemma huono näkyvyys. Inssi tehtiin viime kierrossa kp 13 (tasan viikko ensikäynnistä!!), mutta munasolu oli jo irronnut eikä sen kokoa nähty. Kaksi päivää aiemmin aukiolotutkimuksessa se oli 16 mm. Mulla irtoskin se ihan älyttömän nopeesti, kun sain ovisplussan inssiä edeltävänä iltana ja inssipäivänä sitä ei enää näkynytkään! Menkat alkoivat kuuliaisesti tasan 2 viikkoa inssistä. Nyt torstaina (kp 9) oon menossa polille ja katsastetaan tilanne. Mies on lähdössä ensi viikon maanantaina työreissuun ja torstaina katsotaan sitten miun munarakkulan tilanne, että saataisko sovitettua inssiä maanantaiaamulle. Jos ei, niin tässä kierrossa sitten inssi jää väliin. : /

Tuntuu kurjalta valittaa, kun täällä niin moni on jo paljon pidemmällä ja paljon pettymyksiä takana. Mutta miulle tää aloitus on ollut henkisesti kamalan rankka. On ollut univaikeuksia ja ruokahaluttomuutta, en jaksa oikein keskittyä mihinkään enkä iloita mistään. Oon nyt suunnannut kaiken raivon itseeni ja teen salilla aika hurjia treenejä. Laihdutan samalla tässä ja energiavajeet on aika isoja. Ja sitten väsyttää. Mies ei ymmärrä minun jatkuvaa alakuloa. Mietin vaan, että kun jo tässä vaiheessa on tämmöistä, niin mitenhän sitten jatkossa... Miksi ihmeessä en voi ajatella niin, että alussa vasta ollaan ja kaikki vaihtoehdot vielä edessä? Meillä tosiaan aika nopeesti lähti homma käyntiin, varmaan osansa on just sillä, ettei ehkä pää ihan ole kerennyt mukaan. Mutta taustalla jomottaa se kamala pelko, että entäs jos meille ei ikinä sitä vauvaa tule? Se ajatus on niin kivulias, että oikeesti koskee.

Ihanaa kun täällä on tällainen ryhmä. Olen kirjoitellut eräällä toisella palstallakin, mutta jotenkin kaipasin vertaistukea oikeastikin lähempää. Onneksi löysin teidät! Tästä tuli nyt pitkä viesti täynnä omaa napaa, anteeksi!
 
Moi Rowan79!
Teillähän on nopeeta tapahtunu :O Me kans käytiin nyt tammikuussa ensikäynnillä, ja nyt tulevana torstaina ois aukkari. Jos siinä on kaikki ok, niin inssi samaan kiertoon. Ja tämä suunnitelma tuntui sillon ensikäynnillä nopealta. Kiva kun on samassa tilanteessa olevia!

Ihteeni hirvittää se torstai jo nyt (ja se on jo ylihuomenna:eek:), siis ei toimenpiteenä vaan että jos jotain tukkeumaa ilmenee tms. Itsellä on jokin sellainen tunne että minussa on vikaa, joten on tavallaan valmistautunut kuulemaan huonoja uutisia, mutta silti kyllä hermostuttaa.. Ja yksin joudun menemään.

Miten tuolla polilla menee nämä hoidot? Tehdäänkä inssejä koko ajan ja sitte IFV/ICSI tietyin ajoin? Onko siinä IFV-hoidossa kerrallaan vain tietty määrä pareja siis jotenkin ryhmittäin?
 
Tervehdys Rowan! Hyvä, että löysit tänne :)! Omalta kohdaltani voin kertoa, että viime keväänä hoitojen aloitus tuntui tosi rankalta. Pää oli pyörällä ja olin aika ajoin melko alakuloinen. Taustalla tosin oli muutakin uuvuttavaa, mutta jollain tapaa tuo aloitus oli rankka. Nyttemmin ajatukseen hoidoissa olosta on tottunut, eikä ainakaan tällä hetkellä ahdista yhtä paljon...

Melargia, inssejä tehdään polilla tosiaan koko ajan ja IVF/ICSI -hoidot ajoittuu muutamalle kuukaudelle keväällä ja syksyllä, esim. nyt keväällä niitä tehdään maalis-toukokuussa (muistaakseni :whistle:). Mistään ryhmittelystä en kyllä tiiä...:confused:
 
Hei, mukavaa kun lista aktivoituu taas.

Tervetuloa Rowan. Meillä meni kans suurinpiirtein noin, eli syksyllä oltiin yhteydessä klinikalle ja saatiin lähete ja eka käynti oli tammikuulla. Se oli kyllä TOSI raskasta aikaa odotella ja mieliala ei ollut paras mahdollinen. Välillä se on siitä piristynyt kun on päässyt hoitoihin yrittämään ja välillä taas painunut mataliin kun ei ole onnistumisia tullut. Eli yhtä vuoristorataahan tämä on, alusta loppuun. Tuo simpukka yhdistyksen vertaistuki ryhmä (ks. ed. sivu) voi olla paikka jossa saa tuntojaan paremmin purettua kuin täällä palstalla.

Melargia: en kans tiedä, onko klinikalla niin paljon ruuhkaa, että joutuisivat "ryhmittelemään" asiakkaita. Mutta ivf hoitoja tosiaan tehdään yksi keväällä, yksi syksyllä. Insseistä en ole varma, mutta voisin kuvitella, että niitä tehdään "non stoppina".

Mulla todettiin munajohtimien olevan tukossa (myöhemmin saatiin selville että toinen onkin auki, mutta pitkään mentiin siinä uskossa, että ne on tukossa). Kumma kyllä mulle se on ollut myös lohdutusta tuova tieto, kun tietää missä vika oli (tai ainakin luuli tietävänsä). Epävarmuus syystä voi olla raastavampaa.

ON: mulla oli tänään ultra. Limis ei ole kasvanut tarpeeksi. Nyt oon napsinut zumenoneja 11 päivää (2 tabl / päivä). Nyt jatketaan 3 tabl/päivä annoksella ja siirto sovittiin ensi viikon tiistaille. Vasta, olin jo asennoitunut, että se ois tällä viikolla. Mutta eipä auta kuin odotella. Nyt ainakin tiedän päivän. Hyvin olivat luottavaisia että kolmesta alkiosta selviää joku siirtoon.
 
Hei!

Voinko liittyä mukaan ketjuun, vaikka ollaankin vielä ihan alussa... Tuntuu hurjalta, kun lueskelin teidän kokemuksia, että kuinka kauan olette jo joutuneet yrittämään ja pettymään, ja aina saaneet koottua itsenne uudestaan! Kai se vaan on niin, että toive omasta nyytistä on niin valtava, että sitä on valmis kestämään vaikka mitä...

Minusta tuntuu, että "lapsettomien kieli" on mulle vielä aikamoista hepreaa, IVF:t, ICSI:t, OI:t... suorastaan pelottavaa kun ajattelee, että tuleeko noista meillekin ihan arkipäivää? Toisaalta ehkä on helpompaa, kun ei voi vielä tässä vaiheessa tietää, kuinka pitkä tästä taipaleesta tulee... Ja kyllähän se niin on, että hyvää jaksaa odottaa, oli se tie sitten kuinka pitkä hyvänsä, jos sen pääpotin vain lopulta syliinsä saa :)

Me ollaan siis 22-vuotiaita. Mulla on ollut ongelmia kuukautisten kanssa ihan alusta lähtien, alotinki e-pillerit 15-vuotiaana kierron häiriöihin, jolloin lääkärit jo pelottelivat, että lasten saamisessa voi olla vaikeuksia... Aluksi näytti kuitenkin siltä, että tulenhan minä raskaaksi: yritys alotettu 9/2009, ja heti raskauduin, mutta osoittautui kohdunulkoiseksi ja leikattiin vasemmasta munatorvesta. Tulin uudestaan heti raskaaksi, mutta päättyi kkm (rv 14+6) huhtikuussa 2010. Tuosta lähtien ollaan uutta raskautta yritetty, mutta enää en ole raskaaksi tullut.

Kierrot myös heittelevät miten sattuu, teroilla olen saanut kuukautiset tulemaan. Ensimmäiset 8 kk yritin ovista bongata, mutta aamulämmöt heitteli miten sattuu, enkä saanut positiivista lh-testiä, vaikka testailin useamman kerran päivässä kp 11--> (kierrot siis n. 31-50pv). Tosin joka päivältä tikkuun tuli myös toinen viiva, selkeä, mutta haaleampi kuin kontrolliviiva. Kipeitä kystia sen sijaan on munasarjoihin tullut. (kipujen vuoksi) ultratessa ovat lääkärit sanoneet myös, että munasarjat vahvasti pco-tyyppiset.

Nyt ensikäyntiä odotellaan, aika on 4.4. Mies on käynyt antamassa omat verikokeensa ja simppanäytteensä, minä odottelen uutta kiertoa alkavaksi, että pääsisin alkukierron verikokeisiin. (viimeisen terolutin otin jo 6 päivää sitten, ärsyttää, missä se vuoto oikein viipyy...!)

Toisaalta olen helpottunut ja innoissani, että vihdoin aletaan tutkimaan (ja mahdollisesti myös hoitamaan, ja sitä kautta voisimme sen oman pikkuisen saada). Toisaalta pelottaa ja jännittää, mitä kaikkea tässä nyt vielä onkaan edessä, ja kuinka pitkäksi tämä taival lopulta osoittautuukaan.

Mieltä painavia kysymyksiä:

- Jaksaisiko joku kertoa, mitä siellä ensikäynnillä tehdään? Ultrataanko? Voidaanko esim. aukkari tehdä samalla kertaa? Ja tehdäänkö se kaikille? (minä esim. olen kahdesti ollut raskaana, toisaalta toinen olikin kohdunulkoinen... voiko tästä päätellä mitään munajohtimien aukiolosta?)

- Entä luuletteko, että iästämme tulee sanomista? Itse ajattelen kuitenkin niin, että jos on vaikeuksia jo nyt, niin ei kai ne iän myötä ainakaan helpotu?

- Entä miten PKSSK:lla suhtaudutaan ylipainoon? Itselläni BMI on 30, yritän kyllä pudotella, olen nyt 4. viikkoa puhtaalla vlc-dieetilläkin, joka muuten kyllä sujuu, mutta paino putoaa turhauttavan hitaasti (0,5 kg/vko), mutta alaspäin kuitenkin :)

- Niin ja vielä se, että kuinkas nopeasti asiat lähtee tästä rullaamaan? Ollaanko ensin jonkin aikaa esim. clomeilla, ja myöhemmin sitten ruvetaan rankempiin hoitoihin?

Voimia kaikille tätä tietä kulkeville!
 
Hei!

Voinko liittyä mukaan ketjuun, vaikka ollaankin vielä ihan alussa... Tuntuu hurjalta, kun lueskelin teidän kokemuksia, että kuinka kauan olette jo joutuneet yrittämään ja pettymään, ja aina saaneet koottua itsenne uudestaan! Kai se vaan on niin, että toive omasta nyytistä on niin valtava, että sitä on valmis kestämään vaikka mitä...

Minusta tuntuu, että "lapsettomien kieli" on mulle vielä aikamoista hepreaa, IVF:t, ICSI:t, OI:t... suorastaan pelottavaa kun ajattelee, että tuleeko noista meillekin ihan arkipäivää? Toisaalta ehkä on helpompaa, kun ei voi vielä tässä vaiheessa tietää, kuinka pitkä tästä taipaleesta tulee... Ja kyllähän se niin on, että hyvää jaksaa odottaa, oli se tie sitten kuinka pitkä hyvänsä, jos sen pääpotin vain lopulta syliinsä saa :)

Me ollaan siis 22-vuotiaita. Mulla on ollut ongelmia kuukautisten kanssa ihan alusta lähtien, alotinki e-pillerit 15-vuotiaana kierron häiriöihin, jolloin lääkärit jo pelottelivat, että lasten saamisessa voi olla vaikeuksia... Aluksi näytti kuitenkin siltä, että tulenhan minä raskaaksi: yritys alotettu 9/2009, ja heti raskauduin, mutta osoittautui kohdunulkoiseksi ja leikattiin vasemmasta munatorvesta. Tulin uudestaan heti raskaaksi, mutta päättyi kkm (rv 14+6) huhtikuussa 2010. Tuosta lähtien ollaan uutta raskautta yritetty, mutta enää en ole raskaaksi tullut.

Kierrot myös heittelevät miten sattuu, teroilla olen saanut kuukautiset tulemaan. Ensimmäiset 8 kk yritin ovista bongata, mutta aamulämmöt heitteli miten sattuu, enkä saanut positiivista lh-testiä, vaikka testailin useamman kerran päivässä kp 11--> (kierrot siis n. 31-50pv). Tosin joka päivältä tikkuun tuli myös toinen viiva, selkeä, mutta haaleampi kuin kontrolliviiva. Kipeitä kystia sen sijaan on munasarjoihin tullut. (kipujen vuoksi) ultratessa ovat lääkärit sanoneet myös, että munasarjat vahvasti pco-tyyppiset.

Nyt ensikäyntiä odotellaan, aika on 4.4. Mies on käynyt antamassa omat verikokeensa ja simppanäytteensä, minä odottelen uutta kiertoa alkavaksi, että pääsisin alkukierron verikokeisiin. (viimeisen terolutin otin jo 6 päivää sitten, ärsyttää, missä se vuoto oikein viipyy...!)

Toisaalta olen helpottunut ja innoissani, että vihdoin aletaan tutkimaan (ja mahdollisesti myös hoitamaan, ja sitä kautta voisimme sen oman pikkuisen saada). Toisaalta pelottaa ja jännittää, mitä kaikkea tässä nyt vielä onkaan edessä, ja kuinka pitkäksi tämä taival lopulta osoittautuukaan.

Mieltä painavia kysymyksiä:

- Jaksaisiko joku kertoa, mitä siellä ensikäynnillä tehdään? Ultrataanko? Voidaanko esim. aukkari tehdä samalla kertaa? Ja tehdäänkö se kaikille? (minä esim. olen kahdesti ollut raskaana, toisaalta toinen olikin kohdunulkoinen... voiko tästä päätellä mitään munajohtimien aukiolosta?)

- Entä luuletteko, että iästämme tulee sanomista? Itse ajattelen kuitenkin niin, että jos on vaikeuksia jo nyt, niin ei kai ne iän myötä ainakaan helpotu?

- Entä miten PKSSK:lla suhtaudutaan ylipainoon? Itselläni BMI on 30, yritän kyllä pudotella, olen nyt 4. viikkoa puhtaalla vlc-dieetilläkin, joka muuten kyllä sujuu, mutta paino putoaa turhauttavan hitaasti (0,5 kg/vko), mutta alaspäin kuitenkin :)

- Niin ja vielä se, että kuinkas nopeasti asiat lähtee tästä rullaamaan? Ollaanko ensin jonkin aikaa esim. clomeilla, ja myöhemmin sitten ruvetaan rankempiin hoitoihin?

Voimia kaikille tätä tietä kulkeville!
Hei Pikkunen: Ihan kaikkiin siun kysymyksiin en osaa vastata, mutta tässä jotain.

Se, mitä ekalla kerralla tapahtuu on hyvin riippuvainen teidän tapauksesta. Siellä kerrotaan hoidoista yleensä ja arvioidaan teidän tilanne suhteessa hoitoihin, eli tehdään ns. tilannearvio. Katsellaan myös verikokeiden tuloksia. Näiden tietojen perusteella teille tehdään jonkinlainen ratkaisu hoitosuunnitelmasta, eli miten edetään. Tuleeko inssejä, vai suoraanko ivf:ään. Ainakin mulla oli aukiolotutkimus erillisellä kerralla, mutta eihän se ole poissuljettua etteikö sitä tehtäisi samalla, epäilen kumminkin. Joka tapauksessa voit varautua siihen, että joka klinikka käynnillä ultrataan. Tsekataan tilanne ja aina saadaan jotain infoa siitä, miltä näyttää. (onko rakkuloita kasvamassa, minkä paksuinen limis on, miltä näyttää suhteessa kiertopäivään jne. Sulla ehkä katsellaan pco:n tilannetta) Luulen, että aukiolotutkimus tehdään, vaikka oletkin raskautunut. Sulla on siis ainakin ollut molemmat tai jompi kumpi johtimista kunnossa.

- Uskoisin, että lääkärit pitävät teidän mahdollisuuksia hyvinä, kun raskaus on selvästi alkanut. ja kun ikää ei ole paljon, niin voihan se vähän vaikuttaa siihen, miten "vakavana" tapauksena teitä pidetään, mutta tähän kannattaa suhtautua niin, että se on lääkäreiden tehtävä tehdä näitä arvioita tilanteesta. En usko, että iästä tulee sanomista siinä mielessä, ettettekö hoitoihin pääsisi, jos/kun teillä on selvästi ongelmia. Voihan se olla että "lohduttavat" nuorella iällä, teillä on vielä paljon aikaa käydä hoidoissa ja pitää välillä taukoakin, jos siltä tuntuu, kun ikä ei paina päälle. Tosin, itse olen paljon vanhempi, joten en tiedä millaisia reaktioita nuoremmat ovat klinikalla saaneet.

painosta: no, se on kai kans yks asioista joita lekurit arvioi lääketieteelliseltä kannalta. Mitään moraalisaarnoja ei varmasti ole odotettavissa. Hoitohenkilökunta on tosi symppistä ja hienotunteista. varsinkin kun he alkavat tulla tutummiksi. alkuun voi olla vähän jäykempää. Tietääkseni pienikin painon pudotus voi auttaa tuohon pco:hon. Itse olen ajatellut asia niin, että tää on yhteispeliä. klinikalla tekevät sen minkä pystyvät ja minä teen minkä pystyn (pidän itseni kunnossa jne). Tuo puolen kilon pudotus per viikko kuulostaa juuri sellaiselta tahdilta, josta voi jäädä pysyvä painon alennus. Nopeampi pudottaminen saa yleensä aikaan vain jojoilua. Tsemppiä.

Kuinka nopeasti asiat alkavat rullata riippuu ihan siitä teidän tilanteesta, lääkäreiden arvioinnista ja hoitosuunnitelmasta. Se selviää ekalla käynnillä. kannattaa muuten kirjoittaa paperille ylös mielessä olevat kysymykset. et muuten muista niitä paikan päällä, kun siellä tulee niin paljon kaikkea uutta.
 

Yhteistyössä