Siis miksi ihmeessä mä näen joka ikinen yö unta mun väkivaltaisesta exästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Freudille asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Freudille asiaa

Vieras
Erosta on jo vuosia aikaa, enkä mä todellakaan ole ajatellut sitä ihmistä ainakaan päivittäin. Suhde oli aivan hirveä, jopa mun hengenlähtö oli lähellä. Eronkin jälkeen ex on vainonnut, mutta nyt on kulunut vuosi kun ex on ollut hiljaa ja poissa meidän elämästä. Ja nyt sitten alkaa nää painajaiset. Ne on aina samanlaisia. Mä huomaan olevani taas parisuhteessa exän kanssa, exä vaikuttaa muuttuneen ja milloin kukakin sitä mun unessa todistelee. Kuitenkaan mä en usko enkä luota, vaan oon koko ajan varuillani ja varpaillani. Ja yleensä jossain kohtaa exä tekee mulle jotain, joka todistaa mun olleen oikeessa sen suhteen koko ajan. Välillä uni loppuu ennenkuin tuo kohta tulee. Nää unet on aina samoja, aina.

Ja mä en käsitä minkä hemmetin takia mä olen nyt alkanut näkemään siitä ihmisestä unia.

Mulla oli sama ongelma mutta näin ahdistavia unia isästäni. Hän käytti fyysistä ja henkistä väkivaltaa koko lapsuusajan. Kun muutin pois kotoa ja asuin omillani näin unta kuinka hän esim jahtaa minua kirveen kanssa ja minun pitää tappaa hänet että hän ei tapa minua. Usein heräsin ja sydän tykytti ihan täysillä. Se ihminen oli pelottava.

Mun pelot loppui reilu 2 vuotta sitten. Isäni teki itsemurhan. Sain rauhan. Se ihminen ei tee minulle enää koskaan pahaa.

Exästä näin myös ahdistavia unia. Pettämisiä ja toisia naisia. Se tunne oli kauhea. Exähän petti mua pari kertaa..

Uni on asia että sä käsittelet niitä asioita. Ne on ahdistavia asioita, joita et ole käsitellyt. Päivisin et välttämättä mieti niitä mutta unessa rupeet käsittelemään käsittelemättömiä tunteita.

Oletko puhunut asiasta kenellekkään?

Minä olen käynyt psykologilla ja vyöhyketerapeutilla ja voin sanoa että on auttanut.

Voimia sinulle, et ole ainoa.

Mä kävin aiemmin kriisiterapiassa, jossa puhuin näistä asioista. Lisäksi oon aiemmin jutellut muutamille läheisille sekä netissä vertaistukipalstalla. Nyt en enää vuoteen ole asiasta juuri puhunut, ei ole ollut mielestäni mitään tarvetta tai ainakin väsyin jo asian puimiseen.
Ehkä mä alan alitajuisesti taas virittäytymään exän iskuun, se kun ei ole ikinä vielä lopullisesti mun kiusaamista ja vainoamista lopettanut, vaan on aina hiljaisuuskausien jälkeen hyökännyt uudelleen. Nyt alkaa olla mennyt jo pisin aika ikinä, kun siitä ei ole kuulunut. Kai mä siis alitajuntaisesti pelkään, että kohta taas tapahtuu. En tiedä.
En mä sitä ihmistä tosiaan juuri ajattele, haluaisin unohtaa ihan kokonaan.

Erosta on jo vuosia aikaa, enkä mä todellakaan ole ajatellut sitä ihmistä ainakaan päivittäin. Suhde oli aivan hirveä, jopa mun hengenlähtö oli lähellä. Eronkin jälkeen ex on vainonnut, mutta nyt on kulunut vuosi kun ex on ollut hiljaa ja poissa meidän elämästä. Ja nyt sitten alkaa nää painajaiset. Ne on aina samanlaisia. Mä huomaan olevani taas parisuhteessa exän kanssa, exä vaikuttaa muuttuneen ja milloin kukakin sitä mun unessa todistelee. Kuitenkaan mä en usko enkä luota, vaan oon koko ajan varuillani ja varpaillani. Ja yleensä jossain kohtaa exä tekee mulle jotain, joka todistaa mun olleen oikeessa sen suhteen koko ajan. Välillä uni loppuu ennenkuin tuo kohta tulee. Nää unet on aina samoja, aina.

Ja mä en käsitä minkä hemmetin takia mä olen nyt alkanut näkemään siitä ihmisestä unia.

...tällaiset häiritsemään elämää. Itsellä meni väkivaltaisesta suhteesta irtipääsyn jälkeen n. 4 vuotta kun painajaiset alkoivat. Ja ne alkoi niin kovana ja voimakkaana että aloin kärsiä ahdistusoireista ja paniikkihäiriöistä :( Terapiassa kävin ja alointin lääkityksen noin vuodeksi. Saatoin jatkossakin nähdä painajaisia näistä tilanteista, mutta osasin yhdsitää ne stressiin... Toivottavasti ne on sulla ohimeneviä. Inhottavinta siinä tilanteessa oli se, että kun olet käyttänyt voimasi siihen että vihdoista viimein taistelet itsesi irti väkivaltaisesta suhteesta, niin myöhemmin alkaa piinaavat unet, vaikka elämän pitäisi olla jo tasapainoista ja "onnellista"..

Mä olen nähnyt nyt 10 vuotta painajaisia mun isäpuolesta. Joka kerta niissä unissa tapan hänet vaikka millä eri keinoilla, mutta aina hän vaan ilmestyy uudestaan ja jahtaa mua. En tiedä vielä kauanko näitä tarvitsee katsella, mutta ehän on ihan totta että unessa alitajunta käsittelee asioita eri tavalla kuin hereillä.

Mä kävin aiemmin kriisiterapiassa, jossa puhuin näistä asioista. Lisäksi oon aiemmin jutellut muutamille läheisille sekä netissä vertaistukipalstalla. Nyt en enää vuoteen ole asiasta juuri puhunut, ei ole ollut mielestäni mitään tarvetta tai ainakin väsyin jo asian puimiseen.
Ehkä mä alan alitajuisesti taas virittäytymään exän iskuun, se kun ei ole ikinä vielä lopullisesti mun kiusaamista ja vainoamista lopettanut, vaan on aina hiljaisuuskausien jälkeen hyökännyt uudelleen. Nyt alkaa olla mennyt jo pisin aika ikinä, kun siitä ei ole kuulunut. Kai mä siis alitajuntaisesti pelkään, että kohta taas tapahtuu. En tiedä.
En mä sitä ihmistä tosiaan juuri ajattele, haluaisin unohtaa ihan kokonaan.

Miten tämä ex sua vainoaa? Tulee oven taakse ja piippailee kännykässä? Uhkailee? Kuinka kauan te olitte yhdessä aikoinaan? Teillä ei kuitenkaan ole yhteisiä lapsia, eihän?

Mulla on vähän sama tilanne, seurustelin nelisen vuotta miehen kanssa, joka sitten vainosi mua toiset neljä vuotta. Pääsin hänestä lopulta siten, että en vaan reagoinut mitenkään näihin yhteydenottoihin. Oveni taakse ei pääse, alaoven tietty, muttei siis kotioven. En vaan noteerannut mitenkään vaikka tekstiviesti olis sanonut että "tapan sut". Jaksoi joku puoli vuotta ja sitten loppu kuin seinään.

Valitettavasti on yhteisiä lapsia, yhdessä oltiin muutamia vuosia. Eron jälkeen ex on tehnyt kaikkea muuta mahdollista, paitsi käynyt muhun käsiksi. Pelottelua ja uhkailua, aluksi mun ja lasten tappamisella, sitten sen jälkeen lasten viemisellä multa pois. En jaksa kertoilla niistä sen enempää nyt, mutta voisinpa sanoa että elämä on ollut melkoista helvettiä exän ansiosta myös eron jälkeen. Lähestymiskieltoa en ole hakenut, koska ex ei ole uhannut mua fyysisesti (ekan eron jälkeisen vuoden jälkeen).

Ei se ero ole niin helppo, kun on noin paha väkivaltatausta suhteessa. Et ole päässyt käymään eroprosessia läpi, ehkä juuri noiden uhkausten takia. Joko olet uudessa suhteessa?

Mä näen kanssa painajaisia välillä... etenkin nyt kun exällä alkoi taas tapaamiset lapsien kanssa. Tuo on tosiaan kamalin uni mikä mullakin on ollut, että exä marssi vaan omalla avaimella sisään meidän kotiin, oltiin siis varmaan yhdessä taas, ja jotenkin se uhan ilmapiiri leijui heti hänen mukanaan ovesta sisään. :( Se tuntuu aina yhtä kamalalta kun sen unen näkee. Mulla usein mies ei edes tee unessa mitään pahaa, on vaan elämässä taas, ja sehän riittää. Kovasti tein töitä päästäkseni ensin miehestä, sitten noista tunteista eroon.

Mä jotenkin näen sen niin, että nää tunteet ja painajaiset ei varmaan koskaan mene ohi. Että jollain tasolla sitä käsittelee koko elämänsä. Onhan tuo suuri juttu kuitenkin. Se menee kuitenkin varmasti ohi, tuo painajaisvaihe siis. Luota siihen. :) Sun alitajunta nyt vaan käsittelee näitä juttuja jostain syystä. Ikävä kyllä hänen unohtamisensa ei taida olla mahdollista, ei vaikka kuinka haluaisit. Mäkin niin haluaisin exäni pyyhkiä mun elämästä lopullisesti, niin että olisi vaan jotain tyhjää siinä kohtaa muistoissa missä hän on... mutta ei se onnistu. Jollain tavalla se on varmaan hyväkin, uskon että osa minuuttani on kuitenkin siinä mitä olen hänen vuokseen kokenut.

Jaksamista muistojesi kanssa. :hug:

En mä ole uudessa suhteessa.
Noissa unissa on tosiaan kauheinta se ihme ilmapiiri, tunnelma. Se, että ex on ihan normaali-ihmisen tavoin, mutta mä oon kuin viulunkieli, odotan vain että koska ex näyttää todellisen luonteensa. Jotenkin niissä unissa tekis mieli uskoa sen ihmisen muuttuneen ja tulee sellainen olo että mä voisin siinä tapauksessa sitä ihmistä oikeastikin kovasti rakastaa.. mutta se todellisuus siitä ihmisestä on kuitenkin siinä läsnä, enkä mä pysty (rakastamaan, luottamaan, nauttimaan toisen läheisyydestä).
Jotenkin mä oon miettinyt, että tuleeko noita unia niin kauan, kunnes mä pystyn antamaan exälle kaiken anteeksi? Oon mä yrittänyt sitäkin, mutta se ei vaan ole ollut helppoa, eikä suurin syy ole siihen se, mitä on tapahtunut eronkin jälkeen.

Yhteistyössä