Poikaa puukotettiin vaatteiden takia...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
c, ole oma itsesi, älä välitä kiusajista.

Sulla on nyt vähän viallinen tuo sun järjenjuoksu.
Pienen lapsen ei tietenkään tarvi osata puolustautua kiusaajilta. Kuten ei aikuisen ihmisenkään. Ei kenenkään.

Tottakai tarvitsee, ellet kasvata lapsestasi ikuista kynnysmattoa. Millainen vanhempi ei opeta lasta puolustamaan itseään? Sehän on jumalauta sentään ensimmäinen ihmisen perusvaistoista.

Ei ihme että on vanhemmuus hukassa... :/
 
[QUOTE="huhhuh";23145023]Jos mies haluaa itse pukea vaaleanpunaista pukekoon. Kun hän sen itse haluaa pukea, osaa puolustaa itseään tarvittaessa, eikä välitä mahdollisesta pilkasta.

Eri asia on lapsi, jolla ei ole kykyä puolustaa itseään, ja ennenkaikkea lapsi joka ei syvällä sisimmässään voi enempää inhota sitä pinkkiä paitaa ja tyttöjen housuja, mutta pitää niitä ihan mamman mieliksi.

Lapsi joka rakentaa vasta omaa identiteettiään ja oppii tässä iässä sukupuolten erot. Sillon suurin mahdollinen vikatikki voi olla ne pinkit tyttöjen housut.

a, olen huono lapsi koska minua kiusataan
b, en tiedä olenko tyttö vai poika, minussa täytyy olla jotain vialla.[/QUOTE]

Mä en nyt edes jaksa alkaa luennoida noista identiteettikysymyksistä kovin pitkällisesti.. Mutta miksi ihmeessä kuvittelet, että tietynvärisillä vaatteilla voidaan todellakin hämmentää lapsen käsitystä noin paljon (aika iso voima muutamalla rätillä..)? Vai tarkoitatko, että oma lapsesi on jotenkin tyhmä? JOs sen kerran saisi sekaisin vain muutamalla vaatteella? :D Älä nyt aliarvio noin, pliis.. :)
Mun lapseni kyllä tietää, kuka on, ja on fiksuna poikana tyynesti vastannut koulussa, että mulla on tämmöinen pinkki paita koska tykkään siitä. Ja punainen takki koska tykkään siitä. Ei se sekaisin ole mennyt :D Ja edelleen on halunnut mennä lempparivaatteisssan kouluun, koska IHAN ITSE tykkää niistä, ei ole pakotettu, ja vaatekaapista löytyy muutakin, joten on valinanvaraa kyllä..
HUoh. Ehkä mä en jaksa tätä tämän enempää, tulee vaan paha mieli :( Ihmeellisen jäykkä meininki teillä. On se kyllä herkkä asia ja vaikea rakentaa tuo miehinen identiteetti jos se särkyy muutamasta vääränvärisestä vaatteesta, ja jessus sentääm tanssiharrastuksesta..!
 
[QUOTE="huhhuh";23145083]Tottakai tarvitsee, ellet kasvata lapsestasi ikuista kynnysmattoa. Millainen vanhempi ei opeta lasta puolustamaan itseään? Sehän on jumalauta sentään ensimmäinen ihmisen perusvaistoista.

Ei ihme että on vanhemmuus hukassa... :/[/QUOTE]
Lapsi ei opi puolustautumaan milloinkaan, jos hänet opetetaan menemään massan mukana. Silloin hän oppii lurkkimaan ja välttelemään ja selviytymään. Sellainen lapsi, jolla on terve itsetunto, pystyy puolustautua. Mutta se ei ole lapsen tehtävä, vaan aikuisen tehtävä on puolustaa lasta.
 
No tämän ketjun perusteella sanoisin että taitaa AP itse olla traumaantunut mies joka pienenä joutui pukeutumaan isosiskonsa vanhoihin vaatteisiin ja hämmentyi siitä niin että jäi loppuiäkseen katkeraksi. :) Ja heijastaa nyt omat traumansa ja patoutuneet vihansa muita kohtaan eikä voi hyväksyä että joku toinen poika saattaa pinkistä pitää koska hän ei itse pitänyt.
 
No palstan mukaanhan pojat pitävät tyttöjen vaatteita, käyvät uimahallissa naisten puolella, ovat vessassa kaverina äidin vaihtaessa verisiä siteitä, saavat ilman muuta pitää hameita, laittaa kynsilakkaa, pukeutua naamiaisissa prinsessaksi. Ei kyse ole siis yhdestä vaatteesta. Vaan kaikesta muustakin.

Mistä on tarkoitus pienen miehen oppia se miehen malli? Eikö kotona ole juuri ketään miestä josta poika voisi ottaa mallia?
 
[QUOTE="huhhuh";23144982]villi veikkaus ettei tarvitse montaa vuotta odotella kiusauksen alkamista...[/QUOTE]

Pakottaisitko itse lapsesi pukeutumaan "poikien väreihin", vaikka hän itse ehdottomasti haluaisi jotain, joka on sinusta "tyttöjen väriä"??

"Ei sillä väliä, jos lapsen oma tahto lytätään, kunhan kukaan ei saa aihetta kiusata"??
Lapset kyllä keksii aiheen kiusaamiseen, jos niin haluavat tehdä ja se vielä kotona hyväksytään..

Noi asenteet nimittäin opitaan kotona!
 
[QUOTE=""";23145121]No tämän ketjun perusteella sanoisin että taitaa AP itse olla traumaantunut mies joka pienenä joutui pukeutumaan isosiskonsa vanhoihin vaatteisiin ja hämmentyi siitä niin että jäi loppuiäkseen katkeraksi. :) Ja heijastaa nyt omat traumansa ja patoutuneet vihansa muita kohtaan eikä voi hyväksyä että joku toinen poika saattaa pinkistä pitää koska hän ei itse pitänyt.[/QUOTE]

Tai sitten ap ei saanut sitä vaaleanpunaista paitaa, eikä pitsiä polvihousuihin, vaan iskä hakkasi vyön solkipäällä ja sanoi homoksi.
 
Sulla on nyt vähän viallinen tuo sun järjenjuoksu.
Pienen lapsen ei tietenkään tarvi osata puolustautua kiusaajilta. Kuten ei aikuisen ihmisenkään. Ei kenenkään.
Oletko opettanut lapsellesi että vieraiden "setien" autoon tai kotiin ei saa mennä? Jos joku tarjoutuu antamaan karkkia kotonaan tai antaisi lapsen silittää koiranpentua kotonaan. Oletko opettanut välttämään tällaisia tilanteita?
Jos olet niin miksi ihmeessä? Eihän lapsen tarvitse puolustautua eikä välttää vaaratilanteita koska maailma on niin täydellinen.
 
Lapsi ei opi puolustautumaan milloinkaan, jos hänet opetetaan menemään massan mukana. Silloin hän oppii lurkkimaan ja välttelemään ja selviytymään. Sellainen lapsi, jolla on terve itsetunto, pystyy puolustautua. Mutta se ei ole lapsen tehtävä, vaan aikuisen tehtävä on puolustaa lasta.

Juuri näin. Harvoin olen leukkarin kanssa samaa mieltä, mutta nyt kyllä :D

Jos sitä kiusaamista lähtee väistelemään sillä, että opettaa lapsen vaihtamaan paidan/tukkatyylin/kengät/harrastukset niin siitä ei loppua tule, ja siinä se identiteetti vasta liukenee ja hämärtyy ja itsetunto kärsii..!
 
[QUOTE="huhhuh";23145128]No palstan mukaanhan pojat pitävät tyttöjen vaatteita, käyvät uimahallissa naisten puolella, ovat vessassa kaverina äidin vaihtaessa verisiä siteitä, saavat ilman muuta pitää hameita, laittaa kynsilakkaa, pukeutua naamiaisissa prinsessaksi. Ei kyse ole siis yhdestä vaatteesta. Vaan kaikesta muustakin.

Mistä on tarkoitus pienen miehen oppia se miehen malli? Eikö kotona ole juuri ketään miestä josta poika voisi ottaa mallia?[/QUOTE]

Miehen malli? Miehen malli on semmoinen siis, ettei ole koskaan nähnyt naisen veristä sidettä? Ei nähnyt, kun nainen laittaa kynsilakkaa, ei nähnyt alastonta naista? Sekö on miehen malli?

Entä jos isä jäisikin hoitamaan lapsia kotiin, lukisi lapsille, pitäisi sylissä pussaisi, tekisi ruuan yms. Saisiko lapsi sinun mielestäsi silloin hyvän miehenmallin? Arvatenkin sinun mielestäsi hyvä miehenmalli on se, että isi lukee aamupöydässä lehteä murahdellen, on koko päivän töissä ja sitten tulee kärttyisenä kotiin ja makaa kaljoitellen sohvalla illan.
 
[QUOTE="huhhuh";23145023]Jos mies haluaa itse pukea vaaleanpunaista pukekoon. Kun hän sen itse haluaa pukea, osaa puolustaa itseään tarvittaessa, eikä välitä mahdollisesta pilkasta.

Eri asia on lapsi, jolla ei ole kykyä puolustaa itseään, ja ennenkaikkea lapsi joka ei syvällä sisimmässään voi enempää inhota sitä pinkkiä paitaa ja tyttöjen housuja, mutta pitää niitä ihan mamman mieliksi.

Lapsi joka rakentaa vasta omaa identiteettiään ja oppii tässä iässä sukupuolten erot. Sillon suurin mahdollinen vikatikki voi olla ne pinkit tyttöjen housut.

a, olen huono lapsi koska minua kiusataan
b, en tiedä olenko tyttö vai poika, minussa täytyy olla jotain vialla.[/QUOTE]

:laugh:
Jos aikuisten maailmassa ei ole värikoodausta, niin miksi sitten lastenmaailmassa pitää olla?

Miksi lapsi ei voi tietää olevansa poika (munat ja pippelin kyllä kaikki pojat tiedostavat), jos hänellä on vaaleanpunainen paita päällä? Miten sukupuoli yhtäkkiä muuttuisi epäselväksi vaatteen takia? Miksi oletat että äiti vain käskee paidan laittamaan päälle? Mistä tietää että housut ovat tyttöjen? Poikien osastollakin on myynnissä vaaleanpunaisia vaatekappaleita - ei meidän pinkit kuteet ole tyttöjen osastolta... Miksi niitä myytäisiin, jos se romuttaisi poikien identiteetin?

Eikö ole hyvä että lapset oppivat olemaan oma itsensä, sulkemaan korvat pilkalta (joka voi tulla ihan vaikka korvien asennosta tai väärälaisesta poikien puserosta).
 
[QUOTE="huhhuh";23145128]No palstan mukaanhan pojat pitävät tyttöjen vaatteita, käyvät uimahallissa naisten puolella, ovat vessassa kaverina äidin vaihtaessa verisiä siteitä, saavat ilman muuta pitää hameita, laittaa kynsilakkaa, pukeutua naamiaisissa prinsessaksi. Ei kyse ole siis yhdestä vaatteesta. Vaan kaikesta muustakin.

Mistä on tarkoitus pienen miehen oppia se miehen malli? Eikö kotona ole juuri ketään miestä josta poika voisi ottaa mallia?[/QUOTE]

ai sun mielestä se miehuus on jotain tuollaisia ulkoisia asioita? tai naiseus? tai ihmisyys ylipäätään? rakennetaan identiteetti oikeanlaisten vaatteiden ja kynsilakan/lakattomuuden varaan?
Ei ihme jos sen identiteettinsä kanssa on sitten niin heikoilla jäillä, että on pakko kiusata mallista poikkeavia. Nehän tuntuu kamalan uhkaavilta, jos oma on noin heikoissa kantimissa! :D
 
Miehen malli? Miehen malli on semmoinen siis, ettei ole koskaan nähnyt naisen veristä sidettä? Ei nähnyt, kun nainen laittaa kynsilakkaa, ei nähnyt alastonta naista? Sekö on miehen malli?

Entä jos isä jäisikin hoitamaan lapsia kotiin, lukisi lapsille, pitäisi sylissä pussaisi, tekisi ruuan yms. Saisiko lapsi sinun mielestäsi silloin hyvän miehenmallin? Arvatenkin sinun mielestäsi hyvä miehenmalli on se, että isi lukee aamupöydässä lehteä murahdellen, on koko päivän töissä ja sitten tulee kärttyisenä kotiin ja makaa kaljoitellen sohvalla illan.

Sullahan paska käsitys miehistä, ei ihme että ennemmin kasvatat lapsesi tyttömäisiksi. ;)
Ja mä en näe yhtään syytä miksi miehen tulisi nähdä verisiä siteitä?

ps, nakkaa se unelmamiehesi pihalle jos se ei muuhun pysty kuin kaljan kittaamiseen ja murahteluun.
 
[QUOTE="huhhuh";23145128]No palstan mukaanhan pojat pitävät tyttöjen vaatteita, käyvät uimahallissa naisten puolella, ovat vessassa kaverina äidin vaihtaessa verisiä siteitä, saavat ilman muuta pitää hameita, laittaa kynsilakkaa, pukeutua naamiaisissa prinsessaksi. Ei kyse ole siis yhdestä vaatteesta. Vaan kaikesta muustakin.

Mistä on tarkoitus pienen miehen oppia se miehen malli? Eikö kotona ole juuri ketään miestä josta poika voisi ottaa mallia?[/QUOTE]

Ei kyllä sinä kirjoitit selvästi, että vaaleanpunainen paita päällä romuttaa poikien ymmärryksen omasta sukupuolestaan.
 
[QUOTE="huhhuh";23145128]No palstan mukaanhan pojat pitävät tyttöjen vaatteita, käyvät uimahallissa naisten puolella, ovat vessassa kaverina äidin vaihtaessa verisiä siteitä, saavat ilman muuta pitää hameita, laittaa kynsilakkaa, pukeutua naamiaisissa prinsessaksi. Ei kyse ole siis yhdestä vaatteesta. Vaan kaikesta muustakin.

Mistä on tarkoitus pienen miehen oppia se miehen malli? Eikö kotona ole juuri ketään miestä josta poika voisi ottaa mallia?[/QUOTE]

Ei tässä nyt ole kyse siitä, että palstamammat ehdoin tahdoin opettaa pojistaa tyttömäisiä, kuten sinä näytät ajattelevan.

Pojalla saattaa hyvinkin olla isä ja miehenmalli kotona, siitä huolimatta poika saattaa tykätä pinkistä tai vaaleanpunaisesta. Ja haluta olla naamiaisissa prinsessa. Lapset kokeilee asioita.

Mun mielestä lapsen oman tahdon lyttääminen on paljon pahempi asia kuin se, jos pieni poika haluaa laittaa kynsilakkaa, kun äiti ja isosiskokin laittaa.

Mitä muita asioita teillä poikalapset eivät saa tehdä?? Leipoa? Leikkiä nukeilla? Itkeä? Vähän liioitellusti noi on kaikki ns. naisten hommia. Tosimieshän ei tunnetusti itke!
 
[QUOTE="huhhuh";23145190]Sullahan paska käsitys miehistä, ei ihme että ennemmin kasvatat lapsesi tyttömäisiksi. ;)
Ja mä en näe yhtään syytä miksi miehen tulisi nähdä verisiä siteitä?

ps, nakkaa se unelmamiehesi pihalle jos se ei muuhun pysty kuin kaljan kittaamiseen ja murahteluun.[/QUOTE]

Mun mies hoitaa lapsia, mutta luultavasti antaa liian pehmeän miehen mallin, kun poikakin pitää vaaleanpunaisia paitoja sillointällöin, tietää, mitkä on kuukautiset, osaa kehua mun hiuksia, on nähnyt minun lakkaavan kynsiään.

Näillä keinoinhan pojasta kasvaa tyttömäinen, vai mitä? oot kyllä aika puusilmä tapaus.
 
[QUOTE="huhhuh";23145063]Tytöillä tuo vaatteiden värien raja ei ole niin selkeä kuin pojilla. Eikä muukaan esim hiusten pituus ole niin ratkaiseva tekijä. Kun poika ei ole sama kuin tyttö. Luulisi sinun sen vanhempana tajuavan kuinka erilaisia he ovatkaan.

Ellet tosin puserra siihen samaan muotiin kaikkia lapsiasi, ja senhän käsityksen tästä nyt saa.[/QUOTE]

Taidat olla provo koko ap, mutta ilmeisesti joku todella ajattelee noin, koska tuollanen "puukotustapaus" on ollut.

Mietipä hetki miksi tytöillä vaatteiden värien raja ei olen niin selkeä, mistä se johtuu? Mietipä aikaa muutama sukupolvi takaperin. Taisi olla hiusten pituus niin tytöillä kuin pojilla hyvin tarkkaa määriteltyä samoin kuin se, millaisiin vaatteisiin kuuluu pukeutua. Tytöt hiihtivät ja luistelivatkin hameessa, oliko kätevää?
Vielä ihan vain pari sukupolvea takaperin, ei miesten ollut sopivaa osallistua lastenhoitoon. Nykyään ajetaan pidempiä isyyslomia ja jotkut jäävät koti-isäksikin.
 
[QUOTE="huhhuh";23145063]Tytöillä tuo vaatteiden värien raja ei ole niin selkeä kuin pojilla. Eikä muukaan esim hiusten pituus ole niin ratkaiseva tekijä. Kun poika ei ole sama kuin tyttö. Luulisi sinun sen vanhempana tajuavan kuinka erilaisia he ovatkaan.

Ellet tosin puserra siihen samaan muotiin kaikkia lapsiasi, ja senhän käsityksen tästä nyt saa.[/QUOTE]

Jep, mä tiedän että pojat on poikia ja tytöt tyttöjä.
Mun lapset on yksilöitä. Jokainen omanlaisensa.
Jos poika haluaa olla prinsessa naamiaisissa, hän saa olla.
Hän saa myös leikkiä batmania kera viitan ja mielikuvituksen. Tyttö saa leikkiä roboteilla poikien kans ja pojat saa leikkiä barbeilla ja nukeilla. Ihan mitä mielikuvitus vaan kehittää.
Itsetunto ei kehity mihinkään jos mä kiellän poikia tekemästä jotain tyttömäistä, koska siitä saatetaan kiusata.
Meillä saa jokainen olla sellanen ku haluaa.
Ihmisellä joka kiusaa toista on jotain vialla. Anteeks nyt vaan.
 
[QUOTE="huhhuh";23144644]Pikkupoikaa puukotettiin vaaleanpunaisten vaatteiden takia | Perhe | Iltalehti.fi

Oikeasti. Mitä liikkuu vanhempien mielessä jotka kasvattavat lapset sukupuolettomiksi, käyttämään vaaleanpunaisia vaatteita ja tanssimaan balettia jos kyseessä on poika????

Miten palstan äidit, jotka myöntävät ostavansa pojilleen vaatteet tyttöjen osastolta, ja antavat pitää kotona mekkoja aikovat estää tämän kaltaiset tapahtumat? Kun kiusaustahan siitä seuraaa, ilman muuta.[/QUOTE]

Missä tuossa sanottiin että poika on nimenomaan kasvatettu sukupuolettomaksi? Siinähän sanottiin että poika PITÄÄ vaaleanpunaisesta ja harrastaa balettia. Mun viisivuotias poikani pitää punaisesta ja rakastaa tanssimista. Hän pitää myös sinisestä ja leikkii autoilla. Ei tulis mieleenkään sanoa että nyt lopetat tanssimisen ja alat tykätä harmaasta ettet saa puukosta,senkin homppeli.
 
Enemmän minua ihmetyttää mitä liikkuu sellaisten vanhempien mielessä, jotka opettavat lapsensa puukottamaan toisia lapsia siksi, että näillä "väärän väriset" vaatteet tai erilaiset harrastukset kuin itsellä.

en usko, että kukaan sellaista lapselleen opettaa (vai menikö mulla lehtijutusta jokin ohi? ). Lapsetkin osaavat olla julmia. Kilpailemista ja toisten syrjimistä näkee ihan päiväkodissa jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23144870:
Tapaus on tietysti hyvin ikävä eikä mikään tee oikeutusta kiusaajien toimille.
Mutta kun maailma nyt vaan ei ole täydellinen eikä toisten kasvatusmetodeihin voi puuttua niin miksi kaivaa tieten tahtoen verta nenästään?
.
No näin on. Ja kun kaikki . tietää, että lasta myös kiusataan jos hänellä ei ole oikeanlaisia ja etenkään oikeanmerkkisiä vaatteita, niin mielestäni kaikki sosiaalipummit ja köyhemmät perheet voisivat lopettaa sen lasten tekemisen ja antaa nykyisetkin adoptoitavaksi, kun ei heillä ole varaa ostaa kunnon vaatteita lapsilleen, niin saadaan nuo rääsyihin pukeutuneet rääpäleet pois koulujen pihoilta kerjäämästä verta nenästään.
 
Teillä taitaa mammat olla pahasti hukassa se fakta että lapset imee vaikutteet ympäristöstään. Jos kotona ei ole mitään muuta tarjolla kun ne pinkit vaatteet, tyttömäiset lelut ja harrastukset lapsi oppii kyllä ajan mukaan niistä luultavasti pitämään.

Vaikka se olisi kuinka hänen sukupuoli identiteettiään vastaan. Sen sijaan että kannustaisit poikaa vetämään pinkit päälleen oletko koskaan kokeillut laittaa poikaa isin kanssa remonttihommiin? Tekemään jotakin hitusen miehisempää puuhaa kuin kynsilakan laitto?

Selkeästi ne perheet joissa esikoinen on tyttö ja talo täynnä tyttöjen tavaraa ja tyttöjen puuhia pojat oppii niistä tyttöjen leikeistä pitämään. Ja tyttöjen väreistä.

Sama toimii toisinkin päin. Jos esikoinen on poika, talo täynnä monsteriautoja jne niin kylläpä se tyttö luontevasti leikkii niillä monstereilla. Ja jos kukaan eikä mikään anna innostusta niihin tyttöjen leikkeihin niin auttamatta ne autot jne jäävät mielekkäämmiksi. Koska niihin on kasvettu.
 
[QUOTE="huhhuh";23145023]

a, olen huono lapsi koska minua kiusataan
b, en tiedä olenko tyttö vai poika, minussa täytyy olla jotain vialla.[/QUOTE]

c. puukotin tänään tarhakaveria, olenko minä hullu vai vain vanhempani?
 
[QUOTE="mamma";23145266]en usko, että kukaan sellaista lapselleen opettaa (vai menikö mulla lehtijutusta jokin ohi? ). Lapsetkin osaavat olla julmia. Kilpailemista ja toisten syrjimistä näkee ihan päiväkodissa jo.[/QUOTE]

Älä nyt höpötä. Ei normaali lapsi sentään veitsellä iske niskaan toista lasta. Kyllä silloin niin lapsen kasvattaneet vanhemmat kuin lapsi on sairas.
 

Yhteistyössä