muistakaapa sitten seuraavan kerran kun ravintolaan menette maksaa ne ruokanne ja juomanne heti kun ovesta menette

Blue
[QUOTE="pettynyt";23074112]Ihan niin kuin arvelinkin, puhtaalla mutulla mennään. Jos ja kun olet sitä mieltä, että pillimehun juominen kaupassa on rikos, olisit nyt edes käyttänyt oikeaa rikosnimikettä, joka on näpistys. :attn:

Täällä siis on keskusteltu siitä, että vanhemmat antavat lastensa juoda tai syödä kaupassa jotain, minkä maksavat vasta kassalla (erotuksena siihen, että ei ole edes tarkoitusta maksaa). Tekoa ei siis tehdä anastustarkoituksessa. :attn:

On myös esitetty skenaarioita, että esim. maksukortti ei toimikaan kassalla. Tällöin kyse on asiakkaasta riippumattomasta syystä ja hän voi vapaaehtoisesti tarjoutua hoitamaan maksaminen toisin, esim. laskulla tai soittamalla toinen henkilö paikalle maksamaan. Tällöin ei voida puhua edes rikoksen yrityksestä, saati sitten rikoksesta. :attn:

Tässä sinulle nyt vähän faktaakin rikoslain sisällöstä, niin seuraavissa saman aiheen ketjuissa voit käyttää muutakin kuin mutua:

Mikäli varkaus, huomioon ottaen anastetun omaisuuden arvo tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, katsotaan teko näpistykseksi. Näpistyksestä tuomitaan sakkoa.

Varkaus (ja siten näpistyskin) täyttyy silloin, kun henkilö ottaa omaisuutta haltuunsa anastustarkoituksessa. Jos tavaran laittaa taskuun kassalle kuljettamista varten, ei siinä ole mitään rangaistavaa. Kun tavaraa laittaa taskuun anastustarkoituksessa, on kyseessä täytetty teko, ei enää edes yritys.

Yrityksestä ei rangaista, jos tekijä on vapaaehtoisesti luopunut rikoksen täyttämisestä tai muuten estänyt tunnusmerkistössä tarkoitetun seurauksen syntymisen. Yrityksestä ei rangaista myöskään, jos rikos jää täyttymättä tekijästä riippumattomasta syystä, mutta hän on vapaaehtoisesti ja vakavasti pyrkinyt estämään rikoksen täyttymisen tai seurauksen syntymisen.

Itse sen sanoit, "kannattaa hieman perehtyä tuohon lakiinkin". :D

Älystä ja sen puutteesta mainitsit muutamaankin otteeseen. Olen minä hetkenä tahansa valmis lyömään tiskiin pätevän todistuken omastani. Entä sinä?[/QUOTE]

No annapa tulla! :cool:

"pettynyt"
Ai että värvätään kyttäämään joku sitä, kenellä oli mikäkin tarkoitus? Joku ehtii hyppiä kintereillä kyttäämässä oliko tarkoitus maksaa vai varastaa?? Eikähän pointti ole oikeiden nimitysten löytämisen sijasta ihan maalaisjärki; jos jokainen halukas nipsisi sitä sun tätä, niin kuka on se instanssi, joka valvoo syömisten olevan samassa linjassa puheiden kanssa? Jos tällainen sallittaisiin yleisesti käytänteeksi, niin kai kaikki kaupassakävijät tajuavat sen tarkoittavan seuraavaa: HINNAT NOUSEVAT KOSKA MYYNNIN TULEE KATTAA MENEKKI?

Tietysti tässä ketjussa jokainen syö vain sen yhden patukan tai mehutetran, mutta kai te niin menettelijät tajuatte miten muut ei ole niin rehellisiä? Yhteiskunnan pelisäännöt rakennetaan sen mukaan, mikä on kaikille järkevää, eikä sen mukaan mikä on vain ja yksin SINULLE ja SINUN LAPSILLESI sopivaa. Sorry :D
Meni sitten sinulta pointti kokonaan ohi. Jos maksaa tyhjän pakkauksen kassalla, ei ole syyllistynyt rikokseen, vaikka palstamammat olisivat kuinka eri mieltä.

Ja minä tosiaan kommentoin vain ja ainoastaan tuohon, mitä laki asiasta sanoo. Minun lasteni syömiset tai syömättä jättämiset eivät tässä ketjussa ole esiin tulleet eivätkä tule.

Mun on jotenkin vaikea ymmärtää, että miten nää diabetekseen vetoavat ihmiset muualla pärjää, jos kaupassakin on siksi pakko syödä/juoda, että lapsen verensokerit siellä laskee. Miten sitten jos ollaan vaikka... kaupungilla, veneilemässä, missä nyt vaan? Luulis, että on vanhemmille ihan rutiinia ottaa mukaan aina jotain evästä jos lapsi on diabeetikko. Mulla on kaksi tervettä lasta, ja kyllä mulle on heidänkin kanssaan liikkuessa ihan arkipäivää ottaa mukaan jotain evästä jos pakottava tarve sattuu tulemaan. Koskaan se ei kyllä tule kaupassa. Tai jos tulee, niin meillä on kyllä aikaa odottaa kunnes olemme poistuneet kaupasta.

"vieras"
[QUOTE="pettynyt";23074283]Meni sitten sinulta pointti kokonaan ohi. Jos maksaa tyhjän pakkauksen kassalla, ei ole syyllistynyt rikokseen, vaikka palstamammat olisivat kuinka eri mieltä.

Ja minä tosiaan kommentoin vain ja ainoastaan tuohon, mitä laki asiasta sanoo. Minun lasteni syömiset tai syömättä jättämiset eivät tässä ketjussa ole esiin tulleet eivätkä tule.[/QUOTE]

Keneltähän se pointti meni viheltäen ohi? Palstamammat saavat olla mitä mieltä hyvänsä, minä olen omaa mieltä ja osaan perustella mielipiteeni - toisin kuin eräät...

Jos jokainen saa syödä sitä sun tätä kaupassa kierrellessä, niin totta helvetissä osa vähentää syömisiä ja ei kerro kaikkea mitä on tullut mussutettua hyllyjen välissä.

KAUPPIAITTEN MENEKIT (VARKAUDET) VUOSITASOLLA OVAT TODELLA SUURET. TÄMÄ NOSTAA KULUTTAJIEN RUOKIEN HINTOJA JA ON SUURI SYY HINTOJEN NOUSUUN!

Pointtini: luuletko kaikkien olevan rehellisiä? Ai että oikein tehtäisiin kaupassakäynnistä omantunnon kysymys? Kai tajuat ettei kaikilla ole omatuntoa? Et kai ole niin naiivi, että luulet jokaisen ilmoittavan kassalla oikeasti sen, mitä ovat kaupasta kärränneet mukaansa?

Yhteiskunnassa on pakko olla tiettyjä pelisääntöjä, muuten olemme anarkiassa. Jaa no, kyllä mullakin riittäisi pokkaa kärräillä vaikka kodinkoneliikkeestä elektroniikkaa pakuun ja huikata luottavaisille myyjille miten perässätuleva puoliso kuittaa kaiken. Sun ei varmaan tarvi olle Einstein ymmärtääksesi ettei perässä tule puolisoa :D?

"tööt"
[QUOTE="vieras";23074406]Keneltähän se pointti meni viheltäen ohi? Palstamammat saavat olla mitä mieltä hyvänsä, minä olen omaa mieltä ja osaan perustella mielipiteeni - toisin kuin eräät...

Jos jokainen saa syödä sitä sun tätä kaupassa kierrellessä, niin totta helvetissä osa vähentää syömisiä ja ei kerro kaikkea mitä on tullut mussutettua hyllyjen välissä.

KAUPPIAITTEN MENEKIT (VARKAUDET) VUOSITASOLLA OVAT TODELLA SUURET. TÄMÄ NOSTAA KULUTTAJIEN RUOKIEN HINTOJA JA ON SUURI SYY HINTOJEN NOUSUUN!

Pointtini: luuletko kaikkien olevan rehellisiä? Ai että oikein tehtäisiin kaupassakäynnistä omantunnon kysymys? Kai tajuat ettei kaikilla ole omatuntoa? Et kai ole niin naiivi, että luulet jokaisen ilmoittavan kassalla oikeasti sen, mitä ovat kaupasta kärränneet mukaansa?

Yhteiskunnassa on pakko olla tiettyjä pelisääntöjä, muuten olemme anarkiassa. Jaa no, kyllä mullakin riittäisi pokkaa kärräillä vaikka kodinkoneliikkeestä elektroniikkaa pakuun ja huikata luottavaisille myyjille miten perässätuleva puoliso kuittaa kaiken. Sun ei varmaan tarvi olle Einstein ymmärtääksesi ettei perässä tule puolisoa :D?[/QUOTE]

Se on edelleen HÄVIKKI

"vieras"
Ettekö raskaana ollessannekaan ottaneet kaupan hyllystä pientä hiukopalaa, välttääksenne pahoinvointia:p
No en koskaan! Sunko piti pahoinvoinnin vuoksi vetää ruokaa kaupassa ennen maksamista?? Uskomatonta! Aika laaja tuttavapiiri mullakin on ja kukaan ei ole kertonut tuollaista paskaa.

Kai jossain vaiheessa raskautta edes opit miten ihan itse voi ennakoida asioita = jos tulee niin maailmoja mullistavia pahoinvointia et on pakko syödä heti, niin kannoit niitä eväitä mukana ja otit itse vastuun olotiloistasi?

Blue
[QUOTE="vieras";23074456]No en koskaan! Sunko piti pahoinvoinnin vuoksi vetää ruokaa kaupassa ennen maksamista?? Uskomatonta! Aika laaja tuttavapiiri mullakin on ja kukaan ei ole kertonut tuollaista paskaa.

Kai jossain vaiheessa raskautta edes opit miten ihan itse voi ennakoida asioita = jos tulee niin maailmoja mullistavia pahoinvointia et on pakko syödä heti, niin kannoit niitä eväitä mukana ja otit itse vastuun olotiloistasi?[/QUOTE]

:D

Lue kaikki kommentit, ja opettele myös lukemaan hieman rivien välistä.

[QUOTE="vieras";23074456]No en koskaan! Sunko piti pahoinvoinnin vuoksi vetää ruokaa kaupassa ennen maksamista?? Uskomatonta! Aika laaja tuttavapiiri mullakin on ja kukaan ei ole kertonut tuollaista paskaa.

Kai jossain vaiheessa raskautta edes opit miten ihan itse voi ennakoida asioita = jos tulee niin maailmoja mullistavia pahoinvointia et on pakko syödä heti, niin kannoit niitä eväitä mukana ja otit itse vastuun olotiloistasi?[/QUOTE]

ei pitänyt. :D

"vieras"
[QUOTE="tööt";23074425]Se on edelleen HÄVIKKI[/QUOTE]

Niin?? Väännän rautalangasta...POINTTI: JOS JOKAINEN TEKEE MITÄ HALUAA, MUKANA ON EPÄREHELLISIÄ JOIDEN TÈKEMISIÄ EI OLE MAHDOLLISTA VALVOA JA KAIKKI MAKSAVAT NÄIDEN TEKEMÄT HÄVIKIT.

Vittu mäkin alan syöttämään lapsiani kaupassa.

"pettynyt"
[QUOTE="vieras";23074406]Keneltähän se pointti meni viheltäen ohi? Palstamammat saavat olla mitä mieltä hyvänsä, minä olen omaa mieltä ja osaan perustella mielipiteeni - toisin kuin eräät...

Yhteiskunnassa on pakko olla tiettyjä pelisääntöjä, muuten olemme anarkiassa. Jaa no, kyllä mullakin riittäisi pokkaa kärräillä vaikka kodinkoneliikkeestä elektroniikkaa pakuun ja huikata luottavaisille myyjille miten perässätuleva puoliso kuittaa kaiken. Sun ei varmaan tarvi olle Einstein ymmärtääksesi ettei perässä tule puolisoa :D?[/QUOTE]

HALOO - miksi lainasit minun viestiäni rikoslain sisällöstä, jos haluatkin vain jankuttaa omasta mielipiteestäsi ja ihmisten moraalista?

Jos kauppakärryssä on yksi tyhjä pillimehutetra muiden ostosten seassa, ja jos sen tetran maksaa kassalla, ei ole syyllistynyt rikokseen. Tästä ja vain tästä on kyse kirjoituksessani.

Tällä taas ei ole sitten yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa, mitä kenenkin omatunto sanoo tai onko joku toinen syyllistynyt näpistykseen tai petokseen.

"vieras"
:D

Lue kaikki kommentit, ja opettele myös lukemaan hieman rivien välistä.
No ekskusemua kun ei ole aikaa istua koko päivää lukemassa kaikkia viestejä yhden keskustelupalstan ääressä niin kuin sulla.

Ehkä kyse on myös ilmaisukyvystä. Kannattaisi opetalla kirjoittamaan selkeästi eikä millään Roopa Ankan tekstillä, jolloin vastauksen jälkeen voi aina vedota miten tarkoitin kyllä ihan eri meininkiä. Rivien väli -kirjoitustyylillä ottaa riskin, että teksti on ymmärrettävissä monella tapaa, joten eiköhän ole järkevintä kirjoittaa ilman niitä rivien välejä?

"tööt"
[QUOTE="vieras";23074524]Niin?? Väännän rautalangasta...POINTTI: JOS JOKAINEN TEKEE MITÄ HALUAA, MUKANA ON EPÄREHELLISIÄ JOIDEN TÈKEMISIÄ EI OLE MAHDOLLISTA VALVOA JA KAIKKI MAKSAVAT NÄIDEN TEKEMÄT HÄVIKIT.

Vittu mäkin alan syöttämään lapsiani kaupassa.[/QUOTE]

Vittuako sä pönttö mulle keuhkoat? En mä ole missään vaiheessa tukenut kaupassa syömistä.

"vieras"
[QUOTE="tööt";23074425]Se on edelleen HÄVIKKI[/QUOTE]

Onko sulla yleensä vaikea keskustella ihmisten kanssa jos nämä eivät käytä samoja termejä kuin sinä? Et ymmärrä keskustelun sisältöä ellei toinen käytä samoja sanoja kuin sinä?

"vierailija"
[QUOTE="tööt";23074623]Vittuako sä pönttö mulle keuhkoat? En mä ole missään vaiheessa tukenut kaupassa syömistä.[/QUOTE]

ja vittuako sinä keuhkoat niistä oikeista termeistä?

Yhteistyössä