[QUOTE="pettynyt";23075145]En ole kirjoittanut omista tekemisistäni kaupassa yhtään mitään. Turha yrittää kääntää asiaa siihen suuntaan.
Oikeusoppineilla on edelleen eriäviä käsityksiä siitä, voiko vartija tai kauppias ottaa jonkun kiinni näpistyksen yrityksestä, eikä yksiselitteistä lainvoimaista tulkintaa asiasta vielä ole. Tästä voi jopa seurata syyte oikeudettomasta vapaudenriistosta, vaikka teko näpistyksen yritykseksi tulkittaisiinkin (puhumattakaan tilanteesta, että tekoa ei tulkittaisi edes yritykseksi). Kauppiaan kannattaa siis harkita kahteen kertaan, otattaako jonkun kiinni ennen kassoja vai ei. Jos joku menee kassojen ohi maksamatta kaupassa ottamiaan tuotteita, sitten asia on toinen ja puhutaan jo näpistyksestä, ei näpistyksen yrityksestä.
Jotta poliisi voi sakottaa näpistyksestä tai sen yrityksestä, tulee olla näyttöä siitä, että teko on tehty anastustarkoituksessa. Tämä näyttö sitten tarvittaessa punnitaan oikeudessa. Poliisi ei kirjoita sakkoja vain kauppiaan vaatimuksesta, vaan poliisin pitää itse tehdä tulkintansa siitä, onko kyse näpistyksestä tai sen yrityksestä vai ei. Jos kauppias ei ole tyytyväinen poliisin tekemään tulkintaan, hän voi toki viedä asian oikeuteen.
Jos jollain on se tyhjä pillimehupurkki ostoskärryssään muiden ostosten joukossa, on kyllä melko vaikea näyttää, että pillimehu on näpistetty anastustarkoituksessa, mutta kaikin mokomin sitä voi yrittää.
Rikesakkoa ei muuten näpistyksestä anneta, vaan siitä rangaistuksena seuraa päiväsakkoja.
Jos sinä täällä esität tuntevasi lain, ja minä vastaan sinulle lain sisältöön liittyvällä viestillä, miten se liittyy minun oikeudentajuuni? En ole puolustanut näpistelijöitä enkä edes niitä, jotka juottavat lapsilleen pillimehua ennen kassoja. Olenpa vain kirjoittanut siitä, mitä laki asiasta sanoo.[/QUOTE]
Ja riehujalle tiedoksi minä kirjoitin tuosta että on otdennäköisemmin näpistys kuin petos jo aikaa ennenkuin sinä keksit minulle siitä jostain syystä alkaa riehumaan
Eläkä jaksa tikusta vääntää asiaa enää, minua sapetti ihmisten oman käden oikeus, sinua sapettaa nyt joku, mitä ei moni edes tiedä... Koska aie se ei voi olla, kun se on tulkinnanvarainen asia, ei niin että sinä voit sen päättää, kaupassa ei saa kuluttaa elintarvikkeita oman mielensä mukaan, oli aie mitä tahansa. Jos raha ei ole vaihtanut omistajaa niin tuote on alkuperäisen omistajan omistuksessa.
Nyt sitten väännetään rikesakosta ja päiväsakosta? mitä hiton väliä tällä taas on? Näpistyksen keskirangaistus on 15 päiväsakkoa mutta voidaan siitä kirjoittaa rikesakkokin jos tarpeelliseksi katsotaan.
Olipa nyt laitettava tähän sitten omakin linkki kun kummastutti tuo sinun näpistys sepostuksesi.
FINLEX
kelaappa kohtaan näpistys,
Yritys on rangaistava toisin kuin sinä väitit, joten jos tässä aletaan hiuksia halkomaan, mitä sinä olet tehnyt alusta asti, niin ei tässä muuta tehdä kuin jankataan edestakaisin. joten minen enää tähän tule kommentoimaan. Tyhmäkin tajuaa tämän kaupassa kaupan tuotteiden kulutuksen olevan laitonta puuhaa, muttet sinä.