Voi itku! Työhakemuksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
Huomasin mollissa, että meilläpäin on auennut kunnan sijaisuus johon olisin pätevä ja todellakin haluaisin sen!
Työkokemusta minulle ei ole kyseiseltä alalta ja muutenkin vain muutama vuosi työkokemusta ylipäätään. Mutta tiedän että olisin tosi hyvä työssä, mutta miten ihmeessä osaisin kirjottaa sen!?

Siis kun mä oikeesti olisin tosi hyvä!

Ja miten se työhakemus ylipäätään kirjoitetaan..

Mulla on kyllä lapsia, mutta en ole ollut kotiäitinä kuin 2 vuotta yhteensä. Olen vaan kohtuunuori, siksi työvuosia ei ole ehtinyt kertymään.. Ja nuoruuskaan ei ole tässä työssä valttia.
CV:kään ei ole pitkä, 2½vuotta samaa työtä..

Koulutodistukset ovat hyvät, mutta kiinnostaako niitä numerot?

Voi mikä olis sellainen juttu, mikä kiinnittäis huomion niin, että pääsisin edes haastatteluun? Siellä ne kyllä varmasti huomaisi kuinka hyvä oon =)

Todistuksien arvosanoilla ei yleensä ole mitään väliä. Kerrot hakemuksessa napakasti parilla kolmella lauseella sen miksi juuri sinä olisit sopiva tehtävään. Lisäksi soitat esimiehelle, jo ennen kuin kirjoitat hakemuksen, saatat saada arvokasta tietoa, jota hyödyntää hakemuksessa sekä saatat jäädä innostuneena hakijana mieleen, jos ja kun osaat jo puhelimessa perustella miksi juuri sinä.

No kun olet jo tähän useamman kerran kirjoittanut, että tiedät, että olisit tosi hyvä siihen hommaan, niin kirjoitat sen parilla-kolmella lauseella ytimekkäästi!

Jos voit kertoa tänne, miksi olisit siihen hommaan niin hyvä, niin voidaan auttaa muotoilemaan se hienon kuuloiseksi.

No kun olet jo tähän useamman kerran kirjoittanut, että tiedät, että olisit tosi hyvä siihen hommaan, niin kirjoitat sen parilla-kolmella lauseella ytimekkäästi!

Jos voit kertoa tänne, miksi olisit siihen hommaan niin hyvä, niin voidaan auttaa muotoilemaan se hienon kuuloiseksi.

Voi kun sehän se juuri onkin, kun en osaa oikein itse jäsennelläkkään, miksi olisin hyvä, tiedän vain sen. Mutta yritän järjestellä ajatuksiani niin että saisin joitain oleellisia juttuja ylös.

Kannattaako mainita nykyisestä työstä ja syistä miksi haluaisi vaihtaa?

Lueskelin cv- malleja ja niissä on ohjeena luetella työkokemuksen lisäksi harrastukset, luottamustoimet, koulutus jne.. Niin ootteko te tehnyt näin ja mitä työhakemukseen sitten kirjoitetaan?

Kannattaako laittaa kuvaa?

Minä kuulin joskus sellaisen vinkin, että jos hakemuksesta löytyy adjektiivejä millaista työntekijää haetaan, niin pyri sisällyttämään nuo kaikki adjektiivit omaan hakemukseesi. Näin vastaat juuri sitä mitä haetaan, vaikka olisivat jo unohtaneet mitä kirjoittivat työpaikkailmoitukseen. :D Tämä on sitä piilopsykologiaa, millä voi vaikuttaa hakemusten lukijaan, että pääsisi haastatteluun. :D

Minä kuulin joskus sellaisen vinkin, että jos hakemuksesta löytyy adjektiivejä millaista työntekijää haetaan, niin pyri sisällyttämään nuo kaikki adjektiivit omaan hakemukseesi. Näin vastaat juuri sitä mitä haetaan, vaikka olisivat jo unohtaneet mitä kirjoittivat työpaikkailmoitukseen. :D Tämä on sitä piilopsykologiaa, millä voi vaikuttaa hakemusten lukijaan, että pääsisi haastatteluun. :D

Kiitos vinkistä, näin teen!

Lisääkin vinkkejä saa laittaa!

Työhakemukseen sinä kirjoitat ne ominaisuudet sinussa ja ne työkokemustesi osat, jotka tukevat sinua juuri siinä työssä, mitä haet. Ymmärsitkö? Sinne on turha tunkea, että olet loistava tulemaan toimeen lasten kanssa, jos haet töihin vanhainkotiin jne.

Nykyisen työn mainitset, jos se on jollain tavoin antanut pohjaa siihen työhön, mitä haluat. Syitä, miksi haluat siihen haettavaan työhön kannattaa mainita jokatapauksessa.

Harrastukset, luottamustoimet, koulutus mainitaan CV:ssä, jos ne ovat olennaisia haettavan työn kannalta. CV antaa kokonaiskäsityksen sinusta. Työhakemuksessa sitten tavallaan "tiivistät" ne kaikkein tärkeimmät jutut, mainostat itseäsi ja kerrot, miksi haet ko. työtä ja miksi olisit paras siihen jne.

Kuva, joo. Ja älä kirjoita liian pitkästi. Lyhyt hakemus, joka on täyttä asiaa, on paljon parempi kuin pitkä ja epäolennaista jaaritteleva.

[QUOTE="mmm";23058242]Uskotko sä kaikki vinkit sen enempää pureskelmatta? Juu laitan tuonkin, pitää tehdä noin. Sulla ei taida todellakaan olla oikein kokemusta.[/QUOTE]

No ei tosiaan ole kokemusta ja täältä olen saanut 2 vinkkiä, eli kuva, ok, toinen oli se adjektiivivinkki ja kun tsekkasin työpaikkailmoituksen, niin totesin, että voin todellakin mainita kaikki nuo asiat. Ja siellä ei haettu mitään reipasta ja positiivista, vaan ihan oli asiapitoisia kriteerejä.

Ei sen työuran tarvitse olla pitkä, onhan sulle karttunut jo parissa vuodessa monia taitoja ja vahvuuksia. Kerro niistä! Peilaa ammatillisia ja persoonallisia vahvuuksiasi haettavaan työhön.

Olen huomannut, että lyhyt ja ytimekäs hakemus huomioidaan paremmin, pitkä on usein myös raskas lukea.

Hakemusvaiheessa on tärkeintä että hakija erottuu muista. Vinkki, joka on minulle poikinut lähestulkoon aina haastattelupaikan: värillinen paperi/ornamenteilla koristellut hakemuksen reunat (huom! tämä vain jos ilmoituksessa lukee että vapaamuotoinen hakemus). Hakemus erottuu tällöin jo ulkonäöllään valkoisesta massasta. Samasta syystä ehdottomasti kuva mukaan!

Viimeksi muokattu:
Olen tällä viikolla joutunut kahlaamaan kymmeniä hakemuksia läpi ja EI-pinoon päätyvät suoraan ne, jotka
- ovat selvästi lähettäneet saman hakemuksen sataan paikkaan (hakemuksessa voi olla esim. väärät yritystiedot tai maininta jostain muusta tehtävästä esim. olen aina halunnut vastaanottovirkailijaksi, kun haetaan kahvilatyöntekijöitä)
- ovat liian pitkiä (CV on sitä varten, että kerrotaan koulutustiedot ja työkokemus)
- ovat täynnä kirjoitusvirheitä tai tekstiä on muuten vaikea jäsentää tai ymmärtää
- kuvassa on joku bilehile paljastavassa asussa
- ei ole laittanut omia yhteystietojaan tai edes nimeään hakemukseen (ja s-postina on spanishlove@whatever.com
- liian henkilökohtaisten asioiden kertominen esim. "minun ranskalainen poikaystäväni ja minä sitä ja tätä"

Tsemiä sulle työnhakuun!

Eikö??? Kyllä mulle on koulussa niin opetetettu, että ansioluettelo on CV suomeksi... Mitäs eroa niillä sitten on?

CV = curriculum vitae = kertomusmuotoinen elämäkertateksti, joka toki painottuu ammatillisiin asioihin.

Ansioluettelo = luettelo henkilön ammatillisesta pätevyydestä.

Jopa mol.fi -sivustolla nämä kaksi asiaa on sekoitettu kiusallisesti keskenään.

Olen tällä viikolla joutunut kahlaamaan kymmeniä hakemuksia läpi ja EI-pinoon päätyvät suoraan ne, jotka
- ovat selvästi lähettäneet saman hakemuksen sataan paikkaan (hakemuksessa voi olla esim. väärät yritystiedot tai maininta jostain muusta tehtävästä esim. olen aina halunnut vastaanottovirkailijaksi, kun haetaan kahvilatyöntekijöitä)
- ovat liian pitkiä (CV on sitä varten, että kerrotaan koulutustiedot ja työkokemus)
- ovat täynnä kirjoitusvirheitä tai tekstiä on muuten vaikea jäsentää tai ymmärtää
- kuvassa on joku bilehile paljastavassa asussa
- ei ole laittanut omia yhteystietojaan tai edes nimeään hakemukseen (ja s-postina on spanishlove@whatever.com
- liian henkilökohtaisten asioiden kertominen esim. "minun ranskalainen poikaystäväni ja minä sitä ja tätä"

Tsemiä sulle työnhakuun!

Mites selkeästi "humoristinen" työhakemus? Siis ei mikään paskajäykkä, joka katoaa massaan... Mä oon tähän mennessä kirjoittanut noita massahakemuksia, siis yksilöidysti joka työpaikkaan tietysti, mutta sellaisia, joita on varmaan 13 kpl tusinassa... Nyt olen sitten todennut, että luonteeltani olen rempseä "rämäpää" ja sen tyylisen hakemuksenkin kirjoitan ja tällainen olen ja jos joku tällaisen haluaa palkata niin haluaa, jos ei, niin sellaiseen paikkaan en töihin olisi halunnutkaan :)

Sano että sulla on kokemusta internetfoorumille kirjoittelusta ja painota moneen kertaan sitä et sä oot oikeesti hyvä, laita se hakemukseen ISOILLA KIRJAIMILLA että tajuavat et sä OIKEESTI oot hyvä.

Yhteistyössä