<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Sanle Suuren suuret pahoittelut :heart:

mahasta Mulla näkyy jo. Sisko sanoin vkl kyläillessään, että on ihan selvä vauvamaha jo. Tietysi jos löysempää laittaa päälle, sitä ei vielä niin huomaa, mutta jos normisti pukeudun niin ei kyllä voi enää peitellä...

Kertomisesta Mä uskon, että suurinosa suvusta jo tietääkin, kun miehen äiti oli mummulle mennyt möläyttämään. Ovat vaan niin hienotunteisia, etteivät uskalla kysyä :D Tänään laitoin fb:hen kuitenkin ihan "virallisesti" tiedon, niin ei tarvi muiden seläntakana ihmetellä...

nt-ultra oli tänään. Riskiluku oli jotain 1:4300, kuulemma siis hyvin pieni :) Muuten tuo käynti menikin sitten aika lailla penkin alle. Se lääkäri puhu puhelimessa samalla, kun ultraili, ei siis selittänyt mitään mitä teki ja tutki, onko kaikki hyvin jne. Sitten yleensä antavat yhden ultrakuvista mukaan, mutta tää vaan nakkas ne sinne papereiden sekaan :(
Vauva vastas kuvan mukaan 11+6, mutta la:ta ei lähdetty muuttamaan parin päivän heiton vuoksi.

Sitten menin diabeteshoitajalle, joka ihanan ihmisenä ymmärs mun harmin, kun mieskään ei ole tulokasta nähnyt ja repeesti vaan leikkas toisen niistä kuvista mulle mukaan :D
Sitten oli puhetta reaaliaikasesta vs. mittarista. Mulla oli se esikoisen aikana, muttei oikein pelittänyt kun näytti totta n. 1 päivänä viikossa, kun sai säädöt kohilleen viimein, ja se teippi, millä anturi kiinnitetään mahaan aiheutti kauheet kutinat jne. Eli siitä ei juurikaan ollu mulle apua, lähinnä vaan haittaa. Hoitaja ymmärs ja puhuttiin, että katsotaan mihin pitkäaikanen verensokeri lähtee menemään, että laitetaanko seuraavalla kerralla.
Sieltä menin db lääkärille, se sano että on ihan sekavaa mun sokeriarvot, joten pakko ottaa se mittari! Ei suostunut kuuntelemaan, ettei mulla edellisessäkään raskaudessa mennyt arvot ja insuliinintarve niin kun yleensä, ja ettei se oikeesti tuono mitää apua. Valitti ihan lyttyyn ja käski sen ottaa silti. Nyt odotan aikaa asennukseen :(

Jäi niin paha mieli koko reissulta! onneks edes se hoitaja oli ihana ja ymmärtäväinen... Höh :(
 
Ihanaa:heart:Siellä se pieni sydän vaan jumpsutti! Oikeassa vaan olet Niisku-Rouva nyt vasta jotenkin uskoo todeksi että on siellä mahassa joku ja voi rauhallisin mielin odotella ens viikon ultraa=) Mulle voi muuten laittaa synnäriksi K-HKS ja iäksi 27 ja 3 lapsi siis tulossa

Onnellinen Ottoliina 11+5
 
Voi paskan paskan paska!!!!! Piti ny mennä kaverilta lainaamaan sitä Hele****n kotidoppleria.. Koko päivän yrittäny saada sydänääniä kuuluviin ja mitään muuta en oo saanu kun nivusten läheltä omat sydänäänet, noin 85x minuutissa.. Istukan löysin kyllä, mutta en vauvan sydänääniä, ja voitte vaan kuvitella kuinka oon ressaantunu nyt!!!

Anu ja pikkuinen :heart: 13+4
 
anu84 en minäkään löydä sydänääniä millään ja nyt viikkoja 14 :(

Muutenkaan ei mitään isompaa kuulu, äiti ja 2 ystävää sekä yksi puoli tuttu tietää raskaudesta. Kohta varmaan jo miehen vanhemmat ja sisko loukkaantuu kun eivät vielä tiedä ja kun saavat tietää niin olen varmaan jo 5kuulla..(16+) :whistle:

Turvakaukalon telakalla ostin tänään kun satuin halvalla löytämään ja vielä omalta kylältä. Täytyy viedä vintille se vielä 'hetkeksi' :D Tuplat puuttuu ja samoin vaatteet mutta niitä hankin vasta rakenneultran jälkeen kun saa (toivottavasti) vihiä väristä ;)

Pikkarainen rv14
 
jadal
pitkästä aikaa täällä taas.
koittanut eilis illan ja tämän aamun aikana lukea kaikki jutut tämän vuoden puolelta, meille kun tuli eilen vasta muuton jälkeen netti.
Ja nyt kun on putkeen lukenut ei muista enää yhtään mitä piti kommentoida mihinkin, tai mitä tänne edes on ylipäänsä kirjoiteltu :ashamed:

Mulla oli tänään eka ultra ja lasketuksi ajaksi päivittyi 24.7 aikaistui siis viidellä päivällä :) ja malttamattomana sitten julistin raskauden kaikille facebookissa :rolleyes:

jadal 12+3
 
Voi paskan paskan paska!!!!! Piti ny mennä kaverilta lainaamaan sitä Hele****n kotidoppleria.. Koko päivän yrittäny saada sydänääniä kuuluviin ja mitään muuta en oo saanu kun nivusten läheltä omat sydänäänet, noin 85x minuutissa.. Istukan löysin kyllä, mutta en vauvan sydänääniä, ja voitte vaan kuvitella kuinka oon ressaantunu nyt!!!

Anu ja pikkuinen :heart: 13+4
Mistä tunnistaa istukan äänen dopplerilla? Siis miten löysit sen?
Tää ei varmaan auta sua, jos kaverisi kertoi miten doppler toimii.
Mutta kerron, vaan, että mä oli itse laittanut kuulokkeiden piuhan väärään reikään kiinni siinä dopplerissa ja sain silloin kuuluviin vaan epämääräistä suhinaa ja vaimean oman sykkeen..
 
Siis se istukan virtauksen ääni, mikä kuullaan neuvolassakin... Kyllä mä ny luulisin et oli se!! No en tiedä, hermot ainaki ny niin ristus kiriällä!! Ei olis pitäny mennä ottaa sitä lainaan.. Kun muistelen neuvolassa sydänäänet yms, niin omani sain ja sen istukan virtauksen, minkä neuvolantätikin sanoi että tuo kuuluu istukasta.. En nopeaa sykettä mikä olisi vauvan!
 
Viimeksi muokattu:
Np-ultrassa käyty ja kaikki oli kuten pitääkin. On se vaan niin ihana tunne kun näkee pienen ihmisen sieltä ruudulta :heart: Kaveri siellä kovasti touhuili, laittoi sormia suuhunsa yms. Pari päivää vanhemmaksi sai, mutta ei se vielä muuta la minnekään, mutta neuvolan mukaan LA olis 23.7 että jos sen päivittäjä vaihtais :)

Eilen lääkärineuvolassa kaikki oli myös mallillaan ja syke saatiin kuuluville. Tosin nyt olen myös kotidopplerilla saanut sykkeen kuulumaan.

Onnittelut hyvistä tuloksista Sutturalle

Lohikäärme Justus ja pikkukakkonen 12+4
 
Sanle :hug:

Hienoa, Suttura! Siitä lähtien kun kerroit piinasta ja odottamisesta, olen täällä kovasti jännittänyt ja toivonut, että tulokset olisi hyviä. Kiva on myös lukea muiden helpottuneita ultrakuulumisia =) Itse odottelen seuraavaa neuvolaa, joka on 28.1. Silloin varmaan sydänääniä taas kuunnellaan, mitä en malttaisi odottaa. Kotidoppleria en tosiaan hanki, kun sillä saa pahimmassa tapauksessa vaan itsensä huolesta siniseksi.

Jonkin verran oon liikkeitä taas tuntenut. En joka päivä, mutta silloin kun tuntuvat, ovat niin selviä, ettei niistä voi erehtyä.

Annako se kysyi vaatteista ja vatsan peittelystä/paljastamisesta. Mulla odotus näkyy toistaiseksi järkkynä lihomisena ellen erikseen korosta mahaa jollain kireällä paidalla. Mieluusti kyllä jo korostan, kun on muuten niin löllö ja läski olo... Isoimmat farkut oon kaapista ottanut käyttöön ja kireimmissä turvaudun Belly Beltiin. Ja joo, talvitakit alkaa käydä ahtaiksi. Niistä näkee selkeiten, miten vyötärön ja mahan seutu levenee. Näytän lähinnä koomiselta, kun vedän ylle takin, joka vielä syksyllä istui tosi kauniisti. Eikun vaatekauppaan siis. Mammahousuja oon myös käynyt katsomassa, mutta onhan ne sen verran isoja mahan kohdalta vielä, että tippuisivat tässä vaiheessa vaan meikäläiseltä päältä.

Iltaturvotus, mitä alkuvaiheessa oli, on nyt kokonaan kadonnut. Niinpä tuntuu, että mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä pienemmäksi maha kutistuu! No, eiköhän jossain vaiheessa käyrä käänny taas nousujohteiseksi. Katselin yks ilta viimeistä masukuvaani edellisestä raskaudesta. Se oli otettu rv 40+ ja tsiisus kraist, kyllä saa aikaa vielä mennäkin, että huolin sellaisen kupolin tuohon eteen roikkumaan :D

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 14+2
 
Suttura: Onnea hyvistä uutisista!!!
Mahasta: Mulla on vasta ihan pienen pieni kumpu... Eli ei kovin hyvin näy, vaikka kireitä paitoja pitäiskin päällä. Lähinnä tunikoita olen pitänyt. Kovasti toivon mahan pian kasvavan selväksi vauvamasuksi! =) Mulla on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa ollut mielestäni pieni maha. Oliskos sf ollut korkeimmillaan 28. Joten nyt viimeisessä raskaudessa toivon isoa mahaa, joka näkyisi jo aika alussa! :D Taitaa jäädä vain toiveeksi.
Neamma ja masukki POKS 12:heart:
 
Onnittelut Sutturalle hyvistä uutisista=)

Ja ihanaa Anu84, että ne äänet löytyi niin voi olla stressaamatta!

Mekin korkattiin tänään juuri saapunut doppleri, hyvin löytyi nopea syke:heart:
Ja tarkoituksella tilattiin se näihin aikoihin, kun eilen kuulin sydänäänet neuvolassa, niin EHKÄ
oltaisiin vältytty paniikilta jos ei olisi kotimoisella kuulunut, mutta onneksi kuului!

Hjannah & Nappula 13+1
 
Mahasta, mullaki on vaan pienentyny, tai nyt on samaa kokoa mitä oli viikolla 10+0, tosiaan turvotusta oli sillon vissii aika paljon :D Piilotellu en oo mitenkään, välillä mennään tunikoilla ja välillä tiukemmilla paidoilla :)



Tuossa tuo maha ja ku vertaa sinne 10+0 viikolle niin ei eroa oo :(

Nyt on uudet työkengätki ja paljon paremmin jakso loppupäivän seisoa entä niillä edellisillä!

Täällä ei liikkeet tunnu vieläkään :( vähän väliä yritän kuullostella, mutta ei niin ei. Onko muilla istukka edessä ja kohtu taaksepäin kallistunu? Mulle kätilö sano näin np-ultrassa, siksipä nuo liikkeet ei varmaan tunnu vielä pitkään aikaan, toivottavasti neuvolassa sais sentään sydänäänet kuuluviin :) se on onneks lääkäri joka tekee tarkastuksen, niin ehkä se osaa löytää paremmin ;)

Merlina ja muru 14+6
 
Sutturalle onnea hyvistä uutisita!

Merlina ensisynnyttäjät ei yleensä koskaan tunnista liikkeitä vielä noin varhaisilla viikoilla. Joten odottele ihan rauhassa sinne lähemmäs rv 20. Sillon yleensä alkaa tunnistettavasti tuntua. Itsellä ekassa raskaudessa tunut viikolla 17 ekat liikkeet.

Vielä tosta sydänäänten kuuntelusta piti kommentoida, että neuvolalääkärit ovat ihan tavallisia tk-lääkäreitä, joten heillä yleensä paljon vähemmän kokemusta sydänäänten kuuntelusta kun terkoilla. Hehän tekevät sitä päivät pitkät neuvolassa työkseen. Joten usein voi olla jopa tiukemmassa löytää niitä ääniä lääkrillä, kuin terkalla. Joten ei kannata säikähtää, jos homma ei käykkään ihan kädenkäänteessä.

Tänne ei ihmeempää. Välillä pieniä muljahduksia tuntuu nukkumaan mennessä. Ei tosin läheskään joka päivä vielä. Mullakin on tosin kohtu taakseppäin kallellaan, joten se vaikuttaa. Istukan paikasta en tiedä, kun ultraaja ei maininnut ja en tajunnut kysyä.

Barbapörrö ja urkki 15+4
 
Sutturalle onnittelut loistavista tuloksista!! :flower:

Täällä tänään taas poks päivä ja sen kunniaks on sitte möykky vetäny täs illalla sitte sen sortin rallia että son oksat pois ja pala latvaa :O
Siis aivan ihanaa ja ihanan tuntusta,oon iha onnesta soikeena täälä.
Jos aikasemmin en olisikaan ollut ihan varma liikkeistä niin nyt kyllä sitten olen ihan 100% varma :D

Sellasta nyt,pittee men mamimaan.

jaksuja mammat <3

nenna ja
 
Heipsan!

Taas jälleen kerran istun yön töissä, joten on hyvin aikaa vastailla tänne =)

Np-ultrassa kaikki hyvin. Turvotus 1mm ja veriarvot ok. Ultrasi sekä alakautta että päältä. Istukka on takana, joten jossain vaiheessa kai niitä liikkeitäkin vois alkaa tuntea. La on muuten 16.7
Viime lauantaina oli illasta pakko lähteä yhteispäivystykseen, kun maha alkoi kipuilla ja ihan holahti veri housuihin. Eka kokeilulla löyty kotidopplerilla sykkeet, mutta n. 1/2 tunnin päästä enää ei. Toki syynä varmaan oli mun hysteerinen itku, joka hitusen häiritsi äänien etsintää : /
Kaikki kuitenkin ultrassa ok ja kyytiläinen edelleen matkassa.

Mahasta Mulla on nyt ihan muutaman hetken sisällä pompannut oikein kunnolla esille. Paljon on tuota ylimääräistäkin jo omasta takaa, mutta ihan olin raskausarpia huomaavinani tuolla kyljissä eilen :O Vaikka oon niin koettanu rasvailla ja kaikkea... Painoa ei kuitenkaan ole tullut kuin kilon verran lisää... Äidillä tosin mennyt aikanaan kuulemma ihan samalla tavalla.

Dopplerista Meillä on ainakin niin, että sykkeet löytyy parhaiten kun makaa sängyllä ja jalat on lattialla. Nousee kohtu paremmin esille. Toisinaan kuuluu syvempään ja kauempaa, joskus taas kovempaa. Jos makaa kokonaan sängyllä niin ei välttis löydy sykettä ollenkaan.

Tänään tein ensimmäiset hankinnat alennusmyyneistä vauvalle. Aika vaikeaa on näköjään löytää sukupuolineutraaleja vaatteita...suurin osa on v.pun tai v.sin tai ainakin kuvioitu tytölle tai pojalle.

Ihan järkyttävä päänsärky muuten vaivaa melkein joka päivä. Pitää pyytää lääk.neuvolasta jotain apuja, kun tuosta panadolista ei oo mihinkään jos ehtii pahaksi.

Onko kellään muuten kokemusta Oran vaunuista? Onko mistään kotosin...kotimaisuus nimittäin kiinnostais ja siis nimenomaan se Saaga-malli, jonka kangasosat tehdään Suomessa

Sarah ja Murunen 13+4
 
Sanle Suurensuuret pahoittelut :hug:

SutturaMahtava uutinen!Onnea!!

Anu84 Hyvä, että sait äänet kuuluviin! Mäkin olen pohtinut, kävisinkö lainaamassa naapurilta doppleria, mutta en taida uskaltaa. Neuvolassakin sydänäänien pyydystäminen oli vielä vkolla 11+6 vaikeaa, koska kohtu oli kuulemma vielä niin pieni ja lapsonen myös.

Rumpnisse Toi on niin kurjaa, että monet th:t ja muutkin terveydenhuollon ammattilaiset tietää todella vähän imetyksestä ja imetys käsketään lopettaa mitä kummallisimpien syiden takia. Mullakin oli tosi ristiriitaiset tunteet imetyksestä jossain vaiheessa, kun tuntui, että "kaikkien" mielestä se olisi pitänyt lopettaa ja oon päättänyt ihan samoin, kuin sinä, että tässä raskaudessa luotan vielä enemmän itseni, enkä pode turhaa syyllisyyttä. Meidänkään poika ei huolinut tuttia, enkä sitä sitten kauheasti koittanut tyrkyttääkään. Musta on käsittämätöntä, että joku pitää tuttia jotenkin "parempana" kuin rintaa, joka kuitenkin on se luonnollinen imemisen kohde ja lohdun tuoja. No joo, tästä aiheesta voisin vaahdota vaikka kuinka pitkään : / Luotetaan siis äidit, vaistoihimme, eikä niellä purematta asiantuntijoiden neuvoja, koska voi olla, etteivät ne oikeasti ole kovinkaan asiantuntevia :)

Merlina Kuten joku jo sanoikin, ensisynnyttäjät tuntevat liikkeet yleensä raskauden puolivälin tienoilla. Mulla oli ekassa raskaudessa istukka edessä ja taaksepäin kallistunut kohtu, tunsin ekat hennot liikkeet viikolla 18/19.

Mahasta Tuntuu, että se on viikon aikana pullahtanut esiin. Melkein kaikissa vaatteissa voi jo havaita pyöreän vatsan, mitä varmaan edesauttaa se, että muutama raskauskilo on vielä edellisestäkin kerrasta jäljellä :ashamed: Lempiasuni on nykyään H&M:n mammasukkikset ja tunika tai kirpparilta hankittu mammamallin samettihame. Housuja, etenkään farkkuja tms. ei yhtään tee mieli laittaa jalkaan.

Liikunnasta Nyt kun pahoinvoinnista ja väsymyksestä on päästy, mulle on iskenyt hirveä liikuntainnostus. Lenkkeilen, käyn zumbassa ja salsassa, sekä jumppaan kotona. Tuntuu siltä, että nyt on käytävä harrastuksissakin kun vielä voi. Taapero pärjäilee hyvin isin kanssa, mutta pieni vauva sitoo sitten taas joksikin aikaa niin, että omat harrasteet jää vähiin.

Pihlamaria ja Hippula 13+0 POKS :)
 
Huomenta Mammat

Pikainen kysymys teille: Onko kenelläkään esiintynyt vielä iskias vaivaa ja jos on miten ja missä kohdissa sitä on ollut.Mulla nyt tänä aamusta tuntunut vasemmalla puolella hymykuoppien kohdalla ja pyllynposkiin hieman "vetää" (kiva ilmaisu :) ) Reisissä ei ole ollut tuntemuksia. Miten olette helpottaneet oiretta ja mitä kannatta välttää???

kyselee niinikki81 ja masuasukas viikoilla 15+5
 
Barpapörrö ja Pihlamaria On kyllä tiedossa että ensisynnyttäjät tuntee liikkeet paljon myöhemmin, mutta ei vaan millään jaksais oottaa :(

Niinikki81 mulla on tuota iskiais vaivannu nyt jo yli viikon, välillä niin että tuntuu ettei pääse sängystä ylös, välillä vaan ihan vähän tuntuu. Ei mitenkää kiva töissäkään olla kun jalka meinaa lähtä alta... Oon piettäny jyvätyynyä iltasin siinä, enpä oikeestaan muuta...

Merlina ja muru 15+0 POKSPOKS!!!
 

Yhteistyössä