<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Heipat vaan ja onneaonnea nyt ihan kaikille:D.Täällä oli muutamilla hyviä uutisia muuta en yhtään muista mitä..Kihloja taidettiin vaihtaa,siitä vielä onnea:heart:.Ajatus ei oikeen kulje.
muuttaa haluisin kovasti.Meillä on tosiaan kolmio..Ja kohta meitä asuu tässä kuusi:whistle:
sopivaa asuntoa ei ole eteen tullut.Saa nähdä muutetaanko odotus aikana.Tämä asunto alkaa olla aika valmis ja tilaakin saa kun fiksusti järjestelee:)
hankinnoista vielä.Päätin nyt myydä tyttöjen vanhoja vaatteita pois.Jos tämäkin on tyttö niin ostan uusia.ihan älytöntä ehkä mutta tuntuu hölmöltä että kuvissa kaikilla kolmella (sitten neljällä) tytöllä olisi samat vaatteet:ashamed:.Saanpahan syyn ostella lisää:saint:(kirppareilta)
imetys ei ole ikinä onnistunut niinkuin olisin halunnut.Revanssi mielellä mennään,jos ei onnistu tälläkään kertaa pitkään niin ei voi mitään.Niin kauan imetän kun onnistuu ja hyvältä tuntuu.Yksinkertaista:)
meemee taisi kirjoitella että ei ole niin tunteita vauvaa kohtaan.Ei ole mullakaan.Siis miten aiemmin on ollut.Nyt jotenkin tuntuu että,tässä nyt odotetaan ja saadaan vauva:D.Kyllä se varmaan muuttuu kun maha kasvaa ja liikkeet tuntuu,mutta aiemmin on tosiaan ollut alusta asti enemmän ihanaaihanaa olo:).Ja miettinyt olen monesti että oliko tässä mitään järkeä ym.Noi kolme olisi kohta jo mukavassa iässä.Ja kuinka sitä jaksaa ym.Kaikenlaista on tullut mietittyä:)
tuplavaunuista vielä.Meillä on noi douoble wayt.Mä olen tykännyt lähinnä hyvien renkaiden takia.Ja tärkein oli heittoaisa!.kakkonen oli 1v12pv kun kolmonen syntyi ja se olisi varmaan repinyt silmät vauvan päästä jos en olisi niitä nähnyt.Noi on ehkä aika isot mutta ainakin hyvin on tytöt mahtunut olemaan ja nukkumaan niisstä.Ja ostoksia mahtuu niihin todella paljon:D

En nyt yhtään muista mitä vielä piti kommentoida mutta toiseen kertaan.Huomenna alkaa arki joten ajoissa nukkumaan. Vointeja!.
Mm itu 14+1
 
Tervehdys kaikki!

Nyt ehti ajan kanssa vähän lueskellakin ja pääsee sitten kommentoimaan!

ruokasuosituksista oli ollut puhetta. Mä niitä yritän pääsääntöisesti noudattaa ja esikon kanssa olin hyvinkin tarkka. Nyt olen ottanut rennomman asenteen sen suhteen, että tosiaan vältän niitä mitä kiellettiin, enkä lisäile sinne itse sellasia "varmuuden vuoksi" juttuja :D Eli kun viimeks en syönyt tuorejuustoja ollenkaan, niin nyt syön niitä tuoreeltaan jos on pastöroitu,niinhän tuossa ohjeessa lukee, että ei pastöroimattomia tuorejuustoja. Samoin graavi kala. "ei tyhjiöpakattua graavisuolattua", eli en niitä syö, mutta ostin kyllä graavisuolattua tiskistä, ja jep, minä kysyin, että eihän sitä vaan ole missään vaiheessa tyhjiöpakattu :D Muita noista kiellettyjen listalta mulla ei niin ole tarpeen syödäkään, joten ne olen jättänyt kyllä pois kokonaan.

Ja sitten muihin neuvolan ohjeisiin, mä en kyllä tällä kerralla juuri saanut ohjeita, joten paha niitä on rikkoa. Toisaalta olettikin kai, että mulla on tietoa entuudestaan... Liikuntaa oon harrastanut ihan oman jaksamisen mukaan. Ulkoilen tytön kanssa normaalisti ja aika ajoin käyn tansseissa (siellä voi kyllä sykkeet välillä nousta aika korkeiks, mutta vain hetkellisesti) ja oon mä sieltäkin jättänyt pahimmat polkat pois :) Eli yritän kyllä noudattaa muitakin ohjeita. Mun kroppa tosin ei selvästikään ole kuunnellut neuvolassa...siellä sanottiin, että kyllä se paha olo varmastikin vähenee 12 viikon jälkeen. Luulin jo päässeeni helpolla kun nyt jo 13+, mutta nytpä olenkin oksentanut jo kahtenä päivänä peräkkäin... :x . Eli pahenee vain.

Tuittumurulle onnea kihlauksesta! :flower:

Muutoista: Ei kai se raskausaikana ole paha muuttaa... Meilläkin oli tiedossa viimeks, että muutetaan vauvan ekan vuoden aikana, ja aika lähelle sitä vuotta se sitten loppujen lopuks menikin. Vanhaa tosin kunnostettiin ja rempattiin mun raskausaikana ja pikkuvauva-aikana. Hyvin sekin meni. Reippaasti vain! Munkin pitää nyt saada tämä uus mihin viime kesänä muutettiin niin vähän mallilleen, kun vielä on noita tavaroita vähän väärissä paikoissa :whistle:

Yöt: Mun yöt on kyllä uskomattoman levottomia!!! Ensin ravaan vessassa, sit kun nukahdan niin näen outoa unta ja herään. Sit saatan ehtiä nukahtaa hetkeks ennenkö neiti herättää keskellä yötä syystä tuntemattomasta. Siellä menee 15min-1h ja sit pääsen takas yrittään nukkumaan. No enhän mä saa unta ja sit on huono asento ja sit löydän hyvän asennon ja yritän saada unta. Kun ½ tuntia on mennyt niin en ole nukahtanut ja mun pitää mennä taas vessaan. Sitten ehkä nukahdan hetkeks, mutta kappas kun onkin jo aamu ja tämä mamatsombi on valmis (tai ei ole) nousemaan ylös. Mies kyllä onneks on tommosina aamuina sattunut usein olemaan iltavuorossa tai vapaalla, joten mä oon saanut jäädä vielä nukkumaan, mutta jos on menossa aamuun niin pakkohan sitä on ite nousta. Nyt on tällä hetkellä menossa yritys opettaa tyttö nukkumaan kokonainen yö, saa nähdä onnistuuko, se on sen 2 kertaa tehnyt nyt 2 viikon aikana.

Huh, tulipas multakin tekstiä...
Nyt hetki telkkua ja eikun koisimaan!
Kukkis ja pieni 13+1
 
hip hei! Nyt täytyy hehkuttaa!!! Kun eilen tuossa just purnasin yöunista niin nyt tyttö nukku kokonaisen yön!!! =) olin tyhmä tutin jälkeen opettanut sen pitämään mun sormesta kun nukahtaa, onneks huomasin sen jo nyt ja eilen jätin sen pois ja sanoin että halii pehmohauvaansa. Ehkä se autto!!! Toivotaan ettei tää ollut yksi satunnainen vaan jäisi nyt vähän niinkun päälle :whistle: itsekin sain nukuttua, okei, näin hulluja unia, mutta eipä tuo haittaa kun ei tarvinnut wc:ssäkään käydä kun kerran!
Ihan pirteänä herättiin koko perhe klo 7, ah!
Kukkis ja pieni 13+2
 
Neuvolan ohjeista, oon välillä syöny muutakin särkylääkettä entä panadolia, ja joskus viikolla 4 ennen plussaamista alamahakivut oli jotaki ihan sietämätöntä, monta yötä meni itkua vääntäessä ku kävi niin per....leen kipeää, niin silloin laitoin Zon-geeliä, eipä kai tuo vaaraks ollu.

Meillä muutto on tiedossa, jos ei raskausaikana, niin kyllä aika nopeasti sen jälkeen. Nyt 60neliön kaksio ja hyvä kun tänne kahestaan mahutaan. Mutta ollaan suunniteltu, että ostettais suoraan omakotitalo niin todennäköstä on että se menee johonki lähemmäs syksyä ja riippuen toki vielä löytyykö sopivaa taloa ja sekin pitää miettiä mihin päin halutaan edes muuttaa..

Tää pakara kipu vaan pahenee ja pahenee, voiskohan olla issiaiskipua? Aivanko puukolla pistettäis vasempaan pakaraan. Pahimpia on mennä istumaan ja nousta ylös, tuntuu että jalka lähtee samantien alta ku käy niin kipeää. Eikä varmaan auta tuo 7h päivässä seisominen töissä...

Merlina ja muru 14+4
 
Vähän muistelinkin aikaisemmista ketjuista, että muillakin olisi muutto piakkoin edessä... Meilläkin pieni (ja todella huonolla pohjaratkaisulla varustettu) kaksio, ja tilanne vielä se, että vajaa vuoden sisään on pakko muuttaa pois. Etsinnässä on joko omakoti- tai hätätilanteessa pari- tai rivitalo. Sopivia (=sopivan hintaisia ;) ) omakotitaloja halualtamme paikkakunnalta on ollut tarjolla viimeaikoina aika vähän, ja nyt olisi unelma sijainnilla, unelmakokoinen, isolla omalla pihalla varustettu edullinen talo kaupan! Kyllä harmittaa, kun on ihan helmi, ja menee laina-asioiden vuoksi aika varmasti ohi suun :/

Noihin ruoka-asioihin vielä palatakseni, en siis ole noudattanut mitään kaikkein tarkimpia ohjeita, esim. pehmeitä juustoja olen syönyt "pakasta vedettyinä", jos vaan ovat olleet pastöroituja. Homejuustoakin olen syönyt, eli vain noita perusohjeita noudatan tarkasti.

Minulta muuten kiellettiin neuvolassa vatsalihasliikkeiden tekeminen. Onko joku muu saanut samanlaisia ohjeita, tai kuullut muuten niiden olevan haitaksi?

Sillis ja 14+6
 
A-H
Kai noissa vatsalihaksissa on se, kun nehän liikkuu pois oikealta paikaltaan, niin siksi ei saisi raskausaikana treenata, eikä heti synnytyksen jälkeen. Koskee siis suoria vatsalihaksia, mutta vinoja käsittääkseni saa treenata.

Merlina itellä tollasta samanlaista kipua oikeassa pakarassa ja jos selälleen erehtyy menemään johonkin kovalle alustalle, niin ai PRKL! Kai se sitä issiaskipua on, varsinkin jos säteilee jalkaan asti.

Muutettiin tota esikoista odottaessa ja myös melkeen heti esikoisen syntymän jälkeen. Molemmat muutot meni tosi hyvin, paitsi mun ei annettu kantaa mitään, niin meinasin saada hermoromahduksen :D Nyt ei onneksi tarvitse muuttaa luultavasti enää koskaan. Omakotitalossa siis asumme nyt, 3h+k+s ja sit on piharakennuksessa aitta, jossa voi nukkua kesällä, sit on myös pihasauna ja iso piha. Laajentamaan pystyy joko sivulle päin, tai sitten luultavasti ylös päin :)

Yöt on täälläkin vähän levottomia. Alku menee vessassa ravatessa ja sitten siirrytään painajaisiin... Sitten herään vessaan ja pyörin puolesta tunnista tuntiin :S Siihen vielä päälle nuo esikoisen heräämiset, niin aamulla on olo sen mukainen.

A-H & Arhippa 15+2
 
np- ultrassa käyty, hyvin meni ja vauva voi hyvin, viikkojaan vastasi ja liikusteli aika aktiivisesti :) ei tosin hyörinyt ja pyörinyt ihan yhtä kovaa kyytiä kuin isosiskonsa, jospa tää olis vähän rauhallisempi tapaus..;)
turvotusta oli vaan 0,5. LA muuten mulla 27.7, en oo tainnu viel ilmottaa..

tuplat oon kattonu emma jule twinejä ja sit vähän kalliimpia carenan double swingejä, molemmat miellyttää ulkonäöllisesti, varsinkin carenat, ja on aika kapeet. en halua kovin isoja/raskaita, vaan just tuommoset ratasmaiset. se ongelmahan nuissa on et työntösuuntaa ei saa käännettyä..

espritilläkin oli jotkut suht edulliset ja ihan kivan näköset, niistä vaan ei yhtään tiiä, millasethan on.. :eek: tosi vähän on kokemusta tuplista, ei oo esim kellään kaverilla tai muuta niin mihinkään päätökseen en oo nuitten osalta viel tullu.

paino viel samassa, onneks, yritän pysyä alle 10 kilon! niin mä tosin taisin yrittää edellisessäkin raskaudessa ja paino nous yli 20 kiloa..:mad: se vaan nousi ittekseen!!|O

voi että mä ootan kesää :heart:
 
Moikka!

Tuntuu et on vähä tylsä vaihe menossa, ekasta kolmanneksesta selvitty eikä tartte sitä jännittää, maha ei viä näy eikä liikkeet tunnu. Laskeskelen päiviä et koska vois alkaa tapahtuu =)

Painoa on onneks tähä mennessä tullu vaa kilo, ja siitäki syytän enempi joulupöytää ku raskautta. Oon tosi tarkkana ton painon kans ku on lähtöpainooki iha riittävästi, et jos pysys max 8 kilon rajoissa. Mut kattoo ny miten käy.

Joulukuun viiminen päivä oli eka ultra. Oltii siä miehen kans yhessä ja oli molemmille tosi jännä kokemus. Tuntuu oudolta ajatella et se ruudussa näkyvä pikkune on mun mahassa!! Jännitti nii et pelkäsin et ultrassa näkyy vaa mahassa olevat perhoset.

Muutto on meilläki eessä. Alle kolmen viikon päästä jaiks. Oon onneks saanu pakkailua jo alkuun, ni ei toivottavasti tuu nii kauhee kiire vikoina päivinä. Vaikka tulee kuitenki. Onneks on useempia ihmisiä lupautunu auttaan. Ja oon jo valmiiks päättäny et tavarat saa olla pahvilaatikoissa tasan niin kauan ku siltä tuntuu. Kuha ne on uudessa kämpässä ni sit ei oo enää kiire.

Väsymys on saanu kaveriksee saamattomuuden. Alkaa hävettää kohta ku ei mitää saa tehtyy.....

Maalla (vielä) ja mahassa 13+1
 
Paino on mulla noussut onneksi vain +1kg, saisi pysyä yhtä maltillisena koko raskauden ajan, yritys pärjätä alle +10kg (koska BMI on sen verran iso). En ota tosin mitään paineita... ainakaan vielä niin kauan kun on pahoinvointia.

Vatsalihaksien harjoittamista en ole osannut vielä varoa. Ei lukenut mielestäni neuvolasta saamassani lapussa. Siinä rajoituksena/vältettävänä kamppailulajit ym. vaaralliset, korkea syke ja vatsaltaan tehtävät liikkeet (mutta vasta mun mielestä silloin kun maha edessä ja tuntuu epämiellyttävältä). Joten teen salilla/jumpassa liikkeitä omien tuntemuksieni mukaisesti. Spinningissä en ihan samoilla tehoilla kun ennen raskautta.

Ruoka-aineista olen välttänyt graavattuja/kylmäsavustettuja kaloja, juustoista olen syönyt vain pastoroimattomia+kotimaisia (olen syönyt myös homejuustoja), maksamakkaran olen jättänyt muutamaan kertaan viikossa. Salmiakkia syön kohtuudella (verenpaine matala). Alkoholia olen nauttinut n. 1/2 annosta muutaman kerran raskauden aikana.

Yöt on mullakin menneet joulukuusta lähtien niin, että joskus 3-5 aikaan herään janoon ja pissahätään --> käyn vessassa --> uudelleen nukahtamiseen menee 30min - 2h. Tylsää. Ehkä mun keho&aivot opettelee pärjäämään vähemmällä unella, ennen nukuin hyvin ja mielellään vähintään 8h, joskus jopa 10h (myös arkena)!

olen vesikannun kanssa osittain samaa mieltä, hiukan tylsää on... Koska 12 viikkoa ja ultra+seula takana, ei ole enään niin paljoa jännitettävää. Odotettavia päiviä ei ole kuin 1.2. neuvola ja 8.3. rakenneultra. No ehkä kertominen hiukan laajemmalle porukalle tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi... Tällä hetkellä tietää vain(?) kaveri miehineen, vanhemmat, miehen sisko, mun työkaveri (arvas), pomo, pomon pomo ja pomon pomon pomo. Ehkäpä ensi viikolla uskallaudun töissä laittamaan hiukan tiukemman paidan päälle. Koko 2011 mennyt tunikoissa :) Riippuu siitä tietenkin, kuinka läskin näköinen mun maha on ens viikolla... Ei jaksais enää töissä salailla. Kavereille/sukulaisille haluaisin asian välittyvän kasvotusten. Vanhemmat on tästä eri mieltä, koska seuraavan kerran näemme isovanhempiamme vasta helmi-maaliskuussa, heidän mielestä meidän pitäisi kertoa HETI tai he kertovat :(

Viikonlopun aikana googlailin paljon vaunuja, turvaistuimia, pinnasänkyjä ja hoitopöytiä, uusia suosikkeja löytyi. Täytyy mennä joskus katsomaan livenä. Miehen kanssa tuskailtiin vaunjen eri ominaisuuksien ja vaihtoehtojen kanssa. Miksi jokaiselta merkiltä ei saa sellaista vaihtoehtoa, jossa olisi "kaikki herkut", aina joutuu tinkimään jostain ominaisuudesta, josta ei vielä tiedä onko se tärkeä vai ei. Eikä ole esitteet/nettisivut kaikkei helpoimpia tutkia. Tahtoo yhden ltaulukon, jossa on KAIKKI merkit ja KAIKKI mallit kaikkinen mittoineen ja ominaisuuksineen ja ovh-hintoineen! No, onneksi ei ole vielä mitään kiirettä...

Anna+Urmas 12+3
 
Viimeksi muokattu:
:) Moikkelis ja terveisiä np-ultrasta!
Kaikki hyvin täälläkin! Ja kyllä ihan hulluna ihmetyttää tämän oman paikkakunnan toiminta!! Siis siitä mun suuresta myoomasta! Sitä ei näkynyt / ollut siellä sitten ollenkaan! En oo kyl tuohon meidän neuvolan lääkäriin muutenkaan luottanu pahemmin, mut nyt oikeesti tää kätilö, joka näitä kohtuja työkseen tiirailee oli sitä mieltä, että ei ainakaan oo myoomaa ja hänen mielestään ihan normaali, eikä mitään erikoista nähny siellä.... Huoh. :kieh: Hirveänä oon murehtinu ja ressannu sitä asiaa ja nyt sanotaan, ettei oo mitään syytä olla huolissaan.
Niskaturvotus oli 0,5 mm ja se riski joku 1:25 000. Hienot kuvat sain mukaan ja hyvän mielen :)

Junalla olin liikkeellä ja kun juna kerran oli myöhässä, niin pitihän siinä sitten käydä vähän alennusmyynneillä ja mukaan tarttu mamaliscous (kirjotettiinkohan noin) äippäfarkut, sellaset ihan vaaleet. Hyvät tuli, kun en alkanu kaupassa ist ees sovitella, kun ei sitä aikaa siinä niin paljoa ollu, mut eipä ois voinu sopivammat olla :)

Painonnoususta. Mulla tullu jo joku 4 kiloa lisää painoa, ihan tuttua edellisistä raskauksista. Siihen ei neuvolassa paljon kommentoida, painoindeksi ennen raskautta 20. Toivon silti, ettei ihan sitä 20 kiloo tulis, jos ees selviäis sillä 15 kilolla :D Oisin ihan tyytyväinen. Tosi hyvin mulla on noi kilot lähteny ihan itekseen synnytysten jälkeen, imetyksestä varmaan johtunu.

Imetyksestä. Esikoista ja tokammaista imetn vajaan vuoden, josta eka 3-4 kk täysimetyksellä. Tosi hienosti sujui ja maitoa tuli tarpeeksi ja hiukan ylikin. Kakkonen oikein lihoi aika paksulaiseksi sillä pelkällä rintamaidolla :D Kolmosen kanssa ei sujunutkaan sitten niin hyvin, johtuen varmaan stressaavasta alusta, kun joutui lastenosastolle ja kaikenlaista tuli siinä sitten. Mutta imetin osittain puoli vuotta. Nyt toiveissa olisi, että saisi imettää ja mahdollisimman pitkään (en yli vuoden ikäistä enää kyllä, kun on musta hassua, jos lapsi jo höpöttelee..). Mun imetysongelma on ollu vaan se kun sitä maitoa tulee niin vauhdikkaasti ja sotkee paljon. Herään maitolammikosta, (huolimatta siitä, että kahdet liivinsuojat päällekäin). Ja muutenkin maito suihkuaa, jos vauva irrottaa otteen kesken imemisen, niin kaaressa lentää metrin päähän :D Noiden juttujen kanssa oon oppinu kyl elelemään :)

Maha on muhkea =) Kun menin sinne ultraan, missä kaikkee muutakin tehdään, ilmoittautumisluukulle, täti kysy, että oot varmaan raskauden ajan seulontaan tulossa :LOL: Katsoi siis mun mahaa...

Merlina, kyllä iskiakselta kuulostaa sun vaiva. Toivottavasti ei enää pahene siitä. Seisominen tosiaan ei auta asiaa. Varo myös kylmettämästä itteäs!

Olihan tätä tässä taas :)

Eli ja Terho 12+2
 
pikästä aikaa kuulumisia.. en ole ehtinyt juuri kirjoitella, mutta lukemaassa olen käynyt.

Joulun tienoilla kävimme np-ultrassa siellä kaikki oli hyvin, yksi "tarmo" köllötteli, sydän sykki ja kaikki oli niinkuin pitikin. LA ultran mukaan 7.7 joten ei heittänyt kuin päivällä..

Liikunnasta
juuri alkutalvesta ostin uudet lautailu vehkeet ja aloittelin laskettelun. Joten kaatumisia on aikalailla ollut alkutalvesta, mutta nyt jo vähemmän :D Ajattelin lopettaa laskettelun kun maha tulee esiin ja muutenkin mäessä aina oman jaksamisen mukaan!
Tosin laskettelemaan ei monesti pääse kuukaudessa kun on toi esikoinen eikä sitä saa aina hoitoon.
Muuten harrastelenkin sitten kävelyä ja pojan perässä juoksemista :D

Imetyksestä
esikoista imetin reilun kk, mutta tämän kohdalla olen päättänyt jatkaa pidemmälle. Toivon vain että maito riittää... edes sinne 4kk asti.

Painosta
paino ei juuri ole noussut siitä mitä olin ennen raskautta.. Koti puntarilla alku paino oli n. 60kg ja nyt näyttää n. 61,5kg. Toivonkin että ei tule kovin montaa kiloa tällä kertaa, esikoisesta kun tuli se joku 14kg.

Hankinnoista pari 50cm bodya ja parit housut olen ostanut.. sillä esikoisella ei noita 50cm ollut ja hukkui niihin pienimpiin mitä meiltä löytyi! Joten muutama pienempi piti jo ostella ;)
Muuten kyllä kaikki löytyy kun esikoinen on vauvan syntymähetkellä vajaa 2v.
Varmaan uusi pinnasänky pitää ostaa, sillä toi vanha on aika hajalla..
Ja rattaatkin olisi kätevät, koska ei kaksi vuotias kuitenkaan kovin pitkiä matkoja jaksa kävellä tai seisoa seisomalaudalla.
Olen miettynyt noita: Carena Double Swing (T:mi Koskimki - Lastentarvikkeita suoraan maahantuojalta!)
Mutta täytyy vielä mennä ihan liikkeisiin katteleen ja koitteleen mikä tuntuisi hyvältä ja kätevältä.

Sukupuolesta
toisaalta olis kiva tietää kumpi sieltä olisi tulossa, mutta toisaalta ihanaa olis jättää se jännitys synnytykseen asti.
Noita vanhan ajan kikkoja olen koitellut ja katsellut.. tyttöä sieltä lupailevat ;) Ja tytön haluaisin kun poika jo löytyy.. Esikoisesta mulla oli jo heti vahva tunne että poika sieltä tulee.. mutta nyt en oikein tiedä, vähän kuin olisi tyttö olo...?

Kertomisesta muutama meidän kavereista tietää vasta.. ei olla sen enempää hehkutettu vielä.

ja olikahan vielä jotain...?

SaaBas ja "tarmo" 14+3
 
Iltaa!
Omaa napaa: :ashamed: Mulla on huomenna se nt-ultra, ja mua pelottaa niin hirveesti! Kaikenlaiset kauhukuvat pyörii päässä kun on ollut koko ajan sellainen olo että kaikki ei ole hyvin ja alussa oli sitä runsasta vuotoa.... :| Mä oon oikeesti tosi huolissani. Ja mies ilmoitti äsken ettei pääse mukaan työesteiden takia. :'( Sekin vielä lisää tätä huolta. Kauheeta jos tulee huonoja uutisia ja olen siellä yksin... Tai siis tuo esikoinen tulee mukaan ja kuopus on kerhossa. Voi kun kaikki olisi hyvin! Onneksi se aika on jo aamulla niin ei tarvi enää kauaa hermoilla. En varmaan saa unta yöllä.
Anteeksi tää valitus... En voi miehellekään valittaa kun on jo niin pahoillaan kun ei pääse mukaan.
Toivottavasti huomenna hyviä uutisia!
Neamma ja masukki 11+5
 
Terveisiä np-ultrasta. Kaikki oli niin kuin pitäänkin. Olihan se ihan ihmeellistä nähdä vauvan liikkuvan kun ei itse tunne vielä mitään. :) Missä vaiheessa yksilölliset erot rupeaa näkymään mm. pituuden suhteen? Muutaman päivän enempi antoi ultra mutta samalla lasketulla mennään.

Merlina, mulla on kanssa samanlaista oiretta kuin sulla vasemmassa pakarassa. Iskiaskipuja taitaa olla.
Yöt menee täälläkin vessassa ravaten. Myös juoda pitää kun janottaa.

Muutto on edessä täälläkin. Toivon että löytyisi sopiva asunto toukokuun alussa päästäisiin muuttamaan. Tähän kaksioon ei kyllä 4 henkeä mahdu. :D Haluaisin melkeen muuttaa jo heti että pääsisi suunnittelemaan pinnasängyn paikkaa. :ashamed:

Meemee, mä oon kokenu itseni välillä masentuneeksikin tässä alkuraskaudessa. Oikeastaan tänään vasta tuli sellaista syvää onnen tunnetta ultran jälkeen. Osittain tää saattaa liittyä siihen että lapsen isä on viikot töissä muualla ja päästään vasta kohta 24/7 odottamaan tätä vauvaa yhdessä. Uskon että kaikki vielä iloksi muuttuu. (Ja muuttuuhan se.) Tsemppiä ja muista että me äiditkin ollaan vaan ihmisiä. :)
 
Täällä on nyt hirveä pelko että jotain tapahtuu.Tai siis että kaikki ei ole hyvin.kun aina sanotaan että ei saisi tehdä liikkeitä/liikuntaa joka ei tunnu hyvältä niin mitä jos on pakko??
Tän päivän noita eskari reissuja työnnellyt tuplavaunuja tuolla loskassa.Välillä tuntu ettei eteenpäin kulje:|.Ja nyt on maha tosi kipeä:(.Liitoskipuja ilmeisesti on taas tosi pahana:(.Mutta pelottaa toi vatsakipu..Kumpa noi tiet aurattais pian:'(.Viikon ensimmäinen päivä kuitenkin vasta on: /
Hienoa elli että myooma oli kadonnut,varmana iso helpoitus=).

Nojoo,ihan vaan pikana piti tulla avautumaan..

Mm itu 14+2 Niin ja onnea hyvistä ultra kuulumisista!!:)
 
Mooikka taas kaikki! :)

Tässä vähän kuva päivitystä: (Toivottavasti onnistun)



On siinä kyllä selvästi jonkunlaista muutosta tapahtunut :)

Tunsinkin tänä aamuna vauvan, kun venyttelin sängyssä.. Pieni hipaisu ja tökkäisy :heart:

Keskiviikkona taas neuvolaa. Saa nähdä montako sataa kiloa olen lihonut :D Olo on kun sotanorsulla!

 
Huomenna ois vihdoin ja viimein np-ultra....Taidan olla viimisiä tässä pinossa...Jännittää niiiiiiin paljon, ja "huolta" lisää vielä se, että kamalaa flunssaa lukuunottamatta on paremmassa kunnossa ku seittämään viikkoon...Tietty pitäs olla onnellinen ku ei oo tarvinnu oksentaa ku kerran tänään, mutta heti kaikki kauhukuvat pyörii mielessä...jäääääännnnittää!!!

Minttu-82 ja Ilmari 11+4:heart:
 
Tää sitten sai tänään ekat vauvanvaatteet.. Oli pakko valkata kaverilta parhaimmat päältä ku oli antamassa niitä jo jollekki muulle. Onneks osasin pysyä kohtuudessa ja aika paljon vaaleenpunasta eksy mukaan :whistle:

Ja lauantaina kattomaan hoitopöytää ym.. Mitenhän sitä jaksaa ootella vielä n. 25 viikkoa :eek:

Liikunnasta tässä mietin, että miten minä mitään liikuntaa voin harrastaa ku normaali kävelyki on niin tuskasta, ja jos jotaki vähänkää riuhtasee niin johan se tuntuu mahassa.
 
Tulipahan muuten mieleen, että onko täällä muita kellä on yliliikkuvat nivelet eli hypermobiliteettisyndrooma?
Minulla kipuilee nilkat, polvet, lonkat, kyynärpäät ja välillä selkä.
Polvet kaikkein eniten. Niitä ei voi pitää kauaa koukussa, koska niitä alkaa pakottaa ja kipuilemaan todella kovaa. Elokuvissa käyminen on tämän vuoksi todella hankalaa!
Minulle ei ole tullut mieleenikään, että miten tämä vaikuttaa raskauteen, ja sen vuoksi kyselenkin jos jollakulla olisi kokemusta..
Magneettikuvauksien, polvien ultraamisen, reuma tutkimusten, lukuisten lääkärikäyntejen ja röntgenten jälkeen tämä oli diagnoosi, ja ammattia käskettiin vaihtaa (ihan kun kävisikin tuosta noin vain -.-' ) ja kaikenlaisen fyysisen rasittamisen jättää välistä. En ole päässyt moneen vuoteen laskettelemaankaan : /
Kipu on jotain sietämätöntä! Särkylääkkeetkin tuntuvat välillä turhilta. :kieh: Fysioterapiastakaan mielestäni ei ollut hyötyä.
Alkoi mietityttämään tämä asia.. :(
 
Mun ei ollut nyt tarkoitus alkaa mitään kirjottamaan, mutta Emilien, mulla on kans todettu yliliikkuvat nivelet. Ei ilmeisesti yhtä pahana kun sulla...tai mulla ei kauheasti ole siitä mitään kroonisia kipuja, sen sijaan mulla menee kyynärpää viikottain sijoiltaan ja tosiaan polvet kipeytyy suht helposti (muksuna nekin meni sijoiltaan). Ja leuka menee kans jatkuvasti pois paikaltaan...:( Raskauteen ei mulla sinänsä muuten vaikuttanut, kun että sillon alkuraskaudessa meni tuo alaselkä "yliasentoon" ja jumittu siihen, teki tosiaan mahdottoman kipeäksi ylös nousemisen ja istumisen, piti vaan seistä tai maata. Mutta tosiaan mun kiropraktikko sai senkin asian hoidettua kuntoon :) Ja nyt ei ole ollut mitään. Lisäks kouluaikana meillä oli tuosta sen verran puhetta, että ei pitäs periaatteessa paljoa vaikuttaa raskauteen, mahdollisesti liitoskivut tuossa häpyluussa voi olla kovempia kuin normaalisti.

Mun pitää kyllä tuosta kiropraktikosta sanoa vielä sen verran, että suoristi multa aiemmin lantion kun lonkat oli älyttömän kipeät. Lääkäreiden ratkaisu tähän oli alkaa syömään jatkuvaa kipulääkitystä lonkkiin tai korjausleikkaus, jossa katkaistas molemmat reisiluut koska "jalat on synnystään erimittaset". Eli olin aika helpottunut kun tuo kiropraktikko sanokin, että lantio on vinossa ja saa sen kyllä suoraks. Kolme kertaa siellä kävin, hiero, paineli (ei naksautellut mitään), ja tadaa, mun "erimittaiset jalat" olikin yht´äkkiä ihan normaalit ja lonkkakivut tipotiessään. Ammattitaitonen kiropraktikko kyllä sanoo pystyykö tehdä mitään asialle ja on muutenkin turvallinen. Tuo vei muuten myös mun mummulta issiaskivun, josta oli kärsinyt jo puoli vuotta!!! Issiaskipuun kannattaa muutenkin puuttua aika pian, koska siinähän hermo on jumissa ja jos on pitkään jumissa niin se hermo voi vaurioitua, kuulemma vähän samanlailla jos "sähköjohto on oven välissä". En muista tiedä, mutta tuota yhtä tiettyä täällä jyväskylässä voin suositella!

Tänään meillä edessä ihan normipäivä, ehkä mennään tekemään ulos lumiukko jos on jo plussan puolella asteet :)

Kukkis ja pieni 13+3
 
Liikkeet olen tuntenut reilun viikon. Hentoisia on vielä. Nyt kuitenkin tuntuu myös vatsan päältä jos pikkuinen oikein innostuu riehumaan. :)

Muutto olis meilläkin edessä. Nyt asutaan käytännössä 4 hengen perhe 54 neliön kaksiossa. :ashamed: Mies ei kyllä vielä viralisesti asu täällä, mutta todennäköisesti jo ens kuun alussa asuu. Ollaan siis puhuttu yhteenmuuttamisesta. Taitaa olla korkea aika kun kuiten vauva jo tulossa.

Perjantaina olis sokerirasitus ja maanantaina neuvola.

Eli tällaista tänne.

HellunMartta ja Pähkinä 14+2 (ultran mukaan 14+5)
 
Huomenta mammat!
Mä en meinaa millän keritä täällä kirjotteleen,lukeen kyllä pyrin päivittäin (useesti) tuoreimmat jutut...
Sutturan uutisia minäkin odottelen...
Mun tarvis kans ottaa uus masukuva :D
Eilen tuli ostettua toiset mammahousut,nyt kun ei emee enää mitkään muut jalkaa niin on hyvä et on vaihdokit.
Niin ja pari mammapaitaa tuli kans ostettuu,h&m:ltä tietysti.

On melko ihunan tuntusta kun vavveli liikkuu ja mäkin ajoittain tunnen sen kädellä jos liike tulee lähellä tota mahan pintaa.

Aamusin vauva (tai kohtu??) on aina eri paikas. Se palluroinen on joko alamahas,vasemmal tai oikeel ylhääl tai sit keskellä mahaa,se on niin hassua :D

painoa mulle on tähän mennes tullu vajaat 6kg,tosin et mä painoin neuvolaan mennessäni kauniit 49kg :DD Olin vähä päässy laihtuun...mutta nyt indeksi on normaali kun se silloin oli alipainoinen.

Muuttaa mun ei tarvi,onneks. Tässä on onneksi tilaa vielä yhdelle lapselle oikein hyvin,saa sit kaikki makkaritkin täyteen.

Ja mitähän vielä piti....kun ei millään taas musita mihi kaikkee piti kommentoida...
No,mä meen nyt tekeen päivän siivot ja alan väsäileen ruokaa joten palaillaan. koitan saada otettuu uutta kuvaa mun möykystä :)

Jaksuja Mammat!

Nenna ja Möykky (huomenna poks!!)
 
A-H
Mullaki jossain lappusissa lukee tuo yliliikkuvat nivelet. Elämään ei muuten vaikuta, mut sormet jää joskus lukkoon suoraksi, lonkat, polvet, selkä, ranteet ja nilkat aina rutisee ja paukkuu. Nukkuessa oli ongelmia ihan ekoilla raskausviikoilla lonkkien kanssa ja vieläkin ne tuntuu kipeytyvän tosi herkästi. Pitkät kävelyt tai vaikka vaan lumityöt aiheuttaa liitoskipuja loppupäiväksi tai jopa seuraavaksi päiväksi asti. Sit mulla on vielä polvissa löysät nivelsiteet, että välillä kyllä meinaa itku päästä liikuntaharrastuksia valitessa...

Neuvolalääkäri ois ens torstaina, saa nähä paljonko on nyt painoa tullut, toivottavasti ei oo ainakaan enää tippunu yhtään! Mukavaa aina ton esikoisen kanssa mennä, kun ei sit aina muista/ehdi mitään kysyä, kun tota pitää vahdata :/ Mitenhän se lääkärin sisätutkimus? Kai se neuvolan täti kattoo tota neitiä sit sen aikaa.

Tuplista ite vertailin netisssä niin hintaa, kun käyttäjäkokemuksia. Carena double swingeissähän saan siis vauvan kasvot työntäjään päin, jos ostaa sen kopan siihen. Carenasta oli vaan niin paljon huonoa kommenttia, että päädyttiin sitten noihin Z-line jule twineihin. Meillä päätökseen tietty vaikutti se, että asutaan "maalla" ja tiet on mitä on. Käytettynä ois ostettu ne emmaljungan twin city crossit, mut ne sit kuitenkin on niin hintavat, että melkolailla samalla hinnalla ja vähemmällä vaivalla sai nuo uudet :)

Ihan perus vaunuista/rattaista on kokemusta muutamista. Brio kombit meillä oli ihan ekana ja kaupunkioloissa on ehdoton ei! Ihan älyttömän raskaat ja vaikea käännellä, mutta sitten huoommissa maastoissa ja lenkkeillessä todella hyvät :) Eli jos on myös matkarattaat kaupunki/kauppareissuille, niin nuo on tosi hyvät. Saa työntösuunnan käännettyä, säädettävä työntöaisan korkeus. Vauvan kantokoppa on todella kapea, siitä myös miinusta.
Sitten Emmaljunga city jetit aivan unelmat kaupunkikäyttöön! Kulkee tosi hyvin huonommassakin maastossa, mutta täytyy muistaa avata eturenkaiden lukitus, ettei mene rikki, kuten meillä kävi :/ Työntösuunnan saa vaihdettua istuinosaa kääntämällä, vauvalle on ostettava city koppa. Työntöaisassa on korkeuden säätö. Eturenkaat siis kääntyvät, jotka saa lukittua. Käytettynä vaan löytyy näitä enää.Erittäin kevyet ja ei tarvitse ostaa matkarttaita erikseen :)
Sitten viimeisenä emmaljungan city crossit joista en pahaa sanaa löydä :D Noihin oon ihan rakastunut. Kevyet, helposti kääntyy vähän pienemmässäkin tilassa, säädettävä jousitus, iso kuomu jonka saa ihan alas asti laskettua jos lapsi nukkuu, itegroitu hyttysverkko. Värivaihtoehtoja on todella paljon. Rattaat kulkevat missä vaan, on testattu niin 20cm hangessa(ilman tavarakoria) kuin metsässä "polullakin". Todella kalliit ovat, jos ostaa uutena vauvakopan ja jalkapeiton kanssa, mutta ainakin kestävät ja varmat rattaat.

A-H & Arhipppa 15+3
 
Tulin vaan pikaiseen kysymään, että onko teiltä muilta otettu neuvolassa tai muualla raskauden aika emätintulehdusnäyte?

Lueskelin tossa toista ketjua ja netistä tietoa ja se pitäisi kuulemma olla rutiininäyte, mutta ei multa ole sellaista otettu. Se on kuulemma suhteellisen yleinen tulehdus ja voi kuitenkin aiheuttaa ennenaikaisen syntymän sun muuta..

Tuli vaan mieleen. Mulla on kyllä neuvolakin parin tunnin kuluttua, täytyy kysäistä sieltä.

Niin ja siis luin, että se tulehdus voi olla oireetonkin vielä.
Kaikkea sitä pitääkin miettiä ja vielä mennä lukemaan lisää tietoa, niin että pää olisi oikein täynnä huolia sen jälkeen..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä