<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Suttura,voimahali! :hug:
Voihan se olla vain väärä hälykin.
Mulla oli tuosta nelosesta ne arvot myös koholla mutta en edes suostunut siihen kokeeseen sitten loppupeleissä. Ja ihan terve tyttö tuli.

Mä olen kohta lähössä poikien kanssa ajamaan kohti satakuntaa. Piti jo eilen tehdä tämä reissu mutta oli niin kaamee keli että päätin että en lähde lapset kyytissä ajamaan niin huonoon ilmaan. nyt näyttää ihan kivalta ilmalta,ei ainakaan sada lunta!!
Nelkku menee tänään lekuriin tuosta aina vaan jatkuvasta kurataudistaan.Toto (siis ex) vie hänet kun en voi sitä automatkallekkaan ottaa kun vaippaa sais olla avihtamas kutakuinki varttin välein.
Tyttö syö nyt maitohappobakteereja mutta ei niistä ainakaa mitään apua ole.
Kakka on niin vetistä että on polttanut jo pienet palorakkulat pyllyyn. Rasvaus auttaa,kunnes siellä vaipassa taas on uusi kakka :(
Ilmakylvyt tekis nyt hälle poikaa mutta pidäppä sitä ny tosiaan ilma vaippaa joo :D

Nukuin viimeyönä tosi huonosti kun vatsamus oli tosi kipee. Mietin jo että onko tää supistelua,mutta tää kipu tuntuu menevän pitkin suolta eli ilmaa siellä kai vain on,jota vauva painaa sitten.

Jahas ja mitäs sitten....ei kai mitään. Jaksuja mammat!
Nenna ja
 
Viimeyönä tuntu ettei mikään nukkuma-asento ole hyvä ja aina vaan maha on tiellä. Enää ei voi nukkua edes puoliksi mahallaan, ku tuntuu tosi inhottavalle :/

Se unohtu viime viestissä sanoa, että meille tulee aina kotiin se selostus minkä kätilö kirjottaa ultrakäynnistä koneelle. Tietääpä ainaki mitä siellä näky jos tosiaan vaan tuijotteli sitä ruutua ja kätilön puheet meni vähän ohi.. :D

Merlina ja muru 14+2
 
Huomenta!

Minulla oli ekassa raskaudessa diabetes, mutta toisesta selvisin ilman sitä. Toisen raskauden aikana piti kuitenkin sokerirasituskokeissa käydä kaksi kertaa ja mittailla arvoja kotona satunnaisesti. Nyt kun neuvola vaihtui ja kysyin sokerirasituksista niin mietti neuvolatäti mietti jonkun aikaa ja tuumas että no voithan käydä sitte loppu raskaudessa. Aika jännä, onkohan ne käytännöt muuttuneet vai katsotaanko että kun edellisessä raskaudessa ei sitä rd:tä ollut että olen ns. kuivilla vesille sen suhteen??

Nuorimmaista käytetty lääkärissä taas kerran. Korva punoitti, mutta ei vielä ainakaan märkää valunut, mikäli ei sitte tukkoon ole menny putki. Huoh, meinaa järki mennä tämän sairastelun kanssa! Voisko tämä flunssa jo lähteä kiitos! Nuorimmainen on ollu yhtä soittoa marraskuun lopusta kipeenä ja me muut joulukuun puolesta välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenet!
pitkän hiljaiselon jälkeen...JEE!!!!kone kunnossa!!!:)täälä yksin hereillä,lapset kuorsaa,mies töissä niinku aina.aamukahvia ja suklaata.

Ultrassa olin joulun jälkeen,lask.aikaa aikastettiin nyt viikolla.elikkä nyt LA ois 27.6.mutta ite tuijotan enempi tota heinäkuun aikaa,ja mulla vielä tapana mennä rutkasti yliaikaa;)kysyin ultraajalta,et voiko johtua jo yksilöllisestä erosta ku 7+3 viikoilla vastas kerta täysin samaa!!??lääkärin mielestä ei ole vielä yksilöllisiä eroja...tuntuu vain hullulta,ku olsin muka hedelmöittyny 6pv menkkojen jälkeen ja mulla erittäin säännöllinen kierto.(29 pv).no,oli ny miten oli:)

muuten ultras kaikki o.k.kovin rauhallinen asukki oli,ei juuri liikkunu,sitten kääntyi ku aikamme pökittiin.liikkeitä olen kuitenkin tuntenut välillä:)varsinki kun makaan soffalla.ja semmonen möltti tuntuu toisinaan oikealla "kylkikaaressa".
mammavaatteet oli pakko kaivaa kaapista...huoh.painoa tullu jo 4-5kg,ja ohan toi maha melkonen pallo:)välillä edelleen vihlaisee,varsinki istumaannousut ja sängyssä kääntyily,rinnat edelleen arat!siinäpä ne oireet,muuten olo ku ei raskaana oliskaan.

lomakin mulla loppuu ja maanantaina töihin...no ihan kiva,tuliki aika jo kotona pitkäksi.
Hyvät lauantait!!!!!!

Taiska ja toukka 15+5
 
Sutturalle :hug: Toivitaan kovasti että kaikki on hyvin.

Ultrasta: Meillä kanssa pikkuinen vaan pökkötteli mahassa, ei paljon liikuskellut. Välillä käänteli kylkeä ja heilui, mutta taisi olla päiväunilla juuri silloin :)

Sokrirasituksesta: Minäkin siihen joudun, koska hieman tuota ylipainoa on. Kakkosen kohdalla kävin myös silloin ei mitään häikkää ollut ja toivon todella ettei tälläkään kertaa olisi.

Tällä hetkellä painoa on tullut varmaan sen 5 kg lisää ja maha on sen kokoinen myös. Kyllä oikein itseään ahdistaa tää turpoaminen :kieh: Just viime talven ja kevään aikana pudotin n. 8 kg ylimääräistä pois ja melkein pääsin siihen normaalipainoon (pari kiloa jäi tavoitteesta) sitten tuli se tuulimunaraskaus ja kaikki vuodot yms. Ja sen jälkeen tulin sitten uudestaan raskaaksi :) Nyt ollaan sitten jo melkein siinä lähtö painossa :(. Mutta sehän kuuluu asiaan ja murehdin sitten painoani kunhan saan vauvan syliini ja hieman kasvatettua :)

Imetyksestä: Molemmissa raskauksissa onnistunut ihan hyvin. Maitoa tullut sen mitä tarvinnut, ei mitenkään ylimäärin, mutta tarpeeksi. Esikoista täysimetin sen 4 kk ja lopetin tytön ollessa 1 v 3 kk, Poikaa täyimetin reilut 4 kk ja lopetin 1 vuodn iässä. toiveissa olisi siis että imetys onnistuis, mutta jos ei niin sitten ei. Eli rennolla mielellä eteenpäin.

Mulla on taas vatsa ihan tukossa, ilmaa koko maha pullollaan ja sattuu oikein suoleen kun siellä on tavaraa tukkeena :kieh: Tää on niin inhottava vaiva :( Esikoisen kohdalla kärsin samasta vaivasta, pojan kohdalla ei ollut joten jo tästä jotain päättelee niin tyttö tulossa, mutta muuten ei ole mitään oloja tulevan sukupuolesta. Aiemmin olen kyllä ollut hyvinkin varma sukupuolesta, mutta kerkiihän tuo olo viellä tulemaan.

Muumi ja nappula 15+2
 
muumi mulla taas on maha ihan sekaisin! :/ Tuntuu et joka vessakäynnillä tulee tavaraa suolesta... ensin jouluna oli ummetusta ja nyt tää. hohhoi.

Teddybear mä oon syönyt kaikkea normaalisti. Homejuustoja kypsentämättömänä en oo syönyt ja oon pessy ja kuorinut kasvikset hyvin. Muuten kaikkea kohtuudella. Jos sä syöt pari kertaa kuussa pari maksapihviä niin se tuskin mitään haittaa. :)

pitää mennä kaupoille ostamaan uudet hyvät rintaliivit... maanantaina alkaa taas jumppa ja pakko tukea nää tissit jotenki. huh... mikähän kuppikoko sitä nyt mahtaa olla... veikkaan 80C tai 85C.. tuskin vielä D kuitenkaan... no pitää sovitella.

EM ja tirppa rv 14+ 5(?)
 
Moikka!

Ruokien välttelystä, ainoostaa salmiakin oon jättäny kokonaa pois ku on verenpaine vähä koholla. Kaikkee on muuten tullu syötyy melko normaalisti. Vaikka normaalisti en syö lihaa oikeestaa ollenkaa nii nyt on kyllä tehny muutaman päivän iha kauheesti mieli maksalaatikkoa ja voipi olla että sitä huomena pikkasen syönki ku pakkasessa on joulun tähteinä. Ei sitä kyl iha hirveesti viitti syyä, mut taitaa silti olla parempi vaihtoehto ku maksapihvit.

Ruoasta sulavasti aiheeseen jota oon pyöritelly tässä mielessäni eli painon nousuun. Paljonko teille on tullu painoo lisää tähän mennessä? Yritin löytää netistä jotain painokäyrää jossa näkys "sopiva" painonnousu, mut en onnistunu löytään, onko kellään tietoo sellasesta?
 
Ruokien välttelystä oikeestaan oon ollu syömättä vaan tyhjiöpakattua graavilohta. Maksalaatikkoa söin jouluna vähän, tuorejuustoja oon syöny ihan niinku ennenki mutta oikeestaan vain suomalaista. Salmiakkia en muutenkaan syö..

Painon noususta ensimmäisen ja toisen neuvolan välillä nousi kilon, oliko siinä nyt 5 vai 6 viikkoa väliä. Nyt en tiiä paljon on noussu toisen neuvolan jälkeen kun me ei omisteta vaakaa, eikä tulla ikinä omistamaankaa jos se on musta kiinni. Masentava laite :(

Monella näyttää olevan ummetusta, mulla taas päin vastoin, ikinä ei oo maha toiminu näin hyvin, ennen on saattanu kulua 4 päivääki etten käyny isommalla asialla, nyt kyllä pitää jopa pari kertaa päivässä :eek:
 
A-H
Tisseistä oli puhetta. Joskus ennen ensimmäistä raskautta oli liivien koko 70B ja nyt se alkaa olemaan 80C tai kohta jopa D :S Mies on tietysti innossaan, toisin kun minä... Toivottavasti palautuvat pieniksi taas immetyksen jälkeen :p

Ruoka-aineita en oo kamalasti ees miettinyt, kun ei ole ollut pelkoa, että kaurapuuroa kummallisempi ruoka uppoisi. Nyt onneksi alkanut ruoka maistua paremmin ja nuita tyhjiöpakattuja kylmiä kaloja välttelen. Muuta sellaista en kai yleensäkään syö, että vältellä pitäisi.

Painonnoususta en tiedä, kun meidän vaaka on rikki. Eipä varmaan kamalasti ole painoa tullut, kun ei ruokakaan ole uponnut, mutta tähänkin varmaan muutosta tulossa, kun ruoka alkanut upota paremmin.

Tuplista taas jauhan, mutta nyt ne on sit hankittuna :D Eilen tuskailin taas huuto.netissä noita käytettyjen hintoja ja sit päätettiin, että käydään kattomassa lastentarvikkeessa noita jule twin rattaita. Sellaset sitten pähkäilyn jälkeen tarttui matkaan :) Niitä siellä liikkeessä vääntelin ja kääntelin ja koitin kallistella ja miettiä, että mitä ongelmia vois tulla, mutta en mitään huonoa keksinyt. Eipä tarvii niistä sitten enää arpoa ja kaverilla kun on tuuollaiset ja on kovasti tykännyt. Kuulemma hiekkatielläkin kulkevat hyvin. On siis eka hankinta tehtynä ja ihanalta tuntuu, kun vauvan tulo alkkaa tuntua todellisemmalta <3

Imetys esikoisen kohdalla loppui siinä 6kk paikkeilla, kun oli kamalat allergiat ja neiti heräili huutamaan ja oksentamaan 15min välein :/ Selvisi sitten, että sopivia ruoka-aineita oli vaan riisi, possu, kukkakaali, parsakaali ja kesäkrpitsa. Onneksi nyt on allergiat väistyneet ja soija taitaa olla ainut, mistä posket alkaa punottamaan ja mahaan tulee ilmaa. Kamalaa oli se imetyksen lopettaminen, kun tarkoituksena oli imettää lähemmäs 2 vuotta :( No, tämän tulokkaan kanssa en luo itselle tuolaisia npaineita ja annan asioiden mennä omalla painollaan. Jos imetys ei onnistu, niin sitten se ei onnistu. Toivon tietysti, että voison ainakin sen vuoden imettää, mutta kuukaus kerrallaan mennään. Niin stressaavaa se allergiatouhu oli, että en sitä kenellekään toivoisi!

Tälläästä taas tällä kertaa :) Varmaan jäi vieläkin kommentoimatta vaikka mitä, mutta jatkan taas joskus.

Hyviä vointeja kaikille!

A-H & Arhippa 15+0
 
Mun piti kommentoida jo aiemmin sitä, että voiko sukupuoli näkyä np-ultrassa. Meillä tosiaan kätilö tutki aika pitkään sitä napanuoran seutua (epäili napanuoratyrää). Hän huomautti samalla, että ei kannata tuosta alempaa tehdä vielä mitään päätelmiä, siinä on kaikilla tässä vaiheessa tuollainen turvoke. Sain siis sen käsityksen, että tässä vaiheessa ei voisi vielä päätellä asiaa.

Me päästään siis tuon tyräepäilyn takia ylimääräiseen kontrolliultraan, kun 15 viikkoa on täynnä. Lääkäri, jolle kätilö näytti kuvia, oli kuitenkin sitä mieltä, että erittäin todennäköistä on, että suolet ehtivät vielä sinne mahan puolelle siirtyä, kun viikkoja oli ultrassa vasta 11+2.

Ruokien välttelystä: keinomakeutetut juomat olen oikeastaan jättänyt kokonaan, vaikka tiettyjä makeutusaineita saisikin käyttää. Maksaa tai graavikaloja en syö muutenkaan. Suomalaisia tuorejuustoja ja suomalaista fetaa olen syönyt, jos paketti on vasta avattu. Homejuustoa vain kuumennettuna. Söin kyllä jotain parmesaania yhden kerran, vaikka ei ollut alkuperästä tietoa (olin aterialla, jossa alkusalaateiksi oli tarjolla caesar-salaattia ja tomaatti-mozzarella-salaattia, ja jompaa kumpaa halusin ottaa). Tuli huono omatunto kyllä jälkeenpäin - olisi ihan hirveää, jos saisi sen listerian oman itsekkyyden vuoksi.

Painon noususta: n. 1,5-2 kg on tullut. Varmaan jouluherkut ja liikkumattomuus ovat isompi syy kuin raskaus. Jostain kirjasta luin, että ekan kolmanneksen aikana painoa ei "tarvitsisi" tulla lainkaan, ja koko raskausaikana 12-13 kg.

Liisakaisa ja Myyrä 12+6
 
Kirjotin pitkät pätkät ja yhtäkkiä kaikki teksti hävisi ..kele:kieh: Sori.

Sain tänään todeta, ettei tässä meidän kaupungissa myydä äitiysvaatteita missään. Uhosin viime viikolla, etten osta äitiysvaatteita ennen kevättä, mutta kaappeja kaiveltuani huomasin, että yhdet kivat pienempää koko olevat ä-housut on ilmeisesti menneet UFFille ja mulla on vain yhdet normihousut, jotka menee jalkaan. Loput ä-housut on vielä valtavia..Helsinkiin se on lähdettävä ostoksille maanantaina!

Sokerirasitukseen en ole menossa, koska ei siitä ole ollut mitään puhetta missään, enkä ollut ekassa odotuksessakaan..

Imetyksen toivon onnistuvan tämän toisenkin kanssa ja toisaalta miksei onnistuisi; se, ettei maitoa oikeasti tule on äärimmäisen harvinaista ja johtuu joko jostain sairaudesta tai huonosta imetysneuvonnasta äitipolilla ja neuvolassa (kertoi mulle erityisesti imetysasioihin perhetynyt kätilö).
Esikoisen syömiä maitomääriä tarkkailtiin synnytyksen jälkeen muutama päivä keltaisuuden vuoksi, mutta ei meidän silloinkaan tarvinnut antaa korviketta tai edes pulloa. Vauvan pissavaipat punnittiin vähän imetyksen jälkeen ja niistä pääteltiin paljonko maitoa oli mennyt sisään.
Aika nerokasta:D
Esikoista imetin 1v 4kk ja näin jälkikäteen ajateltuna harmittaa etten jatkanut pidempään.
Esikoinen oli huono syömään kiinteitä ruokia ja neuvolassa suositeltiin imetyksen lopettamista, jotta ruoka maistuisi paremmin, mutta ei se kyllä sitten loppu peleissä niin mennyt; lapsen kiinteidensyöntihalu ei kasvanut juuri ollenkaan.
Ja mäkin imetin aina kun lapsi itki, koska meillä ei ollut tuttia käytössä. En kokenut sitä mitenkään raskaaksi. Itse asiassa esikoinen on ollut äärettömän helppo lapsi kaikin puolin. Me ei olla valvottu yhtään yötä lapsen takia. Vauva nukkui vieressä ja mun ei tarvinnut edes herätä itkuun, kun työnsin vaan tissin suuhun ja kaikkien unet jatkui.. Nyt, kun olen hehkuttanut esikoisen helppoutta me saadaan varmaan koliikkivauva seuraavaksi :O

En muista mitä vielä piti kommentoida, kun mun kirjoitus hävisi taivaan tuuliin..

Ainiin ruuista: oon jättänyt kypsentämättömät kalata pois kokonaan, en edes itse graavattua kalaa uskalla syödä, sehän on kuitenkin raakaa, joten ei siitä tiedä mitä siinä on.
Mitään home-tai tuorejuustoja en myöskään syö.
Enkä ylipäätänsä mitään mikä sisältää jotain raakaa eläinkunnantuotetta, esim. majoneesia. No maitoa mä sentään juon :D
Mitään keinomakeuttajia tai muuta keinotavaraa en käytä muutenkaan. Luulen, ettei ne ole terveellsiä kenellekään.
Myöskään voita en syö, koska voista on tullut Suomessa viimeksi todettu listeriaepidemia, sen kertoi mulle eräs lääkäri edellisessä odotuksessa.
Ja joo tiedän, olen aika fanaattinen näiden ruokien kanssa, mutta kukin tyylillään...en koe tätä rasitteeksi. Sulatejuustoa uskaltauduin syömään viikko sitten:D

Muokkaanpa vielä...toivottavasti en onnistunut kuulostamaan miltään imetysnatsilta ton kirjoituksen perusteella, ne oli vaan mun omia ajatuksia koskien mun/meidän elämää. Uskon ja tiedän, että jokainen antaa lapselleen parhaaksi katsomaansa hoivaa joko imettäen tai korviketta antaen.

Rumpnisse 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on valkoista kultaa vasemmassa nimettömässä. Kiitos onnitteluista. :)

Imetys Esikoista imetin 7kk ja lopetin sen oikeastaan omasta halustani. Imetyksen alku oli kyllä kaikkea muuta kuin helppoa. Olin yllättynyt siitä miten vaikeaa se voi olla. Kun maito nousi sairaalassa rintoihin, oli rinnat niin pinkeät ettei vauva saanu otetta. Rintakumin ja monen tunnin yrityksen jälkeen saatiin homma jotenkin etenemään. Kotiin päästyä jännitti kovasti miten imetys jatkossa onnistuisi. Rintakumi jäi pois sitkeän yrittämisen ansiosta ja rintapumppu toi helpotusta liialliseen maidon tuotantoon. Nännit oli haavoilla ja kipeät. Suosittelen jokaista pyytämään tarpeeksi opastusta sairaalasta ja olemaan sitkeä. Ja jos homma ei ota onnistuakseen niin hyviä lapsia korvikkeellakin tulee. :)

Np-ultrasta, ultrattiinko teitä tosiaan koko puoli tuntia? Ultra ois maanantaina ja kyllä jännittää. Sutturalle paljon voimia!

Paino mulla on noussut ehkä kilon.

Tuittumuru
http://lbdf.lilypie.com/otWUp2.png?mDfwEUMv
 
Viimeksi muokattu:
Ruoista sen verran että homejuustot ja raa-at kalat oon jättäny pois, aamun saan käyntiin kun leivälle laitan ohuelti maksamakkaraa, uskallan käyttää kun neuvolassa sanottiin että siinä se maksan määrä on niin pieni, mutta tosiaan yhteen leipään aamuisin!!

Anu ja pikkuinen :heart: 13+0
 
Sokerirasituksesta vielä/B] sen verran, että sehän voi tulla myös normaalipainoisille. Monet tuntuvat liittävän ko."taudin" ylipainoon, mutta esim. mulla painoindeksi 25,5 eli kutakuinkin normaali.

PainonnousustaViikko 13 pärähti just käyntiin ja mulle on tullut tähän mennessä 1-1,5 kg. Toivon, että pysyn n.10 kg:n painonnousussa tällä kertaa, "varastorasvaa" kun on vielä muutama kilo omasta takaa ehkä osaltaan imetyksenkin takia Imetän siis edelleen 2v. taaperoamme pari krt vuorokaudessa. Pojalle on ollut tissi tosi tärkeä alusta asti ja imetys on sujunut alun "peruspulmien" (kipeytyminen, rintakumit, suihkutissi) jälkeen aika mutkattomasti. Muakin on monelta taholta käsketty lopettamaan imetys, jotta kiinteiden ruokien menekki lisääntyisi (niin kuin oli jollain muullakin täällä?), mutta itse olen kokenut imetyksen hyödyt sen verran suuriksi, etten ole halunnut lopettaa. Poika on kasvanut ihan ok ja kiinteiden syöminen edennyt omalla painollaan.

Ruokien välttelystä Itse olen koittanut aika pitkälle noudattaa neuvolasta saatua listaa. Maksamakkara on yksi raskausajan intohimoni ja sitähän saa syödä melkein paketillisen viikossa, joten eipä hätää :) Raskausdiabetes vaikuttaa tällä hetkellä syömisiin sen verran, että koitan syödä säännöllisesti, vielä enemmän kasviksia kuin yleensä ja aika vähän herkkuja. Mistään en kuitenkaan totaalisesti kieltäydy, sokeriarvot kuitenkin olleet koko ajan hyviä toistaiseksi. Tosta listeriaepidemiasta sen verran, että mä taas kuulin yhdeltä lääkäriltä, että se olisi silloin joskus tullut margariinista eikä voista :confused: Majoneesia olen tyytyväisenä syönyt joskus hampparin välissä, kun sitä ei ainakaan oo missään kiellettyjen listassa mainittu, vai onko?
 
Siis oonko mä nyt ihan kauhea, kun en tunne yhtään mitään tätä uutta kasvavaa elämää kohtaan..:ashamed:
Mulla ei mitään äidillisiä tunteita ole, kaikista kolmesta muusta olin ikionnellinen ja kokoajan piti lukea kaikkea tietoa, mut nyt vähät välitän.

Ultrassa kävin 21.12. ja siellä se pikkuinen pomppi ja pyöri, suloistahan se oli, mut kätilö oli enemmän innoissaan kuin minä. Poikaystävä pomppii ilmaan ja odottaa vauvaa, mutta mä en tunne edes et oisin raskaana ja saati sit kiinnosta yhtään katsoa miten raskaus etenee ja vauva kehittyy.
Olen siis ihan kauhea tekstin perusteella..:'(

Jos tietoihin korjataan et ultran mukaan LA 8.7.2011

Ex-miehelle sain kerrottua tänään uudesta vauvasta, ihan hyvin otti ja lupautui koiravahdiksi kun synnytys koittaa, ei tarvitse niistäkään stressata ja miettiä mihin kolme koiraa hoitoon siks aikaa että toivun.
Kukaan ei tule meidän ison koiran kanssa toimeen, on ihosairauksia yms. ja erikoisruokavalion selittelyssä menisi sata vuotta, ex kun tietää niin parempi että hoitaa. Onneksi hyvissä väleissä ollaan ja toistemme kavereita, lastenkin puolesta helpompaa.

Jospa kadonneet tunteet heräisi kun muutetaan yhteen poikaystäväni kanssa yhteen, kun ex saa sen asunnon (4kk pitkää kuukautta jo kituuteltu samassa asunnossa :stick:) ja saadaan elämä rullaamaan, mulla kamala masennus tän takia, en nuku, en syö, itken vaan.

meemee ja toivo 14+1
 
Kääk, enkö ole kirjoittanut tähän keskusteluun vielä kertaakaan, vaikka joka päivä olen lukenut?!
Nyt tulee kauhea maraton-viesti taas :ashamed:

BIancalle hurjasti jaksamista!

Ihania ultrakuulumisia, onnea kaikilla keiden pikkuiset ovat olleet terveen ja pirtsakan oloisia! Tsemppiä odotteluun ketkä ovat epätietoisuudessa vielä.

Tsemppiä uuden vuoden karkkilakkolaisille! Nythän meillä kaikilla on entistä parempi syy syödä ja elää terveellisesti :) Minä en ole varmaan koskaan ollut karkkilakossa, eikä ole tarkoitus ruvetakaan. Töissä pyörii kavereilla milloin mitäkin pulla- ja herkkulakkoja, mutta eivät ole mun juttu. Paljon helpompi päättää syövänsä terveellisesti koko ajan, niin voi sitten syödä karkkia kohtuudella jos oikein mieli tekee.

Täällä on painoa kertynyt jo ihan liikaa, ja se vähän harmittaa. Normaalipainon puolella ollaan ihan reilusti, mutta kiloja on tullut nyt muutaman kuukauden aikana 4-5. Ja alamäki siis alkoi jo ennen raskautta :D Nyt täytyy yrittää taas tsempata syömisiä, pari viikkoa onkin mennyt ihan hyvin.

Minä olen edelleen kahden vaiheilla tuon sukupuolen kanssa... Toisaalta haluaisin, mutta toisaalta mies on vähän eri mieltä joten pitää vielä miettiä...

Kertomisesta... Erittäin hyvä kaverini tietää nyt, hänen suhtautumistaan pelättiin aikalailla etukäteen. Kaikki meni kuitenkin ihan hyvin, ja hän otti uutisen vastaan aika kivasti. Myös pari työkaveria kuulivat asiasta kun kysyivät, ja heidät tuntien kohta tietää myös kaikki muut ;)
Muutenkin tässä kertomisessa on nyt sellainen fiilis, että jos joku kysyy/tulee muuten esiin niin kerrotaan.

anu84 kyseli mieliteoista, ja ruuista joita ei tee mieli. Musta tuntuu että tuo ruokahalu alkaa omalla kohdalla normalisoitua, mutta esim. kebabia ja salamia (esim. pizzassa) ei ole tehnyt YHTÄÄN mieli pitkään aikaan. En mikään suurkuluttaja ole ollut aiemminkaan, mutta nyt ei uppoa.
Kirpeän ja karvaan himo on vaihtunut ihan normaaliin ruokahaluun, ihan silloin tällöin tulee jotain hassuja mielitekoja.

Brianna kyseli pyöräilystä. Itse en ole näillä keleillä polkenut ollenkaan, en halua ottaa riskiä jos vaikka kaatuisin. Spinning on jäänyt sen takia, että sykkeet nousee siinä mulla ihan järjettömiin lukemiin.

Unet on täälläkin ihan sekopäisiä ja vilkkaita kuin mitkä!

Kristen kyseli tuosta pissallakäyntiongelmasta, tuohan voi olla joku alkava virtsis, minulla auttaa aina tuollaiseen se että juon ihan hirveästi muutaman päivän ajan. Ikinä ei tosin tulehdusta ole ollut, etten varmaan ole paras neuvomaan. Lääkärikin joskus tosin kehotti lisäämään juomista jos tulehdus tuntuu uhkaavan.

Liikkeitä en ole varmaan tuntenut, tosin pari kertaa on tuntunut tuolla kohdun tietämillä sellainen "ilmakuplan hipaisu", mutta en tiedä mitä on ollut.

Meillä mies on innoissaan mukana kaikessa. Yrittää päästä joka kerta myös neuvolaan, mutta ainakin ultriin.

Omaa napaa, selkäsäryt vaivasivat nyt suursiivouksen ja pitkän työpäivän (pelkkää seisomista) johdosta sen verran kovasti, että on pakko levätä pari päivää. Viikonloppu sujuu siis leppoisissa merkeissä. Toivotaan ettei tästä nyt mitään pysyvää vaivaa tule, kun tuolla töissä ei päivän aikana pääse edes istumaan, vaan kaikki päivät kuluu omilla jaloilla.
Onko muilla ollut raskauteen liittyviä vaivoja viime aikoina? Siis muita kun jo läpikäytyjä pahoja oloja, yrjötyksiä jne.
Minulla tulee edelleen nuo kohdun kasvukivut aika tarkalleen viikon välein. Ihan hassua, kun joka viikon loppupuolella tietää alkaa niitä odottaa, ja sieltähän ne sitten tulevat.

Nyt pakko lopetella, loput jorinat myöhemmin! :)

Sillis ja 14+4
 
Mulla oli taas illalla alaselkä ihan sairaan kipiä ja alavatsaa juili ja jomotti..alkoi jo vähän vessassa käyminen pelottaa mutta onneks nyt säryt loppuneet.

Mulla paino onneksi nyt alle 80 ja koitan saada pysymäänkin,pari viikkoa oon vaan syönyt vähemmän ja koittanut juoda vettä aina kun mahdollista,kivempi mennä neuvolaankin kun ei oo paino ainakaan noussut(mulla siis ylipainoa n20kg,en muuten kyllä stressais tippaakaan..)

Mulla esikoisen imetys lähti hyvin sujumaan,maito nousi sairaalassa hyvin,ainoa ongelma oli että hylki toista tissiä ja sitä oli sitten pakko pumppailla tyhjäksi.No toisen kanssa oletin tottakai että pakkohan sitä maitoa on tulla kun esikoisen aikaankin tuli niin hyvin ja ihmettelin kun poika huusi sairaalassa melkein koko ajan,öisin sain nukuttua ehkä pari tuntia kun annoin lisämaitoa ja paino olikin sitten aika reippaasti laskenut pojalla ja lääkäri käskikin heti hakemaan tuttelia kotiin mennessä. Loppujen lopuksi imetin sitten osittain 4kk,koko aikana ei oikein poika ollut tissittelyn jälkeen rauhallinen ja kylläisen oloinen..Toivotaan että nyt kolmas kerta toden sanoo ja saisin imettää sen 6kk ainakin:)

Ai ja syömisistä en oo stressannu kahdella ensimmäisellä kerrallakaan enkä aijo stressata nytkään,oon syönu kotimaisia tuore-ja homejuustoja,maksaa silloin tällöin,oman tilan tankkimaitoa käytän kahvissa,kalaa söin jouluna jne..Paras oli kun yks tuttava oli mäkissä käynyt kysymässä että käytetäänkö pirtelöön pastöroitua maitoa..No joo,maniansa kullakin ;)

ottoliina 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Pihlamaria Mua kehoitettiin lopettamaan imetys, jotta kiinteitä menis enemmän.
Ja pakko vaan todeta, että seuraavan lapsen kohdalla luotan omaan vaistooni tässäkin asiassa. Eli imetän juuri niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Meillä ei tosiaan niitä kiinteitä mennyt yhtään sen enempää, vaikka lopetin imetyksen ja siitä vasta huoli tuli kun lapsi ei sitten syönyt juuri mitään.
Meillä lapsi oli loppujen lopuksi täysimetyksellä 1-vuotiaaksi asti, koska ei yksinkertaisesti suostunut syömään muuta. Ja kuitenkin kasvoi ihan normaalisti.
Mä olin huomaavinani jopa lievää imetyksen vastaisuutta meidän neuvolassa silloin (imetys kehotettiin lopettamaan jo 5kk iässä) ja yksi terveydenhoitaja oli melkein kauhuissaan, kun kerroin ettei me olla edes tarjottu tuttia vauvalle, hymähteli vaan ja sanoi, että "kyllähän vauvalla vähän niin kuin kuuluu olla tutti..."
Omalla äidinvaistolla pääsee pitkälle :)

Ottoliina mä voisin hyvin olla se, joka kysyy ravintolassa onko joku tietty kypsentämätön maitoa sisältävä ruoka tehty pastöroidusta maidosta. Noh, en ehkä pirtelöstä tai jäätelöstä;) Parempi se minusta on kysyä, jos joku epäilyttää, kuin miettiä asiaa jälkikäteen.
En itse koe tätä minkäänlaisena maniana ja olenkin huomannut, että se on joillekin ulkopuolisille huomattavasti isompi ongelma...
Mulla on itsellä vaan rauhallisempi mieli, kun jätän ne homejuustot syömättä.
 
Viimeksi muokattu:
Nonniin, nyt vielä rustailemaan omia ajatuksia muutamaan aiheeseen, johon en eilen ehtinyt. (Jäikö tuosta kilometrin viestistä muka vielä jotain puuttumaan?! :kieh: )

Liikunnasta on pitänyt itsekin aloitella keskustelua, mutta siitäkin täällä on jo puhuttu. Olen nyt taas yrittänyt palautella kaikkea liikuntaa ohjelmistoon, kun tuntui että ekat 3kk meni minulla raskausuutiseen tottumisessa ja siihen "hautautuessa", jolloin mikään normaalielämään liittyvä ei mahtunut ajatuksiin. Tuntuu ihan hullulta, mutta näin siinä taisi käydä.
Nyt olen käynyt koirien kanssa lenkillä pari kertaa päivässä (mies hoitaa myös tässä asiassa erittäin tunnollisesti oman osansa, vaikka koirat periaatteessa minun ovatkin) ja nyt myös hiihdän niiden kanssa. Voi että se on hyvää liikuntaa koko porukalle! Koirat ovat siis pääosin irti, aiemmin hiihdin niin että olivat sidottu vyötärölle, mutta enää en ole uskaltanut sitä harrastaa. Salille olen myös palaillut ja salikäynneistä on tullut sellaisia omia hemmotteluhetkiä, kun käyn samalla saunassa jne.

Hankinnoista... Meiltä puuttuu ihan kaikki, asunnosta autoon ;)
Pinnasänky on tosin tiedossa, siitä ei tarvitse maksaa mitään. Kaikki muu joudutaan varmaan ostamaan ja toivotaankin että edes osa löytyisi käytettynä. Vaunut & turvakaukalon autoon ajattelin kyllä hommata ihan uutena, mutta muut saavat olla vähän vanhempaakin mallia :)

Mitenkäs muilla, joutuuko ketkään muuttamaan raskausaikana? Meillä on muutto edessä nyt keväällä, ja ihan viime aikoina on alkanut jännittää, kun monessa paikassa on peloteltu muuttamisen/remontin/rakentamisen tms. raskautta ja "mahdottomuutta" raskausaikana. Aikaisemmin en osannut edes ajatella muuttoa ongemana, koska halu pois tästä nykyisestä asunnosta on niin suuri. Sanoinkin jo miehelle, että minulle on suurempi stressi synnyttää & kasvattaa lasta täällä kuin muutta sinne missä haluaisin asua :D Meillä on vaihtoehtoina muutta joko nyt tai viimeistään kun lapsi on alle ½v. Itse koen ainakin ajatuksen muuttamisesta aivan pikkuisen kanssa paljon raskaampana kuin muuttamisen raskaana...

Tuittumuru onnea kihlautumisesta!

Minä olen vältellyt melkeimpä kaikkia mahdollisesti haitallisia ruoka-aineita. Minulla ei ole mitään tarvetta saada juuri jotain tiettyä pastöroimattomaksi tietämääni tuotetta, kun vaihtoehtojakin on tarjolla. Samoin pystyn elämään varsin hyvin ilman graavia kalaa, tyhjiöpakattuja kaloja, ilmakuivattuja kinkkuja jne. vaikka ne herkkua ovatkin. Tämä raskausaika on niin lyhyt, että varmaan onnistuisin sen ajan elämään pelkällä näkkärillä ja vedellä jos olisi pakko :D
Ymmärrän kyllä myös heitä, ketkä syövät vapaammin, enkä tosiaan tuomitse ketään heidän valinnoistaan. Tunnen vain itseni sen verran hyvin, että haluan näissä asioissa pelata varman päälle. Tiedostan sen, että kaikki voi mennä pieleen itsestä riippumattomista syistä, ja siksi haluan omalta osaltani tehdä kaikkeni raskauden onnistumiseksi.
Mikään ihan hirveä nipo en kuitenkaan ole, ja olen kyllä syönyt epähuomiossa pehmeitä juustoja jonka alkuperä en tiedä jne.

Syömisestä oli jo puhettakin, mutta oletteko te tehneet jotain muuta vastoin esim. neuvolan ohjeita? Tarkoitan esimerkiksi lääkkeitä, liikuntaa jne.
Minä olen yrittänyt toimia vähän samoin kuin syömisten kanssa; välttää kaikkea mikä on haitalliseksi mainittu. Särkylääkkeitä en ole raskauden aikana vielä tarvinnut, mutta mitään hirveitä kipuja en kyllä ilman droppeja kestäisi jos niitä tulisi.
Ajatuksena on ollut yrittää rennolla meiningillä pitäytyä kaikesta selvästi haitallisesta, ylimääräisistä kemikaaleista, vaarallisesta liikunnasta jne. ottamatta kuitenkaan liikaa stressiä tai päänvaivaa.

No niin, en taaskaan pysynyt kohtuudessa, vaan kauheasti lätinää tässäkin viestissä. Toivottavasti jaksatte lukea, tai poimia luettavaksi edes muutaman kiinnostavan aiheen :D
 
Syömisitä piti kommentoida. Ekassa raskaudessa oli tosi tarkka kaikkien kiellettyjen kanssa ja en syönyt mitään epäilyttävää. Ainut poikkeus ehkä Kreikassa lomaillessa tzatziki, joka on suurta herkkuani. Tästähän ei toki voi tietää onko pastöroitua vai ei. Nyt olen ollut hieman rennompi, mutta välttänyt juuri noita pastoroimattomia maitotuotteita ja juustoja sekä graavikalaa. Tämä on välillä vaikeaa, koska ovat suuria herkkujani. Kerran söin piene palan valkohomejuustoa, joka oli kyllä pastoroitua, mutta sit iski pelko ja syyllisyys, että miksi piti mennä syömään. Listeriariski on kuitenkin aina noissa homejuustoissa.

Särkylääkettä olen käyttänyt muutamia kertoja. Ihan perus Panadolia otan kyllä jos esim. päätä särkee. Ja käytän kosmetiikkaa ja rasvoja tarpeen ja fiiliksen mukaan. Myös nenäsumutetta olen joutunut käyttämään koko ajan, kun nenä on niin tukossa. Myös noita sallittuja makeutusaineita sisältäviä limsoja juon ihan hyvällä mielellä. En siis ole ehkä mikään ylitarkka näissä asioissa.

Me muutettiin viime keväänä omaan tilavaan rivariasuntoon, joten nyt on tilaa. Esikoinen oli tuolloin 8 kk ja hyvin meni muutto hänen kanssaan. Oli meillä toki isovanhempia koko ajan apuna. Pienen kanssa muuttaminen oli helppoa siinä mielessä, että pieni sopeutuu nopeasti uuteen, eikä osaa ehkä ,ainakaan kauaa, ikävöidä vanhaa. Me asuttiin esikoisen syntyessä kerrostalokaksiossa ja tiedettiin muuton olevan piakkoin edesssä.

Barbapörrö ja Urkki 15+1 JO!!!!
 
Nt-ultrasta: Meillä pikkusella oli siellä kauheat bileet pystyssä, kätilön piti koko ajan käännellä sitä doppleria, että pysyi pienen perässä ja sai mittoja :D Mutta meillä se oli jo valmiiks siellä hereillä.. Ei luulis välttämäti kauheesti liikkuvan, jos on vaikka päikkärit just kesken? :)
Ja mä oon jostain lukenut, että ultrassa ei vielä pysty noilla viikoilla selvittämään sukupuolta..

Painosta: Just oli neuvola ja painoa oli tullut 0,5kg alusta. Viimeks puoliväliin mennessä ei tullut yhtään ja sitten kertyikin loppuviikoilla 12 kg..

Imetyksestä: Toivoisin, että tällä kertaakin onnistuu. Viimeksi täysimetin 1/2 vuotta ja osittain 1-vuotiaaksi asti. Ja ei todellakaan ollut alku helppoa.. sektioon kun jouduin ja maitokin nousi vasta lähimmes viikon päästä siitä. Mutta kovalla työllä sain sen onnitumaan :) Ja oli kyllä sitten helppoa, kun ei tarttenut alkaa minkään pullojen kanssa pelailemaan.. Toki meidän neidillä oli alusta asti hyvä imuote yms, maito vaan ei meinannut sektion jälkeen lähteä nousemaan. Ja sitten, kun se nousi, niin sitähän sitten tuli.. :D Oli rintapumpullekin hommia! :D Neuvolassa just terkka kertoikin, että joku uusi imetyskampanja alkaa ja suosittelevat nykysin, että kiinteitäkin alotetaan antamaan vasta 6kk iässä. Kun vielä vähän aikaa sittenhän se oli, että 4 kk iässä voi alotella.. Kuulemma monet sitten lopettaa imetyksen kokonaan tai jotain, ni siks tämmönen uusi suositus, että kannustetaan jatkamaan täysimetystä siihen 6kk asti.

Meillä esikoiselle kelpasi tutti ja oli kyllä kätevää, kun ei tarttenut itse toimia huvituttina. Yöllä jos alkoi itkemään ja tutin laittoi suuhun, niin nukahti sit samantien uusiks :) Eikä siitä ollut kyllä mitenkään hankala päästä eroon, kun yöunilla ja päikkäreillä sitä söi. Muuten ei sit sitä tarjottukaan. Mä koin sen kyllä hyväks! Mutta monet vauvat ei kyllä taida tuteista välittääkään, vaikka ennen lasta luulin, että kaikki vauvat syö tutia! :D

(.): Pari päivää sitten oli neuvola ja ihanat :heart:- äänetkin kuulin nyt eka kertaa, aikasemmin ei ole terkka edes yrittänyt kokeilla. Aikansa nytkin niitä kyllä etsi, mutta sitten ne löytyi ja jumpsutteli 150 menemään.:heart:

~ Pearl 15+3:heart:

Muoks. Tuosta imetyksestä vielä..
Onpas jännä, että eri neuvoloissakin sitten neuvotaan erilailla.. Meillä on kyllä ainakin todella imetysmyönteinen neuvola. Esikoisen aikaan sain kritiikkiä sitten muilta, lähinnä vanhemmilta sukulaisnaisilta, että miten sä et vieläkään ole alottanut kiinteitä ja päläpälä.. mutta joskus ennen aikaanhan on jo joskus parin kuukauden iässä alettu kiinteitä lykkäämään suuhun. Ja osallla huomasin sen olevan ihan kateutta; Jos oma imetys ei ollut aikanaan onnistunut, niin ei sitten muillakaan saisi onnistua. Mutta neuvolasta olen kyllä aina saanut positiivista palautetta ja niitä kuunnellut näissä asioissa, ovat kuitenkin niitä asiantuntijoita :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikkelis!

Huuh... paljon juttua tullu taas ja pitkään niitä luin. Meinaa olla vaikeeta niihin sit kommentoida, kun oli niin paljon kaikkea.

Jännittää huominen np-ultra. Vaikka mukavahan se on pieni nähdä, mutta pelottaa hiukan. Enempikin se mun suuri myooma siellä kohdussa ja mitä siitä siellä sanovat. Varmaankin siitä sit johkin erityiseen tarkkailuun joudun. Tietty se seulontakin jännätttää. Mulla on ne verikokeen tulokset itellä paperilla mukana valmiiksi. Siinä tällä viikolla tehdyssä ultrassa ei lääkäri saanu näkyviin oikein ollenkaan sieltä alakautta sitä sikiöö, kun se kasvain tulee siinä kovasti eteen, päältä paremmin ja nyt tää np-ultra vissiin sit ois tarkotus tehdä alakautta. No siel sen sit näkee ja kuulee. Mut varmaan ei tuu uni silmään ensi yönä, loman jälkeen eka työpäiväkin vaihteeksi, iltapäivällä vasta se ultra-aika.

Tsemppiä kaikille kovasti. Tää oli nyt taas vaan omaa juttua :ashamed:

Elli ja Terho 12+1
 

Yhteistyössä