Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

Yöllinen-
Eipä asia käynyt edes mielessä, mutta käsittämättömältä se tuntuisi. Sellaisessa ajattelumallissa mentäisiin jo tuonne natsismin puolelle, jossa vain tietyillä ihmisillä on oikeus tiettyihin asioihin. Suoraan sanoen puistattava ajatus, hyi!

Ehkäpä kannattaisin enemmänkin ehkäisyä jos talous on kuralla vuosikausia, eikä siitä kurasta ole minkäänlaista tahtoa tai pyrkimystä ulospäin ;)

Puutun puheeseen ja sanon, että ehkäisy olisi kyllä kova sana noissa tilanteissa. Mutta entäpä sellaiset ihmiset, jotka ehdottomasti vastustavat ehkäisyä? Heitäkin löytyy. Lapsia vain halutaan ja tehdään, rahatilanteista valitetaan, mutta mitään ei edes yritetä eikä haluta yrittää (siis muuta, kuin sitä rahojen kinuamista muualta). Näitä tapauksia minulla on tiedossani (onneksi) vain muutama, mutta kylläpä näitä silti löytyy.

[QUOTE="Vieras";22750005]Minä en suoraan sanottuna tiedä asiasta tarpeeksi, jotta voisin ruveta väittelemään, joten varmaan olet ihan oikeassa. =) Päätöstä katsoessani näin kuitenkin tuon "perusosaa vähennetty 20 prosentilla" ja yhtenä perusteluna oli myös tuo alle 25 v., ilman ammatillista koulutusta.. Milloin tuo laki muuten tulee voimaan, onko tietoa?[/QUOTE]

No sitä ei saisi kyllä perusteluna käyttää, ikää ja kouluttamattomuutta siis. Valittaisin ehdottomasti päätöksestä, jos on väärin perustein alennettu. En tiedä, milloin laki tulee voimaan, uskoisin, että ensi keväänä. Eipä se kuitenkaan tule tilannetta nykyisestään muuttamaan muilla tavoin kuin siten, että perusosaa voidaan jatkossa alentaa myös, jos ei hae opiskelemaan/kieltäytyy opiskelupaikasta. Eli tavallaan nykyinen laki vain laajenee koskemaan myös opiskelusta kieltäytymistä.

aila...
Mä en lasta suunnitellessa ajatellut, että joku päivä erotaan miehen kanssa ja musta tulee yh. Niin siinä vain kuitenkin kävi. Tulot on pienet ja saan tukia, mutta en mä sen takia rupia lasta pois antamaan. Se kun tuntuu olevan joillakin ajatuksena, että lapsi pois sitten.

Aina olen kuitenkin ostanut likalle lahjoja synttärinä ja jouluna ja ostan muutenkin tavaroota. Joku joskus aukoi päätänsä täällä mulle, että saisin ostettua lapsellekin jotakin jos en kävisi konserteissa jne. Kun itteasiassa olin kirjoottanu, että olis kiva jos sais ostettua enemmän lapselle. En missään kohtaa kirjoottanu etten saisi mitään lapselle kuten se joku oletti... Ja on se kumma on ei saa ittelleen haluta yhtään mitään.

Pienet tulot, mutta silti likka sai multa nyt jouluna monta lahjaa. Käytin osan itte saamistani lahjarahoista siihen, että ostin likalle lahjoja. Eli todella itsekäs olen joo.

Scarlett, kyllä, todella itsekästä. Soosoo. =) Hyvä, että sulla on järkeä päässä; joillakin ei sitä ole. Ei tämän palstan kommentteja kannata ottaa vakavasti eikä henk.koht., vaikka joillakin onkin taito pistellä piikeillä kovaakin.

"Vieras"
No sitä ei saisi kyllä perusteluna käyttää, ikää ja kouluttamattomuutta siis. Valittaisin ehdottomasti päätöksestä, jos on väärin perustein alennettu. En tiedä, milloin laki tulee voimaan, uskoisin, että ensi keväänä. Eipä se kuitenkaan tule tilannetta nykyisestään muuttamaan muilla tavoin kuin siten, että perusosaa voidaan jatkossa alentaa myös, jos ei hae opiskelemaan/kieltäytyy opiskelupaikasta. Eli tavallaan nykyinen laki vain laajenee koskemaan myös opiskelusta kieltäytymistä.

Kiitän kovasti tästä tiedosta, vinkkaankin heti huomenna tyypille, että ottaa ja tekee valituksen asiasta! :)

Balthasar
Tuossa alkuperäisessä tilanteessa oikea ratkaisu lienee se, että ko. ihminen hoitaisi itseään kuntoon sen sijaan, että tekisi itselleen pieniä ihmisiä, jotka ovat hänestä riippuvaisia. Luulen, tapausta sen paremmin tuntematta, että mitään nopeita tai erityisen hyviä ratkaisuja tilanteen parantamiseksi ei ole. Kaikki eivät ole avun saavutettavissa.

Yleensä rahallisen tilanteen korjaamisessa puree vain ja ainoastaan yksi sääntö: Kuluta vähemmän kuin tuotat. Sama homma kuin laihduttamisessa. Se on julmaa, mutta niin se kuitenkin on. Kliseehän se on, että töitä löytyy aina tekevälle, mutta on siinä jotain tottakin. Jos ihminen on terve ja haluaa tehdä töitä, yleensä niitä sitten löytyykin. Joskus se vaatii ponnisteluita ja muutoksia monenlaisia.

Oikea ratkaisu on pyrkiä kohti ratkaisia. Väärä ratkaisu on jäädä paikoilleen ja nurista. Se ei tuo mitään (ellei ärsyyntyneitä kuulijoita lasketa.)

Musta yksi hyvä esimerkki, jos ei nyt ihan oikean ja väärän ratkaisun väliin, niin ainakin hyvän ratkaisun malliksi tämä:

4-henkinen perhe ostaa vuodessa n. 400 eurolla leipää kaupasta, kun sama perhe maksaisi samasta määrästä leipää itse leivottuna alle 90 euroa (Lähde: Martat). Jos on varaa ostaa leivät kaupasta, by all means, osta. Jos kuitenkin tekee tiukkaa, niin omilla valinnoilla voi tehdä ratkaisevia eroja menoihin.

Jos tuota samaa ideaa hakee elämiseen ylipäätään sen sijaan, että vakuuttelee muita ja itseään siitä, ettei mitään ole tehtävissä, erot on huomattavia. Jos mitään ei ole tehtävissä, niin sitten ei ole mitään tehtävissä. Siinä ei sitten voi muuta kuin tyytyä osaansa kun muuta ei ole.

rahallisen tilanteen korjaamiseksi, niin mitkä mielestänne ovat nyt juuri niitä oikeita tai vääriä ratkaisuja?
Oikea --> työ, työ, työ (opiskelu)
Väärä --> velan ottaminen, rikokset

Lapsi ei pidemmän päälle varmaankaan korjaa taloudellista tilannetta, mutta kyllähän se alkuunsa sitä saattaa hiukan parantaa. Väärä tapa korjata taloudellista tilannetta on mielestäni hankkia lisää lapsia.

"mä"
Älkää kukaan vain ennakoiko tulevaa vuotta ja varsinkaan seuraavaa joulua. Älkää vain kukaan laittako rahaa säästöön tai käykö etsimässä nyt alesta lahjoja. Älkää vain yrittäkökään pärjätä omillanne. Älkää vain miettikö elämää hiukan eteenpäin vaan eläkää just siinä yhdessä päivässä. Älkää laittako senttiäkään säästöön.

Ihan kuin joillakin olisi elämäntehtävä keksiä vaikka ja mitä syitä, ettei vaan joutuisi itse ostamaan lapsilleen mitään.

ajat muuttuvat
Peesailen. :flower: Hyvinvointiyhteiskunnassa on liian helppoa passivoitua tukien varaan.

Kuitenkin, elämässä voi sattua vaikka mitä ihan ilman omaa syytä -sairastuminen, onnettomuus, äkillinen työttömyys tms. voi romahduttaa talouden ja viedä velkakierteeseen, josta ei välttämättä niin helposti nousta, etenkään jos ei ole vahvaa läheisverkostoa tukena. Taloudelliset vaikeudet taas tunnetusti edesauttavat riippuvuuksien syntymistä, psyykkisesti ja myös fyysisesti sairastumista. Ja mitä pidempään on poissa työelämästä, sitä vaikeampi sinne on palata. Tässä vaiheessa elämänhallinta on usein jo niin nollissaan, ettei varmasti ensimmäinen asia mielessä joulun jälkeen ole, että alanpa säästää ensi vuoden joulua varten. Elämä on valintoja, mutta eivät asiat aina (tai oikeastaan aika harvoin ovat) niin mustavalkoisia ole kuin ap kirjoittaa.
Suomea oikein HYVINVOINTIYHTEISKUNTANA????Todellako?!!!!!!!

gsdgsgsg
Suomea oikein HYVINVOINTIYHTEISKUNTANA????Todellako?!!!!!!!
Kun hyvinvointivaltiota Helsingissä luodaan
julkisivuduunarit ne Tallinnasta tuodaan
hurahuhhahhei, mistä halvimmalla saadaan
sillä niin me tehdään Helsingistä Shangri-La

Hävitetään lepakot ja muutkin parasiitit
eduskuntatalon eessä roihuu makasiinit
halleluijahhei, huutaa nollatoleranssi
juhlii vartiointiliikkeet ynnä FPS

Yhteiskunnan yllä liehuu taantumuksen viiri
turvakameroilla luodaan pelon ilmapiiri
hurahuhhahhei, holhoava esivalta
putkaan tarranliimajat ja talonvaltaajat

Miksi kaikki tuntee Johanna maatalous-Tukiaisen
niin kuin kolmen sepän kodittoman romanialaisen
halleluijahhei, turhuuksien roviolle
se on Seiska päivää, Idols ynnä MTV

Pissiksillä luottokortit, valtavasti lainaa
unholaan on vaipunut jo Veikko Hursti vainaa
hurahuhhahhei, heitä pois ja osta uusi
Visa, pikavippi, karhukirje, maksuhäiriö

Ja keväisin ne kodittomat sulatellaan jäästä
katkokävelylle mutta katkolle ei päästä
halleluijah hei, Suomen päihdepolitiikka
pamit, pervitiini, Subutex ja sunnuntai

Kurtse ynnä Puonti sekä Pynnönen ja Piippo
juolahtaakin mieleen Lahti, hemohes ja hiihto
hurahuhhahhei, vinkki miehen viskipullo
se on valeosto, vasikka ja KRP

Maamme maahanmuuttopolitiikka kusee omaan nilkkaan
jos Timo Soinin traumat takaa äänestyksen vilkkaan
hurahuhhahhei, oikeistopopulistit
Halme, Halla-Aho, Jörg Haider, Ku Klux Klan

Sekos AD/HD-instituutin aivosähköposti
kun Pekka-Eric Auvinen kakskakkosensa osti
hurahuhhahhei, Holmlundin haulikoille
lahtas Kauhajoen Matti toistakymmentä

mökkipiru
ensinnäkin mt-eläkeläiset eivät ole heikkolahjaisia kaikki ja se että kuten olen jo sanonut että niitä lapsia kun ei tartte semmoisten hankkia joilla ei ole varaa,mutta vahinkojakin sattuu kuten tiedämme kenelle vaan.mitä te teette niitä kitisijöitä ja sitten äyskitte niille tuolla marketeissa ja kaduilla nimim.sivusta seurannut.ja sitten saatta kerjäämässä olla.se on tiukat ajat tulossa niin äläkää hyvät ihmiset tehkö enään lapsia.silla voi niitä jotka ovat raskaana noina aikoina sanoo sana.jos vähänkään seuraatte uutisia niin näin on.niin tässähän kyllä puhuttiinkin erikseen heikkolahjaisista ja mt-potilaista.niin heikkolahjainen kun ei osaa varmasti käyttää ehkäisyä sen sijaa mt-potilas voi osatakin.kyllä se on parempi kun istuu jalat ristissä tietokoneella vain ei tule talouteen tappiota ja ah niin mukava oma rauha.mitä enemmän täällä on ihmisiä sitä enempi tapellaan sitten näistä etuisuuksista.olen jo iät ajat kannattanu sitä että kaikki ns.heikkolahjaiset että heille rodunjalostus,ja siihen se tulee menemäänkin koska ei yhteiskunnalla ole varaa kaikkien elättämiseen.

Moni myös unohtaa sen, että näillä Työvoimatoimiston "tukitoimilla" on usein päinvastainen merkitys kuin mitä on tarkoitettu.

Minä olin vuosia sitten yhdellä Työvoimatoimiston huuhaa-kurssilla. Kurssi keti kolme kuukautta, josta pari kuukautta oli työharjoittelua. Paikat piti itse hankkia. Valehtelematta kävin varmaan 20 työpaikassa kysymässä sitä harjoittelupaikkaa ja sain sitten paikan hankittua. Entäpä sitten se työharjoittelu? Jälkeenpäin ajateltuna siitä oli vain haittaa. Olin täysin tyhjän panttina siellä, minulla ei ollut mitään tekemistä. Käytännössä seisoin kaikki päivät tekemättä mitään. Ei kovin mieltä ylentävää ja itselleni tuosta ei todellakaan työmotivaatio noussut vaan ainoastaan laski. Vieläkin vuosien jälkeen muistelen kauhulla tuota ajanjaksoa. Eli näissä kursseissa ja työharjoitteluissa on juuri se ongelma, että laitetaan ihmiset anelemaan työharjoittelupaikkaa ja sitten kun sen jostain anelemalla saa niin siellä ei olekaan mitään tekemistä ja se koko aika menee täysin hukkaan. Toinen ääripää on sitten ne työnantajat, jotka jättää varsinaisen työntekijän palkkaamatta ja hoitavat vajeen ilmaisilla harjoittelijoilla ilman tarkoitustakaan palkata ketään vakituiseksi työntekijäksi.

Olen ollut myös puhelinmyyjänä. Huonoimmillaan sain palkkaa 544 € verojen jälkeen, parhaimmillaan vajaat 700 €/kk. Työaika oli 30 tuntia viikossa. Ei tuollaisilla palkoilla huvita käydä töissä eikä kyse ole siitä, että vaatisin kaikille kahta tonnia, mutta kyllä jokainen ansaitsisi enemmän kuin 500 € jos vaivautuu menemään töihin. Näillä minimipalkoilla saadaan vain ihmiset pysymään työttöminä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745838:
Ruvetkaa laittamaan 5-20e kuukaudessa sivuun.

Ja hieman ot. kylllä korpes, kun telkkarissa haastateltiin jotain alle 30v eläkeläistä, jolla oli kersoja, kuin lipinpiruja..Äiti oli niin onnellinen, kun 12v sai ENSIMMÄISTÄ kertaa elämässään joululahjan, kun Joulupuu-keräyksestä tuotiin |O|O|O|O|O
Tuossa kohtaa ei varmaan kyse ole siitä etteikö ois varaa ostaa lahja,vaan se summa menee johonki muuhun...

Naapurini miettii joka joulu/synttäri et millä rahalla ostaa tytölleen lahja ja järjestää juhlat...iltasella sit muistaa soitella kaljalle ja röökaamaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22748216:
Mä näen aloituksessa kuvailemieni ihmisten lapsia, ja ne ei voi hyvin. Niiltä puuttuu niin paljon, että ei voi kun joskus ajatella, että tuonkin olis varmaan ollu parempi, jos ei olis syntynyt. Mutta niin puuttuu ns. parempienkin perheiden lapsilta, ennen kuin kukaan ehtii sitä huomauttamaan. Asia nyt vaan on niin, että on helpompi jaksaa rakastaa, ja mennä päivästä toiseen, kun ei tarvitse JATKUVASTI miettiä, että mistä rahat vuokraan, ruokaan, ja toppavaatteisiin.
ELI: ei voi kun joskus ajatella, että tuonkin olis varmaan ollu parempi, jos ei olis syntynyt.
Tässä se minusta sanotaan, mitä täällä jankataan onko sanonut -ei ole sanonut-etkö osaa lukea.
Voe voe mikä keskustelu kaikenkaikkiaan. Tuleeko koulukiusaajista isoina palstakiusaajia.

"vieras"
Voi helvetti, nyt pää pois perseestä te, jotka kitisette että "hyvähän se on kun vanhemmat maksaa" ja seuraavaksi "niin mutta sun miehes onkin hyvätuloinen"!!!

Luuletteko te saatanan tollot että ne vanhemmat tai se mies on rahansa tienannut sillä, että vinkuu kotona kuinka naapurilla menee niin hyvin ja itsellä ei ole mitään??? Jokainen meistä on oman onnensa seppä, jokainen Suomessa voi kouluttautua, yrittää, pärjätä. Ei se kenellekään ihan lahjana ole tullut.

Mutta tuokin on just näiden sossupummien ongelma. Kun itse ei viitsitä niin vingutaan että sama pitäisi saada ihan vaan käden ojentamalla. Perse ylös penkistä ja elämä ojennukseen! ITSE se pitää tehdä.

Ja jos ei kiinnosta/jaksa/huvita, niin luoja sentään pitäkää nyt ainakin pää kiinni älkääkä vinkuko niille jotka tekee elämälleen jotain, maksaa tuloistaan isot verot ja sitä kautta rahoittaa sen teidänkin loisimisen.

"vieras"
Jokainen, jonka mielestä ehdottomasti kannattaa hankkia lapsi silloin, kun itse on rahaton, sairas ja heikoilla jaksuilla huutakoon "hep!"

Ja sitten perustelkoon että miksi ihmeessä?

On se mun mielestä todella outoa jos ei vuoden aikana pysty säästämään vaikka 5€ lapsen lahjaan!!! Muutenkin olen huomannut saman kuin monet muut tässä ketjussa että tuntuu ettei ihmisille enää mikään riitä. Mun mielestä kaikille ei kuulu sama elintaso, kaikille kuuluu mahdollisuus siihen! Suomessa ja pohjoismaissa asiat tuntuvat olevan liian hyvin kun ihmiset eivät osaa edes arvostaa sitä. On hyvä että Suomessa on hyvä tukijärjestelmä ja ei täällä kukaan nälkään kuole. Tukien kuuluu kuitenkin mielestäni olla sellaisella tasolla että ne kannustavat työntekoon, ja kukaan ei jää kotiin muiden elätettäväksi vain sen takia kun sillä saa saman rahan. Jos Suomessa ei olisi niin paljon suoraan sanottuna sossupummeja, riittäisi verorahoista enemmän tarpeellisempiikin asioihin kuten esimerkiksi vanhustenhuoltoon. :kieh:

"vieras"
[QUOTE="vieras";22750551]Voi helvetti, nyt pää pois perseestä te, jotka kitisette että "hyvähän se on kun vanhemmat maksaa" ja seuraavaksi "niin mutta sun miehes onkin hyvätuloinen"!!!

Luuletteko te saatanan tollot että ne vanhemmat tai se mies on rahansa tienannut sillä, että vinkuu kotona kuinka naapurilla menee niin hyvin ja itsellä ei ole mitään??? Jokainen meistä on oman onnensa seppä, jokainen Suomessa voi kouluttautua, yrittää, pärjätä. Ei se kenellekään ihan lahjana ole tullut.

Mutta tuokin on just näiden sossupummien ongelma. Kun itse ei viitsitä niin vingutaan että sama pitäisi saada ihan vaan käden ojentamalla. Perse ylös penkistä ja elämä ojennukseen! ITSE se pitää tehdä.

Ja jos ei kiinnosta/jaksa/huvita, niin luoja sentään pitäkää nyt ainakin pää kiinni älkääkä vinkuko niille jotka tekee elämälleen jotain, maksaa tuloistaan isot verot ja sitä kautta rahoittaa sen teidänkin loisimisen.[/QUOTE]

Minä sanoin anatolialle vai mikä onkaan että hänhän on useaan kertaan kehunut miehensä tuloja. Mutta koskaan en ole sossussa käynyt, mitään tukia en saa, pärjäämme kyllä ja joka kuukausi säästämme vähintään 200 euroa että yritähän rauhoittua siellä.

Todellakin
A i v a n! Meillä on huikeat sosiaalikulut vuosittain ja huomattava lohkaisu siitä menee lorvijoille. Ne samat lorvijat sitten valittaa ja poraa kun valtio on paska ja herrat juhlii.

Vuonna 2009 toimeentulotuen menot olivat 615 miljoonaa euroa. Toimeentulotukea sai 377 688 henkilöä. Se on yli 7% koko väestöstämme. Kun ottaa huomioon kaikki muutkin tuet, jota palkkapusseistamme maksetaan, ollaan siinä tilanteessa, jossa jokaisen työtä tekevän palkkapussissa roikkuu ainakin yksi ruokittava.

Apua pitää saada kun hätä on, mutta loiseksi ei tarvitse antaa jäädä eikä siten myöskään synnyttää lisää suita ruokittavaksi muiden pöydistä.

pi
Jos palataan siihen alkuperäiseen tv-pätkään, jonka siis minäkin näin, niin sama tuli minulle mieleen, että jos 12-vuotias ei ole koskaan saanut joululahjaa, niin pitääkö sille tehdä neljä sisarusta seuraksi?? Lapsilisien väärinkäyttöä.

Hävitetään lepakot ja muutkin parasiitit
eduskuntatalon eessä roihuu makasiinit
halleluijahhei, huutaa nollatoleranssi
juhlii vartiointiliikkeet ynnä FPS

Yhteiskunnan yllä liehuu taantumuksen viiri
turvakameroilla luodaan pelon ilmapiiri
hurahuhhahhei, holhoava esivalta
putkaan tarranliimajat ja talonvaltaajat

Miksi kaikki tuntee Johanna maatalous-Tukiaisen
niin kuin kolmen sepän kodittoman romanialaisen
halleluijahhei, turhuuksien roviolle
se on Seiska päivää, Idols ynnä MTV

Pissiksillä luottokortit, valtavasti lainaa
unholaan on vaipunut jo Veikko Hursti vainaa
hurahuhhahhei, heitä pois ja osta uusi
Visa, pikavippi, karhukirje, maksuhäiriö

Ja keväisin ne kodittomat sulatellaan jäästä
katkokävelylle mutta katkolle ei päästä
halleluijah hei, Suomen päihdepolitiikka
pamit, pervitiini, Subutex ja sunnuntai

Kurtse ynnä Puonti sekä Pynnönen ja Piippo
juolahtaakin mieleen Lahti, hemohes ja hiihto
hurahuhhahhei, vinkki miehen viskipullo
se on valeosto, vasikka ja KRP

Maamme maahanmuuttopolitiikka kusee omaan nilkkaan
jos Timo Soinin traumat takaa äänestyksen vilkkaan
hurahuhhahhei, oikeistopopulistit
Halme, Halla-Aho, Jörg Haider, Ku Klux Klan

Sekos AD/HD-instituutin aivosähköposti
kun Pekka-Eric Auvinen kakskakkosensa osti
hurahuhhahhei, Holmlundin haulikoille
lahtas Kauhajoen Matti toistakymmentä

Paleface on kiteyttää tässä aika hyvin asiat. Kärjistellen, mutta hyvin.

A i v a n! Meillä on huikeat sosiaalikulut vuosittain ja huomattava lohkaisu siitä menee lorvijoille. Ne samat lorvijat sitten valittaa ja poraa kun valtio on paska ja herrat juhlii.

Vuonna 2009 toimeentulotuen menot olivat 615 miljoonaa euroa. Toimeentulotukea sai 377 688 henkilöä. Se on yli 7% koko väestöstämme. Kun ottaa huomioon kaikki muutkin tuet, jota palkkapusseistamme maksetaan, ollaan siinä tilanteessa, jossa jokaisen työtä tekevän palkkapussissa roikkuu ainakin yksi ruokittava.

Apua pitää saada kun hätä on, mutta loiseksi ei tarvitse antaa jäädä eikä siten myöskään synnyttää lisää suita ruokittavaksi muiden pöydistä.
Mä olen samaa mieltä sun kanssa tuosta. Huvittaisi kuitenkin tietää, että miten tuo käytännössä ratkaistaan. Ihan samalla lailla kuin tuilla eläjät rutisevat tukien pienuudesta, jotkut rutisevat siitä, että joutuvat verovaroillaan (huom, omilla verovaroillaan, ei valtion) elättämään muita. Kuulisin näiltä jälkimmäisiltä rutisijoilta kernaasti mielipiteitä, kuinka ja millä rahalla Suomen työttömät työllistetään, sairaat kuntoutetaan ja ennen kaikkea, kuinka ne kotona makaavat loiset saadaan palvelemaan yhteiskuntaa. Eli kuinka tämä tukiaispommi ratkaistaan?!

Yhteistyössä