Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

[QUOTE="vieras";22751644]Meinaat ettei sitten kannata edes hakea työtä? Olen eri mieltä. Jos ei edes huvita hakea duunia, niin tuesta osa pois.[/QUOTE]

Missä mä olen niin sanonut? Taidat lukea rivin sieltä toisen täältä... Aiemmin kirjoitin jo noista työllistämistoimenpiteistä ja toimeentulotuen perusosan alennuksesta, mikä on mielestäni ihan asiallista, jos ei ole työhaluja (poislukien kaikki mt-ongelmaiset jne.).
 
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22752913:
Täällä suitten ollaan ruikuttamassa jo kolmannessa polvessa. Suomessa on mahdollisuuksien tasa-arvo. Kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua vaikka aivokirurgiksi, jos vaan haluaa. Mutta kun ei vaan viitti, kun ei jaksa, kun ei huvita.

Vittu!
Tuohon tarvitaan jo lahjakkuutta ja osaamista. Ei kaikista tule aivokirurgeja, vaikka opiskelisi kuinka. Moni ammatti kun on sidoksissa siihen millaiset lahjat saa syntymässään. Puhumattakaan sitten perhetaustasta ja muusta kasvuun ja kehitykseen vaikuttavasta asiasta. Se nyt on aivan naiivia kuvitella, että kaikki ihmiset syntyisivät samanlaisin edellytyksin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22752106]Ei riitä ei (kai), mutta yksilötasolla paljon on itsestä kiinni. Mulla ei ole ikinä ollut ammattikoulutusta ja silti olen töitä saanut aina, eri aloilta. Eikä siis aina ole tod ollut ko.alan työkokemusta. Olen jo teininä päässyt lyhyen työssä olon jälkeen päässyt tekemään vastuullisia, yleensä pidemmän kokemuksen omaaville tarkoitettuja hommia. Olen myös päässyt 2. yrittämällä töihin 7 kotiäitivuoden jälkeen ja tienannut tuossa paikassa heti pari tonnia käteen ja kokemuksen karttuessa saanut isohkon palkankorotuksen, eli ei kovin huonosti kai? Tuonkaan alan kokemusta ei juuri ollut, eikä ainakaan tuoretta sellaista kun olin noinkin pitkään kotona. Omasta asenteesta on niin paljon kiinni. Mistä hakee töitä, miten joustava on, miten osaa ns. myydä itseään haastattelussa ja niin edelleen..

En missään tapauksessa glorifioi kouluttamattomuutta ja yliopisto-opinnot itselläkin nyt menossa, työn ohella tosin. Mutta olen monesti huomannut, että ihmiset jotka ovat asennoituneet olemaan _työttömiä_, pysyvät myös sellaisina. Eräs köyhyyttä valittava 3 lapsen äiti ei esim. suostu lh:na töihin kuin päiväkotiin, päivävuoroon. Ei kuulemma pysty psyykkisistä syistä "oikeaan" hoitotyöhön. Siinä on minusta paha itkeä, että ei saa töitä kun niitä olisi koulutuksenkin perusteella tarjolla ja paljon, mutta kun ei niin ei...[/QUOTE]

!
 
Ahkera
Tuohon tarvitaan jo lahjakkuutta ja osaamista. Ei kaikista tule aivokirurgeja, vaikka opiskelisi kuinka. Moni ammatti kun on sidoksissa siihen millaiset lahjat saa syntymässään. Puhumattakaan sitten perhetaustasta ja muusta kasvuun ja kehitykseen vaikuttavasta asiasta. Se nyt on aivan naiivia kuvitella, että kaikki ihmiset syntyisivät samanlaisin edellytyksin.
Lahjakkuus voi olla peritty lahja, mutta ahkeruus ei. Normiduunarin hommissakin pärjää kun vaan on tarpeeksi ahkera.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22752913:
Kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua vaikka aivokirurgiksi, jos vaan haluaa. Mutta kun ei vaan viitti, kun ei jaksa, kun ei huvita.

Vittu!
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Mitään en niin kovasti toivoisi kuin sitä että voisin elää normaalia elämää, opiskella, tehdä töitä mutta kun ei sairauden takia pysty!
 
"vieras"
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ap:n mainitsema tv-juttu... Meniköhän se ihan noin, vai ollaanko eri jutussa?

Kun minun mielestä perheen tilanne oli se, että olivat muuttaneet just uuteen asuntoon, maksoivat osin vielä vanhasta vuokraa ja nyt myös uudesta. Äiti eläkkeellä. Kireä tilanne just tuolla hetkellä, äiti iloinen lahjoista ja sanoi jotenkin näin, että lapset joutuvat nyt kokemaan sen, että ovat nyt saajan roolissa.

Korjatkaa, jos oon väärässä jutussa. Minä en tuossa jutussa käsittänyt tuota niin, että 12v saa EKAN kerran joululahjoja, vaan saa ekan kerran lahjan avustuksella.
 
sossu minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22752913:
Suomessa on mahdollisuuksien tasa-arvo. Kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua vaikka aivokirurgiksi, jos vaan haluaa. Mutta kun ei vaan viitti, kun ei jaksa, kun ei huvita.

Vittu![/QUOTE

Ai sä oot muka ihan sosiaalityöntekijä? Otapa vaan kirja käteen ja selvitä miksi kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta kouluttautua aivokirurgiksi. Jos yhtään mistään olet selvillä, tiedät, että moniongelmaisissa perheissä kasvavat lapset, jotka esim. ovat liian vähällä ravinnolla ja huolenpidolla, eivät kasva kuten normaalit lapset. Lapsi voi saada jopa kehitysvamman, jos hänestä ei huolehdita vauvana. Toki on niitäkin, jotka eivät vammaudu, ja pystyvät vaikeuksista huolimatta opiskelemaan itselleen hyvä ammatin ja tulevaisuuden, mutta kaikki eivät todellakaan pysty.

Huostaanottoja kehiin aiemmin vaan eikä pelkkää rahaa.
 
"vieras"
Totta kyllä osittain ainakin. Eikö uutisissakin mainittu, että tänä vuonna on ollut kotimaassa jos jonkinlaista keräystä ja avustusta.

Muistelen, että täälläkin on joku äiti ihmeissään kysynyt mitä hän tekee, kun heille oli tarjottu MLL:n tai jonkun vastaavan jouluavustusta neuvolan kautta. Aidosti hämmästyneenä kysyi, koska mielestään olivat ihan itsellään toimeentuleva perhe. Ainoastaan oli mies sattunut vastikään jäämään työttömäksi. Äiti mietti kehtaako hän ottaa tarjotun rahan vai olisiko jollain muulla sille enemmän käyttöä. Täällä kaikki kilvan kehottivat ottamaan avustuksen vastaan!

Ja totta tosiaan. Nyt on oikea aika hankkia varastoon joulukoristeita ja muuta joulurekvisiittaa, jos sellaista haluaa. Puoleen hintaan ja allekin ovat hinnat putiikissa kuin putiikissa.
 
sossutantta
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22752913:
Vitutus jatkuu, kun lukee tätä ketjua ja seuraa päivän asiakastulvaa. Rahat on jouluna hassattu lahjoihin ja jätetty joulukuun vuokra maksamatta. Jep jep. Tässä saa nyt myöntää rästivuokriin toimeentulotukea extrana, kun on ollut ihan pakko ostaa lapsille lahjoja sillä 800-1200e vuokrarahalla ja asumistuella. Nyt täällä ollaan kä'si ojossa hakemassa rahaa, ettei tuu häätöä. Ja mikä tässä vituttaa. No pakkohan ne rästivuokrat on täältä sossusta maksaa ja myöntää, jottei perhe lennä pihalle. "Asunnottomuus ei saa johtaa lastensuojelullisiin toimenpiteisiin"- sanoo laki. Joten asunto pitää säilyttää. Mutta mä aion tehdä joka ainoasta näistä vuokransa maksamatta jättäneistä ja niillä rahoilla lahjoja ostaneista perheistä lastensuojeluilmoituksen tuonne meidän lastensuojelun puolelle. Vanhemmathan vaarantaa perheen asumisen toilailuillaan!

Ja lisättäköön. Kun ei vanhemmat käy duunissa, niin ei lapsillekkaan näytetä mitään työssäkäynnin mallia, vaan sen sijaan sossussakäynnin malli. Täällä suitten ollaan ruikuttamassa jo kolmannessa polvessa. Suomessa on mahdollisuuksien tasa-arvo. Kaikilla on samat mahdollisuudet kouluttautua vaikka aivokirurgiksi, jos vaan haluaa. Mutta kun ei vaan viitti, kun ei jaksa, kun ei huvita.

Vittu!
Mikäs kunta noin hölmösti lakia soveltaa? :D Ei niitä rästivuokria täällä päin ainakaan välttämättä maksella - maksusuunnitelmia, välitystiliä jne. käytetään. Itse myönnän vuokravelkaan todella harvoin toimeentulotukea. Jos niihin kerran myöntää, sitä saa myöntää jatkuvasti ja siten opettaa ihmiset siihen, että voi heittäytyä entisestään yhteiskunnan varaan. Toisekseen, pelkkä asunnottomuus ei ole peruste lastensuojelullisille toimille. Ls- ilmoituksen paikka tosin ehdottomasti on, jos vuokrat jää maksamatta joulun tai ihan minkä tahansa muun takia.

Minuakin vituttaa sosiaalisen huono-osaisuuden periytyminen, tukien varassa laiskottelu jne., mutta siltikin vaikutat sossuksi melkoisen kyyniseltä. Oletkohan ollut kuinka kauan alalla? Oletko pätevä?
 
Olen tehnyt 11 vuotta näitä sossun hommia pääkaupunkiseudulla. Valtiotieteiden maisteriksi (pääaine sosiaalityö) vamistuin vuonna 2001. Joten pätevänä olen ollut lähes 10 vuotta.

Olen vissiin oikeasti kyllästynyt näihin rahan kinuajiin. Mutta. Ei yhteiskunta oikeasti toimi näin, että osa makaa laiskuuttaan kotona.
 
sossutantta
Alkuperäinen kirjoittaja sosiaalityöntekijä;22753148:
Olen tehnyt 11 vuotta näitä sossun hommia pääkaupunkiseudulla. Valtiotieteiden maisteriksi (pääaine sosiaalityö) vamistuin vuonna 2001. Joten pätevänä olen ollut lähes 10 vuotta.

Olen vissiin oikeasti kyllästynyt näihin rahan kinuajiin. Mutta. Ei yhteiskunta oikeasti toimi näin, että osa makaa laiskuuttaan kotona.
Arvasin, että siellä puhuu pidemmän ajan kyynistynyt kokemus. Itselläni on vasta 5 vuotta sossun uraa takana ja toivon todella välttyväni kyynistymiseltä - siltä, että alkaisin nähdä jokaisessa vain laiskan rahan kinuajan. Ja ei, yhteiskunta ei toimi siten, että osa makaa kotona, mutta eiköhän se ole kuitenkin aika pieni prosentti, joka makaa ihan vain laiskuuttaan kotona.
 
näin
Täällä on oikeasti turha väittä et joku jää "hyvien" tukien takia kotiin makaamaan. Se kelan tukikin tippuu 500 pvän jälkeen 380€/kk eikä tuon summan takia kukaan kotona makaa.
Yksin kun vielä asut niin sossusta harvemmin saat mitään.

Otetaanpa huomioon et ruotsissa on isommat tuet kuin suomessa,ja silti siellä on vähemmäön työttömyyttä,joten suomessa ei ainakaan tukien suurudella ole mitään tekemsitä tämän asian kanssa.

Aika hauskaa et täällä muka ammatti-ihmiset suoltaa satuja,missä ei ole päätä eikä häntää.
 
"qqq"
[QUOTE="vieras";22753060]

Ja totta tosiaan. Nyt on oikea aika hankkia varastoon joulukoristeita ja muuta joulurekvisiittaa, jos sellaista haluaa. Puoleen hintaan ja allekin ovat hinnat putiikissa kuin putiikissa.[/QUOTE]

Kun ei ole varaa ostaa puoleen hintaankaan... On muutakin rahanmenoa.
 
"vieras"
[QUOTE="qqq";22753251]Kun ei ole varaa ostaa puoleen hintaankaan... On muutakin rahanmenoa.[/QUOTE]

Ei tietenkään ole pakko ;) Meinasinkin vain näitä, jotka valittavat sit taas ens joulun alla, ettei ole varaa edes kotia joulusaksi laittaa.
 
Kärtty
nimimerkki "kärtty" tässä nyt veti oikaisten. Köyhä voi olla eikä se vaikuta kenenkään lapsuuteen. "kärtty" kun automaattisesti oletti, että jokaisella kirjoittajalla on lapsia.
Ketjun aiheena oli äiti joka tekee lapsia non-stop vaikka ei ole ekallekaan lapselle pystynyt lahjaa ostamaan 12 vuoteen. En oleta, että kaikilla kirjoittajilla on lapsia, mutta jos tähän ketjuun tulee kirjoittamaan, että rahat menee muuhun eikä ole varaa edes niihin 50% aletavaroihin, niin oletukseni ei lienyt kaukaa haettu?
 
Tuohon tarvitaan jo lahjakkuutta ja osaamista. Ei kaikista tule aivokirurgeja, vaikka opiskelisi kuinka. Moni ammatti kun on sidoksissa siihen millaiset lahjat saa syntymässään. Puhumattakaan sitten perhetaustasta ja muusta kasvuun ja kehitykseen vaikuttavasta asiasta. Se nyt on aivan naiivia kuvitella, että kaikki ihmiset syntyisivät samanlaisin edellytyksin.
Tuolla verukkeella onkin sitten kiva lusmuilla koko elämänsä.

"Kyl mä muuten hankkisin ammatin, mutku tää mun perhetausta...ei kato pysty, ei, kun ei oo edellytyksii". Huoh. Jännää että aika moni heikot lähtökohdat elämässään saanut silti pärjää: heiltä löytyy sisua ja ylpeyttä, ja tahtoa antaa omille lapsille paljon parempi elämä mitä heillä itsellään oli. Omasta lähiystäväpiiristä löytyy pari tosi paskan perheen kasvattia, ja he eivät ole jääneet ruikuttamaan vaan tehneet paljon töitä, saavuttaneet ihan kivasti kaikkea, ja katkaisseet väliin lusmu-äitiinsä ja sukuunsa. Mutu-tuntumalta sanon, että nimenomaan vanhan taakseen jättäminen ja välien katkaisu on se avaintekijä: kun perheeltä ei saa tukea, ja perhe pitää opiskelua ja työntekoa ihan turhana, niin ei lapsistakaan mitään tule jos he jäävät perheen vaikutuspiiriin tuollaista sontaa kuuntelemaan.
 
Tuolla verukkeella onkin sitten kiva lusmuilla koko elämänsä.
Enhän minä niin sanonut, mutta kun ketjussa aiemmin mm. väitettiin, että kenestä tahansa on aivokirurgiksi, kun eihän se pidä paikkaansa. Uskoisin, että aivokirurgiksi pääseminen vaatii tiettyjä ominaisuuksia, joita ei läheskään kaikilla ole. Matemaattista lahjakkuutta, tarkkuutta jne. On siis aivan typerää väittää, että kaikilla on samat mahdollisuudet. Tai entäpä lapsi, joka syntyy ns. heikkolahjaisena. Ei taatusti ole samoja mahdollisuuksia hänellä!
 
[QUOTE="vieras";22748574]Minua loukkaa hemmetisti se, että sairauden takia minun sanotaan olevan heikkolahjainen. Minua loukkaa vielä enemmän se, että sanotaan että minun lapsien olisi parempi olla jos eivät olisi syntyneetkään. Minä olen aivan 100 % varma, että KKK:n lasten isä tai nyksä tai eksä ei takuulla ole niin hyvä isä kuin minun lapsilla. Ja silti KKK tulee sanomaan tuollaista. Ja lisäksi vielä se, että pidetäänkö mt-potilaita tosiaan niin tyhminä ja tunteettomina että heitä voidaan haukkua mennen tullen pösilöiksi jne. Luuletteko tosiaan, ettemme itse tunne syyllisyyttä sairaudestamme? Mä en voi edes kuvitella miten hirviömäinen ihminen voi olla, että lyttää ihmistä vielä entisestään.[/QUOTE]

Kuka on sanonu, että joku on sairauden takia heikkolahjainen, eihän ne ole mitenkään sama asia.
 
piuhat poikki sossueläteiltä
Tuohon tarvitaan jo lahjakkuutta ja osaamista. Ei kaikista tule aivokirurgeja, vaikka opiskelisi kuinka. Moni ammatti kun on sidoksissa siihen millaiset lahjat saa syntymässään. Puhumattakaan sitten perhetaustasta ja muusta kasvuun ja kehitykseen vaikuttavasta asiasta. Se nyt on aivan naiivia kuvitella, että kaikki ihmiset syntyisivät samanlaisin edellytyksin.
Siksi olisi parempi etteivät sossutukien varassa elävät lisääntyisi.
 

Yhteistyössä