Miksi ihmisten synnytys sattuu? Sattuuko kaikkien muidenkin eläinten synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";22749770]tuo juuri tuntuu olevan ongelmana tällä palstalla. Useimmilla on jo valmiiksi se oletus, että NinaTT osoittelee sormella ja syyttelee ihmisiä.
Tässä(kään) tapauksessa hän ei kyllä sanonut mitään tuollaista mitä väität.[/QUOTE]

Itseasiassa olen useammassakin ketjussa ollut jopa edes osittain samaa mieltä ninan kanssa monestakin asiasta, mulla ei ole tuollaisia oletuksia hänestä. Itse en vaan usko siihen, että synnytyskipu olisi pääsääntöisesti tulkittavissa ongelmaksi ja että joku olisi pielessä jos synnyttäessä sattuu.

Mitä tarkoitat normaalisynnytyksellä? Harva sellaista tässä maassa enää kokee.

Mahdollisia syitä kipuun: Äidin epäedullinen asento, sikiön epäedullinen tarjonta, äidin jännittäminen (johon voi liittyä tietämättömyyttä, pelkoa, häpeää, keskittymisen puuttumista olosuhteiden takia), äidin kudostyyppi, lapsen poikkeava koko (makrosomia), huono lihaskunto...

Tarkoitan synnytystä jossa äiti synnyttää alateitse terveen vauvan. Normaalisynnytykseen voi kuulua episiotomia, repeämät tai esim. sikiön tarjonnassa olevat muutokset. kaikki nämä voivat aiheuttaa kipua.

[QUOTE="viima";22749794]kestämistä sulle ninaTT. ymmärrän sun pointin mut täällä on monia jotka haluaa vain vängätä.

nyt mä lähden nukkumaan ihanan miehenja pienen pojan viereen perhepetiin - ai kun mä olen niin kamala. hih!

kauniita unia ja suvaitsevaisuutta puolin ja toisin.[/QUOTE]

Kauniita unia sinne! :wave: Ja miten kehtaat arvostella häk- siis pinnasänkyjä nukkumalla perhepedissä, hyihyi. Joku voi vielä loukkaantua hei! :D

Synnytyskipu saa aikaan sen että keho tuottaa oksitosiinihormonia, joka taas vaikuttaa kohdun supisteluun.Niiden avulla synnytys etenee.Synnytyskipua ei voi verrata muuhun kipuun,ei sitä tarvitse pelätä.Synnytykseen kuuluu kipu.

Joo, siksi varmaan syöminen, hengittäminen, ulostaminen ja pissaaminenkin sattuu niin maan perkeleesti.

Näiden ruumiintoimintojen tarkoituksena on pitää ihminen hengissä, siksi ne eivät voi olla kivuliaita, ettei ihminen yrittäisi välttää niitä. Lapsen saaminen on eri asia. Se ei ole yksilön hengissä säilymisen kannalta oleellista. Kukaan ei kuole, jos ei saa lasta. Sen sijaan, jos ei syö, niin kuolee ennen pitkään.

Syöksysynnytys voi altistaa repeytymille, murtaa sinulta häntäluun ja aiheuttaa lapsellekin vammoja. Kivun tarkoitus siinä tapauksessa voi olla hidastaa synnytystä joka on saanut liikaa vauhtia.

Mun synnytykset eivät olleet syöksysynnytyksiä, molempien kesto n.6h. Sen sijaan avautuminen n.7cm->10cm kesti tunnin, joten ei ollut kivulla mitään tekemistä synnytyksen hidastamisen kanssa. Tuo todellakin sattuu, mutta mulla ei ole mitään faktaa sen puolesta, että tuo kipu olisi kertonut jostain ongelmasta, ei synnytyksen ajalta eikä sen jälkeen.

[QUOTE="mää";22749799]Itseasiassa olen useammassakin ketjussa ollut jopa edes osittain samaa mieltä ninan kanssa monestakin asiasta, mulla ei ole tuollaisia oletuksia hänestä. Itse en vaan usko siihen, että synnytyskipu olisi pääsääntöisesti tulkittavissa ongelmaksi ja että joku olisi pielessä jos synnyttäessä sattuu.[/QUOTE]

"olisi pielessä" on mun mielestä liian voimakas ilmaisu, kysehän voi olla jostain ihan pienestä jutusta millä vaan on suuri vaikutus. Uskon, että harva meistä on "täydellinen synnyttäjä" ja harvalla on ideaalit olosuhteet synnytystä ajatellen. Omalla kohdallani se pieni ongelma oli kätilön jatkuva häiritseminen, ja sillä oli todella suuri vaikutus. Kätilö hermostutti mut ja se sai mut menettämään hallinnan, se sai mut panikoimaan ja kipu oli aikas kovaa sen jälkeen.

[QUOTE="sondersson";22749819]"olisi pielessä" on mun mielestä liian voimakas ilmaisu, kysehän voi olla jostain ihan pienestä jutusta millä vaan on suuri vaikutus. Uskon, että harva meistä on "täydellinen synnyttäjä" ja harvalla on ideaalit olosuhteet synnytystä ajatellen. Omalla kohdallani se pieni ongelma oli kätilön jatkuva häiritseminen, ja sillä oli todella suuri vaikutus. Kätilö hermostutti mut ja se sai mut menettämään hallinnan, se sai mut panikoimaan ja kipu oli aikas kovaa sen jälkeen.[/QUOTE]

Sehän on selvä, että myös psyykkisellä puolella on vaikutus kipuun. Mutta omalla kohdallani en voi ajatella miten kuopuksen synnytys olisi voinut mennä "paremmin" eli niin, etten olisi kokenut kipua. Olin kotona viimeiseen asti, liikuin ja keinuttelin, elin supistusten välissä normaalia arkea taaperoikäisen esikoisen kanssa ja olin vain ja ainoastaan tyytyväinen, että synnytys viimein käynnistyi. Sairalaan mennessä oli vastassa ihana kätilö, mielialani oli hyvä ja tunsin synnytyksen olevan hallinnassa ja olin avoin. En sulkenut pois kipulääkkeitä, mutta en myöskään sitä, etten niitä ota, ja luomuversiohan tästä synnytyksestä sitten tuli. Kymmenen minuutin sairaalassaolon jälkeen menivät vedet ja alkoi tuo loppuaukeaminen ja kipu sen myötä. Ja kivusta huolimatta snnytys meni mun mielestä erittäin hyvin ja oli kokemuksena aivan loistava, kruununa pieni prinsessa. Eli en saa omalla kohdallani tuosta kivusta ongelmaa tai varoitusmerkkiä millään.

Miksi kipu auttaa lasta syntymään?

Ohjaa äitiä parempaan asentoon, pakottaa pystyyn.
Kipu vaikuttaa hormoneihinkin.....ainaki niihi jotka auttaa jaksamaan ja lievittää kipua.
Eihän se kipu välttämätöntä varmaankaan ole, koska on joitaki jotka on lähes kivuitta synnyttäneet. Mun äitiki yhen sisaruksista lähes kivuitta synnyttäny ja oli vieläpä nopea synnytys, jotai 2,5 tuntia. Toisista sit on ollu enempi kipua, eniten siinä jossa vedet meni aikasemmin ku muissa.

Kipu on normaalia synnytyksessä. Eläimetki tuntee kipua synnytyksessä, ja eläimet sentään osaa toimia vaistonvarassa, toisin kuin ihminen ei aina osaa.
Ehkäpä kipu auttaa keskittymään siihen tilanteeseen ja näin parantaa jälkeläisen hoitoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="pilvi";22749810]Synnytyskipu saa aikaan sen että keho tuottaa oksitosiinihormonia, joka taas vaikuttaa kohdun supisteluun.Niiden avulla synnytys etenee.Synnytyskipua ei voi verrata muuhun kipuun,ei sitä tarvitse pelätä.Synnytykseen kuuluu kipu.[/QUOTE]

Miksi muissa tilanteissa kipu laskee oksitosiinin määrää?

[QUOTE="vieras";22749812]Näiden ruumiintoimintojen tarkoituksena on pitää ihminen hengissä, siksi ne eivät voi olla kivuliaita, ettei ihminen yrittäisi välttää niitä. Lapsen saaminen on eri asia. Se ei ole yksilön hengissä säilymisen kannalta oleellista. Kukaan ei kuole, jos ei saa lasta. Sen sijaan, jos ei syö, niin kuolee ennen pitkään.[/QUOTE]

Kyllä se on ihmislajin olemassaolon kannalta aika olennaista, että lisäännymmekö vai emme ;)

[QUOTE="pilvi";22749858]Voi pieni, en osaa tuohon vastata.Miksi lie luonto asiat noin järjestänyt.Mutta siinä synnytyskipu juuri eroaakin muusta kivusta, että se on ns. hyvää kipua, joka edistää synnytystä.[/QUOTE]

Jos se olisi hyvää kipua, niin se tuntuisi hyvältä. Ei kivulta. Siinä se pointsi vähän niinku on :D Luonto on säästeliäs, en osaa nähdä syytä miksi synnytyksessä kaikki mekanismit olisivat täysin päinvastaisia verrattuna muihin normaaleihin ruumiintoimintoihin.

[QUOTE="pilvi";22749881]Kipu saa myös elimistössä hormonitoiminnan liikkeelle.Oksitosiinihormoni on korkeimmillaan juuri synnytyksen jälkeen.Ja juuri kipu saa oksitosiinin erittymään.[/QUOTE]

Mä en ole niin varma tästä. Miksi oksitosiinin eritys muissa tilanteissa aina loppuu jos ihminen kokee kipua? Imettäessä pureminen ei todellakaan lisää herumisrefleksiä, seksissä mahis orgasmiin häviää jos kokee kovia kipuja ja yhdynnän aiheuttama fyysinen mielihyvä häipyy jos se on kivuliasta... Mutta synnytyksen aikana kipu olisikin oksitosiinia erittävä tekijä? En niele.

No ihmisilläkin sujuis synnytys huomattavasti kivuttomammin jos ei mentäis sairaalasänkyihin makaamaan ja valittamaan. Ja jos oltais paremmassa kunnossa.

Mä sanoisin, että mun synnytyksessä kipu oli aika vähäistä. Sen sijaan se oli todella suuri fyysinen ponnistus, vähän ku maratonia juoksis tms. Eli äärirajoille siinä kroppa menee.

Jos sattuu, niin teet jotain väärin oli mun ohjenuorana :D

Mulla muuten helpotti kipu heti kun pääsin sinne sairaalasänkyyn makaamaan :) Fyysinen ponnistus se ei ollut minulle, kroppa oli sen jälkeen kuin ei olisi synnytettykään. Eikä olo kyllä missään vaiheessa mitenkään suorittaneelta tuntunut, vaikka sen kuinka hurskaasti haluaisi mielessään nähdä niin. Supistukset ne polttelee, ja alapää on kipeä revettyään ei siihen auta vaikka huutaisi hallelujaa perse kohti pilviä.

Mä en ole niin varma tästä. Miksi oksitosiinin eritys muissa tilanteissa aina loppuu jos ihminen kokee kipua? Imettäessä pureminen ei todellakaan lisää herumisrefleksiä, seksissä mahis orgasmiin häviää jos kokee kovia kipuja ja yhdynnän aiheuttama fyysinen mielihyvä häipyy jos se on kivuliasta... Mutta synnytyksen aikana kipu olisikin oksitosiinia erittävä tekijä? En niele.

Kysy kätilöltä tai muulta asiantuntijalta asiasta kun mahdollista.Itse en tuota keksinyt,ihan faktaa on.Ei tarvitse säikkyä heti jos omassa synnytyksessä kipua tuntee,kuuluu asiaan.

[QUOTE="pilvi";22749893]Kysy kätilöltä tai muulta asiantuntijalta asiasta kun mahdollista.Itse en tuota keksinyt,ihan faktaa on.Ei tarvitse säikkyä heti jos omassa synnytyksessä kipua tuntee,kuuluu asiaan.[/QUOTE]

Ihan itse omaan lukutaidon enkä ole vielä sellaista tutkimusta nähnyt, jossa olisi yhdistetty kipu oksitosiinin eritykseen. Sen sijaan on yhdistetty oksitosiini kivunlievittäjänä. Kivun kokeminen voi siis kieliä liian vähästä oksitosiinista :D Mutta että kipu laittaisi oksitosiinin liikkeelle? En ole kuullut, lukenut tai nähnyt. Muuta kun "asiantuntevaa" mutua.

Mulle saa ja pitääkin laittaa tietoa jos sellaista on. Mutta nää "no kyllä se totta on kun yhdessä kaikki niin hoemme"-jutut ovat aika tarpeettomia :)

Joo, siksi varmaan syöminen, hengittäminen, ulostaminen ja pissaaminenkin sattuu niin maan perkeleesti.

Miksiköhän osalla naisista on kuukautiskivut? Vaikka kaikki on kropassa aivan hyvin tutkittu olevan ja ne kuukautisetkin on todella luonnollinen asia. On tutkittu, että moni kokee kuitenkin kipua, osa ei. Tai nekin voi vaihdella, että yhdellä kertaa on äärettömän kipeät, ja sitten vähän helpommat.

Mä kävin lääkärissäkin monta kertaa sen asain vuoksi nuorena, ei minusta mitään vikaa löydetty. Viimeisin lääkäri selitti asian, että kipu johtuu kohdun supistelusta. Omat kipuni säteili lantioon, reisiin, alavatsaan. Mikään burana ei tähän auttanut, lämpö lievitti hieman, mutta migreenin hoitoon kyätettävät lääkkeet toi kunnon avun, kun ei aina voinut 1kahta vuorokautta koulusta olla pois kotona kellimässä lämpötyynyn päällä. Mulla myös toinen synnytyksistä oli erittäin kivulias, vaikka oli nopea ja lapsi pieni.

[QUOTE="vieras";22749910]Miksiköhän osalla naisista on kuukautiskivut? Vaikka kaikki on kropassa aivan hyvin tutkittu olevan ja ne kuukautisetkin on todella luonnollinen asia. On tutkittu, että moni kokee kuitenkin kipua, osa ei. Tai nekin voi vaihdella, että yhdellä kertaa on äärettömän kipeät, ja sitten vähän helpommat.

Mä kävin lääkärissäkin monta kertaa sen asain vuoksi nuorena, ei minusta mitään vikaa löydetty. Viimeisin lääkäri selitti asian, että kipu johtuu kohdun supistelusta. Omat kipuni säteili lantioon, reisiin, alavatsaan. Mikään burana ei tähän auttanut, lämpö lievitti hieman, mutta migreenin hoitoon kyätettävät lääkkeet toi kunnon avun, kun ei aina voinut 1kahta vuorokautta koulusta olla pois kotona kellimässä lämpötyynyn päällä. Mulla myös toinen synnytyksistä oli erittäin kivulias, vaikka oli nopea ja lapsi pieni.[/QUOTE]

Käytätkö nyt länsimaisia tässä ajassa eläviä naisia? Kokeeko oikeasti suurin osa naisista kuukautiskipuja? Kuukautiset ovat kropalle tavallaan kuin pieni keskenmeno, sillä tapaa voisi toki ajatella, että lievä kipu voi kuulua asiaan. Toisaalta voi ajatella, että nykyään elintason mukana tulleet ilmiöt selittävät esim hormonihäiriöiden lisääntymistä, joka voi liittyä kuukautiskipuihinkin.

Ja vielä, terve synnyttäjä ja vauva kestävät kyllä erittäin voimakkaan synnytyskivun.Mutta jos synnyttäjä on sairas tai muuten tilanne ei ole optimaalinen, voimakkaasta kivusta voi olla haittaakin.

Käytätkö nyt länsimaisia tässä ajassa eläviä naisia? Kokeeko oikeasti suurin osa naisista kuukautiskipuja? Kuukautiset ovat kropalle tavallaan kuin pieni keskenmeno, sillä tapaa voisi toki ajatella, että lievä kipu voi kuulua asiaan. Toisaalta voi ajatella, että nykyään elintason mukana tulleet ilmiöt selittävät esim hormonihäiriöiden lisääntymistä, joka voi liittyä kuukautiskipuihinkin.

Ei kun ihan itseni kannalta ajattelin, kun 12 vuotiaasta asti on kipuja ollut sinne 20 vuotiaaksi saakka ja siihen aikaan ainakin mulle annettiin sellainen kuva , että on yleistäkin. Ei tietenkään kova kipu jota itse koin, mutta jonkunnäköinen kivuntunne on kai tavallisempaa kuin se että kipua tai tuntemuksia ei ole ollenkaan. Ei meidän perheestä muilla ollut kovia tuskia, paitsi äidillä oli ollut nuorempana myös.

Mä vertaan ihan suoraan synnytyskipuun niitä pahimmillaan, paitsi että kestivät vain 1,5vuorokautta putkeen, eikä kipu ajoittunut miksikään supistuksiksi vaan oli yhtenäistä jatkuvaa kouristelua mikä sai aikaan jopa oksentelua ensimmäisten tuntien aikana, kun olo oli niin paha. Kyllä mut aika perusteellisesti on tutkittu ultraääninkin,mutta ei mitään poikkeavaa ole löydetty. Kivut asettui vasta synnytysten jälkeen, mutta ovat nyt palaamassa uudestaan kuvioihin , ainakin vaikuttavat kerta kerran taas pahenevan.

Alkuperäinen kirjoittaja jkgöij;22749935:
Juuri tällainen käytös osoittaa lapsellisuutesi, jonain päivänä vielä huomaat, mutta vielä ei ole sen aika.

Siis eikö edes saa vähän keventää vitsillä :laugh: No johan ootte tosikkoja.

Mä meen nukkumaan, heihei! :wave:

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä