Miksi ihmisten synnytys sattuu? Sattuuko kaikkien muidenkin eläinten synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten helvetissä joku voi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen, että synnytyksen ei välttämättä ole "tarkoitus" sattua ollenkaan? :D Miten pimeitä te oikein voitte olla? :laugh: Mitä tekemistä tällä keskustelulla on empatian kanssa??

Empatia on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Empatia myös edellyttää ymmärrystä siitä että ihmisiä ja heidän tilanteitaan on erilaisia. Siksi oikeasti empaattisia ihmisiä on harvassa, ketkä pystyvät kuuntelemaan ja ymmärtämään toista ilman arvostelua.

Siksi se saattaa tuntua henkilökohtaiselta jos joku tulee sanomaan ettet saisi/ voisi tuntea kipua normaalissa synnytyksessä.

[QUOTE="Jenis";22749630]Kysyn edelleen saman kysymyksen - luetko sä näitä viestejä ollenkaan? Mä oon synnyttänyt 2 lasta luomuna, olen sitä mieltä että kumpikaan kerta ei juurikaan sattunut, enkä mä silti ole täällä kertomassa mikä on hlökohtainen loukkaus ja mikä ei... tai mikä sattuu ja mikä ei. Kipu kun nyt on aika subjektiivinen tuntemus kuitenkin.[/QUOTE]

Eli se, että esittää mielipiteen - ja perustelut - on selkeästi verinen henkilökohtainen loukkaus sellaisia kohtaan joilla on eri mielipide :'( ymmärrän. Mielipiteitä yleisellä tasolla ei voi olla eikä mitään faktoja tai perusteluita saa esittää koska joku voi luulla olevansa universumin keskipiste ja loukkaantua niistä.

Empatia on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Empatia myös edellyttää ymmärrystä siitä että ihmisiä ja heidän tilanteitaan on erilaisia. Siksi oikeasti empaattisia ihmisiä on harvassa, ketkä pystyvät kuuntelemaan ja ymmärtämään toista ilman arvostelua.

Siksi se saattaa tuntua henkilökohtaiselta jos joku tulee sanomaan ettet saisi/ voisi tuntea kipua normaalissa synnytyksessä.

Minä kun en kuitenkaan ole puhunut mitään siitä, kuka saisi tehdä mitäkin. En osoittele sormella. Kunhan sanon, että mielestäni asian ei tarvitse olla niin, että tavis synnytys sattuu. Vaan että kipu kertoo jostakin.

Onko mitään tapaa esittää tämä mielipide ilman, että marttyyrit loukkaantuvat? Onko tämä mielipide itsessään jo verisen loukkaava? Miksi on loukkaavaa ajatella, että kipu on ihmisessä signaali joka viestittää jostakin ongelmasta?

Eli se, että esittää mielipiteen - ja perustelut - on selkeästi verinen henkilökohtainen loukkaus sellaisia kohtaan joilla on eri mielipide :'( ymmärrän. Mielipiteitä yleisellä tasolla ei voi olla eikä mitään faktoja tai perusteluita saa esittää koska joku voi luulla olevansa universumin keskipiste ja loukkaantua niistä.

Mikä verinen hlökohtainen loukkaus? Kuka tässä luulee olevansa universumin keskipiste? Täällä vaan aika moni yrittää selittää sulle lapselle, mitä empatia on - mutta sä et ole valmis sitä tietoa hyväksymään, koska sä tiedät paremmin. Kaiken, kaikkien naisten synnytyksistä :)

Ja edelleen, meistä kahdesta mä olen se joka on synnyttänyt useammin, eli mä tiedän paremmin :D

Mä en ole sitten nähnyt niitä viestejä, joissa kyselet neuvoa. En varmaan käy täällä tarpeeksi usein. Mieleen ovat jääneet vain provosoivat ja mustavalkoiset viestit.

Ei musta ole kiva haukkua ketään, mutten oikeasti ymmärrä miksi olet niin provosoiva ja ehdoton monessa asiassa. Se pistää naurattamaan.

Enkä mäkään tiedä kaikkea sua paremmin. En tietenkään. Mutta ehkä vastailen niiden viestien kirvoittamana, jotka ylittävät ärsytyskynnyksen. Sen sinä nimittäin osaat, ärsyttämisen.

Niin. Hyvähän se on takertua siihen, että on muutaman kerran ärsyyntynyt ja sitten väittää, etten minä mitään muuta tällä palstalla olisi puhunutkaan.

Kyllä se susta taitaa kivaa olla, miksi muuten sitä tekisit? :D

Koittaisit joskus aikuistua ja keskustella kuten ikäisesi. Et ole lapsi enää, joten opettele keskustelemaan ilman tuota ivallista, näsäviisasta ja provosoivaa tapaasi. Teet itsestäsi ja mielipiteistäsi naurunalaisia, kun voisit ihan yhtä hyvin käyttää niitä asiallisesti ja kykenisit keksustelemalla tuomaan asiasi loukkaamatta ja "lällättämättä" esille.

Äläkä esitä nyt tyhmää ja kysy "miten niin muka keksustelen lapsellisesti" tms. Tiedät ihan hyvin itsekin.
Äitini oli/on kuten sinä, olen ikävä kyllä joutunut tottumaan kaltaiseesi keskustelutapaasi.

Takaisin AP:n kysymykseen! Eli just pari viikkoo sitten tuli Yle Teemalta dokkari, jossa tästäkin aiheesta puhuttiin, ja sen mukaan ihmisen synnytys eroaa muiden nisäkkäiden synnytyksestä sen takia, että ihminen on tarkoitettu kulkemaan pystyasennossa, ei nelin kontin. Eli ihmisen lantio on pystyasennon takia ahtaampi suhteessa syntyvän lapsen pään kokoon, ja syntyvä lapsi joutuu synnytyksessä jossain vaiheessa taittamaan päätänsä päästäkseen "mutkasta" ulos.

Tuon pystyasennon takia ihmislapset myös syntyvät (tuon saman dokumentin mukaan) muita nisäkkäitä avuttomampia, koska ne eivät voi kehittyä kohdussa enempää, tai muuten ei mahtuis enää lantiosta ulos.

Koittaisit joskus aikuistua ja keskustella kuten ikäisesi. Et ole lapsi enää, joten opettele keskustelemaan ilman tuota ivallista, näsäviisasta ja provosoivaa tapaasi. Teet itsestäsi ja mielipiteistäsi naurunalaisia, kun voisit ihan yhtä hyvin käyttää niitä asiallisesti ja kykenisit keksustelemalla tuomaan asiasi loukkaamatta ja "lällättämättä" esille.

Äläkä esitä nyt tyhmää ja kysy "miten niin muka keksustelen lapsellisesti" tms. Tiedät ihan hyvin itsekin.
Äitini oli/on kuten sinä, olen ikävä kyllä joutunut tottumaan kaltaiseesi keskustelutapaasi.

Hyvin ja osuvasti sanottu.

[QUOTE="Jenis";22749673]Mikä verinen hlökohtainen loukkaus? Kuka tässä luulee olevansa universumin keskipiste? Täällä vaan aika moni yrittää selittää sulle lapselle, mitä empatia on - mutta sä et ole valmis sitä tietoa hyväksymään, koska sä tiedät paremmin. Kaiken, kaikkien naisten synnytyksistä :)

Ja edelleen, meistä kahdesta mä olen se joka on synnyttänyt useammin, eli mä tiedän paremmin :D[/QUOTE]

Ja mä en edelleenkään perustele mielipiteitäni pelkästään omalla henkilökohtaisella kokemuksellani ;)

Mä en ymmärrä, miksi on loukkaavaa olla sitä mieltä, että kipu on viestintämenetelmä kehon sisällä. Miksi tuota mieltä oleminen on epäempaattista? Miten ihmeessä joku voi kokea tuon loukkaavana? En ymmärrä. Selitä.

Minä kun en kuitenkaan ole puhunut mitään siitä, kuka saisi tehdä mitäkin. En osoittele sormella. Kunhan sanon, että mielestäni asian ei tarvitse olla niin, että tavis synnytys sattuu. Vaan että kipu kertoo jostakin.

Onko mitään tapaa esittää tämä mielipide ilman, että marttyyrit loukkaantuvat? Onko tämä mielipide itsessään jo verisen loukkaava? Miksi on loukkaavaa ajatella, että kipu on ihmisessä signaali joka viestittää jostakin ongelmasta?

Kipu on signaali,kyllä ja yleensä varoitusmerkiksi tarkoitettu. Mietin vaan, että mikä ongelma omissa, ilman ongelmia sujuneissa synnytyksissäni oli, kun tosissaan sattui? Vai voisiko ihan oikeasti olla niin, että niin synnytyksiä kuin synnyttäjiäkin on erilaisia? Se minkä toinen kokee kipuna, ei ole toiselle vielä mitään, toisella on synnytykseen ja venytykseen paremmin sopiva kudostyyppi jne. Ja tosiaan, kun se kohdunsuu aukeaa siinä tunnissa 3-4cm, niin mitä muuta voi silloin kokea kuin kipua?

No ihmisilläkin sujuis synnytys huomattavasti kivuttomammin jos ei mentäis sairaalasänkyihin makaamaan ja valittamaan. Ja jos oltais paremmassa kunnossa.

Mä sanoisin, että mun synnytyksessä kipu oli aika vähäistä. Sen sijaan se oli todella suuri fyysinen ponnistus, vähän ku maratonia juoksis tms. Eli äärirajoille siinä kroppa menee.

Jos sattuu, niin teet jotain väärin oli mun ohjenuorana :D

oon samaa mieltä. mua vitutti suunnattomasti kun kätilö pakotti sänkyyn makaamaan. yritin pullikoida vastaan koska luonto ohjasi mua nousemaan pystyyn yms.

no. vauva ei olisi tullut ulos ilman apua jonka vasta lääkäri huomasi kolmen tunnin ponnistus vaiheen jälkeen....kätilö vain motkotti et lopetan ponnistuksen kesken. mut niin kauan kun sain liikkua ja olla pystyssä ei kipu ollut sietämätöntä.

synnytyksen jälkeen olin voimissani vaikka imukuppi oli sattunut niin paljon etten pysty sellaista kipua kuvittelemaan näin jälkeenpäinkään. jos maraton olis yhtä helppo kuin mun synnytys niin olisin sen juossut jo moneen kertaan.

Kaikilla nisäkkäillä synnytykseen liittyy luultavasti kipua. Pystyasento on kuitenkin muovannut ihmisen lantion huonosti synnytykseen sopivaksi (etenkin kun otetaan vielä huomioon syntyvän lapsen pään koko, mikä ihmisellä on isojen aivojen vuoksi suuri ) ja sen vuoksi ihmisen synnytyksen ovat tuskaisempia ja vaikeampia kuin muiden nisäkkäiden.
Kehitysmaissa (ja aikaisemmin Suomessakin) naisten ja syntyvien lasten synnytyskuolleisuus on hyvin suurta.

Et sanokaan mitä saisi tehdä ja mitä ei, sanot vaan että "noin se asia ei voi olla." Eli jos joku sanoo että normisynnytyksensä on ollut kivulias, niin sun mielestä siinä on ollut jotain vialla. Mikä on sellainen vika synntyksessä että kipua voi tuntea?

Niinkuin monen muunkin asian kanssa, kuten sosiaalitapauskin sanoikin, sulla on äärettömän jyrkät mielipiteet - sun omasi jotka ovat ainoat ja oikeat.

Mun mielestä esitin asiani oikein hienosti ja nätisti ja aikuisesti kunnes joku valopää tuli taas avautumaan miten olen taas loukannut jotakuta olemalla jotain mieltä, vaikkei mielipiteeni ole liittynyt mitenkään tämän henkilön henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Kerro nyt, mikä ekassa viestissä meni pieleen? Miksi taas tämä kauhea litania "oletlapsellinentyhmäkylmäetoleempaattinenmiksiloukkaatmuita" lässynlässynlällätilää.

Ja mä en edelleenkään perustele mielipiteitäni pelkästään omalla henkilökohtaisella kokemuksellani ;)

Mä en ymmärrä, miksi on loukkaavaa olla sitä mieltä, että kipu on viestintämenetelmä kehon sisällä. Miksi tuota mieltä oleminen on epäempaattista? Miten ihmeessä joku voi kokea tuon loukkaavana? En ymmärrä. Selitä.

No offence, mutta se olit kyllä sinä joka veti nää "veriset" hlökohtaiset loukkaantumiset tähän keskusteluun mukaan ;)

Kipu on subjektiivista. Se miltä se tuntuu, ja miten siitä kerrotaan, on subjektiivista. Sä voit tietty sanoa, että kipu on viesti, mutta et pysty määrittelemään mikä on "kipua". Se mikä mulle on pieni vihlaisu, voi toiselle olla aivan lamaannuttavaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Toiselle koko se tilanne, että joutuu sairaalaan, on kipua lisäävää.

Et sanokaan mitä saisi tehdä ja mitä ei, sanot vaan että "noin se asia ei voi olla." Eli jos joku sanoo että normisynnytyksensä on ollut kivulias, niin sun mielestä siinä on ollut jotain vialla. Mikä on sellainen vika synntyksessä että kipua voi tuntea?

Niinkuin monen muunkin asian kanssa, kuten sosiaalitapauskin sanoikin, sulla on äärettömän jyrkät mielipiteet - sun omasi jotka ovat ainoat ja oikeat.

Mielipide: "Synnytys sattuu." Sallittu
Mielipide: "Synnytyksen ei ole tarkoitus sattua." VÄÄRIN, PASKA MIELIPIDE

[QUOTE="Jenis";22749717]No offence, mutta se olit kyllä sinä joka veti nää "veriset" hlökohtaiset loukkaantumiset tähän keskusteluun mukaan ;)

Kipu on subjektiivista. Se miltä se tuntuu, ja miten siitä kerrotaan, on subjektiivista. Sä voit tietty sanoa, että kipu on viesti, mutta et pysty määrittelemään mikä on "kipua". Se mikä mulle on pieni vihlaisu, voi toiselle olla aivan lamaannuttavaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Toiselle koko se tilanne, että joutuu sairaalaan, on kipua lisäävää.[/QUOTE]

....joo...? Oon ihan samalla sivulla sun kanssa. Miksi siis lässytät tässä muiden mukana? Ja kyllä muut taisivat ensiksi ruveta puhumaan empatian puutteesta ;)

Mun mielestä esitin asiani oikein hienosti ja nätisti ja aikuisesti kunnes joku valopää tuli taas avautumaan miten olen taas loukannut jotakuta olemalla jotain mieltä, vaikkei mielipiteeni ole liittynyt mitenkään tämän henkilön henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Kerro nyt, mikä ekassa viestissä meni pieleen? Miksi taas tämä kauhea litania "oletlapsellinentyhmäkylmäetoleempaattinenmiksiloukkaatmuita" lässynlässynlällätilää.

Ei minun tarvitse kertoa, tiedät sen yhtä hyvin itsekin.
Et ole tyhmä, ajattelematon vain. Pystyt parempaan jos haluat. Olet fiksu nuori nainen joten KÄYTÄ SITÄ älä tuhlaa sitä keskustelemalla kuin lapsellinen, kylmä, tyhmä jne jne jne :D tiedät itsekin olevasi paljon muuta.:)

Mitä sitten vaikka kipu synnyttäessä kertoo vaarasta? Eiköhän siihen ole ihan tieteelliset selitykset miksi synnytys sattuu.. Siksi koska ihmisen lantio on ahdas, kudokset venyvät jne.
Miksi pää on joskus kipeä? Miksi kuukautiset sattuvat? Miksi se sattuu kun käden lyö kuumalle hellan levylle? Kipu kertoo että elimistössä tapahtuu jotain "poikkeuksellista" ja on viesti aivoille toimia. Kun synnytyksessä tuntuu kipua, ihminen haluaa päästä eroon kivun aiheuttajasta, eli vauvasta ja synnyttää sen. Kun lyöt kätesi siihen hellan levylle niin kipu varoittaa aivoja vaarasta ja vedät käden pois.

Kipua myös lievitetään lääkkeillä, minä ainakin. En jaksa kärsiä yhtään kivusta jos ei ole pakko, miksi kärsisin? Synnytykseen otan kaiken kivunlievityksen mitä on mahdollista saada.

Jos ja kun synnytys sattuu niin ei se siitä kerro että ihminen tekee jotain väärin.

[QUOTE="mää";22749589] kohdunsuu aukesi viimeiset 3cm vajaassa tunnissa. Samoin kävi esikoisen kanssa, viimeiset 4cm aukesi tunnissa ja tuo tahti kyllä tosissaan sattuu teki sitten itse mitä hyvänsä.[/QUOTE]

tiedän tunteen. ensi synnytys ja tunnissa 3 sentistä kymmeneen. olin täysin transsissa kivusta, omassa maailmassa enkä muista ulkopuolisesta elämästä mitään. mies valaissut tapahtumia. mut kun pääsi ponnistamaan kaikki tuntemukset katosi. ja kipu oli kuitenkin kestettävissä kun tiesi ettei se kestä kauan.

No, "jos ei mentäis sairaalasänkyihin makaamaan ja valittamaan" on kyllä aika ikävästi sanottu. Saman voisi kai esittää hieman ystävällisempää sävyyn?

Mutta mä olen kyllä sitä mieltä että synnyttys koskee, toisilla enemän kun toisilla, mutta se koskee. Keho joutuu aika äärimmäiseen tilanteeseen saattaessaan toista ihmistä maailmaan ja vaikka se onkin ihan luonnollinen tapahtuma ei se poissulje sitä asiaa, että kudokset venyy ja vaikka tekisi kaiken "oikein" voi tulla kivuliaita repeämiä ja ruhjeita. ja ihmisen päänympärys sen kun vaan kasvaa, joten synnytykset ihmisellä tulee olemaan tulevaisuudessa entistä haasteellisempia ja kivuliaampia. Tottakai koska suurempi palikka pyrkii samankokoisesta reiästä ulos.
Kipua voi pyrkiä hallitsemaan niin ettei se ole lamauttavaa, mutta mä en ihan oikeasti usko että kukaan synnyttää ilman minkäänlaista kipua ilman mitään kivunlievitystä (lääkkeetöntäkään).

[QUOTE="mää";22749700]Kipu on signaali,kyllä ja yleensä varoitusmerkiksi tarkoitettu. Mietin vaan, että mikä ongelma omissa, ilman ongelmia sujuneissa synnytyksissäni oli, kun tosissaan sattui? Vai voisiko ihan oikeasti olla niin, että niin synnytyksiä kuin synnyttäjiäkin on erilaisia? Se minkä toinen kokee kipuna, ei ole toiselle vielä mitään, toisella on synnytykseen ja venytykseen paremmin sopiva kudostyyppi jne. Ja tosiaan, kun se kohdunsuu aukeaa siinä tunnissa 3-4cm, niin mitä muuta voi silloin kokea kuin kipua?[/QUOTE]

Voihan se ongelma, josta kipu johtuu, olla pienikin ongelma. Vaikka juuri tuo kudostyyppi. Ja liian nopea avautuminen ei ole sellaista kuin avautumisen pitäisi olla. Eli kyllä mäkin uskon että kipu johtuu nimenomaan siitä että jokin on väärin, aina sille vaan ei voi itse tehdä mitään.

Yhteistyössä