Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

[QUOTE="opiskelija";22745913]Et ilmeisesti ihan ymmärrä että jos sitä rahaa on oikeasti VÄHÄN,ei sitä ole varaa laittaa sivuun kuin korkeintaan euro kuussa.
Minun tuloni(opintotuki ja lapsilisä) menevät vuokraan,niistä ei jää mitään käteen.
Opintolainaa pyrin ottamaan mahd. vähän koska nehän on toki maksettava takaisin ja tilanne ei ole kovinkaan onnellinen valmistuessa jos lainaa on hirveästi.
Joka kuukausi sitä silti joudun sen 100-200 e nostamaan jotta saan ruokaa,koulukirjoja,bussikortin ym.
Säästäköön kuka haluaa ja kykenee,minä en.[/QUOTE]

Ymmärrän, ihan samassa tilanteessa olen ollut. Ja ei silloin pystynyt hirveesti säästämään, mutta vähän sai kuitenkin räävittyä säästöön. Säästää pystyy aina, jos haluaa.
 
Aikamoiselta vittuilultahan tuo kuulostaa. Ap:n mainitsema esimerkkiperhe kuulostaa kyllä ongelmatapaukselta alkujaankin, mutta eihän tuota voi toisen tilannetta tietää parin minuutin telkkarihaastattelun perusteella. siellä omassa olohuoneessa on helppo tuomiota julistaa. On kuitenkin myös perheitä, joille vähävaraisuus tulee yllättäin, eikä siihen olla voitu sen kummemmin varautua. Tai niitä, joille vähävaraisuus todella merkitsee sitä, että 20 euroa ei ole laittaa sivuun joka kuukausi.
 
Saiskohan sosiaaliviraston kautta "kummilasta" jolle "kummit" voisivat ostaa joululahjan nimettömänä?
Ei tarvitsisi olla samalta paikkakunnalta edes.
Meiltä jää aikalailla vaatetta lapsilta, oon miettiny, että olis kiva, jos niitä vois viedä sossuun, ja ne jakais tarvitseville. Mulla ei oo tarvetta niitä kirpparilla tai huuto.netis kaupata.
 
"vieras"
[QUOTE="opiskelija";22745913]Et ilmeisesti ihan ymmärrä että jos sitä rahaa on oikeasti VÄHÄN,ei sitä ole varaa laittaa sivuun kuin korkeintaan euro kuussa.
Minun tuloni(opintotuki ja lapsilisä) menevät vuokraan,niistä ei jää mitään käteen.
Opintolainaa pyrin ottamaan mahd. vähän koska nehän on toki maksettava takaisin ja tilanne ei ole kovinkaan onnellinen valmistuessa jos lainaa on hirveästi.
Joka kuukausi sitä silti joudun sen 100-200 e nostamaan jotta saan ruokaa,koulukirjoja,bussikortin ym.
Säästäköön kuka haluaa ja kykenee,minä en.[/QUOTE]

Niin mutta mahdollisuus kumminkin meillä kaikilla opiskelijoilla on siihen lainaan ettei tarvitse kituuttaa. Jokainen pystyy säästäämään sen euron-pari kuussa, että voi sitten kirpparilta ostaa lapselle muutaman euron lelun.
 
Aikamoiselta vittuilultahan tuo kuulostaa. Ap:n mainitsema esimerkkiperhe kuulostaa kyllä ongelmatapaukselta alkujaankin, mutta eihän tuota voi toisen tilannetta tietää parin minuutin telkkarihaastattelun perusteella. siellä omassa olohuoneessa on helppo tuomiota julistaa. On kuitenkin myös perheitä, joille vähävaraisuus tulee yllättäin, eikä siihen olla voitu sen kummemmin varautua. Tai niitä, joille vähävaraisuus todella merkitsee sitä, että 20 euroa ei ole laittaa sivuun joka kuukausi.
Aloitus, ja ko. perhe ei liity yhteen, ajattelin vaan samaan aloitukseen laittaa kaksi asiaa. Mutta jos lapselle ei ole 12 v ollu rahaa ostaa lahjaa, niin miksi vielä tehdä lapselle sisaruksia?
 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745931:
Ymmärrän, ihan samassa tilanteessa olen ollut. Ja ei silloin pystynyt hirveesti säästämään, mutta vähän sai kuitenkin räävittyä säästöön. Säästää pystyy aina, jos haluaa.
Vaikea kuvitella, että olet ollut ihan siinä tilanteessa. Mikäli olen oikein käsittänyt niin saat edelleen vanhemmiltasi aika paljon rahaa ja muita rahanarvoisia etuisuuksia niin varmasti sait niitä myös opiskeluaikana. Siinä on silloin hiukan eri säästää.
 
jepp
[QUOTE="vieras";22745925]No onko silloin varaa hankkia lasta, jos kuukaudessa ei euroakaan ylimääräistä jää???[/QUOTE]

Ei. Mutta minä en lasta "hankkinut" ja suunnitellut,kuten ei varmasti moni muukaan nuori opiskelijaäiti.
Käytimme ehkäisyä ja toki tiedostan että aina seksiä harrastaessa on raskauden mahdollisuus, mutta harrastimme sitä silti vaikkei raskaus ollut toiveissa(kuten varmaan useimmat ihmiset).
Siinä vaiheessa kun "pullat olivat jo uunissa" en alkushokista ja järkytyksestä huolimatta halunnut aborttia.
Tiedän että tämä ei ole kuin muutaman vuoden kestävä vaihe, eikä lapsi taatusti ole köyhyydestä kärsinyt.
Vanhempani ovat hyvinkin varakkaita ja ovat ostelleet lapselle paljon vaatteista leluihin, samoin lapsen 6 isovanhempaa.
Ja niin,kyllä ne omat valinnatkin tähän vaikuttavat.
Jos haluaisin,voisin muuttaa kaupungin kerrostaloon rähjäisimmälle ja halvimmalle alueelle mitä löytyy,ja säästää siinä sievoisen summan.
Sen sijaan asun rauhallisella ja kauniilla rivitaloalueella,lähellä lapsen isovanhempia,päiväkotia jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745942:
Meiltä jää aikalailla vaatetta lapsilta, oon miettiny, että olis kiva, jos niitä vois viedä sossuun, ja ne jakais tarvitseville. Mulla ei oo tarvetta niitä kirpparilla tai huuto.netis kaupata.
Onhan noita lahjasivuja. Mutta minä haluaisin että lahja menisi oikeasti sitä tarvitsevalle.
Just tuossa katselin yhden paikan kuvia, missä oli kuvia joulunvietosta köyhille. Oli sattumalta yksi tuttu kuvassa. Ja pohdin että mitä hän siellä tekee. Ei minulle kuulu, mutta en pidä häntä kovin varattomana.
 
"vieras"
Vaikea kuvitella, että olet ollut ihan siinä tilanteessa. Mikäli olen oikein käsittänyt niin saat edelleen vanhemmiltasi aika paljon rahaa ja muita rahanarvoisia etuisuuksia niin varmasti sait niitä myös opiskeluaikana. Siinä on silloin hiukan eri säästää.
Mutta jos puhutaan lasten hyvinvoinnista, niin sama se sille lapselle on, maksaako elämisen äiti vaiko isoäiti. Joka tapauksessa parempi kuin se, ettei sitä ole varaa maksaa kellään.
 
Tiedätkö ap, että ne mt-potilaat ei välttämättä ole ollenkaan heikkolahjaisia? Vai pystytkö sinä sellaista asiaa käsittämään?

Mun mutsi on yliälykäs ihminen, paljon lukenut ja älyltään varsinkin näppärä. Jopa niin näppärä, että nytkin ollessaan hyvin sekava, pystyy kusettamaan kuusnolla mielenterveystyön ammattilaisia.
Hän käyttää omaa muinaista ammattitaitoaan (psykiatrian erikoislääkäri) kun jallittaa mielenterveyshoitajia etteivät toimita häntä hoitoon.

Kaiken lisäksi, ihminen kun ei voi ennustaa, sairastuuko psyykkisesti myöhemmässä elämänvaiheessa.

Joten voi kyynel, kun minun mt-potilasäitini meni ja lisääntyi. En ehkä ole minäkään viisaimmasta päästä, mutta heikkolahjaiseksi et voi sinä, eikä kukaan muukaan minua sentään kutsua.

Aina se vähävaraisuus kun ei ole omissa käsissä, ja eikö pääasia ole kuitenkin ne lapsukaiset, että jokaisella lapsella olisi oikeus jouluun ja lahjoihin?

Ja sun aloitus oli vittuilua pahimmasta päästä. Toivottavasti pääset tuosta luonteenpiirteestäsi eroon, luulisi olevan raskasta kun on moisia ajatuksia. Vittumaisuudella ihminen myrkyttää vain oman sielunsa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22745925]No onko silloin varaa hankkia lasta, jos kuukaudessa ei euroakaan ylimääräistä jää???[/QUOTE]

Jotkut ne jaksaa luulla, että ihmisten elämäntilanne pysyy vuodesta toiseen samana. Ei riitä mielikuvitus parempaan.

Itse ekalle äitiyslomalle jäädessäni olin vakituisissa töissä, parisuhde oli mallillaan ja oma kerrostalokaksiokin oli ostettu kaksi vuotta aiemmin. Äitiysloman loputtua pidin suunnitellusti puolen vuoden hoitovapaan.

Mutta kas kummaa: tuli lama ja firma lopetti toimintansa. Ehdin olla kolme viikkoa taas töissä, kun jäin työttömäksi. Asuntolainan korko pompahti 13 %:iin. Mies löysi nuoremman ja jätti. Minusta tuli siis työtön, asuntovelkainen yksinhuoltaja. Tiukkaa teki, mutta selvisin. Onneksi terveys petti vasta vuosia myöhemmin, tuossa vaiheessa olisin joutunut niin ahtaalle, etten tiedä, olisinko selvinnyt.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745875:
Niin. Olisko vähävaraisten, mt-potilaiden ja muiden heikkolahjaisten syytä harkita sitä lisääntymistä, jos ainut tulonlähde on lapsiLISÄ? Joka jo nimensä mukaisesti on LISÄ, eikä lapsen pääasiallinen elatus.
Tämä kolahti kyllä kovaa ja suoraan sydämeen....
Vaikka olen mt-potilas niin koskaan en ole itseäni heikkolahjaisena pitänyt...
Ja valitettavasti en millään tiennyt ennen 2 lasta että tulen sairastumaan vakavasti. Onneksi työtuloja on 150-300 euroa kuussa mutta vähävaraisia valitettavasti ollaan.

Minä olen jo ekat ensi joulun lahjat ostanut. Saunatuotteita jotka ovat aina ajattomia.
 
"vieras"
Kotona Kirvessä Kädessä on empaattinen ja toimelias ihminen, joka pystyy elättämään lapsensa ja siirtämään inhimillisyyttä korostavat ja rakkaudentäyteiset elämänarvonsa myös seuraavaan sukupolveen. Oikein rodunjalostuksen malliesimerkki. Sydämeni täytyy lämmöllä tässä hyvyyden paisteessa.
 
[QUOTE="vieras";22745998]Kotona Kirvessä Kädessä on empaattinen ja toimelias ihminen, joka pystyy elättämään lapsensa ja siirtämään inhimillisyyttä korostavat ja rakkaudentäyteiset elämänarvonsa myös seuraavaan sukupolveen. Oikein rodunjalostuksen malliesimerkki. Sydämeni täytyy lämmöllä tässä hyvyyden paisteessa.[/QUOTE]



:flower:
 
"vieras"
Ei voi olla totta. Miten voi niin moni olla sitä mieltä että on erittäin ok hankkia liuta lapsia vaikkei itse pysty edes itseään kunnolla elättämään???

Onko nykyään tuet jo niin hyvät, että on liian helppoa heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi ja sanoutua itse irti kaikesta vastuusta?

Vielä parikymmentä vuotta sitten oli häpeä jos joutui sossussa asioimaan. Ihmiset hakeutui töihin, oli kunnia-asia elättää itse itsensä ja perheensä. Jos rahasta oli tiukkaa, tehtiin kahta työtä.
 
Joo minunkin mielestä on vähän erikoista, että ollaan työttömiä,eläkkeellä tms ja sitten koko ajan pukkaa muksua. Onhan se nyt ihan selvä homma että niiden kasvattaminen tulee kalliiksi. Mielestäni tämä on ihan järkikysymys.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22745996]Jotkut ne jaksaa luulla, että ihmisten elämäntilanne pysyy vuodesta toiseen samana. Ei riitä mielikuvitus parempaan.[/QUOTE]

LUE se eka viesti äläkä vääristele sitä mielikuvituksellasi.

Jos 12 vuoteen ei ole ollut varaa joululahjoihin, niin miten se tilanne on yhtäkkisesti muuttunut? Jos sen 12 vuoden aikana on hankkinut lisää lapsia, vaikkei ensimmäisellekään ole joululahjaan rahaa, mikä äkkinäinen elämäntilanteen muutos se silloin on?

Tää on näköjään sama kuin palstalla lihavuus: johtuu sairaudesta, tai ero: mies oli narsisti. Jos vanhemmat on köyhiä, niin se johtuu aina äkillisestä työpaikan katoamisesta ja lapsetkin olleet vahinkoja.

Niinpä niin.
 
Kolmen lapsen yh
Olen ihan samaa mieltä. Ihmettelen usein, miksi korostetaan sitä miten yyhoot ovat köyhiä. Toki tuloni taitavat köyhyysrajalla pomppiakin, olenhan minimiäitiysrahoilla ja hoitovapaalla lasten kanssa. Sossun mukaan asun vielä liian kalliissa vuokra-asunnossakin ja tuloni ovat yli sen, että saisin toimeentulotukea. Enkä tosiaan sitä tarvitsisikaan. Normaalistikin on varaa kuukausittain käyttää satoja euroja "turhiin" ostoksiin, joten on myös jouluna. Mutta meillä ei esim. ole autoa viemässä rahoja, joka säästää jo sen monta sataa euroa kuussa. Asumme kaupungissa siten, että pärjäämme ilman autoa ja jos kyytiä tarvitsen, käytän välillä paljonkin taksia. Halvemmaksi sekin tulee, kuin oman auton pitäminen. Itselleni ostan aina tarvikkeet viimeisenä mutta ihan helposti saan kaupasta lapsille uudet ulkoiluvaatteet yms hankittua. Väitän myös, että se on pitkälti omasta itsestä kiinni mihin ne rahat käyttää, sillä saman suuruiset rahat ne muutkin pienituloiset yyhoot saavat. Jossain tv-ohjelmassa oli töissäkäyvä yh, joka valitteli kun rahat ei riitä edes lastentarvikkeisiinkaan.. mietinpä silloinkin, mihin se täti euronsa työntää!
 
jah
Suurin osa "vähävaraisista" ystävistäni ovat runsaasti alkoholia käyttäviä ja tupakoivia yh-äitejä. Muutaman baarikeikan vois jättää väliin ja tupakatkin ostamatta niin ei jouluna tarviis itkeä, kun ei ole rahaa lasten lahjoihin eikä jouluruokaan.
 
Joo minunkin mielestä on vähän erikoista, että ollaan työttömiä,eläkkeellä tms ja sitten koko ajan pukkaa muksua. Onhan se nyt ihan selvä homma että niiden kasvattaminen tulee kalliiksi. Mielestäni tämä on ihan järkikysymys.
No kuule, kerrohan kaikessa viisaudessasi, miten toimitaan tilanteessa kun on jo kolme lasta ja vintissä heittää ja pahasti eikä kykene enää lapsistaan huolehtimaan?
Ja jos sosiaalihuolto on kuitenkin sitä mieltä että lapset sekavalle äidille vain.
Ei mt-potilaat voi ottaa asiaa ihan niin JÄRKIKYSYMYKSENÄ.

Eikö siinä vaiheessa ole tärkeää että meidän suhteellisen hyvä sosiaalijärjestelmä (ja hyväntahtoiset varakkaammat ihmiset) pyrkii auttamaan näitä perheitä ja niiden lapsia saamaan joulun ja lahjoja?

On teillä sydän kultaa, ei voi muuta sanoa :headwall:.

Toivottavasti maailman tietoisuus muuttuu ja äkkiä, ettei enää millään muulla ole väliä, kun sillä kuinka välittää kanssaihmisistä. Eikö teidän ole paha olla siellä tuomarin korokkeella?
 
jepp
Joo minunkin mielestä on vähän erikoista, että ollaan työttömiä,eläkkeellä tms ja sitten koko ajan pukkaa muksua. Onhan se nyt ihan selvä homma että niiden kasvattaminen tulee kalliiksi. Mielestäni tämä on ihan järkikysymys.
Tämä johtuu pitkälti siitä, että köyhyys kulkee suvussa ja lasten vanhemmat/vanhempi on tottuneita siihen. Heille se on normaalielämää, eivät he ajattele onko varaa seuraavaan tai sitä seuraavaan lapseen.
Näin minä itse ajattelisin eikä tuo mikään absoluuttinen totuus toki ole.
Itse olen rikkaasta perheestä, vahinko kävi ja nyt olen köyhä äiti. Lisää lapsia ei ole tulossa koska ei ole intressejä saatika varaa siihen, tai AIKAA. Menee vielä monta vuotta että koulut on käyty ja talous on paremmalla pohjalla,enkä ainakaan ennen sitä lisää lapsia halua.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22745875:
Niin. Olisko vähävaraisten, mt-potilaiden ja muiden heikkolahjaisten syytä harkita sitä lisääntymistä, jos ainut tulonlähde on lapsiLISÄ? Joka jo nimensä mukaisesti on LISÄ, eikä lapsen pääasiallinen elatus.
Tiesitkö, että niitä mielenterveysongelmia saattaa tulla senkin jälkeen kun lapset on hankittu ja kaiken pitäisi olla hyvin?
 

Yhteistyössä