Olen elitisti, haluatko kysyä minulta jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22597127]Minä käytän myös vieraita kieliä päivittäin, mutta en koskaan ole kirjoittanut kansallisuutta isolla suomeksi. Aito elitisti ei mielestäni tee noin karkeita oikeakielisyysvirheitä. Mistä olet saanut varallisuutta? Et selvästikään itse tienaamalla etkä perheeltäsi, jonka kerroit olevan vain melko varakas. Suomen rikkaimmilla muuten on varmasti se 600 000 tilillä, ja hieman enemmänkin, eli et selvästikään kuulu heihin. Kerrotko vielä miksi juuri raha (tai varallisuus) tekee ihmisestä elitistin? Ovatko (tai olivatko) Britney Spears, O.J. Simpson, Ozzy Osborne tai vaikkapa Osama bin Laden elitistejä? Heillähän kaikilla on ainakin jossain vaiheessa ollut aika paljon varallisuutta...[/QUOTE]

Eli elitisti määritelmä on, että osaa kirjoittaa kaksplussalle täydellistä suomea :D

Suomen rikkaimmalla 10% ei todellakaan ole 600 000 euroa makaamassa tilillä näin alhaisen koron aikakautena. Heräähän jo. Rahat kannattaa laittaa parempaan talteen kuin tilille. Varallisuuden olen saanut sekä omilla toimillani että perimällä. Keskimäärin suomalaisen nettovarallisuus henkeä kohden on muuten vain noin 74000 euroa, tiesitkö sitä?

Eli elitisti määritelmä on, että osaa kirjoittaa kaksplussalle täydellistä suomea :D

Suomen rikkaimmalla 10% ei todellakaan ole 600 000 euroa makaamassa tilillä näin alhaisen koron aikakautena. Heräähän jo. Rahat kannattaa laittaa parempaan talteen kuin tilille. Varallisuuden olen saanut sekä omilla toimillani että perimällä. Keskimäärin suomalaisen nettovarallisuus henkeä kohden on muuten vain noin 74000 euroa, tiesitkö sitä?

En sanonut, että oikeakielisyys on elitistin määritelmä, vaan että mielestäni aito elitisti ei tee karkeita oikeakielisyysvirheitä - ei edes rennolla keskustelupalstalla (koska tietyt asiat pitäisi olla selkäytimessä).

Olet siis saanut varallisuutesi omilla keskituloisilla toimillasi ja "melko varakkaalta" perheeltä perimällä? Eikö tässä ole sinusta mitään outoa? Minun perheeni on muuten myös rikas, en sitä mainosta. Kyllä meillä on joitain satoja tuhansia ihan pankissa (tai pankeissa) tilillä sijoitusten lisäksi. Mikä siinä on muka outoa? Tosin perheeni ei ole suomalainen tai asu pääsääntöisesti Suomessa.

Et vastannut siihen, että miksi juuri raha tekee mielestäsi ihmisestä elitistin. Tai siihen, että onko Osama bin Laden siinä tapauksessa elitisti.

Tänään oli misoa, sushia ja sakea, eilen mätiä, blinejä ja samppanjaa. Siis illalliseksi.

Eikös nuo ole jo aika passé. Nämä olivat ruokia, joilla yritettiin pönkittää omaa statustaan 10 vuotta sitten (joskin blinit on ihan ok alkupala, ei siinä mitään). Musta tuntuu, että keksit kaiken sitä mukaa kun kirjoitat. Mutta ei siinä mitään, jatka vaan unelmointia. ;)

Jos sä olisit oikeasti elitisti, sä meuhkaisit enemmän jostain räätälillä teettämästäsi puvusta kuin jostain alaluokkien suosimista (ja helvetin rumista) Uggseista, hyvistä raaka-aineista valmistetusta, ravitsevasta ruoasta ennemmin kuin jostain vuoden 2001 reliikeistä, eikä yhteiskuntatieteiden tohtorikaan ole kovin elitistinen koulutus.

Tämä oli kyllä ihan hupaisia ketju. Tosin ensin pitäisi todellakin määritellä elitisti. Näin ulkomailla asuvana olen tutustunut todella rikkaisiin ihmisiin, ja kyllä siellä Uggseja käytetään, jos tarvetta on. Toisaalta niiden Uggsien kanssa kömmitään sitten Ferrariin tai Cayenneen lämmittelemään :D Ja niille, jotka ihmettelivät, kun tilillä ei olekaan 600 000€: rikkaat eivät ole todellakaan ole rikkaita siksi, että makuuttaisivat rahojaan tilillä inflaation syömänä :) Ystäväni saisivat kyllä helposti irrotettua 600 000€ eri sijoituksista vaikka veneen ostoon, vaikka esim. entisen miesystäväni vene maksoikin 2,5 miljoonaa, kyseessä kun ei ollut mikään 600 000€ rupupaatti, vaan 25 metrinen Swan ;)
Mutta 700€ laukku tai parin sadan euron kengät eivät kyllä oman kokemukseni mukaan tee kenestäkään elitistiä, sellaiseen olisi itsellänikin varaa, vaikka käytänkin rahat mieluummin muuhun. Sitten kun käsipuolessa keikkuu oma Birkin tai ranteessa välkähtelee 25 000 € Patek, voidaan jo mielestäni puhua elitismistä, sellaiseen kun ei ole varaa ihan joka kaupan tädillä edes lainarahoilla... ;)

Mikä on elitisti? Viitataanko sillä Wahlrooseihin, Erkkoihin ja Fazereihin, jotka muodostavat yhteiskunnamme huipulle tilastollisesti pienen pienen eriytyneet porukan (ehkä noin promillen sadasosan luokkaa)? Vai viitataanko sillä ihmisiin, joilla on varallisuutta esimerkiksi yläkvartiilin verran? Vai onko elitismi kenties jotain aivan muuta kuin varallisuus?

Ainakin on tullut selväksi, että elitistit eivät käytä lampaannahkaisia kenkiä, syö valkoista riisiä tai tee kirjoitusvirheitä. Lisäksi elitistit säilyttävät satoja tuhansia euroja käteistä pankkitileillä. Mikä siis on elitisti?

Juuri noin ulkosuomalainen,itse en osta kovinkaan kallista, mutta naurattaa joskus nuo jutut. Esimerkkinà kerron ettà olen vienyt joitakin omastamielestààn supermerkkitietoisia ihmisià Milanon Via Montenapoleonille. Ne on katellut ihan nenàn varttaan pitkin ettà mitàs rojua tàà on. Noh onneksi ne oli sentààn niinkin yleisià merkkejà kuin Valentino, Trussardi, Ferrè, Armani, mitenkòhàn muuten olisi kàynyt.

Itse olen tavis, mutta tiedàn ettei kunnon eliittinaisella ole tarve hehkutella hankintojaan, rahojaan. Pàinvastoin

[QUOTE="Mamma italiana";22598029]
Itse olen tavis, mutta tiedàn ettei kunnon eliittinaisella ole tarve hehkutella hankintojaan, rahojaan. Pàinvastoin[/QUOTE]

Tämä on kyllä totta. Varallisuutensa hehkuttaminen tähän tyyliin kuin jotkut täällä harrastavat, on oikeasti todella rahvaanomaista ja nousukasmaista.

Ne kunnon elitistit nauraisivat partaansa jos tätä ketjua päätyisivät lukemaan...

[QUOTE="ulkosuomalainen";22597996]Tämä oli kyllä ihan hupaisia ketju. Tosin ensin pitäisi todellakin määritellä elitisti. Näin ulkomailla asuvana olen tutustunut todella rikkaisiin ihmisiin, ja kyllä siellä Uggseja käytetään, jos tarvetta on. Toisaalta niiden Uggsien kanssa kömmitään sitten Ferrariin tai Cayenneen lämmittelemään :D Ja niille, jotka ihmettelivät, kun tilillä ei olekaan 600 000€: rikkaat eivät ole todellakaan ole rikkaita siksi, että makuuttaisivat rahojaan tilillä inflaation syömänä :) Ystäväni saisivat kyllä helposti irrotettua 600 000€ eri sijoituksista vaikka veneen ostoon, vaikka esim. entisen miesystäväni vene maksoikin 2,5 miljoonaa, kyseessä kun ei ollut mikään 600 000€ rupupaatti, vaan 25 metrinen Swan ;)
Mutta 700€ laukku tai parin sadan euron kengät eivät kyllä oman kokemukseni mukaan tee kenestäkään elitistiä, sellaiseen olisi itsellänikin varaa, vaikka käytänkin rahat mieluummin muuhun. Sitten kun käsipuolessa keikkuu oma Birkin tai ranteessa välkähtelee 25 000 € Patek, voidaan jo mielestäni puhua elitismistä, sellaiseen kun ei ole varaa ihan joka kaupan tädillä edes lainarahoilla... ;)[/QUOTE]

No minun perheelläni on kyllä suurin osa rahoista ihan pankissa (ja sitä on kertynyt aika paljon), mutta me emme kyllä olekaan mitään materialisteja ja "elitistejä". Minunkin talvikenkäni ovat ihan kirpputorilta. Ei kiinnosta mitkään uggsit. Minulla on elämässäni tärkeämpääkin.

Eliitti tarkoittaa valiojoukkoa, parhaimmistoa, hienostoa tai ylintä valtaa käyttävää joukkoa.[1] Sanan eliitti alkuperä on latinan verbissä eligere, joka tarkoittaa valitsemista. Sosiologiassa ja yleisessä käytössä eliitillä tarkoitetaan suhteellisen pientä hallitsevaa ryhmää suuremmassa yhteiskunnassa, joka nauttii etuoikeutettua asemaa, jota alemman sosiaalisen aseman yksilöt ylläpitävät ryhmän rakenteessa. Yksilöihin sovellettuna, esimerkiksi sanottaessa “Eliitti käy tässä ravintolassa”, sanan käyttö sekä viittaa tuon luokan yksilöihin että vahvistaa puhujan kuulumattomuutta eliittiin.

Eliitti on sosiaalisessa rakenteessa olevien taloudellisten ja poliittisten voimien tulos. Yhteiskunnilla on aina ollut muodostuessaan pyrkimys kerrostua sekä politiikan, että kykyjen takia. Eliittiaseman haltijalla on paineita pitää yllä oma asemansa osana eliittiä.

wikipedia

minusta rikas öykkäri on aina huonoin ihminen, ei mikään parhaiimmistoon kuuluvaa.
Minulle parhaimmisto on sellaisia, jotka ajattelevat muitakin, eivätkä vedä kaikkea oman perseeseen.
Mutta aidot klassiset antiikin hyveet kuten kohtuullisuus, rehellisyys, kauneus eivät kuulu enää näiden rikkaiden öykkäreiden hyveisiin.

Minusta siis koulutettuna, hoikkana, kauniina ja vaatimattomasti elävänä olen paljon paljon parempi ihminen, kuin rikas ja ruma läskiperse, joka ostelee vuittoneita tai designappelsiininpurisitmia ja ajaa ferrarilla.

Yhteistyössä