Mä varmaan saan nyt kiviä niskaani, mutta mä arvostan sivareita ja totaaleja paljon enemmän kuin intin käyneitä. Armeijaanhan suurin osa ihan oikeasti menee sen takia että muutkin menee, ja sivarit ja totaalit saa kuunnella kettuilua loppuelämänsä. Mun mielestä se vaan ei ole mikään kunniakysymys mennä poikaleirille leikkimään sotaleikkejä vaan koska niin "kuuluu" tehdä, tai muuten sulle auotaan homoudesta sun muusta naamaa siihen asti että kuolet. Kuitenkin 95% intissä olevista/olleista kitisee jo jostain viikon metsäleiristä niin kuin se olisi muka jotain verrattuna ihan oikeaan sotaan, eli ei ne mitään kovia jätkiä ole. Jos mä mietin ihan kunnolla, en kyllä keksi oikein mitään hienoa siinä että on käynyt armeijan. Jos millään maalla ei olisi armeijaa, ja kaikki aseet sulatettaisi vaikka kuokiksi ja muiksi maatalousvälineiksi, olis maailmassa kaikki paremmin. Tiedän että se on täysin utopistista haaveilua että niin kävisi, koska ihminen on tyhmä ja ahne eläin, aina pitää tapella siitä mitä muilla on ja itsellä ei.
Mun mies on käynyt sivarin, ja pidän häntä kyllä fiksumpana kuin ketään tuntemaani intin käynyttä. Tosin suurin osa mun tuntemista miehistä on käynyt sivarin intin sijaan, mutta se ehkä kertoo mun arvomaailmasta jotain. Suurin osa intin käyneistä kun on musta muutenkin elämänkatsomukseltaan täysiä juntteja. Totaaleja arvostan vielä enemmän kuin sivareita, he ovat niin vankasti aatteensa takana, että ovat valmita istumaan mielipidevankeina. Ja sivareistakin on edes jotain hyötyä tällä hetkellä yhtiskunnalle, toisin kuin intin käyneistä.
Toki sitten jos sota syttyy, on intin käyneistä hyötyä, mutta tällä hetkellä ei ole. Enkä oikein muutenkaan usko että kukaan nyt mun eliniän aikana olis suomeen hyökkäämässä. Jos sota syttyy, se on sitten varmasti maailmanlaajuinen sota, ja kuulutaanhan tässä "liittovaltioon", joten meitä kyllä puolustetaan muidenkin maiden taholta jos tarve vaatii. Muutenkin mua nykyään oksettaa koko suomi sen verran etten kyllä itsekään olisi valmis antamaan henkeäni tällaisen maan puolesta. Jos joskus kävisi niin, että vain suomen ja jonkun muun valtion välille syttysi sota, muuttaisin kyllä pois suomesta ilman omantunnontuskia. Lähivuosina ollaan kyllä varmaan muuttamassa muutenkin, meno alkaa olla sen verran päätöntä etten koe tätä maata enää kodikseni.