Miksi työttömät vievät lapsensa päiväkotiin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti joka on lastensa kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö teille tule huonoa omaatuntoa kun olette kotona ja lapsi hoidossa? Mä poden huonoa omaatuntoa jos mulla on etätyöpäivä ja olen kotona. Tosin se hyvä puoli noissa etäpäivissä on että pääsee hakemaan lapset aikaisemmin pois kun ei mene työmatkoihin aikaa mutta silti.. on se vähän outoa olla kotona ja lapset hoidossa...

tämä oli kuin suustani. Minullakin tulee huono omatunto jo pelkästään niistä päivistä jotka lapset ovat pk:ssa lyhennetyn päivän silloin kun itse teen projektia tms etätyötä kotona. Otan siis työn kotiin jossa deadline pian. Tällöinkin lapset ovat vain ap:n tarhassa ja haen heidät kotiin lounaan jälkeen.

Koko ajatuskin karmii siitä että lapsi viedään päiväkotiin vain siksi että on pois jaloista muiden huollettavana. tässä ketjussa on näkynyt oikein hyviä selittelyjä. Selittelijät taitavat itsekin jo uskoa selityksiinsä päivän varoajoista uuden työn aloittamiseen yms. skeidasta.
mutta uskokoon. miettiköön sitten kun lapset ovat isompia. turha valittaa enää menetettyä lapsuusaikaa.

Tunnustan että meillä lapset ovat kahtena päivänä viikossa hoidossa ihan vaan itsekkäästä syystä.
En saanut muualta apua niin ainoaksi avuksi jäi että laitoin lapset puolipäiväseksi tarhaan.
Ja yksi lapsista on ollut siellä kuntoutuksellisista syistä. Jotenki minua ärsyttää ap.n kaltaiset musta-valkoset ajatteliat.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22477409:
Kertokaa oi hyvät ihmiset, että miksi ihmeessä työttömät, kotona olevat vanhemmat vievät lapsensa päiväkotiin?
Tiedän, että tähän vastataan nyt että siksi koska lapseni tarvitsee virikkeitä. Ettekö ole kuulleet ohjatusta puistotoiminnasta? Mll:n ja srk sekä kaupungin kerhoista ja perhekahviloista? Puistoissa on aina joku leikkiseuraksi! Kotona voi askarrella ja järjestää temppurataa tai vaikkapa musisoida.
Sanon suoraan, että pidän jokaista lapsensa pk:hon vievää työtöntä laiskimuksena ja oman hyvän tavoittelijana. Onhan itselle enemmän aikaa kun lapsi on muiden holhottavana. Onhan se ihanaa kun saa rauhassa puuhailla omiaan ja joku muu kasvattaa lapset ja hoitaa heille virikkeitä.
Lapsi on lapsi vain vähän aikaa. Miksi vanhemmat tahallaan haluavat luovuttaa osan tästä muille?
Ottakaa hyvät äidit vastuu lapsistanne ja heidän kasvatuksestaan ja olkaa aidosti ja oikeasti lastenne elämässä mukana kun teillä kerran on siihen etuoikeutettu mahdollisuus!!

Mua nyt pisti kyllä naurattaan,sori vain.
Alku meni ap hyvin,mut mitä tapahtui lopussa.

Äiti joka on kotona ja laps hoidossa..ei kasvata itse lastaan.
Mut äiti joka on töissä ja laps hoidossa..kasvattaa itse lapsensa?:D

Olisit lähteny purkaan jostain muusta suunnasta juttuas.Lynttäsit ihan yhtälail ne töissä käyvät mammat.

Eikö teille tule huonoa omaatuntoa kun olette kotona ja lapsi hoidossa? Mä poden huonoa omaatuntoa jos mulla on etätyöpäivä ja olen kotona. Tosin se hyvä puoli noissa etäpäivissä on että pääsee hakemaan lapset aikaisemmin pois kun ei mene työmatkoihin aikaa mutta silti.. on se vähän outoa olla kotona ja lapset hoidossa...

Ei todellakaan tule. Mulla on yksi pk-ikäinen lapsi ja yksi koululainen, ja etäopiskelupäivinäni (itse siis olen opiskelija) vien pojan joskus hoitoon ja joskus pidän kotona. Poitsun hoitopäivät ei ole järin pitkiä, ja arkivapaitakin on. Ihan hyvällä omatunnolla siis voin viedä lapsen hoitoon vaikka itse olisinkin kotona.
Tänään esim. oli sellainen päivä, että poika oli 8-12 hoidossa vaikka sekä minä että mies oltiin vapaalla. Oli tosin sellainen meno, minne ei lapsia haluttu ottaa mukaan, mutta vaikkei olisi ollutkaan niin poika olisi varmaan ollut hoidossa silti, koska huomenna hän on vapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22477939:
tämä oli kuin suustani. Minullakin tulee huono omatunto jo pelkästään niistä päivistä jotka lapset ovat pk:ssa lyhennetyn päivän silloin kun itse teen projektia tms etätyötä kotona. Otan siis työn kotiin jossa deadline pian. Tällöinkin lapset ovat vain ap:n tarhassa ja haen heidät kotiin lounaan jälkeen.

Koko ajatuskin karmii siitä että lapsi viedään päiväkotiin vain siksi että on pois jaloista muiden huollettavana. tässä ketjussa on näkynyt oikein hyviä selittelyjä. Selittelijät taitavat itsekin jo uskoa selityksiinsä päivän varoajoista uuden työn aloittamiseen yms. skeidasta.
mutta uskokoon. miettiköön sitten kun lapset ovat isompia. turha valittaa enää menetettyä lapsuusaikaa.

Ohho. Kylläpä sitä sädekehää kiillotetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä olet;22477975:

Olisit lähteny purkaan jostain muusta suunnasta juttuas.Lynttäsit ihan yhtälail ne töissä käyvät mammat.

Ap kuitenkin puhui siinä että miksi ihmiset tahallaan.. ja miksei työttömät pidä lapsia kotona kun heillä on siihen etuoikeutettu mahdollisuus...

Ei todellakaan tule. Mulla on yksi pk-ikäinen lapsi ja yksi koululainen, ja etäopiskelupäivinäni (itse siis olen opiskelija) vien pojan joskus hoitoon ja joskus pidän kotona. Poitsun hoitopäivät ei ole järin pitkiä, ja arkivapaitakin on. Ihan hyvällä omatunnolla siis voin viedä lapsen hoitoon vaikka itse olisinkin kotona.
Tänään esim. oli sellainen päivä, että poika oli 8-12 hoidossa vaikka sekä minä että mies oltiin vapaalla. Oli tosin sellainen meno, minne ei lapsia haluttu ottaa mukaan, mutta vaikkei olisi ollutkaan niin poika olisi varmaan ollut hoidossa silti, koska huomenna hän on vapaalla.

Viet joskus hoitoon.. päivät ei ole pitkiä ja arkivapaita on.. huoh.. ja silti sä viet paikan sieltä vaikka pärjäisit ilman sitä paikkaakin ja saisit pitää lapsen kotona.

Ja sen verran tuosta että työnantaja joustaisi 2 viikkoa... Tottakai, varsinkin jos paikkaa on hakenut useampi ja tarjolla olisi myös yhtä pätevä työntekijä, joka pystyy aloittamaan työt haluttuna päivänmääränä. Vaikka juuri sinun työnantajasi on joustanut, työnantajilla ei ole mitään lainmääräämää velvollisuutta joustaa. Toisekseen, lapselle on parempi hankkia yksi pysyvä päiväkoti kunnon valmistautumisella kuin viedä ykskaks muksu väliaikaishoitoon ja sieltä parin kuukauden kuluttua uuteen.

Ja kun aktiivisista työnhakijoista puhutaan, se "kotona lusmuilu" tarkoittaa yleensä erinäisten hakemusten ja lomakkeiden täyttämistä, haastatteluissa käymistä, ammattitaidon palauttamista ym. ja usein hyvin pian myös työllistymistä. Eli pääosin puhutaan hyvin lyhyestä löhölomasta, ilman lomaa.

Kun aikoinaan hain lapsilleni hoitopaikkaa, halusin lapseni nimenomaan päiväkotiin. Syynä yksinkertaisesti se, että vaikka hoitajat ja kaverit vaihtuisivatkin, seinät säilyy sentään samoina. Nykyisenä pätkätöiden aikakautena, missä työssäolo/kurssijaksot ja työttömyysjaksot vuorottelevat, ymmärrän oikein hyvin niitä vanhempia, jotka haluavat pitää kiinni siitä, että lapsella ei ne hoitopaikan seinät vaihdu samaan tahtiin kuin vanhempien työpaikat. Siitä kun ei ole mitään takeita, että esim 2 kk työttömyysjakson päätyttyä saisit lapsesi samaan päiväkotiin, missä he olivat edellisen kerran.

Omat lapseni eivät ole olleet päiväkodissa yhtenäkään sellaisena päivänä, jolloin olen itse ollut kotona. Ei ole ollut tarvis, sillä kotona on virikkeitä enemmän kuin päiväkodissa. En tiedä, pitääkö nykyisin lapsen olla siellä päiväkodissa tietyn määrän, jotta saa pitää hoitopaikan, vai riittäisikö vain, että siitä hoitopaikasta maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä olet;22477975:

Olisit lukenut aloitukseni tarkemmin. Siinä nimenomaan kirjoitin, että ne jotka ovat ETUOIKEUTETTUJA olemaan lastensa kanssa vaikkakin niinkin kurja syyn takia kuin työttömyyden.
En missään vaiheessa kirjoittanut olevani itse lasteni kanssa kotona. Käyn vakityössä ja lapseni ovat päivähoidossa. Yritin kuitenkin lyhentää jokaisen hoitopäivän mahdollisimman lyhyeksi mm tuomalla töitäni kotiin.
olin alan vaihdon ja opiskelun jälkeen 3kk työttömänä ja kyllä todellakin lapseni hoisin tuon ajan kotona. Jokainen lapsistani on ollut 3v aloittaessaan pk:n.
Tässä olikin kyse äideistä jotka makoilevat kotona ja vievät lapsensa pk:hon mukamas saamaan virikkeitä, mutta todellisuudessa sen vuoksi että äidillä on palava halu omaan aikaan ja omiin juttuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22478081:
Tässä olikin kyse äideistä jotka makoilevat kotona ja vievät lapsensa pk:hon mukamas saamaan virikkeitä, mutta todellisuudessa sen vuoksi että äidillä on palava halu omaan aikaan ja omiin juttuihin.

Tai siis tuo on sun ihan oma päätelmä. Kaikki muut, ne ehkä oikeammat syyt, sä olet jo lytännyt.

[QUOTE="höpöhöpö";22478095]Ykskään lapsi ei vie paikkaa keneltäkään.
Kun tulee kysyntää hoitopaikoista,niin tarjontaakin joskus saadaan lisättyä.[/QUOTE]

Jep.
Tottakai meidän poika vie yhden paikan pk:sta, mutta siihen hänellä on varmasti ihan täysi oikeus, kun isä on työssäkäyvä ja äiti opiskelija... :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22478081:
Olisit lukenut aloitukseni tarkemmin. Siinä nimenomaan kirjoitin, että ne jotka ovat ETUOIKEUTETTUJA olemaan lastensa kanssa vaikkakin niinkin kurja syyn takia kuin työttömyyden.
En missään vaiheessa kirjoittanut olevani itse lasteni kanssa kotona. Käyn vakityössä ja lapseni ovat päivähoidossa. Yritin kuitenkin lyhentää jokaisen hoitopäivän mahdollisimman lyhyeksi mm tuomalla töitäni kotiin.
olin alan vaihdon ja opiskelun jälkeen 3kk työttömänä ja kyllä todellakin lapseni hoisin tuon ajan kotona. Jokainen lapsistani on ollut 3v aloittaessaan pk:n.

Ei vaan sä kirjotit et lapset jotka on hoidossa niin ne kasvattaa joku muu,miten tämä ei päde sit niihin laspiin keiden vanhemmat käy töissä?

Hoitotädit siis kasvattavat sinunkin lapsesi:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22478123:
Ok. olkoon niin. Jatka siis sinäkin itsellesi selittelyjä. Pian ovat lapset jo niin isoja etteivät enää edes äidin seuraa kaipaa.

Hei neropatti. Mulla on ekaluokkalainen tyttö ja päiväkodissa oleva poika. Mä itse opiskelen ammattikorkeassa, ja mun mies käy töissä. En oikein keksi muutakaan keinoa pojan asianmukaisen hoidon järjestämiseksi kuin päiväkodin. Vai olisiko sulla parempia ehdotuksia?

No sä et ehkä olekaan työtön kotona oleva äiti jos kerran olet opiskelija ja verrattavissa työssäkäyvään... Mä käsitin alkuun sun olevan työtön joka vie muksun joskus ja jouluna hoitoon...

Vois tietty lukea ekana, mitä toinen kirjoittaa, ja mäkättää vasta sitten...

Jos se sun oloasi helpottaa, niin voin kertoa että kyllä mun esikoinen oli VIRIKEHOIDOSSA aikoinaan 9 päivänä kuukaudessa, vaikka mä olin kotona taaperon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä olet;22478126:
Ei vaan sä kirjotit et lapset jotka on hoidossa niin ne kasvattaa joku muu,miten tämä ei päde sit niihin laspiin keiden vanhemmat käy töissä?

Hoitotädit siis kasvattavat sinunkin lapsesi:)

Taidat tarkoittaa seuraavaa kirjoittamaani kohtaa:
Onhan se ihanaa kun saa rauhassa puuhailla omiaan ja joku muu kasvattaa lapset ja hoitaa heille virikkeitä.

Pitää paikkansa. Mutta edelleen ne, jotka ovat kotona, ovat ETUOIKEUTETTUJA kasvattamaan lapsensa itse. Itse olen töissä ja pakon edestä joudun lapseni pk:hon viemään. Kerrohan sinä arvon "tyhmä olet", että miksi ihmeessä kunnallinen päivähoito edes on järjestetty? Onko se siksi, että valtiolle verotuloja kantavat kansalaiset saavat vastinetta rahalleen ja hyvän, asianmukaisen hoidon lapsilleen? vai siksi että työttömät nykyäidit ovat niin täynnä itseään ja niin uusavuttomia etteivät jaksa itse lapsiaan kasvattaa, vaan lojuvat kotona selitellen että lapsi saa virikkeitä. (huom!! edelleen löytyy paljonkin niitä äitejä jotka arvostavat perhettä ja arvostavat lasta yksilönä. Niitä joille lapsi ei ole este ja haitta joka pitää saada pois näkyvistä oman jaksamisen takia. Niitä työttömiä on paljon! :) Hatunnosto heille!)

mutta ,mutta...
kuinkas sitä voi tietää oikeaa syytä lapsen päivähoidossa oloon? en usko äitien kertovan kaikille todellisia syitään esim. lapsella jollakin osa-alueella vaikeuksia, joihin päivähoito voi tuoda apuja tai perheolot siinä jamassa, että lapsen on hyvä käydä päivähoidossa.

ja onko väärin, jos äiti haluaa omaa aikaa? itsekin haluaisin! mutta hoitoon en tällähetkellä voi lapsiani viedä vaikka haluaisin.

Ehkäpä siksi, että olen yrittänyt pitää lapseni kotona viimeisen vuoden. Täällä kuitenkin työkkärissä ollaan niin tiukkoja että olen jo kerran kärsinyt karenssin ja lähes toisenkin kerran, sen sain sentään purettua kun sain lapset päiväkotiin ja vietyä todistuksen päivähoitopaikasta työvoimatoimistoon. Ei siis onnistu meillä enää työttömänä kotihoito. JOs maksan täysistä viikoista ja päivistä kahdesta lapsesta niin miksen sillon tällöin myös käyttäisi? Siis kun on pakko pitää täysiaikainen paikka ja toisaalta sitä on maksamisen lisäksi myös käytettävä ettei sitä menetä, kunnallinen kun on. Kyllähän sitä ihmiset väittää että on tekosyy mutta kun ei valitettavasti ole. ITsekin mieluumin pidän lapset kotona. Haenkin ne aina kesken päivän pois.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaan eri sävyjä;22478198:
mutta ,mutta...
kuinkas sitä voi tietää oikeaa syytä lapsen päivähoidossa oloon? en usko äitien kertovan kaikille todellisia syitään esim. lapsella jollakin osa-alueella vaikeuksia, joihin päivähoito voi tuoda apuja

Ja vaikka äiti kertoisikin rehellisesti lapsen vaikeuksista ja tukitoimista pk:ssa, niin aina löytyy niitä jotka väittävät äitiä vaan laiskaksi, toteavat että "kyllä jokainen saisi lapselleen jonkun diagnoosin jonka varjolla lapsen voi sulkea päiväkotiin, jos ravaisi lääkäriltä lääkärille", kyseenalaistavat asiantuntijatiimin suositukset päivähoidosta, väittävät että äiti osaa kuntoutuksen paremmin kuin mikään päiväkoti, jne.

Se on oikeasti ihan mielettömän surkuhupaisaa.

Yhteistyössä