miten pph:t ehtivät??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sssh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sssh"

Vieras
Olen viemässä pian noin 1 vuotiasta lasta pph:lle ja niinkuin varmaan kaikki äidit, kaikenlaisia ajatuksia pyörii ja huolehdin hoidon aloittamista. Sellainen asia on nyt viimeaikoina huolettanut, että miten yksi ihminen voi pärjätä siellä, jos lapsia on kuitenkin useita. Miten hän esim. ehtii tehdä keittiössä ruokaa. Itse kun olen tuon yhden lapsen kanssa kotona, niin en voi häntä kovin pitkäksi aikaa päästä silmistäni. Siellä kun on sitten varmasti isompiakin lapsia ja heillä isompien lasten leluja, joissa voi olla irtoavia pieniä osia tms. Meillä on sen verran pieni asunto, että näen hänet koko ajan, vaikka tekisinkin keittiössä ruokaa. Mutta silti, tuntuu että hän on jatkuvasti tekemässsä jotain mihin minun pitää puuttua. Ja jos lapsia olisi esim. 4, niin huh... En tätä huolta kehtaa pph:lle kyllä kertoa, koska hän tietysti ajattelisi että epäilen hänen ammattiaitoaan. Siitähän ei ole kyse, mutta huolestuttaa vaan kun itse tiedän miten vilkas tuo lapsi on. Olisko täällä jotakuta PPH:ta joka voisi rauhoitella...

Moni esivalmistaa jne ruokia mahd pitkälle joten tarvii korkeintaan lämmittää tai heittää uuniin kypsymään. Ja voi olla lasten kanssa. Pojan entinen pph teki noin ja siivoili jäljet sitten päikkäriaikaan. Kyl kokenu pph hanskaa porukan.

Meillä on alakerrassa "leikkitila" eli lapset leikkivät tässä silmieni alla. Pienet lelut ovat isompien omien lasten huoneissa, joten alakerrassa leikitään leluilla, jotka siis sopivat 1-5 -vuotiaille kaikille varmasti =) Olen ollut 7 vuotta alalla, joten tässä on ehtinyt kehittämään silmät selkäänkin =) Kyllä onnistuu ruoan esivalmistelu yhtäaikaa 4 lapsen kanssa.

No ei kai hoitajan ole tarkoituskaan koko ajan olla silmä kovana ja silmä takapuolellakin ja katsoa lasten perään. En ole pph ja mulla itsellä on 1,5 v lapsi. Lisäksi meillä käy isännän etätyttö 5 v. Ja varsinkin silloin kun on isännän etätyttö, niin voin huoletta jättää tenavat keskenään ja lähteä koiria pissattamaan (15 min). Ja annan kyllä tuon 1,5 vuotiaankin melko omatoimisesti touhuilla yksinään toisessa huoneessa ilman että käy kurkkimassa minuutin välein, että mitä se siellä touhuilee.

Eiköhän se ole sama meininki mikä lestaperheissäkin. Isommat katsoo osaltaan pienempiä ja pienemmät leikkii isompien perässä.

Kuten edellä jo mainittiinkin niin ainakin ystäväni joka on kolmen lapsen äiti ja toimii nykyään pph.na, valmistelee ruoan mahdollisuuksien mukaan jo edellispäivänä tai sitten on nää uuniruoat mitkä valmistuu helposti uunissa samalla kun voi touhuta lasten kanssa jne. Ja kannattaahan sinun lasta viedessäsi mainita (tai varmastikin tapaatte ennen kuin lapsesi hoidon aloittaa) asioista jotka askarruttaa ja että lapsesi on vilkas niin osaa sitten suhtautua lapseen hänen tarvitsemallaan tavalla. Jokainen lapsi kun on oma yksilönsä ja kaikki erilaisia niin tarvitsevat kaikki eri asioita, niin on hyvä tietää että mihin asioihin sinun lapsesi kohdalla kannattaa kiinnittää huomiota.
ja turha ajatella että pph luulisi sinun epäilevän hänen ammattitaitoaan vaikka asiasta kysyisitkin... eiköhän hän paljon lapsia ja äitejä tavanneena (ja luultavasti itsekin äitinä ) tiedä että esikoisen kanssa on aina hieman arka ja varuillaan ja onhan se ihan luonnollista että pohtii näitä asioita kun omasta lapsestaan on kyse, kaikkihan me kuitenkin haluamme rakkaillemme vain parasta. <3

En mie koskaan tee alusta-loppuun ruokaa silloin kun tääl on 4 lasta, aamut on yleensä rauhallisia, ei kaikki lapset ole täällä paljoa ennen aamupalaa, jolloin kerkeää esivalmistella ruoan rauhassa, joskus esim. kuorin perunat jo edellisenä iltana, ja laitan veteen jääkaappiin+muutenkin esivalmistelen, ettei sit tarvii kun laittaa aamulla uuniin. Hyvin sitä kerkeää kun ennakoi tilanteet.
Ihan hyvin voit puhua tuosta pph:lle, on minultakin kysytty tutustumiskäynnillä että miten kerkeän tehdä mitäkin, hyvä vaan että kysytään jos mieltä askarruttaa.

Mä teen kaiken työajalla eli omaa aikaani en käytä esim. ruuan valmisteluun. Lounasvalmistelut teen lasten aamupalan aikaan, esim. kuorin perunat valmiiksi. Kaksi pienintä lasta on aina mun silmien alla, nuorin on nyt 10-kuinen, toiseksi nuorinkin alle 2-vuotias. Isommat (3-vuotiaat) saavat jo jonkin aikaa olla leikkihuoneessa keskenään. Kyllä sitä vaan osaa olla monen pienen kanssa, kun on paljon kokemusta. Ymmärrän kyllä, että yhden pienen lapsen äidin on sitä hieman vaikea käsittää, mutta kannattaa luottaa pph:n ammattitaitoon ja lapsituntemukseen. Eivät lapset pph:n luona heitteillä ole.

No ei kai hoitajan ole tarkoituskaan koko ajan olla silmä kovana ja silmä takapuolellakin ja katsoa lasten perään. En ole pph ja mulla itsellä on 1,5 v lapsi. Lisäksi meillä käy isännän etätyttö 5 v. Ja varsinkin silloin kun on isännän etätyttö, niin voin huoletta jättää tenavat keskenään ja lähteä koiria pissattamaan (15 min). Ja annan kyllä tuon 1,5 vuotiaankin melko omatoimisesti touhuilla yksinään toisessa huoneessa ilman että käy kurkkimassa minuutin välein, että mitä se siellä touhuilee.

Eiköhän se ole sama meininki mikä lestaperheissäkin. Isommat katsoo osaltaan pienempiä ja pienemmät leikkii isompien perässä.

Sä et vissiin ollu ihan tosissas..

Monesti lapset käyttäytyvät hoidossa eri tavalla kuin kotona. Minulla neljä pientä ja parin vanhemmat sanoivat tullessaan että on todella vilkas lapsi joka ehtii joka paikkaan yhtä aikaa. Meillä ei tuollaista lasta ole näkynyt:) leluja ja tekemistä on lapsilla paljon ja isommat kyllä huikkaavat lastenhuoneesta keittiöön jos pienet jotain sellaista tekee mikä ei ole luvallista. Ja vielä lopuksi: Minä olen perhepäivähoitaja, joten minulla on silmät selässäkin ja monta kättä ja syliä ;)

Mä en koskaan valmistele ruokaa etukäteen, syystä että siitä ajasta ei makseta palkkaa.. Aamusella kun lapset leikkii tai on aamupalalla valmistan päivällisen (esim.keitän perunat, laitan keiton valmiiksi jne.) ja sitten ulkoilun jälkeen tekasen kastikkeen tai muuten laitan loput ruuat valamiiksi. Meillä keittiö ja olkkari (jossa lapset leikkiivät) samaa tilaa, joten lasten seuraaminen on helppoa. Lisäksi pienemmät ei ole hoidossa ihan niin kovia menemään kun kotona (ainakin minun mielestä), joten ei tarvii koko ajan perässä kävellä. Ja toki isommista lapsista on seuraa pienille, eivät kerkee niin nopeasti joka paikkaan.:) Itsellä on 5lasta, 4koko ja 1puolipäivänen. iältään lapset on 9kk, 2v, 3v ja 2*5v. 9kk ikäinen on oma ja sen hänkin on hoitolaisten läsnä ollessa paljon vähemmän pahanteossa kun mitä sillon jos yksin on.:)

Hyvin se menee ja kerro toki huolestasi pph:lle.:)

Olet täydellisen vastuuton.

Olet täydellisen vastuuton.
Kiitti. Se on ihailtavaa, jos sulla on habaa ja tsemppistä niin, että pystyt ja voit raahata pienen tenavasi vessaankin mukaan, puhumattakaan roskien viennistä pienen kanssa ja postin hakemisesta. Minä en sitä harrasta lapseni kanssa. Hän pärjää sen ajan yksin sisälläkin.

Jos olen vastuuton, niin haluatko kenties yhteystietoni, niin voit ilmoittaa meistä sossuun?
Tosin kun asumme lestavoittoisessa pitäjässä, niin varmaan nauraisivat ilmoituksellesi. Täällä kun isompia sisariksia on iät ja ajat pidetty lapsenvahteina postinhakureissun aikana...

Kiitti. Se on ihailtavaa, jos sulla on habaa ja tsemppistä niin, että pystyt ja voit raahata pienen tenavasi vessaankin mukaan, puhumattakaan roskien viennistä pienen kanssa ja postin hakemisesta. Minä en sitä harrasta lapseni kanssa. Hän pärjää sen ajan yksin sisälläkin.

Jos olen vastuuton, niin haluatko kenties yhteystietoni, niin voit ilmoittaa meistä sossuun?
Tosin kun asumme lestavoittoisessa pitäjässä, niin varmaan nauraisivat ilmoituksellesi. Täällä kun isompia sisariksia on iät ja ajat pidetty lapsenvahteina postinhakureissun aikana...

Vietiisi on turha kommentoida, koska et ylimielisesti ymmärrä, että käytöksessäsi on mitään väärää, mutta... 1,5-vuotiaan jättäminen 15 minuutiksi 5-vuotiaan vastuulle on vähintäänkin uhkarohkeaa. Olen itse vainoharhainen, mutta eikös se kesällä kadonnut pikkuinenkin ollut jäänyt isompien lasten kanssa leikkimään ihan hetkeksi vaan. Mitä vaan voi tapahtua 15 minuutissa.

Vietiisi on turha kommentoida, koska et ylimielisesti ymmärrä, että käytöksessäsi on mitään väärää, mutta... 1,5-vuotiaan jättäminen 15 minuutiksi 5-vuotiaan vastuulle on vähintäänkin uhkarohkeaa. Olen itse vainoharhainen, mutta eikös se kesällä kadonnut pikkuinenkin ollut jäänyt isompien lasten kanssa leikkimään ihan hetkeksi vaan. Mitä vaan voi tapahtua 15 minuutissa.

Jätäthän sinä ja varmasti tuhannet muutkin lapsesi yöllä valvomatta. Vai oletko hereillä sen aikaa, kun isäntä tuhisee vieressä ja katsot koko ajan lastasi, ettei se karkaa sängystä ja livistä vaikka ulos?

Olet täysin edesvastuuton, jos nukut sillä aikaa kun lapsesikin nukkuu, mitä vaan voi tapahtua.

[QUOTE="vieras";22471900]Niin ja kotihan pitää tehdä mahdollisimman lapsiturvalliseksi, niin silloin ei tarvi kytätä silmä kovana joka sekunti.[/QUOTE]

Juuri näin meillä on tehty.

[QUOTE="vieras";22471893]Meillä on muuten ovet lukossa niin, että lapset ei pääse yöllä ovista ulos. Siis ulko-ovista. Ja lapset nukkuu samassa huoneessa kuin aikuiset. Turvallista.[/QUOTE]

Kuule jos lapsi hiippailee yöllä vierestä pois, niin eipä siihen välttämättä mamma herää. Joten itsekin olet vastuuton.

on se että paskallakaan ei ehi käyä kun pitää 1,5 veetä vahtia niin kovin. siis haloo!
Huoh... tästähän ei ole kyse. Se vessa tuskin on äänieristetty erillinen tila, josta ei ole kuuloyhteyttä muualle asuntoon...
Mun mielestä "vahtimista" on myös se, että on akuuloetäisyydellä, ja koska koti on"lapsiturvallinen" ei tarvitse koko ajan nähdä lasta.
Mutta jos on vaikkapa 15min pois talosta ja lapsi laittaa sillä aikaa jonkun pienen lattialle tipahtaneen esineen suuhunsa ja vetää sen henkeen, niin 15min päästä ei ole enää mitään tehtävissä eikä siitä 5-vuotiaasta ole paljon apua. Tämähän on hyvin epätodennäköistä ja tiedän, että lapsen kuljettaminen autolla on suurempi riski kuin tuo, mutta kuitenkin...

Yhteistyössä