Meillä lapset harrastavat lajeja, joissa vanhemmilla ei ole lupaa jäädä treenejä katselemaan.
Viime vuonna perheen nuorin ei vielä harrastanut, joten sillä väliin, kun isosisko oli jumpassa, annoin 45 min laatuaikaa pikkusiskolle. Käytiin siis aina kahdestaan leikkupuistossa leikkimässä, kun sisko oli jumpassa. Tai sitten tämän teki mies, riippuen hänen työvuoroistaan.
Tänä syksynä myös perheen kuopus aloitti harrastamaan jumppaa ja koska hän on samassa ryhmässä kuin isosisko ja meille on näinä hetkinä syntymässä uusi vauva, mun on mahdollisuus antaa se 45 min laatuaikaa vauvalle. Käytännössä tämä tosin tarkoittanee näin alkuun vaunukävelyä kera koirien, mutta tuleepahan sitten ne koiratkin samalla lenkitettyä. Kun vauva kasvaa, muuttuu se laatuajan viettäminen vaunukävelyn sijasta puistoiluksi.
Esikoisen treenit ovat kivenheiton päässä kotoamme, joten häntä ei hänen omasta pyynnöstään treeneihin kuskata. Ollaan kyllä sanottu miehen kanssa, että kunhan talvi tulee ja samalla pimeys ja kovat pakkaset, lapsi saa mennä itse halutessaan treeneihin, mutta me haemme hänet kyllä sitten treenien jälkeen kotiin. Hänenkään harrastustaan eivät vanhemmat saa seuraamaan jäädä.
Harrastuksia on jouduttu vähän sovittelemaan, koska kun on monta harrastajaa, harrastukset menevät helposti päällekäin. Mutta me on saatu nämä aina ratkeamaan siten, että olen muuttanut omien harrastusteni valmennuspäivää. Lapset menevät siis edelle ja äiti ottaa sitten sen päivän, mikä jäljelle jää.
Olen ollut jo useamman vuoden kotona, eli käytännössä lähes 24/7 läsnä. Mutta kun palaan aikoinaan työelämään, tilanne tulee toki muuttumaan. Tuolloin meillä on yläkouluikäinen, alakouluikäinen, eskari ja 3v, mikäli asiat menevät suunnitelmien mukaan. Meillä on perheessä kaksi vanhempaa, joilla on yhteensä kaksi syliä ja neljä kättä. En mitenkään näe tätä tilannetta siten, ettemmekö me kykenisi antamaan lapsille riittävästi myös yksilöllistä aikaa. Meitähän on kaksi.
Jos olisin lasten kanssa yksin, niin siinä kohtaa pitää kyllä sanoa, että melko tiukille menisi. En sano, että välttämättä siltikään mahdottomaksi, mutta jostakin pitäisi kyllä tinkiä. Ensisijaisesti omista harrastukista, jotta kaikki mahdollinen aika liikenisi lapsille.
En itse koe, että jokaiselle lapselle pitää kello kädessä, joka päivä antaa 30 min kahdenkeskeistä aikaa. Varsinkin nuo meidän pikkutytöt, joilla on ikäeroa vain 1v1kk, ovat niin samanlaisessa iässä ja heillä on niin samanlaiset jutut, että paljon tulee tehtyä heidän kanssaan asioita yhdessä. Toki välillä toinen jää äidin kanssa kotiin, kun toinen lähtee isän kanssa kauppaan, mutta jos tytöt valita saavat, niin 99% haluavat joko molemmat lähteä, tai molemmat jäädä.
Meillä on sitten myös tuo meidän mummo. Lapsilla on siis myös kolmas, hyvin läheinen aikuinen elämässään. Varsinkin esikoiselle mummo on yksi "ajanantaja", sillä heillä on ihan oma, yhteinen juttunsa. Mummolla on tapana opettaa esikoista kutomaan, jota minä siis en osaa lainkaan. Esikoinen saa siis myös mummolta aikaa varsin usein. Meillä kun lapset ovat mummolassa joka viikko, monesti jopa sen pari kertaa.