[QUOTE="xyz";22371435]Ensinnäkin kandintyö ei ole gradu, joten työmääränkään ei pitäisi olla kummoinen. Maastotöitä, vaarallisia aineita? Meillä tuo toteutettiin lähinnä kirjallisuustutkielmana. Vaihda aihetta jos ei muuten?
Toiseksi, rahallisesti pärjää kun niin haluaa. Muutatte vaikka opiskelijaasuntosäätiön perheasuntoihin. Kela maksaa vuokran osittain, lisäksi saat äitiystuet, lapsilisät jne. Eihän noilla tuilla leveästi elä (eikä ole tarkoituskaan!) mutta pärjää jos niin haluaa.
Kolmanneksi. Sinä olet jo 27-vuotias. Voi kuulostaa kovalta, mutta tuossa iässä pitäisi jo miettiä mitä elämältään oikeasti haluaa, eikä palloitella yliopistossa pääaineiden kanssa tyyliin "en mä ole varma haluanko tätä vai tota". Itseä niskasta kiinni nyt. Kukaan ei voi laittaa asioita tärkeysjärjestyseen sinun puolestasi. Sinä teet valintasi ja elät valintasi kanssa.
Tsemppiä nyt kuitenkin.[/QUOTE]
Mun mielestä ap:n kertomasta tulee ensinnä mieleen juurikin se MITÄ HÄN EI HALUA nyt ja se on lapsi. Ihan yhtä hyvä elämäntapa kuin perhe-elämä. Eikös se ole jokaisen oma päätös mihin elämänsä "kuluttaa".
Ap:lle
Mun mielestä yks tärkeä pointti tässä on se, että tunnu lasta haluavan. Mielestäni pohdit myös asiaa järkevästi monelta kannalta. Syynä ei ole pelkästään opinnot tai pelkästään raha vaan myös halu ja omat resurssit. "Vahinko"lapsia ja ei-toivottuja syntyy jatkuvasti, mielestäni myös vastuullista toimintaa myöntää itselleen ettei kykene äidiksi, ei nyt ei ehkä koskaan.
Kuulostaa siltä, että oma tilanteesi on nyt aika sekava. Opinnot ei kiinnosta, paineita jne. Lapsi ei välttämättä helpota tilannettasi kenties jopa vaikeuttaa mielensisäisiä prosessejasi.
Ja kyllä, sinulla on "oikeus" tulla äidiksi silloin kuin itse haluat abortista huolimatta. Lapsellasi on oikeus syntyä tähän maailmaan toivottuna.
Lisään vielä, että ymmärrän täysin nuo ulkopuolisten kehtoitukset harkita asiaa vielä. Muiden silmissä olet ehkä "jo" niin aikuinen, että lapsen tulo ei olisi ylitsepääsemättömän haastava elämänmuutos. Keskustele kuitenkin miehesi kanssa tilanteestanne perusteellisesti. Kehoitan vielä vaikka listaamaan positiivisia ajatuksiasi äitiydestä ja omasta perheestä. Ehkä sillä tavalla saisit enemmän perspektiiviä asiaan

Tsemppiä.