Voiko joku muka tosissaan käskeä pitämään lapsen tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
V

vihastuttaa

Vieras
Eli ikää mulla kohta 27, opiskelen nyt neljättä vuotta yliopistossa, mut ala ei tunnu omalta ja opinnot eivät ole juuri edenneet eli käytännössä vastaan ehkä toisen vuoden opiskelijaa, pisteiden perusteella. Kandidaatiksi pitäisi valmistua ensi vuonna jos hyvin käy ja sen jälkeen edessä alan vaihto.

Elelen opintotuella (joka katkaistaan nyt muutamaksi kuukaudeksi) ja satunnaisilla hanttihommilla. Rahaa on todella vähän ja se ahdistaa, laskuja taas senkin edestä. Mun on pakko ottaa nyt itseäni niskasta kiinni ja yrittää opiskella, jotta valmistuisinkin. Se ei ole helppoa mulle, kun kaikki tökkii ja pahasti. Haluan saada tutkinnon, mennä töihin ja saada rahaa. En ole kovin hyvä kestämään lisärasitusta.

Nyt tilanne on se, että olen raskaana. Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa vajaan vuoden vasta ja hänkin opiskelee. Ehkäisyä käytettiin, mutta tämän tapauksen myötä mulla todettiin imeytymishäiriö, jonka johdosta hormonaalinen ehkäisy ei toiminut.

Meillä ei ole mitään mielenkiintoa eikä mahdollisuutta pitää lasta. Se tekisi tilantesta vielä huonomman, ja olemme olleet niin vähän aikaa. Emme edes tunne vielä kunnolla, saati ole kokemusta yhdessä asumisesta.

Mä en vaan voi ryhtyä äidiksi nyt, en millään. Oma elämä ihan sekaisin, muut asiat nyt ensisijaisia, jotta musta tulisi vielä joskus yhteiskuntakelpoinen veronmaksaja. En jaksaisi hoitaa lasta tai voisi laittaa opintojani katkolle, kun nyt pitäisi juuri alkaa tekemään tosissaan. En halua olla raskaana tai saada lasta nyt. Ajatus ahdistaa kaikilla tasoilla.

Ympäristö on kuitenkin eri mieltä. Lääkärissä kehotetaan miettimään, samoin neuvolassa. Ystävät eivät täysin ymmärrä ajatuksiani (ainakaan ne, joilla on jo työ ja asiat muutekin hyvin). Ympäristö tuntuu "pakottavan" mua äidiksi, vaikka kaikki on ihan sekaisin. Onko se nyt vastuullista ja oikein, kun elän käytännössä kädestä suuhun ja pitäisi opiskella ja saada elämä kuntoon?

Mä ymmärrän, että lapsen tuloon ei voi ikinä kunnolla valmistautua, mut tilanteen tulisi silloin olla edes jollakin pohjalla ja ennen kaikke molempien tulisi haluta vanhemmuutta. En halua, että elämästä tulee yhtään vaikeampaa nyt, kun tämä on jo nyt yhtä selviytymistä ja pitäisi vain saada opinnot tehtyä.

Tiedän, että aina pärjää jotenkin tässä maassa, mutta en halua lähteä vapaaehtoisesti siihen tuki-ja selviytymisrumbaan. Se vain pahentaisi tilannetta.

Sinä teet päätöksesi kuten parhaaksi näet.
Ei muut.
Itse en ole omalla kohdallani pystyisi tekemään aborttia mutta en tuomitse niitä jotka olosuhteiden pakosta joutuvat siihen turvautumaan.

Jos kuitenkin päädyt pitämään lapsen niin voin lohduttaa että kyllä elämä kantaa.
Eikä nuo lääkäreiden yms. sanonnat että mieti vielä,tarkoita muuta kuin että haluavat sinun olevan varma päätöksestäsi.
Sen kanssa kun joudut kuitenkin elämään lopun ikääsi.

Mun mielestä sun pitää itse asia pohtia ja ratkasta. Ne muut ei oo sun saappaissa. Itse en keskeytystä hyväksy muuten kun tosisyistä(oma/lapsen henki uhattuna tms),mutta silti en mee sanomaan toiselle että elä tee sitä tai tätä.

Tuollaisessa tapauksessa abortti kuulostaa murhalta. Mitään oikeaa syytä siihen ei ole. Ellei lasta halua pitää, sen voi antaa adoptpoitavaksi. En ihmettele, että monet ovat yrittäneet puhua järkeä.

Ei kakaan voi käskeä sinua pitämään lasta. Mutta toki voi kehottaa miettimään huolella ehkä elämäsi suurinta ratkaisua. Kuulostaa tosiaan siltä, että elämäsi ei ole aivan järjestyksessä. Lapsi kuitenkin tulee vasta aika pitkän odotuksen jälkeen, sinulla on aikaa miettiä, mietn haluat tulevaisuutesi järjestää. Jos ala ei tunnu oikealata, niin nyt on oikea aika vaihtaa sitä. Luet kevään pääsykokeisiin, saat vauvan ja aloitat opinnot äitiysloman jälkeen. Mieti positiivistesti elämää, lapsi myös antaa paljon, vaikka toki vaatiikin.

Ei kukaan voi käskeä sinua pitämään lasta. Mutta toki voi kehottaa miettimään huolella ehkä elämäsi suurinta ratkaisua. Kuulostaa tosiaan siltä, että elämäsi ei ole aivan järjestyksessä. Lapsi kuitenkin tulee vasta aika pitkän odotuksen jälkeen, sinulla on aikaa miettiä, mietn haluat tulevaisuutesi järjestää. Jos ala ei tunnu oikealata, niin nyt on oikea aika vaihtaa sitä. Luet kevään pääsykokeisiin, saat vauvan ja aloitat opinnot äitiysloman jälkeen. Mieti positiivistesti elämää, lapsi myös antaa paljon, vaikka toki vaatiikin.

No juuri tuon ympäristön painostuksen tai "painostuksen" takia en itse lähtisi asiasta kovasti edes kertoilemaan. Joittenkin mielestä olisi ihan ok ruveta äidiksi tuossa(kin) tilanteessa, toiset ei edes asiaa pohtisi vaan vaatisivat aborttia sosiaalisin perustein. Vaikea sanoa mitä itse tekisin, mutta tuomitsemaan en lähtisi. Jos pää ei kestä, on turha hankkia itselleen lisärasitetta.

Jos kuitenkin miettisit vielä. Ajattelet aika negatiivisesti. Onnistuuko ne sinun nykyiset opinnot, vaikka abortin tekisitkin? Lapsi voisi olla mahdollisuus miettiä mitä tulevaisuudelta haluat, mutta toisaalta, jos ajatus äitiydestä on aivan kammottava niin teet toisin.

Sanoisin kuitenkin, että opintoja ei tarvitse laittaa lapsen takia katkolle, varsinkin jos isä hoitaa osuutensa. Voit käydä luennoilla, minäkin siellä kävin muutaman kerran vauva kainalossa, ja kotoa käsin tietysti myös voit opiskella (jos ala sallii). Olet myös oikeutettu nostamaan äitiyspäivärahaa ja opintotukea yhtäaikaa, jos suoritat riittävän määrän kursseja. Tämän jälkeen voit nostaa yhtäaikaa kotihoidontukea ja opintotukea, jos et vie lasta kunnalliseen hoitoon.

Päätös tietysti sinun on itse tehtävä, mutta halusin vain tuoda esiin että lapsensaanti ei ole mikään este opinnoille. Toisekseen, mietityttää hieman, kun opintosi eivät muutenkaan ole edenneet, ei yksi äitiysloma paljon vaikuta, ja saat lisäaikaa miettiä jatkoa ja kerätä motivaatiota opiskelulle/töihinmenolle.

Älä tee turhan hätäisiä päätöksiä, vaan mieti asiaa rauhassa. Minä sain myös ensimmäisen lapseni kesken opiskelujen, taisin olla samanikäinenkin kuin sinä.

Älä kuuntele muita liikaa, elämäsi on sinun omasi, ja sinä päätät siitä. Jos et ole valmis äidiksi, tiedät sen kyllä itse, ja toimit sen mukaan. Paljon jaksamista sinulle!

toivottavasti jatkossa sitten elät selibaatissa. seksiin kuuluu riskinsä ja vastuunsa. varsinkin jos sulla ei ehkäisy toimi niin ilman seksiä sitten jos rahan takia pitää abortti tehdä. opiskella ehtii myöhemminkin, tämä lapsi on tulossa nyt. ehkä sterilisaatio olis hyvä vaihtoehto

[QUOTE="sellu";22371094]Tuollaisessa tapauksessa abortti kuulostaa murhalta. Mitään oikeaa syytä siihen ei ole. Ellei lasta halua pitää, sen voi antaa adoptpoitavaksi. En ihmettele, että monet ovat yrittäneet puhua järkeä.[/QUOTE]

näin mäki ajattelen. ap ei maininnut yhtään hyvää syytä

Ei kakaan voi käskeä sinua pitämään lasta. Mutta toki voi kehottaa miettimään huolella ehkä elämäsi suurinta ratkaisua. Kuulostaa tosiaan siltä, että elämäsi ei ole aivan järjestyksessä. Lapsi kuitenkin tulee vasta aika pitkän odotuksen jälkeen, sinulla on aikaa miettiä, mietn haluat tulevaisuutesi järjestää. Jos ala ei tunnu oikealata, niin nyt on oikea aika vaihtaa sitä. Luet kevään pääsykokeisiin, saat vauvan ja aloitat opinnot äitiysloman jälkeen. Mieti positiivistesti elämää, lapsi myös antaa paljon, vaikka toki vaatiikin.

Ei se ihan noinkaan mene, vaikka kuulostaakin helpolta. Mä en todellakaan osaa hetkessä päättää, mitä haluan tulevaisuudeltani (opintojen suhteen). En myöskään ole hakemassa pääsykokeiden kautta, vaan kandintutkinnon perusteella, joka mun pitää saada nyt tehtyä. Kun se on tehty, saan vaihdettua pääainettani.

Kandidaatintutkielma taas vaatii täyttä paneutumista ja kenttätutkimusta ja myrkyllisten aineiden kanssa puuhaamista, ei ehkä onnistu jos olen raskaana. Pääaineen vaihtaminen on aikamoinen ruljanssi myös ja samalla mun pitää vaihtaa myös kaupunkiakin, kun sitä ainetta, jota haluan opiskella, ei ole tässä kaupungissa. Poikaystävä jäisi siten taas tänne. Mihinkäs lapsi sitten?

munhan et sitte 5 vuoden päästä vingu että kun ei sitä lasta ala kuulumaan ja toiset vaan saa lapsia.

toivottavasti ei ala kuulumaan. julmaahan se on tappaa yksi ja muutaman vuoden päästä tehdä toinen. eikai se tämän lapsen vika ole ettei ajoitus sinulle ole oikea. äitinä en tajua. et olisi ede yksin koska elät yhdessä lapsen isän kanssa. minä tein, siis tein tarkoituksella molemmat lapseni vielä huonompaan tilanteeseen ja hyvin on pärjätty. lapset antaa paljon enemmän kuin ottavat

Mun näkemys on se että jos harrastaa seksiä, on myös oltava valmis kantamaan vastuu siitä jos ehkäisy pettää. Abortti ei ole vastuun kantamista. Jos et pysty/halua lasta pitää, niin sitten adoptioon antaminen olisi vastuullinen ratkaisu. Olet kuitenkin jo niin "vanha" että sen puolesta ei lapsen saaminen pitäisi olla mitään ongelma.

ja jos teet abortin niin entä jos kaikki menee sit kutenkin päi jtn.? mies jättää,opiinnut ei suju jäät kutenkin työttömäks....
lapsen avulla voisit saada toisen näkökannan elämääs ja aikaa pohtia mitä oikeesti haluat tehä.. pieni tauko opiskeluun ei varmasti tekis pahaa lapsen aikana.. ja ikääkin sulla jo on et mitä jos et saiskaan abortin jälkeen uutta mahdollisuutta tulla äidiksi? kuinta sen kestäisit että se mahdollisuus oli ja päätit lapsesi elämä sairaalan jäteasiaan? itse kuintenkin päätöksesi teet ja sen kanssa elät elämäsi loppuun asti.

[QUOTE="vieras";22371159]Mun näkemys on se että jos harrastaa seksiä, on myös oltava valmis kantamaan vastuu siitä jos ehkäisy pettää. Abortti ei ole vastuun kantamista. Jos et pysty/halua lasta pitää, niin sitten adoptioon antaminen olisi vastuullinen ratkaisu. Olet kuitenkin jo niin "vanha" että sen puolesta ei lapsen saaminen pitäisi olla mitään ongelma.[/QUOTE]

PEESI!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä