Muita, joille tulossa köyhä joulu?

  • Viestiketjun aloittaja surkeus sentään
  • Ensimmäinen viesti
surkeus sentään
Olemme olelet työttöminä jonkin aikaa ja ei ole säästöjä. Lapsia kaksi, 6 ja 8v. Rahaa ei ole ostaa muille tänä vuonna lahjoja, vain omille lapsille. Jouluruuat saamme, sillä menemme sukulaisten luo. Paljonko teillä muilla on rahaa laittaa lahjoihin?
 
"vieras"
Meillä on ollut koko suvun lahjabudjetti jo useana vuonna 200e ja sillä on ostettu lahjat omille lapsille 2kpl, kummilapsille 3kpl, omien lasten kummiperheille 5kpl, omille sisaruksille 2kpl ja molempien vanhemmille 2-4kpl sekä toisillemme, ja hyvin on mahtunut budjettiin. Ei se rahan määrä vaan antamisen ilo.
 
"kkk"
Mä en ole koskaan ostanut lahjoja muille kuin omille lapsille, oli rahaa tai ei. En mä ole mitään joululahjabudjettia tehnyt. Varmaan 200 - 300 euroa per lapsi laitan lahjoihin rahaa. Meillä on viisi lasta, isoja jo, paitsi kuopus alakoululainen.
 
"vieras"
[QUOTE="kkk";22368172]Mä en ole koskaan ostanut lahjoja muille kuin omille lapsille, oli rahaa tai ei. En mä ole mitään joululahjabudjettia tehnyt. Varmaan 200 - 300 euroa per lapsi laitan lahjoihin rahaa. Meillä on viisi lasta, isoja jo, paitsi kuopus alakoululainen.[/QUOTE]

meillä lähes tulokoot sama.. ainut et lapsia on 3 ja pari kummilasta saa myös jotain pientä. mut omiin lapsiin me panostetaan joululahjoissa. ei muihin
 
"köyhä"
alkuperänen kyseli muita kenellä tulossa köyhä joulu, ei varmaan ole kiva kuulla, että jollain on varaa laittaa 200 euroa per lapsen lahjat, huh huh...

meillä ollaan tyytyväisiä jos talo pysyy alla joulunkin jälkeen, siinä on lahjaa tarpeekseen. Hyvä jos ruokaa on, kun laskut pitäisi maksaa, mutta perintäänhän ne on jo menossa... :(

eli on muita. Voisihan ap vihjaista sukulaisille, että ehkä teidän lapset haluaa tänä vuonna vähän enemmän lahjoja? Mutta ei ne lahjat tosiaankaan ole tärkeimpiä joulussa, ainakaan aikuisille. Iloista joulua teille kuitenkin, älkää surko sitä jos ei turhaa tavaraa tule taloon taas roppakaupalla ;)
 
just joo
Niin tyypillistä; ketjussa kyse KÖYHÄSTÄ joulusta ja tänne tullaan elvistelemään (ei toki teidän mielestä elvistelyä) sillä että käytetään 200-300€ YHTEEN LAPSEEN!!
En ole köyhä mutten myöskään rikas, mutta tuolla 300 eurolla ostan jo kyllä omalle yhdelle lapsella ja melkein kaikki muutkin lahjat...
 
"mä"
Näihin ketjuihin olisi hyvä mainita paikkakunta tai jokin kaupunki läheltä niin me muut voisimme auttaa antamalla vinkkejä, mistä saisi edullisia lahjoja. Itse ostin nyt syksyllä lapselle muutaman lahjan, joiden ovh. oli yhteensä yli 100e, mutta maksoin kaikista yhteensä 30e. Ja nyt teemme itse saippuoita lahjaksi mummoille ja kummeille. Koko lahjabudjetti on tänä vuonna siis alle 50e ja sain sillä mielestäni kaikille kivat lahjat :)
 
Non compos mentis
Eikö näitä keräyksiä ole näille köyhemmille perheille? Täällä ainakin on niitä joulupuu -juttuja yms. Yritä saada teidän perhe mukaan sellaiseen. Jouluruoat eivät älyttömästi maksa, jos itse tekee. Ennen joulua yleensä myyvät suuria säkkejä porkkanaa, lanttua jne. Riisipuuro hautumaan ja ulkolainen kinkku uuniin.
 
Non compos mentis
Minä olen aina lahjonut "koko suvun". Niitähän voi itse tehdä niitä lahjakortteja, joita sukulaiset voivat käyttää. Se voi olla serkun koiran ulkoiluttamista tai hamsterin ottamista kesälomalla hoitoon tai muksujen vahtimista leffaillan aikana tms. Tai voi tehdä vaikka leivonnaisia, jotka eivät tule paljoa maksamaan. Tai sitten käsitöitä, esim. ne neulotut tiskirätit tms.
 
"aapee"
Joo meidät onkin jo ilmoitettu tuohon joulupuu keräykseen. Diakoni ilmoitti. Meillä on siitä paha tilanne, että pitää saada kaikki meidän rästiin jääneet vuokrat maksettua vuoden loppuun mennessä ja siihen menee rahat. Sossu ei auta, vaikka olen kuullut että muut ovat saaneet sielä rästeihin. Oma moka koko tilanne että en sen kummemmin valita. Joulun jälkeen sitten helpottaa taas ja jää rahaa elämiseen enemmän ja jopa ylimääräiseen:)
 
pukki
lahjatkin saa kätevästi alesta.
Kirpputorikin on oivapaikka etsiä lahjoja.Kympillä saa lahjat koko perheelle...
Nykyään kirppiksillä hyvää tavaraa pilkkahintaan...
Sieltä minä lahjat hankin,lapset askartelevat jotkut kivat jutut.esim korut/avaimenperät kummeilleen ja isovanhemmille....
 
kyllä se siitä
No mutta kunhan lapset saa lahjoja ja ruuat on järjestyksessä niin eikös se riitä?
Kyllä ymmärrän senkin että on kurjaa kun haluaisi ostaa, mutta ei voi.
Meillä 7 kummilasta, 5 omaa ja minä työttömänä ja mies matalapalkka-alalla, mutta kyllä aina ollaan joulu saatu, vaikka vähemmälläkin. Kummilasten lahjat 10-25e/kpl ja omien 30-70 e/kpl, aikuiset eivät välttämättä tarvitse, jonkun arvan tms. voi ostaa.
 
pukki
lahjatkin saa kätevästi alesta.
Kirpputorikin on oivapaikka etsiä lahjoja.Kympillä saa lahjat koko perheelle...
Nykyään kirppiksillä hyvää tavaraa pilkkahintaan...
Sieltä minä lahjat hankin,lapset askartelevat jotkut kivat jutut.esim korut/avaimenperät kummeilleen ja isovanhemmille....
Niin ja jouluruoka on edullista...teet itse laatikot ja kinkkua saa halvalla....
 
4äiti
mä oon aina ostanu vain omille lapsille ja kummilapsille lahjat sekä mun vanhemmille.ny
t ostan neljän lasteni lisäks isälle,veljelle,siskolle ja kummitytölle.budjettia yht 400€ ja oon työtön ja ns yh...mut silti joluna kiva ostella,rahat aina riittäny kaikkeen kivaan vaikka en nyt töis ole ollutkaan..pidän usein kirppistä ja sielt tulee hyvin,ja myyn netis ym..
 
"vieras"
Eikö näitä keräyksiä ole näille köyhemmille perheille? Täällä ainakin on niitä joulupuu -juttuja yms. Yritä saada teidän perhe mukaan sellaiseen. Jouluruoat eivät älyttömästi maksa, jos itse tekee. Ennen joulua yleensä myyvät suuria säkkejä porkkanaa, lanttua jne. Riisipuuro hautumaan ja ulkolainen kinkku uuniin.
Joo vaikka neuvolaan soittais ja kysyis voisiko saada sen MLL lahjakortin. Ei nekään tiedä teidän tilannetta jos ette erikseen sitä sinne kerro.
 
"vieras"
Meille on vissiin näillä kriteereillä tulossa köyhä joulu, koska on kaksi lasta joiden lahjoihin menee yhteensä 38 euroa, aikuisille ei osteta joululahjoja, eikä kuustakaan ole tarkoitus tänä vuonna hommata.

Riisipuuro, piparit ja joululaatikot ei paljoa maksa. Ja jos lapsille haluaa enemmän paketteja, ostaa vaikka jotain karkkilaatikoita mitä saa 10eurolla 3kpl. Laitat pakettiin myös kaikki vaatteet (jopa sukat ja alusvaatteet) mitä lapsille tässä ennen joulua vielä ostat.
 
"akka"
Jouluruoka ostetaan ja syödään,ei ole sen kalliimpaa kuin ruoka muinakaan päivinä.Syötävä on joka päivä.
Nintendo wii on tämän vuoden yhteinen lahja lapsille,sen lisäksi muutama peli siihen,vähän karkkia ja vaatteita.Lapset murkkuiässä.
 
"vieras"
Jouluaattoon on vielä melkein 2kk aikaa. Laitat säästöpossuun joka päivä euron kolikon, ja sulla on jouluaattona noin 50euroa rahaa millä ostaa jotain pientä joululahjaksi.

Sukulaisille voit tehdä itse vaikka joulukakkuja tai sinappia.
 
köyhäilijä
Meille myös tulossa "köyhä" joulu raha-asiooiden vuoksi.
Mutta, mutta.. Ei ne tavarat tee jolua eikä se kulutettu rahamäärä vaan ihan oikeasti se joulu tulee rakkaudesta ja aidoista tunteista.

Joulustakin on tullut vain kulutusjuhla ilman muuta tarkoitusta ja oikeasti olen onnellinen saadessani antaa lapsille ihan aidon joulun ilman ostopaineita kun nyt ei satu sitä rahaakaan olemaan.
 
låå
Niin tyypillistä; ketjussa kyse KÖYHÄSTÄ joulusta ja tänne tullaan elvistelemään (ei toki teidän mielestä elvistelyä) sillä että käytetään 200-300€ YHTEEN LAPSEEN!!
En ole köyhä mutten myöskään rikas, mutta tuolla 300 eurolla ostan jo kyllä omalle yhdelle lapsella ja melkein kaikki muutkin lahjat...
Me ollaan niin rikkaita, ettei osteta joululahjoja ja vaatteita kuin vasta joulun jälkeen. Ekana arkipäivänä joulun jälkeen paikassa kuin paikassa ale 30-50%. Ja me senkun rikastutaan. Lapsetkin jo oppineet, että jouluostoksille mennään heti joulun jälkeen.
 
Hmm..
Meillä tulee olemaan KOKO joulukuuksi pakollisten maksujen jälkeen 400 euroa rahaa, 5-henkinen perhe. Ei osteta lahjoja itselle, lapsille, sukulaisille. Ei varmaan saada edes jouluruokia, ehkä riisipuuroa.
Meillä kun lapset ei saa lahjoja edes sukulaisilta, ei tule kiva joulu ei. Mutta ei sille vain voi mitään.
 
Meillä on ihan tietoinen valinta, että lapset saavat vainyhdet lahjat vanhemmilta, saavat tosin isovanhemmilta ja tädeiltä myöskin, kuitenkin selvästi alle 10 lahjaa kumpikin.

Ruokiin on satsattu vaihtelevasti, täyden perusjouluaterian moneksi päiväksi saa ihan muutamalla kympillä, mutta tietysti jos laittaa ekstraa, rahaa saa menemään vaikka kuinka paljon.
 

Yhteistyössä