Jos vauvallasi on refluksia, oli se sitten allergia peräistä tai rakenteellista, sitä voisi hieman helpottaa lapsen asennoilla. Eli lapsen vuode ihan reilusti pääpuolelta koholleen, pinnasängyn jalkojen alle 15-20cm lautaa, kirjoja tms. mikä nostaa pääpuolta. Kun lapsen pää on ylempänä kuin varpaat, ei maito niin helposti virtaa suuhun. Päiväunia meillä nukuttiin auton turvakaukalossa, siinä nukkui elämänsä sikeimmät unet alkumetreillä, ennenkuin lääkitys saatiin kohdalleen. Ja lääkärin neuvosta tämä tehtiin, sanoi ettei haittaa vaikka useamman kerran päivässä nukkuu kaukalossa, kunhan yöt nukkuu selälle paremmassa sängyssä. Meidän neiti nukkui myös sitterissä. Eihän nuo normaalisti suositeltavia ole nukkumapaikoiksi, mutta tuossa teidän tilanteessa, kun odotatte vielä diagniisia, voisi ainakin kokeilla toimiiko. Ja pahin asento oli meillä vauvalle vatsallaan oleminen. Ei ollut pieni vatsallaan kuin ekoja kertoja melkein nelikuisena. Mutta äkkiä otti sitten taidoissa kiinni ikäisensä, kun refluksi oli hallinassa. Ja apteekista saa maidon sakeuttajaa, kertoiko lääkäri siitä mitään. Mun käskettiin pumppaamaan kaikki maito (imetin siis) ja sakeuttamaan. Siitä maidosta tulee kuin velliä ja pysyy paremmin vatsassa.En kuitenkaan siihen ryhtynyt, vaan jatkoin imettäen normaalisti. Meillä kun auttoi minun maidoton ruokavalio myös helpottamaan vauvan refluksia. Mutta teillä, kun syö korviketta tuo maidon sakeuttaja saattaisi toimia.
Todellla huolissani olen kyllä tuosta teidän maito tilanteesta. Olisi tärkeää päästä kokeilemaan sitä soijatonta ja maidotonta korviketta (oliko neocate tms) Mieluummin ehkä itse satsaisin rahaa siihen ja jatkaisin kunnalliselle puolelle vaatimuksia hoitoon pääsystä. Sitä kun saa ilman reseptiäkin, tosin kallista, mutta kyllä viikossa jo varmaan näkisit, miten se vaikuttaa. Parhaassa tapauksessa oireet helpottaa ja voitte odotella tutkimuksia rauhallisemmilla mielin. Joku lääkäri täällä jo kirjoittikin että ei ne yksityiset eroa kunnallisista ja niinhän se varmaan on, jos normi lääkäristä on kyse. MUTTA yksityisellä saa varattua ajan suoraan asiaan erikoistuneeseen lääkäriin. Eli mitä ilmeisemmin kun on kerta iho oireitakin, paras apu olisi allergologi tai sitten gastroenterologi, vai mikä se sisätautien lääkäri on joka on ruuansulatus vaivoihin erikoistunut. Esim. tampereen Mehiläisessä on Tarja Ruuska, joka on erikositunut juuri näihin. Hän meidätkin pelasti!
Koittakaa jaksaa ja pinnistelkää sekä vaatikaa apua vauvallenne!