Apua, attakaa! Vauva huutaa yötä päivää jalat ja kädet kankeina!

  • Viestiketjun aloittaja auttakaa hyvät ihmiset!
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen
Voisitko ap nyt vielä vähän tarkentaa että minkä verran vauva itkee ? Itkeekö jokaisen minuutin mitä on hereillä ? Siis tottahan se on että vauvat itkee, mut ei sekään ole normaalia että itkee joka minuutin kun on hereillä.
Kerro nyt ihmeessä miten eilinen lääkärireissu meni ja sivuuta noi ilkeät kommentit mitä olet saanut ! :hug:
No siis tällätavalla se jotakuinkin menee eli mä syötän vauvan,sitten kun olen nostamassa olkapäälle niin naama vääntyy irvistykseen jo siinä vaiheessa ja kun on olkapäällä alkaa vääntää siinä itseään S-kirjaimen muotoon ja itkaisee taikka itkee ihan kokoajan siinä,eli ei ole hyvä olla siinä. Odottelen siinä että röyhy tulisi ja usein teenkin sit niin että kun ilmeisesti mahaan koskee siinä olkapäällä kun painuu mua vasten niin nostan pystyyn mun polvia vasten niin et kasvot muhun päin ja näinkin kyllä tulee se röyhy. Sitten siinä pussailen ja juttelen ja muuta ja koko tän ajan niin vauva vääntää ja kääntää ja joskus jo tässä vaiheessa tulee puklut mikä on käsittääkseni vielä ihan normaalia. Lasken sitten sänkyyn siinä jossain vaiheessa,vauva alottaa itkemisen sielläkin,itkee vaikka nostan ytakasin syliin ja tätä sitten jatkuu ja jatkuu,menee se puol tuntia jolloin annan gavisconin ja siitä kun mennään eteenpäin puolituntia tai jotain niin puklaaminen alkaa ja itku myös välittömästi.Ja tätä samaa rataa mennään sitten että hamutaan käsiä,mun vaatteitakin ottaa suuhunsa tai oikeestan kaikkea mikä on suun lähellä. Annan ruokaa ja rauhottuu taas kunnes taas sama rumba alkaa hetken päästä uusiksi eli puklaa-itkee,vääntää ja kääntää.
 
"mietteliäs"
voi pientä, on kamalat tuskat hällä :(

mitäs ap jos sillon 2.11. ei tule mitään apua? mitä sitten? oletko sä sitten taipuvainen viemään lapsesi yksityiselle jotta kaikki tarpeelliset kokeet saadaan tehtyä?

mulla on itsellä niin matala kynnys kuunnella vauvan kipuitkua että mä en ois kestäny tuota viikkoa kauempaa vaan oisin lähteny hinnalla millä hyvänsä hakemaan kunnon apua.
 
alkuperäinen
[QUOTE="mietteliäs";22330788]voi pientä, on kamalat tuskat hällä :(

mitäs ap jos sillon 2.11. ei tule mitään apua? mitä sitten? oletko sä sitten taipuvainen viemään lapsesi yksityiselle jotta kaikki tarpeelliset kokeet saadaan tehtyä?

mulla on itsellä niin matala kynnys kuunnella vauvan kipuitkua että mä en ois kestäny tuota viikkoa kauempaa vaan oisin lähteny hinnalla millä hyvänsä hakemaan kunnon apua.[/QUOTE]

No mä ajattelin tän näin että olisikohan tuolla hyvinkään terveystalolla sitä seppo paajasta mitä joku suositteli, niin voisikohan sinne maksaa niin että se tulisi laskulla mitenkään ? Onko joku joskus maksanut yksityiselle ja erityisesti tonne nimenomaiseen paikkaan laskulla? Kun nyt kun tässä on ollut tosiaan näitä lääkäreitä niin usko on aika matalalla että tuonne 2.11 kannattaisi edes odottaa..
 
"mietteliäs"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22330814:
No mä ajattelin tän näin että olisikohan tuolla hyvinkään terveystalolla sitä seppo paajasta mitä joku suositteli, niin voisikohan sinne maksaa niin että se tulisi laskulla mitenkään ? Onko joku joskus maksanut yksityiselle ja erityisesti tonne nimenomaiseen paikkaan laskulla? Kun nyt kun tässä on ollut tosiaan näitä lääkäreitä niin usko on aika matalalla että tuonne 2.11 kannattaisi edes odottaa..
mä olen maksanut useammassakin eri yksityisessä lääkäritalossa laskulla eri puolilla suomea mutta ei ole kokemusta tuosta hyvinkään terveystalosta. kannattaa soittaa sinne ja kertoa mikä on tilanne. monta kertaa yksityisillä tehdään poikkeuksia ja annetaan laskulla vaikka ei olis sitä maksutapaa käytössä.
 
ihan älytöntä ettet ole jo vienyt vauvaa lääkäriin. Kaikki selitykset ovat huonoja, lapsen terveys on aina etusijalla! 13 sivua tällaista...et voi olla tosissasi.
kyllä hän on vienyt vauvan lääkäriin, useastikin. tiedän itse kokemuksesta, millaista kohtelua voi saada. on täysin lääkäristä kiinni, miten ammattitaitoinen on ja miten kuuntelee potilasta, onko ylipäätään kiinnostunut siitä, että lapsi on sairas.
 
ap, toivon sulle tosi paljon voimia. tuntuu niin pahalta sinun ja vauvasi puolesta. hyvin olet jaksanut. mun nähdäkseni kyse on refluksista, myös maitoallergia on mahdollinen, samoin ne molemmat yhdessä. koita pitää vauvaa mahdollisimman paljon pystyasennossa, onko sinulla kantoliinaa? kerroit, että vauva alkaa sänkyyn laskemisen jälkeen taas vääntelehtimään ja itkemään, jos refluksi niin vaakataso on huono asento kun ruoka pääsee nousemaan.

eikö täällä ole ketään, joka osaisi kertoa erinomaisen lastenlääkärin, joka hoitanut refluksi/maitoallergiavauvoja?

toisaalta, teillä on oikeus päästä julkisella puolella välittömästi kunnon lastenlääkärille. en tajua, miten ette pääse eteenpäin :(

paljon voimia! olet hyvä äiti!
 
pela
Itse olin rutiköyhä äiti ensimmäistä kertaa äidiksi tullessani ja nuori (16v.) Pojalla oli paha koliikki, korvatulehduskierre ja myöhemmin astma. Valvomista ja sairaalassa oloa kesti 3vuotta jonka jälkeen 7 vuoteen asti säännöllisesti kurkunpääntulehduksia.
Rahaa ei ollut eikä juuri apuja , lainata ei oikein voinut koska ei ollut millä maksaa takasin.
Lainasin silti ja velkaannuin, tein myöhemmin maksusuunnitelman ja maksoin jokaisen pennin takasin.
MUTTA joka kerta pääsimme ambulanssilla sairaalaan kun oli hengitysvaikeuksia, lainasin naapurilta taksirahat jotta pääsin yöllä taksilla lastenklinikalle, koskaan ei jätetty tutkimatta!!!
Olisin kävellyt yöllä sairaalaan jos ei muuta vaihtoehtoa olisi ollut.

Sosiaalivirastosta sai apua kun pyysi, sai maksusitoumuksen apteekkiin,sairaalamaksuihin jne..ei täällä jätetä ketään varsinkaan lasta hoitamatta jos vanhemmilla ei ole varaa, mutta pitää OSATA pyytää ja VAATIA!!!!

Nyt 16vuotta myöhemmin, olen kiitollinen että silloin sain apua ja aivan varmasti olen jokaisen pennin maksanut takaisin kovalla työllä ja veroilla ja myös oppinut arvostamaan apua, pyytämään apua vierailtakin ja antamaan apuani sitä tarvitseville.

Oman lapsen kärsimystä ei tarvitse katsoa eikä pidä katsoa, aikuinen oli sitten 16 tai 40vuotta pitää osata ja pystyä vaatimaan lapselleen/myös toisen lapselle kunnon hoitoa ja varmistaa että sitä myös saa. Ihminen venyy aika pitkälle kun kyse on lapsesta.
 
lääkäri
Kuullostaa rankalta ap:n tilanne. Itse olen neuvolalääkäri, ja olen ollut työssä myös lastenklinikalla ja yksityisellä lastenlääkäriasemallakin. En lukenut koko ketjua, mutta vahvasti kyllä kuullostaa siltä, että vauvalla olisi joko refluksi, maitoallergia tai molemmat. Onko vauva siis tutkittu lastentautien erikoislääkärin toimesta esim siellä Hämeenlinnan keskussairaalassa? Kyllä uskoisin, että jos vauva on siellä käytetty niin asialliset tutkimukset on tehty. Useinhan tällaisella keskustelupalstalla asiat värittyvät omalla tavallaan, ja ap kuvaa vauvan oireita ehkä hieman eritavalla kuin mihin me lääkärit kiinnitämme huomiota ja mitkä ovat diagnoosin kannalta merkittäviä oireita. Sinänsä en usko, että yksityiselle meno tässä asiassa auttaa yhtään mitään. Yksityisellä on samat lääkärit töissä (samoin mielipitein) kuin kunnalisella puolellakin- ainakin ne parhaimmat yksityispuolen lääkärit ovat yleensä työssä myös sairaalapuolella. Yksityispuolen apu voisi olla lähinnä lähete keskussairaalaan, sillä jos potilaalla ei ole vakuutusta ja rahavarat muutenkin rajalliset ei jatkotutkimuksia kannata lähteä yksityisellä tekemään. Lääkärikustannukset eivät ole yksityisellä meinaan kovin suuret, mutta sen sijaan tutkimukset ovat kalliita!

Sinänsä tämä asia kuuluisi neuvolalääkärin arvioitavaksi. Jos vauva itkee noin paljon, ei kenties kasva ja hengityskin on raskasta, niin neuvolalääkärin tulisi arvioida kokonaistilanne ja kirjoittaa lähete erikoissairaanhoitoon. Jos siellä Hämeenlinnan sairaalan lastenpkl:lla on jo käyty, kannattaa ap:n ehdottomasti soittaa sinne uudestaan (vaikka toistuvastakin), kertoo että oire jatkuu (kenties pahenee), sekä tietyisti muut kasvu ja hengitysasiat. Varmasti asia menee sitä kautta eteenpäin. Suomessa kuitenkin kokemukseni mukaan lapset hoidetaan kunnallisella puolella hyvin, sanoisin että paremmin kuin aikuiset ja siksi juuri uskoisinkin, että tarvittavat tutkimukset ap:n vauvalle olisi todella määrätty jos oireet vaikuttaisivat niin vakavilta kuin ap täällä kuvaa. Neuvolalääkäriin kannattaa myös olla toistuvasti yhteydessä, jos apua ei tunnu muualta saavan!
 
pela
Vielä lisäisi että lastenklinikalle voi mennä jos lapsi on todella sairas ilman lähetettä, kyllä me päästiin ambulanssilla pillit päällä kun hapensaanti väheni ja hätäkeskukseen kun soitin niin aikasta äkkiä olivat paikanpäällä ja sairaalassa vielä nopeammin.
Tätä ennen myös Aurooraan (ei siis enään ole) pääsi kyllä kunnon hoitoon ilman lähetettä. Ei sieltä pois käännytettä jos lapsi sairas on, on rahaa tai ei ole.

Meillä siis tuo astma/kurkunpääntulehdukset olivat aika rajuja ja kohtaukset aina yhteydessä toisiinsa.
 
alkuperäinen
Hmm..soittelin hyvinkään terveystaloon-ei aikaa ennenkun ens kuussa ja eivät ota laskuun. Sitten soitin yksityiselle nimeltä Hyvinkään ensiapu-ei saa laskulle. Soitin vielä hyvinkään pipettiinkin ja siellä ei ole edes lastenlääkäriä joka osaisi kuulema auttaa. Noh,riihimäellä ei ole lästenlääkäriä ollenkaan ja jos pipetin työntekijää äsken puhelimessa on uskominen niin hänen mukaansa yksityisen lääkäriaseman yleislääkärit ovat kuulema aika arkoja alkamaan tutkia edes mitään tällaista.Eli sellaiselle mun ei kannata yrittää. Muistan viime viikonlopun kirjotuksen lehdessä kun yksi äiti kirjoitti sinne pakinan että on kummallista miksi riihimäellä ei ole yhtäkää, ei siis yhtäkään lastenlääkäriä! No, mitähän sitten..klaukkala,karkkila.? Onkohan noissa edes..
 
voiei
Siis oliks se Hämeenlinnassa tutkinut ja gavisconia määrännyt lääkäri lastenlääkäri vai mikä?
Ja miten neuvolalääkäri, josta tuossa edellä "lääkäri" mainitsikin? saatko sitä kiinni? Saisitko sille ajan ja sitä kautta jatkolähetteen?
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22331364:
Hmm..soittelin hyvinkään terveystaloon-ei aikaa ennenkun ens kuussa ja eivät ota laskuun. Sitten soitin yksityiselle nimeltä Hyvinkään ensiapu-ei saa laskulle. Soitin vielä hyvinkään pipettiinkin ja siellä ei ole edes lastenlääkäriä joka osaisi kuulema auttaa. Noh,riihimäellä ei ole lästenlääkäriä ollenkaan ja jos pipetin työntekijää äsken puhelimessa on uskominen niin hänen mukaansa yksityisen lääkäriaseman yleislääkärit ovat kuulema aika arkoja alkamaan tutkia edes mitään tällaista.Eli sellaiselle mun ei kannata yrittää. Muistan viime viikonlopun kirjotuksen lehdessä kun yksi äiti kirjoitti sinne pakinan että on kummallista miksi riihimäellä ei ole yhtäkää, ei siis yhtäkään lastenlääkäriä! No, mitähän sitten..klaukkala,karkkila.? Onkohan noissa edes..
aika jännä ettei saa laskulle. seinäjoen lääkäritalolla ainaki saa maksaa joko kortilla tai sit ottaa laskun jossa on 2 viikkoa maksuaikaa.
 
"vieras"
Oisko teidän mahdollista mitenkään päästä pk-seudulle ? Ainakin Vantaalla on PikkuJätti, kysy sieltä oisko joku maksujärjestely mahdollinen ! PikkuJätti on nimenomaan lastenlääkäriasema !
PikkuJätti löytyy myös Järvenpäästä, se olisi vähän lähempänä.

Itsellä kaksi refluksilasta ja kyllä kuulkaa on vaikeaa avun saaminen, jos oireet eivät ole kuin oppikirjasta. Esikoisen kohdalla meitä pompoteltiin kovastikin, kunnes tekivät tarvittavat testit ja totesivat, että no joo, kyllä se on paha refluksi (aikaa meni lähes vuosi). Kakkosen kohdalla luottivat jo meihin vanheempiinkin ja hoito on ollut alusta lähtien mahtavaa.
 
alkuperäinen
[QUOTE="vieras";22331603]PikkuJätti löytyy myös Järvenpäästä, se olisi vähän lähempänä.

Itsellä kaksi refluksilasta ja kyllä kuulkaa on vaikeaa avun saaminen, jos oireet eivät ole kuin oppikirjasta. Esikoisen kohdalla meitä pompoteltiin kovastikin, kunnes tekivät tarvittavat testit ja totesivat, että no joo, kyllä se on paha refluksi (aikaa meni lähes vuosi). Kakkosen kohdalla luottivat jo meihin vanheempiinkin ja hoito on ollut alusta lähtien mahtavaa.[/QUOTE]

Uskon sua kyllä ihan täysin! Mullakin tää on toinen lapsi mutta jostain syystä eivät ota mua sen enempää tosissaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22331712:
Juu, eipä taida saada apua nyt justiin. Vielä olis toi hämeenlinnan lasten lääni mutta ne on ruokatauolla..huoh..
Hmmm... Helsingissä Munkkivuoressa on Dextra, jossa on klo 7-24 myös lastenlääkäripäivystys. Tuolla olen aikoinaan käyttänyt omia lapsiani, koska se tuli mulle lähes saman hintaiseksi kuin lähteä taksilla Peijakseen tk-päivystykseen ja takaisin. En osaa sanoa, saako sieltä laskulle...soita ja kysy. Teillä käsittääkseni on auto, joten kun miehesi tulee töistä, viekää lapsi tuonne, jos teillä on hätä ja jos sieltä laskulle saa.
 
"äiti"
no yritä soittaa vielä uudestaan tänään siinne sairaalan lääkärille ja kerro, että tilanne ei ole parantunut ja vaadi lisätutkimuksia tai lähetettä lastenklinikalle.

Jos menisit yksityislääkärille, nekin lähettäisivät lähetteen lastenklinikalle.

Jatkotutkimukset yksityisellä maksavat varmaan ainakin yli 300e, joten sun on paras saada jostain se lähete sairaalaan tai lastenklinikalle jatkotutkimuksiin!
 
Mä kans kannatan tota et soittelet aina uudestaan ja uudestaan, pakkohan sun on jostain apua saada.

Oletko kokeillut röyhtäyttää pientä eri asennoissa ? Meillä ainakin monesti tulee röyhtäsyt ja pierut parhaiten mahallaan jos ei olkapäällä röyhtäsy irtoo.
Entä onko teillä sellasta ns.koliikkituttipulloa ? Oon kuullut sellasia olevan, mut en osaa tarkemmin sanoa mistä saa jne. Eli josko joku osais kertoa lisää ?
Josko jollain keinolla saisitte helpotettua pikkusen oloa ettei menis ainakaan niin paljon ilmaa sinne mahaan.
Entä kakkaako vauva joka päivä / normaalisti ? Vai onko pitkiä kakkavälejä ?
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22331790:
Uskon sua kyllä ihan täysin! Mullakin tää on toinen lapsi mutta jostain syystä eivät ota mua sen enempää tosissaan.
En tiedä mikä tässä refluksissa oikein on sellaista, että sitä varsin usein tunnutaan vähättelevän neuvolassa ja julkisella puolella. Arki refluksilapsen kanssa on oikeasti aika kauheaa ja vielä kun ympärillä toitetaan, ettei lapsella mitään ole, se on vaan koliikkia, kyllä se siitä. Sitä kun tarpeeksi kuulee ja on tarpeeksi väsynyt, niin alkaa helposti tuntua siltä, että itse vaan kuvittelee ja liioittelee kaiken, vaikka samaan aikaan soi kellot päässä että tämä ei nyt ole normaalia. Refluksioireilukin vaihtelee todella paljon lapsesta toiseen ja tosiaan helposti todetaan asiaa sen enempää tutkimatta, ettei voi olla kyse refluksista sen ja sen syyn takia. Ja kaikkein kauheinta mun mielestä tässä on se, että kyseessä on kuitenkin useimmissa tapauksissa varsin helposti hoidettava vaiva ja jos ei oireita kokonaan saada pois, niin ainakin lievitettyä-diagnoosin saaminen lääkitystä varten vaan tuntuu liian usein olevan kiven alla.
 
vielä..
Nyt marssitte autolla miehesi työpäivän jälkeen helsingin lastenklinikalle. Sanot niille vaikka että olette olleet helsingissä shoppailemassa, lapsi vain itkee ja on hengityksessä poikkeavaa, jos ei muuten ota. Ja he tutkivat siellä. Pakko tuohon on jtn saada. Eihän se lapsi kasvakkaan jos ei syö ja saatika että kun itkee kokoajan niin nielee ilmaa ja se tekee ilmaa niin paljon mahaa että uskon että hirveät tuskat. Lähtekää tänään lastenklinikalle..
 

Yhteistyössä