Mitä etuuksia on lapsiperheiltä leikattu / poistettu 90-luvulla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eve";22192910]Vuonna 91 se oli mielestäni vähän yli 3000 markkaa.[/QUOTE]

samaa summaa muistelin minäkin hyvin sillä pärjäsi.elämä oli myös halvempaa lapsilisä oli silloin 500mk..
vaippalisä mitä rollo muisteli maksettiin kotihoidontuessa tais olla 50-100mk

[QUOTE="vieras";22192940]Joskus joo lapsista saatiin vähennykset verotuksessa. Se poistettiin kanssa.[/QUOTE]

:attn:

Ja mulle on sanottu, että se huomioidaan nykyään TOIMEENTULOTUKENA :O Eihän se nyt noin voi mennä. Aikuisten oikeesti.

Mä ymmärrän kyllä, että laman aikana etuuksia oli pakko leikata, mutta se ettei mitään ole palautettu edes hyvinä vuosina ei mene kyllä jakeluun. Lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt (ainakin tilastollisesti) huomattavasti sitten 80-luvun.

Sitä mä mietin, että kun päiväkotien ylläpito maksaa ihan älyttömästi. Paljon yhden lapsen hoidattaminen siellä maksaa yhteiskunnalle?

Ja jos maksettais vähän enemmän kodinhoidontukea, niin useampi hoitais kotona ja se tulis halvemmaks yhteiskunnalle.

Mä en älyä tätä systeemiä.

[QUOTE="vieras";22193085]Sitä mä mietin, että kun päiväkotien ylläpito maksaa ihan älyttömästi. Paljon yhden lapsen hoidattaminen siellä maksaa yhteiskunnalle?

Ja jos maksettais vähän enemmän kodinhoidontukea, niin useampi hoitais kotona ja se tulis halvemmaks yhteiskunnalle.

Mä en älyä tätä systeemiä.[/QUOTE]

näin se ennen meni kukaan mun ystävä ei 90-luvulla viennyt tarhaan alle 3vuotiasta,nykyään on pakko

[QUOTE="vieras";22193085]Sitä mä mietin, että kun päiväkotien ylläpito maksaa ihan älyttömästi. Paljon yhden lapsen hoidattaminen siellä maksaa yhteiskunnalle?

Mutta toisaaltaan jos äidit eivät olisikaan siellä kotona hoitamassa lapsiaan vaan töissä ja maksaisivat veroja (ja joo, tiedän että myös kotihoidontuesta menee veroa mutta se ei nyt kuulu tähän)

Tosissaan, jos kodinhoidontuki oli nykyrahaksi käännettynä noin 660 e ja siihen lapsilisät päälle, niin helposti sai 1000 e kuukaudessa kunnes lapsi 3 v. Kylläpä silloin oli rahaa!!! Verrattuna, mitä saa nyt.

Hgissä maksaa yhden lapsen pk-hoito n. 950e/kk. Ei se kuitenkaan oikeasti tulisi halvemmaksi, jos kaikki hoitaisivat lapsensa itse, koska työstä maksetaan enemmän veroja kuin Kelan etuuksista.

Niin, ja noista lapsiperheiltä leikatuista etuuksista: merkittäviontä on mielestäni, ettei esim. lapsilisiä tai muita etuuksia ole sidottu indexiin eli ne eivät nouse suhteessa muihin tuloihin. Muista etuuksista/tukimuodoista on karsittu lähes olemattomiin lapsiperheiden kotipalvelu, erilaiset iltapäivä- ym. kerhotoiminnat ja ehkäisevä lastensuojelutyö.

[QUOTE="vieras";22193121]Oliko tosiaan noin silloin???[/QUOTE]

jep.itse olin päiväkodissa töissä silloin alle 3vuotiata ei ollut päiväkodissa ehkä muutama nykyään on 0-3v omat osastot..
mun lapsen osastolla on 10 alle 3vuotiasta nuorin 10kk

[QUOTE="vieras";22192940]Joskus joo lapsista saatiin vähennykset verotuksessa. Se poistettiin kanssa.[/QUOTE]

Joo, munki vanhemmilla oli aika, jolloin eivät maksaneet ollenkaan veroja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä