Nimistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt ei kirj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tt ei kirj

Vieras
Mua rupes mietityttän tämä nimikulttuuri tms.

Mitkä teistä on mielestänne tyhmiä nimiä ja ei niin tyhmiä? Kun 50 luvulla ja 60 luvulla oli Pirjoa, Mattia, Marja-Liisaa, Annelia jne 70 ja 80 luvulla Maria, Katia, Sannaa, Johannaa, Annaa jne. 90 ja 2000 luvulla Jasmiinaa, Adaa,
Veeraa, ja näitä C- nimiä.

20-30 ja 40 luvulla oli Olavit sun muut.

Voitteko kuvitella nykyajan lapsilla noita Olaveita, Marja-Liisoja jne?

Mä jotenkin olen päässäni miettinyt, että näin 2010 pienille lapsille sopisi todella hyvin nuo Olavit, ja vanhat nimet noin 20-30 luvulta, mutta en osaa ajatella, että nuo 70 ja 80 luvun nimet sopisivat :D, enkä tosin noita 90 luvun nimiäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Mua rupes mietityttän tämä nimikulttuuri tms.

Mitkä teistä on mielestänne tyhmiä nimiä ja ei niin tyhmiä? Kun 50 luvulla ja 60 luvulla oli Pirjoa, Mattia, Marja-Liisaa, Annelia jne 70 ja 80 luvulla Maria, Katia, Sannaa, Johannaa, Annaa jne. 90 ja 2000 luvulla Jasmiinaa, Adaa,
Veeraa, ja näitä C- nimiä.

20-30 ja 40 luvulla oli Olavit sun muut.

Voitteko kuvitella nykyajan lapsilla noita Olaveita, Marja-Liisoja jne?

Mä jotenkin olen päässäni miettinyt, että näin 2010 pienille lapsille sopisi todella hyvin nuo Olavit, ja vanhat nimet noin 20-30 luvulta, mutta en osaa ajatella, että nuo 70 ja 80 luvun nimet sopisivat :D, enkä tosin noita 90 luvun nimiäkään...

Ja mitä luulette, mihin suuntaan nimikulttuuri on menossa tulevaisuudessa?
Takaisin vanhoihin nimiin, nykyisiin vai ilmestyykö jotain vieläkin ihmeellisempiä sanahirviöitä? Tai nimihirviöitä?

Nimimuoti kiertää. Nyt annetaan lapsille näitä "pappojen ja mammojen" nimiä, ja he antavat lapsilleen varmaankin suurten ikäluokkien nimiä (Leena, Matti, Jukka, Merja...), jotka taas puolestaan nimeävät lapsensa tyyliin Mika/Sami/Minna/Anne. Jne.

Varmaan uusia nimiäkin tulee; ulkomailta, itse keksittyjä...

Mitä Olaviin tulee, niin tunnen muutamia pikku-Olaveja :heart:

Meillä on tytöllä nimenä Selma joka on tainnu olla pop viimeksi joskus 1900 alkuvuosikymmeninä. Ihana vanha nimi. Uusia vängällä väännettyjä nimiä ei tulis mieleenkään laittaa lapsilleni, kaikki C-kirjaimeen vivahtavatki on pannassa minun mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on tytöllä nimenä Selma joka on tainnu olla pop viimeksi joskus 1900 alkuvuosikymmeninä. Ihana vanha nimi. Uusia vängällä väännettyjä nimiä ei tulis mieleenkään laittaa lapsilleni, kaikki C-kirjaimeen vivahtavatki on pannassa minun mielessä.

Selma on kiva :). Yleinen myös Turkissa.

Minäkin tiedän yhden noin vuoden ikäisen Olavin. Ja muutenkin saman ikäkauden nimet tuntuvat olevan nyt aika pop hiekkalaatikolla.

Eli kymmenen vuoden kuluttua hiekkalaatikolla on varmaan Marja-Terttu, Sinikka, Raimo ja Mauno.

Minäkin tiedän yhden noin vuoden ikäisen Olavin. Ja muutenkin saman ikäkauden nimet tuntuvat olevan nyt aika pop hiekkalaatikolla.

Eli kymmenen vuoden kuluttua hiekkalaatikolla on varmaan Marja-Terttu, Sinikka, Raimo ja Mauno.

Raimo Ilaskivi, Sinikka Sokka ja Mauno Ahonen :D sukunimiltään ;D

Kaikki 60-90 luvun suosikit on inhoja:Sari, Jonna, Minna, Ville, Markku, Terttu, Pertti, Sirkka, Marja-Liisa, Mauno, Paavo, Pirjo, Tauno, Piia, Jorma, Yrjö, Jukka.

Sen sijaan 20-30-lukujen ja 1900-luvun alun nimet ovat todella kauniita. SElma on upea, samoin Olavi

Tulipa kerran matkustellessa juttua tuosta Marja-Liisa nimesta... Porukassa oli vakea melkein joka mantereelta ja pitivat nimea valtavan kauniina, aannettyna Maria-Lisa siis :)

Meillä päin vauvauinnissa ja perhekerhossa seikkailee, Nestori, Vihtori, Martta, Laura, Anne-Mari, Marjukka, Teppo, Anna, Jade, Miro, Lari, Jose... aika kirjavaa nimisakkia :) Mul ei oo oikeastaan mitään inhokki nimeä.

Meillä päin vauvauinnissa ja perhekerhossa seikkailee, Nestori, Vihtori, Martta, Laura, Anne-Mari, Marjukka, Teppo, Anna, Jade, Miro, Lari, Jose... aika kirjavaa nimisakkia :) Mul ei oo oikeastaan mitään inhokki nimeä.

Minä inhoan Jade-nimeä.

En mä ala mitään tyhmien nimien listaa tähän laittamaan.
Meidän lapsilla on vanhat suomalaiset nimet, ovat kovasti mun mieleen, luonnollisesti. :D
Ja jotenkin liikuttavaa oli kun poika oli kerran pääsiäisenä pk:n kanssa virpomassa veteraanikodilla ja kotona kertoi tohkeissaan kun oli tavannut "tosi vanhan" kaimansa joka oli ollut kovin otettu että hänen nimisiään on myös tänä päivänä. :)

Jo 2000-luvun alussa on alkanut juuri noiden mainitsemiesi nimien kiero. Eli niitä 20 ja 30 luvun nimiä. Selma, Aino, Olavi, Siiri, Eemeli, Viljami, Aatu jne. Ei se ole menossa siihen suuntaan vaan sitä jo.

Äitini lempinimi on Ida, oli jo lapsena. Mistä lie tullut, mutta äitini häpesi sitä koulussa kun se oli ihan mummonimi. Sitten yhtäkkiä hiekkalaatikot täyttyivät Idoista :).

Nuo vanhat nimethän on olleet trendi jo pitkään nyt, ja uskoisin, että ihan niin kuin vaatemuodissakin liikutaan systemaattisesti aina uudempiin ja uudempiin nimiin, seuraavaksi vuorossa siis suurten ikäluokkien nimet. Näiden rinnalla tulee sitten aina uusia keksittyjä nimiä samoin kuin ulkomaalaiset yleistyvät huimasti koko ajan. Taas samoin kuin vaatemuodissakin, nimimuodissakaan ei enää ole mitään yhtä selkeää trendiaaltoa, vaan useanlaiset nimet ovat yhtäaikaa muodissa. Itselläni ei ole mitään yhtä nimityyppiä mitä inhoaisin, mutta yksittäisiä nimiä kyllä.

Yhteistyössä