Mitä etuuksia on lapsiperheiltä leikattu / poistettu 90-luvulla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22193358]Köyhyys on suhteellista ja lasketaan aina yleisen tulotason keskiarvoon suhteutettuna. Suomessa palkat ovat kasvaneet, mutta yhteiskunnan tukia ei ole sidottu indeksiin. Jo pelkästään tämä saa aikaan tilastollisen köyhyyden, koska ero kahden palkansaajan ja osittain kotihoidontuella elävän perheen välillä on kasvanut. Itse miettisin hetken sitä, että elävätkö lapsiperheet Suomessa oikeasti köyhyydessä? Ainakin tämän palstan otannan mukaan valtaosalla perheistä on 150000-200000 euron asuntolaina. Onko se köyhyyttä? Ei. Oikeasti köyhille ei myönnetä asuntolainoja. Samoin täällä keskustellaan Ticketeistä, Moloista ja Reimateceistä, eli sadan euron haalareista. Onko se köyhyyttä? Ei. Oikeasti köyhät eivät välitä, minkä merkkinen haalari on, kunhan sellainen edes on.

Tiedän, että tämä provosoi mutta sanon sen silti. Mielestäni monella lapsiperheellä on homma lähtenyt lapasesta ja tavoitellaan sellaista elintasoa, joka ei koskaan aikaisemmin ole ollut lapsiperheille mahdollista. Tämä elintaso saavutetaan hurjalla lainanotolla ja sitten ihmetellään, kuinka pankkitili näyttää nollaa eikä olekaan varaa ostaa kaikkea kivaa mitä kaupassa myydään. Ja sitten valitetaan, että eletään köyhyydessä. Ei sen niin pitäisi mennä!

P.S. Ja selvennettäköön vielä, että Suomessa on ihan oikeastikin köyhiä lapsiperheitä, kuten yksinhuoltajaperheitä jotka asuvat vuokralla ja joissa äiti/isä tekee osa-aikatyötä.[/QUOTE]

joka alalla ei ole palkat nousseet juuri ollenkaan minimi on alle 8€,me kuulutaaan tähän oikeasti köyhään porukkaan molemmat tehdään pätkätöitä..mulla on onneksi aika hyvin töitä miehellä vähemmän silti ei saada sossusta tukea asumistuki saadaan onneksi..
ollaan kuitenkin ruokaa saatu pöytään ja laskut maksettua lapsille uusia vaatteita itselle ei ole juuri varaa mitään ostaa..
onneksi työpaikkoja näyttäisi tulevan enemmän jos vaikka viälä tämän vuoden molemilla olisi vakituisemmat työt

90-luvulla ei ollut räjähtävän kalliita lastenvaatteita ja -varusteita ja yhteiskunta ei ollut näin kahtiajakautunut kuin nykyään. Oli normimpaa olla köyhä niinä synkkinä lamavuosina. Nyt ei saa olla köyhä perhekerhossa eikä koulussa, ei saa.

Ja verotuksen perhevähennys poistui noihin aikoihin. Sitä kompensoitiin indeksiin sitomattomia lapsilisiä hetkellisesti nostamalla.

[QUOTE="vieras";22193358]Köyhyys on suhteellista ja lasketaan aina yleisen tulotason keskiarvoon suhteutettuna. Suomessa palkat ovat kasvaneet, mutta yhteiskunnan tukia ei ole sidottu indeksiin. Jo pelkästään tämä saa aikaan tilastollisen köyhyyden, koska ero kahden palkansaajan ja osittain kotihoidontuella elävän perheen välillä on kasvanut. Itse miettisin hetken sitä, että elävätkö lapsiperheet Suomessa oikeasti köyhyydessä? Ainakin tämän palstan otannan mukaan valtaosalla perheistä on 150000-200000 euron asuntolaina. Onko se köyhyyttä? Ei. Oikeasti köyhille ei myönnetä asuntolainoja. Samoin täällä keskustellaan Ticketeistä, Moloista ja Reimateceistä, eli sadan euron haalareista. Onko se köyhyyttä? Ei. Oikeasti köyhät eivät välitä, minkä merkkinen haalari on, kunhan sellainen edes on.

Tiedän, että tämä provosoi mutta sanon sen silti. Mielestäni monella lapsiperheellä on homma lähtenyt lapasesta ja tavoitellaan sellaista elintasoa, joka ei koskaan aikaisemmin ole ollut lapsiperheille mahdollista. Tämä elintaso saavutetaan hurjalla lainanotolla ja sitten ihmetellään, kuinka pankkitili näyttää nollaa eikä olekaan varaa ostaa kaikkea kivaa mitä kaupassa myydään. Ja sitten valitetaan, että eletään köyhyydessä. Ei sen niin pitäisi mennä!

P.S. Ja selvennettäköön vielä, että Suomessa on ihan oikeastikin köyhiä lapsiperheitä, kuten yksinhuoltajaperheitä jotka asuvat vuokralla ja joissa äiti/isä tekee osa-aikatyötä.[/QUOTE]

Peesi tälle. Ihmisten kulutustottumukset on karannut käsistä, ja tätä "itseaiheutettua" köyhyyttä löytyy hälyttävän paljon. Oliko se tuo nousu- ja huippukausi tuossa välissä kun sotki ihmiset vai mikä, en tiedä. Mutta perheiden velkaantumisastehan on noussut huomattavasti suhteessa tulotasoihin.

En sano etteikö perheiden tuet junnaisi jäljessä, junnaahan ne. Mutta joku vastuu itse perheilläkin on omasta hyvinvoinnistaan. En toki tässä tarkoita kaikkia köyhiä perheitä, kun niitä todellisesti köyhiäkin on olemassa.

Itsekin olen "köyhän" perheen äiti, meillä ei ole varaa techeihin tahi muihinkaan ylellisyyksiin. Meillä on kuitenkin omakoti ja sen lainaa koitetaan maksaa niin joutuisasti kuin mahdollista. Se aiheuttaa näennäisen köyhyyden harhan, voisimmehan lyhentää vähemmän kuussa ja voisinhan minäkin palata heti tämän äitiysloman loputtua töihin. Olemme kuitenkin valinneet itse tämän "köyhyyden" enkä oleta että tuet meitä täältä nostavat

Alkuperäinen kirjoittaja i.tö;22192736:
Isompana ongelmana pitäisin palkkatasoa. Jos palkat ovat niin pienet, ettei töitä kannata tehdä, niin joku mättää.

Vuodesta 2001 on Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten keskipalkat nousseet yli 40%. Että repikää siitä. Olisiko aihetta miettiä kulupuolta.

[QUOTE="mä";22193592]99 sai lapsivähennyksen verossa[/QUOTE]

muistelin myös et 1997 -98 olis viälä saanut lapsivähennyksen olisko ollut kunta kohtasta,koska esikko syntyi 1994 muistikuva on et mies sai vähenyksen ja samoin minä vähän aikaa

[QUOTE="noh";22193681]90-luvulla ei ollut räjähtävän kalliita lastenvaatteita ja -varusteita ja yhteiskunta ei ollut näin kahtiajakautunut kuin nykyään. Oli normimpaa olla köyhä niinä synkkinä lamavuosina. Nyt ei saa olla köyhä perhekerhossa eikä koulussa, ei saa.

Ja verotuksen perhevähennys poistui noihin aikoihin. Sitä kompensoitiin indeksiin sitomattomia lapsilisiä hetkellisesti nostamalla.[/QUOTE]

juu ei ollut kalliita lastenvaatteita silloin..enpä muista tarhannaulakoissa roikkui reimaa tai kalliita goretex kenkiä

[QUOTE="mä";22193691]Peesi tälle. Ihmisten kulutustottumukset on karannut käsistä, ja tätä "itseaiheutettua" köyhyyttä löytyy hälyttävän paljon. Oliko se tuo nousu- ja huippukausi tuossa välissä kun sotki ihmiset vai mikä, en tiedä. Mutta perheiden velkaantumisastehan on noussut huomattavasti suhteessa tulotasoihin.

En sano etteikö perheiden tuet junnaisi jäljessä, junnaahan ne. Mutta joku vastuu itse perheilläkin on omasta hyvinvoinnistaan. En toki tässä tarkoita kaikkia köyhiä perheitä, kun niitä todellisesti köyhiäkin on olemassa.
[/QUOTE]

Totta joka sana. Ja ällistyttävää mielestäni on se, että monet perheet, jotka elävät pelkästään tukien varassa, tavoittelevat samaa elintasoa kuin työssäkäyvät. huh heijjaa.

[QUOTE="vieras";22193711]Vuodesta 2001 on Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten keskipalkat nousseet yli 40%. Että repikää siitä. Olisiko aihetta miettiä kulupuolta.[/QUOTE]

Ja kaikki muu on kallistunut samalla.Asuminen,ruoka joka on törkeen kallista

Alkuperäinen kirjoittaja i.tö;22192736:
Isompana ongelmana pitäisin palkkatasoa. Jos palkat ovat niin pienet, ettei töitä kannata tehdä, niin joku mättää.

Tämä on totta, ja meillä ihan omakohtaista kokemusta. Mies oli töissä, teki 10 tuntisia päiviä fyysisesti raskasta työtä, sai käteensä 1100e kuussa. Mä kotona hoitmassa kahta alle 3v lasta, meillä myös kaksi kouluikästä lasta. Sitten mies jäi yllättäen työttömäksi. Nyt saadaan vuokra-asuntoon asumistukea, ja hiukan myös toimeentulotukea muiden "perustukien" lisäks. Meille jää kuukaudessa 100e nyt enemmän käteen, ja vielä kun lasketaan, et miehellä meni 250e työmatkoihin, niin onko järkeäkään lähteä töihin, kun nyt on käytössä 350e enemmän? Keväällä loppuu mun hoitovapaa, ja siinä vaiheessa aiomme molemmat mennä töihin (molemmille varmaan töitä löytyy kyllä), silloin se kannattaa, kun ei olla tuista riippuvaisia, mutta nyt on motivaatio suoran sanoen nolla, kun peremmin näin tullaan toimeen. Joten eiköhän tälle palkkojen pienuudellekin kannattas jotain tehdä...

Ja korostan vielä, että nytkin 6 henkisenä perheenä meillä on tiukkaa, ei niillä tuillakaan juhlita, eikä kuulukaan. Mutta toimeen tullaan. Mutta hassua, et vaikka on aina pienellä koitettu pärjätä, niin miehen töissä käydesä jouduttiin vanhemmilta välillä lainaan, jotta sai mies bensarahaa! Nyt ei lainaan oo jouduttu.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22193874:
Tämä on totta, ja meillä ihan omakohtaista kokemusta. Mies oli töissä, teki 10 tuntisia päiviä fyysisesti raskasta työtä, sai käteensä 1100e kuussa. Mä kotona hoitmassa kahta alle 3v lasta, meillä myös kaksi kouluikästä lasta. Sitten mies jäi yllättäen työttömäksi. Nyt saadaan vuokra-asuntoon asumistukea, ja hiukan myös toimeentulotukea muiden "perustukien" lisäks. Meille jää kuukaudessa 100e nyt enemmän käteen, ja vielä kun lasketaan, et miehellä meni 250e työmatkoihin, niin onko järkeäkään lähteä töihin, kun nyt on käytössä 350e enemmän? Keväällä loppuu mun hoitovapaa, ja siinä vaiheessa aiomme molemmat mennä töihin (molemmille varmaan töitä löytyy kyllä), silloin se kannattaa, kun ei olla tuista riippuvaisia, mutta nyt on motivaatio suoran sanoen nolla, kun peremmin näin tullaan toimeen. Joten eiköhän tälle palkkojen pienuudellekin kannattas jotain tehdä...

Ja korostan vielä, että nytkin 6 henkisenä perheenä meillä on tiukkaa, ei niillä tuillakaan juhlita, eikä kuulukaan. Mutta toimeen tullaan. Mutta hassua, et vaikka on aina pienellä koitettu pärjätä, niin miehen töissä käydesä jouduttiin vanhemmilta välillä lainaan, jotta sai mies bensarahaa! Nyt ei lainaan oo jouduttu.

ihan mielenkiinnosta mitä töitä teki?

Milloin kodinhoitajat poistuivat kuvioista? 90-luvulla vai jo aiemmin? Eikös ennen ihan "normaalit" perheet saaneet avuksi kodinhoitajan tarvitessaan. Nykyään täytyy ilmoittautua lastensuojelun asikakkaaksi (kuka täysjärkinen halua..) ja sitten saa perhetyöntekijän istumaan sohvalleen juomaan kahvia ja neuvomaan vanhemmuudesta yms. Todellista kodinhoitoapua ei saa enää kunnalta.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;22193975:
Kuljetusalan töitä, tavallista jakelua kuorma-autolla. Ilman ylityökorvauksia tai muitakaan etuja. Ja raskasta hommaa, painavien tavaroiden kantamista asiakkaille ym, ennenkuin joku siis ehtii sanomaan, että eihän autossa istuminen raskasta ole... :D Mutta tykkäsi työstään, ja samalla alalla meinaa jatkaa.

voi sentäs :/Mutta miten ihmeessä ei ole saanut mitään korvauksia:confused:

[QUOTE="Sitruuna";22193979]Milloin kodinhoitajat poistuivat kuvioista? 90-luvulla vai jo aiemmin? Eikös ennen ihan "normaalit" perheet saaneet avuksi kodinhoitajan tarvitessaan. Nykyään täytyy ilmoittautua lastensuojelun asikakkaaksi (kuka täysjärkinen halua..) ja sitten saa perhetyöntekijän istumaan sohvalleen juomaan kahvia ja neuvomaan vanhemmuudesta yms. Todellista kodinhoitoapua ei saa enää kunnalta.[/QUOTE]

2000-luvun alussa oli viälä kodinhoitajia,sitä en osaa sanoa koska poistuivat

voi sentäs :/Mutta miten ihmeessä ei ole saanut mitään korvauksia:confused:

Kaippa ne on työpaikkakohtasia, joskin kuljetusalalla ei isot palkat ole ja paljon puutteita sopimuksissa.... Sopivat siis jo työsuhteen alussa, että siellä ei ylitöistä makseta, mutta sen sijaan sitten esimerkiksi työaika oli säännöllinen, mikä kuljetusalalla ei läheskään aina ole itsestään selvyys. Ja hyvä työpaikka se olikin, kiva pomo ja kiva työ, harmi vaan kun loppui sitten kun auto irtisanottiin jakeluista... Mieheni on aina ollut varsin yritteliäs ja vähään tyytyväinen, eipä kai moni tommoseen olis edes suostunu... Mutta nyt sitten ei ole motivaatiota lähteä töihin, ja mä ainakin ymmärrän ihan täysin.

Toiset väittää kivenkovaan, että köyhyys on itseaiheutettua ja hankittu liian kallis asunto ja liian kalliita lastenvaatteita, kyllä kodinhoidontuella pitäisi pärjätä!

Meillä kodinhoidontuki kuntalisineen menee täysin asumiseen 50 neliön kerrostalokaksiossa.. Pitäisikö meidän muuttaa pienempään asuntoon? Joku tässä mättää, lapsiperheitä pitäisi tukea edes sen verran, että olisi jonkin näköinen mahdollisuus hoitaa lasta kotona kolmevuotiaaksi. Minun pitää mennä töihin, koska valitettavasti nipin napin alle keskituloinen mieheni ei pysty ruokkimaan ja vaatettamaan meitä kaikkia.

[QUOTE="zenn";22194066]Toiset väittää kivenkovaan, että köyhyys on itseaiheutettua ja hankittu liian kallis asunto ja liian kalliita lastenvaatteita, kyllä kodinhoidontuella pitäisi pärjätä!

Meillä kodinhoidontuki kuntalisineen menee täysin asumiseen 50 neliön kerrostalokaksiossa.. Pitäisikö meidän muuttaa pienempään asuntoon? Joku tässä mättää, lapsiperheitä pitäisi tukea edes sen verran, että olisi jonkin näköinen mahdollisuus hoitaa lasta kotona kolmevuotiaaksi. Minun pitää mennä töihin, koska valitettavasti nipin napin alle keskituloinen mieheni ei pysty ruokkimaan ja vaatettamaan meitä kaikkia.[/QUOTE]

Älähän nyt hermostu. Ei kai kukaan ole väittänyt, että kaikki perheistä olisivat itse aiheuttaneet taloudellisen ahdinkonsa?

[QUOTE="vieras";22194697]Onkohan nyt se asuntokupla totta vai ei? Halpeneekohan asunnot tässä kohta?[/QUOTE]

Siinä vaiheessa kun asuntojen hinnat, ellei nyt ihan romahda mutta laskee huomattavasti onkin moni ison asuntolainan ottanut lapsiperhe pulassa : /
Mä en kyllä henk.koht usko pahaankaan asuntokuplaan, ei ne hinnat montaa prosenttia alas ole tulemassa lähivuosina.

En mä teille hermostu :D

Vaan niille jotka ajavat meidän hyvinvointiyhteiskuntaa kapitalistiseksi aidattujen asuionalueiden yhteiskunnaksi. Tuo tukien leikkaaminen tai indeksikorotusten puuttuminen ajaa vähäosaiset aina vain huonompaan asemaan, kun koulutuskin alkaa muuttumaan pikkuhiljaa aina vain maksullisemmaksi.

Tuossa muuten mielestäni hirvittävä perhepotretti
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._384564871526_712971526_4094689_6389687_n.jpg

muoks. Emme ole myöskään taloudellisessa ahdingossa :) Pitää vain tehdä vähän enemmän töitä.

Viimeksi muokattu:
En mä teille hermostu :D

Vaan niille jotka ajavat meidän hyvinvointiyhteiskuntaa kapitalistiseksi aidattujen asuionalueiden yhteiskunnaksi. Tuo tukien leikkaaminen tai indeksikorotusten puuttuminen ajaa vähäosaiset aina vain huonompaan asemaan, kun koulutuskin alkaa muuttumaan pikkuhiljaa aina vain maksullisemmaksi.

Tuossa muuten mielestäni hirvittävä perhepotretti
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos..._384564871526_712971526_4094689_6389687_n.jpg

muoks. Emme ole myöskään taloudellisessa ahdingossa :) Pitää vain tehdä vähän enemmän töitä.

Demarihallitushan sen teki. Siinä ollaan pienen ja köyhän puolella.

muistelin myös et 1997 -98 olis viälä saanut lapsivähennyksen olisko ollut kunta kohtasta,koska esikko syntyi 1994 muistikuva on et mies sai vähenyksen ja samoin minä vähän aikaa

Verotuksen lapsivähennykset ei kyllä olleet mitään kuntakohtaisia juttuja. Esko Ahon hallitus poisti verotuksen lapsivähennykset v. 94 eikä niitä sen jälkeen ole palautettu. Samalla lapsilisät nousivat ihan rutkasti, ainakin minun kukkarossa se tuntui todella isolta nousulta, mutta miehen käteen jäävä palkka pieneni, kun tuo veroetu poistui. Myös vaippalisä poistui lapsilisistä. Sitä sain vielä ekasta ja tokasta lapsesta, jotka syntyivät v. 88 ja 91. Ja vaippalisä oli tosiaan lapsilisissä, ei kotihoidontuessa, niin kuin täällä joku väitti. Paavo Lipposen hallitus alensi ensi töikseen lapsilisiä, esim. meidän perheen kohdalla pudotus oli n. 300 markkaa kuussa, ja meillä oli tuolloin kolme lasta. Myös kotihoidontuki pieneni silloin.

Yhteistyössä