Omasta miehestä lastensuojeluilmoitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avun tarpeessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avun tarpeessa

Vieras
Kaipaan neuvoja ja kannanottoja. Eivätkä kommentit tyyliin "jätä se kusipää" tai "miksi teit idiootin kanssa lapsia" nyt auta yhtään.
Ongelma on miehen huono/olematon vihanhallinta ja kyvyttömyys käsitellä vastoinkäymisiä normaalilla tai asiallisella tavalla. Jos jokin menee pieleen tas asettuu poikkiteloin miehelle, hän räjähtää heti ja käytös on todella typerää. Hän kiroaa ja raivoaa ihan ilman kontrollia kun pinna palaa. Tämä tietysti vain "turvallisilla vesillä" eli tuttujen (läheisten) ihmisten keskuudessa eli yleensä kotona. Vuosien varrella on hiukan käytös rauhoittunut mutta etenkin jos on muuta stressiä niin kuppi menee nurin pienimmästäkin asiasta.

Esim. jos on korjaamassa jotain, niin heti yrittää väkisin tai voimalla jos ei meinaa onnistua heti ja sit palaa hihat kokonaan ja alkaa kirota ja raivota ja heittelee tai paiskoo tavaroita niin että menee rikki. Syy on tietenkin aina muissa kuin itsessä.

Olen useamman kerran kehoittanut miestä hakemaan apua tähän ongelmaan, ei ole normaalia käytöstä lainkaan. Mies tiedostaa kyllä (rauhoituttuaan) että käytös ei ole ok, mutta kieltäytyy ehdottomasti hakemasta apua tai keinoja ongelmansa korjaamiseksi.
Nyt kun perheessämme on kaksi pientä lasta, niin en enää mitenkään suvaitse moista käytöstä.
On selvää että kaikilla pinna palaa välillä jostain syystä, mutta aina (etenkin lasten läsnäollessa) on kyettävä hallitsemaan oma käytöksensä.

Tänään illalla mies yritti korjata erästä esinettä kodissamme ja esineestä putosi irti osa joka sai aikaiseksi pienen sotkun. Mies suivaantui välittömästi, alkoi kirota ja mesota sekä paiskomaan irronnutta osaa ja muitakin esineitä pitkin keittiötä = entistä pahempi sotku ja enemmän kiroilua ja huutoa + paiskomista. Innostui myös syyttämään minua koko tilanteesta ja sanoi "vitun lehmäksi" jne.
Kaikki tämä 3-vuotiaan ja pienen vauvan edessä. 3-vuotias pelästyi todella paljon ja juoksi luokseni turvaan ja sanoi pelkäävänsä "tuhmaa isiä". Kun mies huusi minulle, lapsi sanoi hänelle "isi ei saa tehdä noin, minun äiti". Mun sydän oli musertua surusta lapsen puolesta, 3-vuotias tuossa tilanteessa eli puolustamassa toista vanhempaa toiselta!

Sanoin miehelle että minun lasten ei tarvitse pelätä omassa kodissaan ja että hänen on poistuttava. Jatkoi riehumista ja kiukuttelua, soitin kaveripariskunnalle ja mies sieltä tuli hakemaan mun miestä pois. Siivosivat sotkun, tää kaveri sai miehen pikkuhiljaa rauhoittumaan ja pienen ulkoilun jälkeen tuli ilmoittamaan että mies lähtee heille yöksi.
Mikä helpotus...

Nyt pähkäilen, miten ihmeessä saisi miehen tajuamaan että käytöksensä on tuhoisaa ja ei missään nimessä hyväksyttävää ja lapset pelkää (minäkin, vaikkei mies ole kuin esineille väkivaltainen) ja että joko käytöksen on muututtava eli apua siihen haettava, tai miehen on lähdettävä lopullisesti sillä minä aion todellakin asettaa lapset etusijalle ja kodin on oltava sellainen paikka ettei siellä tarvitse koskaan pelätä, etenkään ei omaa vanhempaansa!
Jos ei muu mene jakeluun tai auta, niin mitä tapahtuu jos haen apua lastensuojelusta?
Että miehen olisi PAKKO tajuta että kyseessä on vakava asia ja henkinen väkivalta on kyseessä tässä tapauksessa...?

Ymmärrän että rakastat miestäsi, mutta lapset on tosiaan asetettava etusijalle, kuten itsekin ymmärsit.

Mielestäni voist NYT (tämänpäiväiseen tapahtumaan vedoten) vaatia mieheltä että hakee apua mikäli meinaa jatkossakin elää kanssanne. Ei lasten edessä kertakaikkiaan voi tuollatavoin käyttäytyä sillä lapset tosiaan pelkää. Mikäli mies ei suostu hakemaan apua, on tilanne mielestäni varsin selvä vaikket sitä välttämättä halua nähdäkään siten.

Jos mies ei halua muuttua, niin ei sulla taida olla vaihtoehtoja. Pakkohan se on erota ja muuttaa erikseen mikäli haluat lapsista kasvavan tasapainoisia ihmisiä.

En mä LS-ilmosta tiiä, mutta johonkin vihanhallintakurssille ja terapiaan miehen pitäisi mennä, ja oppia hillitsemään itsensä.

Ja siihen asti minä ja lapset asuttaisiin eri osoitteessa...

Jos miehesi ei ole kotona nyt suosittelen että soitat paikkakuntasi turvakotiin tai pyydät sosiaalipäivystyksestä jonkun paikalle. Olen ollut samantyylisessä tilanteessa itsekin ja lapset kärsivät äidin sitkeydestä ja typeryydestä aivan liian kauan. LAPSESI EIVÄT ANSAITSE PELKOA KOTONA, KODIN TULEE OLLA HEILLE TURVALLINEN PAIKKA.
Miehesi on muutettava käytös nyt jos mieli että lapset asuvat samassa taloudessa. Mutta nyt soitat ja haet apua.

Nyt tosiaan miehelle porttikielto. Et ehkä itse näe kuinka paljon tuo lapsiisi vaikuttaa. Älä odota enää pidempään, lapsesi tuhoutuvat tuollaisessa menossa. Et varmaan halua sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja pistä hommalle piste;22116587:
Jos miehesi ei ole kotona nyt suosittelen että soitat paikkakuntasi turvakotiin tai pyydät sosiaalipäivystyksestä jonkun paikalle. Olen ollut samantyylisessä tilanteessa itsekin ja lapset kärsivät äidin sitkeydestä ja typeryydestä aivan liian kauan. LAPSESI EIVÄT ANSAITSE PELKOA KOTONA, KODIN TULEE OLLA HEILLE TURVALLINEN PAIKKA.
Miehesi on muutettava käytös nyt jos mieli että lapset asuvat samassa taloudessa. Mutta nyt soitat ja haet apua.

Eli ihan konkreettisesti (järki ei oikein pelaa tässä tilanteessa), soitan siis turvakotiin tai sos.päivystykseen ja kerron mitä tapahtui? Eivätkä pidä yliampumisena tehdä se nyt kun tilanne on rauhallinen, mies poissa ja lapset nukkuu? Jos soitan sos. puolelle huomenna? Mies siis lähtee töihin aamulla sieltä kavereilta.

[QUOTE="suski";22116596]Jos soitat miehestäsi lastensuojelun paikalle, voit olla aika varma, että teidän suhde on ohi.[/QUOTE]

No jos sen niin ottaa niin näin se on sitten oltava.
Lapset ovat ehdottomasti etusijalla, vaikka ensisijaisesti apua olen hakemassa tilanteelle. Mutta avun tarpeen on miehen tietenkin sisäistettävä ensin ja jos ei sitä tee niin ei voi mitään.

Eli ihan konkreettisesti (järki ei oikein pelaa tässä tilanteessa), soitan siis turvakotiin tai sos.päivystykseen ja kerron mitä tapahtui? Eivätkä pidä yliampumisena tehdä se nyt kun tilanne on rauhallinen, mies poissa ja lapset nukkuu? Jos soitan sos. puolelle huomenna? Mies siis lähtee töihin aamulla sieltä kavereilta.

Soita nyt, päivystäjät auttavat, tulevat käymään tai voit kertoa puhelimessa. Ja osaavat suhtautua tilanteeseen ammattitaidolla mikä täältä palstalta ehkä puuttuu. Eivät varmasti pidä yliampuvana, omasta kokemuksesta voin sanoa että meillä 'radion huudattaminen sopimattomiin aikoihin' katsottiin syyksi joutua lastensuojelun piiriin jos emme muuttaneet lasten kanssa pois. Soita rakas ystävä nyt, olosi helpottuu 100% ja kun olet saanut ammattiapua voi ehkä auttaa miestäsikin paremmin. Oma elämäni parani huomattavasti kun tuon tajusin tehdä, lapset ovat onnellisia ja mieskin voi paremmin ja tajusi tilanteen. Yhdessä ei nyt olla mutta ehkä joskus?

Kriisipäivystykseen soitetaan silloin, kun kyseessä on akuutti tilanne eikä jälkikäteen. Se ja turvakoti on tarkoitettu niille, joilla ei ole ystäviä ketkä auttaisivat.

Jos haluat välttämättä tehdä lastensuojeluilmoituksen, niin tee se ihan rauhassa kirjallisena niin kuin kuuluu.

tirvakodista vielä: olin lasteni kanssa siis kodin rauhattomuuden vuoksi turvakodissa kolme viikkoa. Ei sinne silmät mustelmilla tarvi mennä, riittää sekin jos äiti on väsynyt ja tuntee olon turvattomaksi. Oli oma asunto, ei siellä ollut kimppakämppää eli ihan normaalia rivarielämää saatiin siellä viettää ja mies kävi siellä yhteisillä tapaamisilla juttelemassa sos.puolen kanssa. Se avasi minun silmäni ja tajusin minkälaiseen kauhuun olin lapseni ajanut, heillähän ei ollut vaihtoehtoa koska en itse tajunnut.
Mutta nyt soita jo, et varmasti tule katumaan ja ehkkä huomenna on jo uusi tulevaisuus miehesikin kanssa. Aina ne yrittää pitää perheet ensisijaisesti yhdessä.

[QUOTE="suski";22116640]Kriisipäivystykseen soitetaan silloin, kun kyseessä on akuutti tilanne eikä jälkikäteen. Se ja turvakoti on tarkoitettu niille, joilla ei ole ystäviä ketkä auttaisivat.

Jos haluat välttämättä tehdä lastensuojeluilmoituksen, niin tee se ihan rauhassa kirjallisena niin kuin kuuluu.[/QUOTE]

Tuo on täyttä fuulaa päivystyksestä ja turvakodista ja sitäpaitsi tilanne on akuutti.

siis menette turvakotiin ja tarvitset kriisiapua ja lastensuojelua kun mies alkaa huutaan eikä ole väkivaltainen,ei ihme turvakodit ja sossut käy ylikieroksilla nykyään

[QUOTE="okei";22116663]siis menette turvakotiin ja tarvitset kriisiapua ja lastensuojelua kun mies alkaa huutaan eikä ole väkivaltainen,ei ihme turvakodit ja sossut käy ylikieroksilla nykyään[/QUOTE]

Oletko ollut oskus turvakodissa? Erään Suomen 10 suurimman kaupungin turvakodissa ei ole ollut yhtään asiakasta kahteen kuukauteen. Turvakoti ei pyöri valtion budjetista, niillä on aivan erillinen rahoitus, ei veroista. Hanki faktat ennenkuin kommentoit.
Jos lapset pelkäävät kotona se on kriisi. Säälin sun lapsiasi.

En ole menossa turvakotiin enkä koe siihen tarvetta, mutta todellakin on väkivaltaista käytöstä heitellä/paiskoa/hajottaa esineitä ja se on aivan varmasti traumatisoivaa lapsille kun "isillä hirttää kiinni" ja oma rakas isi muuttuu "raivoavaksi hirviöksi".
Jotain aion kyllä tehdä, mutta eiköhän avunpyynnöt voi huomiseen odottaa, kun tilanne tosiaan on nyt rauhallinen...
Jotain silti tehtävä, koska ei mies itsestään muutu. Jos muuttuu ikinä. Tällaisen jatkuminen ei ole vaihtoehto.

Oletko ollut oskus turvakodissa? Erään Suomen 10 suurimman kaupungin turvakodissa ei ole ollut yhtään asiakasta kahteen kuukauteen. Turvakoti ei pyöri valtion budjetista, niillä on aivan erillinen rahoitus, ei veroista. Hanki faktat ennenkuin kommentoit.
Jos lapset pelkäävät kotona se on kriisi. Säälin sun lapsiasi.

miksi sä mun lapsiani säälit?? väitätkö tosiaan et turvakodit pyörii tyhjinä no ei ainakaan täällä pyöri.
en ole ollut turvakodissa mutta ikävä kyllä muutama ystävä on ollut ja eikä syynä ole mies huutaa vaan jotain pahempaa.

Sun lapset tarvii turvallisen ympäristön.
"3-vuotias pelästyi todella paljon ja juoksi luokseni turvaan ja sanoi pelkäävänsä "tuhmaa isiä". Kun mies huusi minulle, lapsi sanoi hänelle "isi ei saa tehdä noin, minun äiti". Mun sydän oli musertua surusta lapsen puolesta, 3-vuotias tuossa tilanteessa eli puolustamassa toista vanhempaa toiselta!"

Ymmärrätkö minkälainen lasti tuo on pienille harteille? Tuo vaikuttaa lapseesi koko hänen loppuelämänsä ja sinä olet ainoa ihminen joka asiaan voi vaikuttaa. Osittain on jo valitettavasti myöhäistä, mutta älä anna enempää pahaa tapahtua. Sinuna soittaisin nyt heti.

[QUOTE="suski";22116640]Kriisipäivystykseen soitetaan silloin, kun kyseessä on akuutti tilanne eikä jälkikäteen. Se ja turvakoti on tarkoitettu niille, joilla ei ole ystäviä ketkä auttaisivat.

Jos haluat välttämättä tehdä lastensuojeluilmoituksen, niin tee se ihan rauhassa kirjallisena niin kuin kuuluu.[/QUOTE]

Tässä kirjoituksessa on nyt ihan kaikki päin persettä. Turvakoti on ihan kaikille tarkoitettu, saa olla vaikka sata ystävää ja sinne saa ja kuuluu mennä silloin kun on hätä. Kriisipäivystykseen voi soittaa mistä tahansa asiasta, akuutissa tilantessa soitetaan hätäkeskukseen. Lastensuojeluilmoitusta ei kuulu eikä tarvitse tehdä kirjallisena, vaan ihan soittokin riittää.

Aloittajalle sanoisin, että kannattaa ymmärtää, että ls-ilmoitusta ei koskaan tehdä aikuisesta, siis miehestäsi, vaan lapsista. Jos epäilet lapsien normaalin kehityksen tai turvallisuuden olevan vaarassa, niin tee toki se ls-ilmoitus. Itse en ehkä tuossa tilanteessa tekisi. Onhan sulla mahdollisuus lähteä, ja sitä tai miehen voimakasta hoitoon sitoutumista sosiaalitoimistokin tulee vaatimaan jos ilmoituksen tekee ja jos sieltä katsovat tilanteen vakavaksi. Minusta sinä olet tässä avainasemassa,SINUN kuuluu suojella lapsiasi, SINUN kuuluu lähteä. Lastensuojelun tehtävä ei ole "herätellä" isiä ymmärtämään äidin vaatimukset. Sinähän voit lähteä ja sanoa miehelle, että voitte yrittää uudelleen kun hän on hoitanut ongelmansa kuntoon.

Minusta sinä ja lapset ette saa enää olla miehen kanssa saman katon alla, koska lasten ei tarvitse nähdä eikä kuulla enää yhtään tuollaista raivoamista ja käytöstä isältä.

Ei minua haittaa jos aikuinen nainen valitsee sen, että jää saman katon alle odottamaan seuraavaa kilahdusta, mutta lastesi takia sinun pitää toimia: mieti mitkä arvet heihin jää, kun joutuvat kuulemaan ja katsomaan tuollaista?

Ratkaisut eivät ole helppoja, mutta sun pitää ajatella ensisijaisesti lastesi parasta.

En ole menossa turvakotiin enkä koe siihen tarvetta, mutta todellakin on väkivaltaista käytöstä heitellä/paiskoa/hajottaa esineitä ja se on aivan varmasti traumatisoivaa lapsille kun "isillä hirttää kiinni" ja oma rakas isi muuttuu "raivoavaksi hirviöksi".
Jotain aion kyllä tehdä, mutta eiköhän avunpyynnöt voi huomiseen odottaa, kun tilanne tosiaan on nyt rauhallinen...
Jotain silti tehtävä, koska ei mies itsestään muutu. Jos muuttuu ikinä. Tällaisen jatkuminen ei ole vaihtoehto.

Ei turvakotiin tarvitse mennä, sinne voi soittaa ja jutella mitä asialle voi tehdä. Nyt olisi varmaan hyvä hetki kuten täällä on ehdotettukin kun tapaus on vielä tuore. Aamulla kun miehesi tulee kotiin kaikki näyttää hyvö
ätlä ja mietit että josko se nyt uskoisi... No ei.

Voit soittaa turvakotiin, ja kysyä, että mitä mieltä ovat tilanteestasi. Siellä on nyt yöihminen paikalla, ja usein on rauhallista, ja voivat hetken aikaa ihan vaan jutella. :) Sosiaalipäivystykseen ei mun mielestäni ole aihetta soittaa, mutta voit heti aamuilla ottaa yhteyttä sosiaalitoimistoon, selvästi asia sinua paljon painaa ja tarvitset siihen tukea. Pelasta lapsesi tuosta ja pian.

[QUOTE="okei";22116702]miksi sä mun lapsiani säälit?? väitätkö tosiaan et turvakodit pyörii tyhjinä no ei ainakaan täällä pyöri.
en ole ollut turvakodissa mutta ikävä kyllä muutama ystävä on ollut ja eikä syynä ole mies huutaa vaan jotain pahempaa.[/QUOTE]

oot sä yks tollo. Juuri siksi siellä on noita pahempia tapauksia kun ei apua haeta ajoissa.

Yhteistyössä