miltä kuullostaa tällainen? Huolettaa ystävän puolesta paljon ... Pitkä teksti toivottavasti jaksat lukea.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ystävä tossa sanoo, että lapsille on maailman ihanin. ostaa aina jotain heille (? mistä siihen rahat löytyy?) on muutenkin kaiken mahdollisen ajan heidän kanssaan ja silloin ei löydy pientäkään väliä ystävälleni. Ystäväni on muutenkin ujo ja nyt kun sitä lytätään... :( niin kuin omin sanoin sanoi, kaikki on mennyt. Ei jaksa enää mitään, on vaan siellä ja menee mukana... Ei osaa kuulemma lähteä vaikka halu olisi kova.

Kahten viimeiseen lauseeseen kommentoin.. Tämä on kovasti sanottu, mutta totta.. Ystäväsi joutuu kärsimään tuosta lopun ikäänsä, niin kauan kuin on tämän miehen kanssa.. Ystäväsi alistuu aivan liikaa, menettää kohta kokonaan oman minuutensa.. Mitä jää jäljelle; ei mitään muuta, kuin tyhjä kuori.. Itse olen elänyt lähes samanlaisessa suhteessa aikanaan, kestin kaiken, aivan liikaa.. Yks päivä sitten sain jstain sen voiman, että lähdin.. Ihmettelin omaa vahvuuttani, vaikka olin imetty aivan tyhjiin.. Jos ja kun ystäväsi joku päivä lähtee, niin kaikista eniten hän siloin tarvitsee ystävän tukea.. Itse olisin varmasti palannut entisen miehen luokse takaisin, ellei rakas ystäväni olisi pitänyt minut hänestä erossa.. Kaveri vannotti minut luaamaan, etten mene miehen luokse ilman hänen lupaansa, jottei mies puhu minua ympäri.. mies yritti pitkään saada minut takaisin, mutta lopulta minä pistin pisteen koko hommalle.. Aikoi seuraavalle naiselle olla maailman paras mies, en tiedä, toteutuiko tämä, eikä kiinnosta. Kaikki ystäväni olivt ihmeissään erostamme, koska mies oosasi esittää kaikille aivan ihanaa, huolehtivaa miestä.. Kun sitten asiat paljastuivat, eivät meinanneet aluksi edes uskoa.. Ystävällesi paljon voimaa lähteä, koota itsensä kokoon uudelleen ja aloittaa uusi elämä!! Ja ole sinä ap tukena, sitä hän tarvitsee..

Narsismi on aika kova diagnoosi heittää näin vähillä tiedoilla. Mutta narsistisia luonteenpiirteitä tai erittäin heikko itsetunto miehellä tuntuu olevan. Väkivaltaa on monenlaista, eikä se, että nyrkki ei heilu, tarkoita sitä, että suhde on väkivallaton. Henkinen väkivalta on aina väkivaltaa, ja jäljet jopa pahempia kuin fyysisessä väkivallassa, sillä henkinen väkivalta tappaa ihmisen sielun ja toivon.

En ole oikein niitä ihmisiä, jotka ensimmäisenä kehottaa ketään pakkaamaan laukkunsa ja lähtemään, mutta tässä tilanteessa en todellakaan nää mitään muuta suuntaa. Mies ei varmasti ymmärrä tekevänsä mitään väärin, jos ystäväsi jää hänen luokseen (jos siihen ylipäätään on koskaan mitään edellytyksiä). Ja epäilisin, että ollaan myös siinä tilanteessa, että puhe ei tehoa?

Voimia ystävällesi! Ole hänen tukenaan ja ole sinä se, joka muistutat häntä hänen ainutlaatuisuudestaan ja suunnattomasta arvostaan!

Tätä mä olen koittanut ystävälle sanoa, mutta jos ystäväni jättää miehen, saa se puhuttua kauniilla sanoilla ystäväni pään pyörälle ja jäämään kuitenkin. Eli on siis yrittänyt lähteä monesti mutta perunut aina. :( Ja mä ymmärrän kyllä, että on todella hankalaa lähteä. Myös minä olen todistanut tätä "ihanaa", "minä rakastan sinua, älä jätä mua, annan sulle kuun taivaalta" puhetta...

Ihan samaa teki minun exä. Pääsin viimein lähtemään, kun hankin asunnon ja tilasin muuttoauton kertomatta etukäteen. Ja kun mies alottaa itkunsa ja rukoilunsa, pitää muistaa, että se on vain vallankäyttöä, ei totta.

Ystävä tossa sanoo, että lapsille on maailman ihanin. ostaa aina jotain heille (? mistä siihen rahat löytyy?) on muutenkin kaiken mahdollisen ajan heidän kanssaan ja silloin ei löydy pientäkään väliä ystävälleni. Ystäväni on muutenkin ujo ja nyt kun sitä lytätään... :( niin kuin omin sanoin sanoi, kaikki on mennyt. Ei jaksa enää mitään, on vaan siellä ja menee mukana... Ei osaa kuulemma lähteä vaikka halu olisi kova.

En luottaisi siihen että se ihanuus jatkuu ainakaan teini-ikään, mutta hyvä jos näin on. Voin vain kuvitella miten vaikeaa tuollaisesta suhteesta on lähteä, mutta ystävien ja perheen avulla ja tuella se varmasti onnistuu jos vain ottaa tuen vastaan ja uskaltaa heittäytyä.

Tätä mä olen koittanut ystävälle sanoa, mutta jos ystäväni jättää miehen, saa se puhuttua kauniilla sanoilla ystäväni pään pyörälle ja jäämään kuitenkin. Eli on siis yrittänyt lähteä monesti mutta perunut aina. :( Ja mä ymmärrän kyllä, että on todella hankalaa lähteä. Myös minä olen todistanut tätä "ihanaa", "minä rakastan sinua, älä jätä mua, annan sulle kuun taivaalta" puhetta...

Tässä ihan konkreettinen vinkki.. Menette YHDESSÄ ystäväsi kanssa sanomaan miehelle, miten asiat ovat.. YHDeSSÄ pakkaatte täekeimmät tavarat mukaan, sitten ystäväsi vaikka sinun luoksesi asumaan, kunnes saa itselleen asunnon jne.. Kun saa asunnon, menette YHdESSÄ hakemaan loput tavarat, sinä olet ystävällesi tällöin se järjen ääni, joka ei anna miehen muuttaa ystäväsi mieltä. Kun ystäväsi saa mieheen etäisyyttä, hänen on paljon helpompi jatkossa vastustaa miestä ja tämän "houkutuksia", hän huomaa olevansa onnellisempi ilman tätä miestä.

Olen todella pahoillani ystäväsi puolesta :( Kaikkien on niin helppo sanoa että ystäväsi pitäis jättää se mies, mutta ystäväsi tietää sen muutenkin. Ystäväsi tarvitsee apua siinä eroamisessa ja siinä että pääsee lähtemään huonosta suhteesta. Toivon todella että ystäväsi onnistuu siinä ja saa paremman elämän paremman miehen kanssa ja toivon ettei ystäväsi luottamus muihin ihmisiin murene kokonaan. Ystäväsi ansaitsee parempaa ja uskon että hän sen myös ystäviensä tuella ja ehkä jopa konkreettisella avulla sen saa.

Katselin läheltä ihan täysin samalta kuulostavaa tapausta (ystäväni) ja sitä miten mies romutti upean naisen itsetunnon. Ihan selvä narsisti sanoisin tuo ap:n ystävän mies, kuten minun ystäväni mies oli. Myös työni puolesta olen joutunut paljon vastaavia näkemään, ja voin sanoa kokemuksesta että narsistit eivät muutu, koska heillä ei ole sairauden tuntua (diagnoosin tekeminen näin on tietysti mahdotonta, mutta kuvatut piirteet ovat narsistisia).

Ystäväni tapauksessa myös väkivalta astui vuosien mittaan kuvioon. Autoin hänet eroamaan miehestään, ja se oli vaikeaa. Mies teki kiusaa vielä puoli vuotta sen jälkeen, mutta sen jälkeen ystäväni elämä on ollut parempaa kuin ikinä. Nythän on onnellinen, tasapainoinen kahden lapsen äiti.

Neuvoni on: pelasta itsesi ja eroa. Tilanne voi muuttua, mutta vain pahempaan suuntaan.

Yhteistyössä