M
"mä"
Vieras
Ymmärtääkseni Kaari Utrio ainakin on tutkinut naisten historiaa, joten sitähän voi ensi hätään lukea.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mun mielestä se oli hyvin sanottu, kun joku sanoi että se vallanpitäjien historia kertoo aina siitä sorrettujenkin historiasta. Ap ei tunnu osaavan tulkita lukemaansa, jos sitä vaan lukee ymmärtämättä niin ei ole ihme jos jää jotenkin outo ja vääristynyt kuva maailmasta.
Voi teidän toiseuttajianne. Itsehän te teette niin, että passaatte sen käläsen ukon siellä himassa pilalle. Luuttuatte lattiat viikolla 38 ja pikkusen kilahdatte, kun mies lampsii rapaisin saappain kämpän rutuiseksi. Itse te toiseutatte.
Kyllä minusta oppikirjojen esimerkit ja kuvitus olivat enemmän poikia kiinnostavia ja enemmän poikia kuin tyttöjä.
Kyllä minusta oppikirjojen esimerkit ja kuvitus olivat enemmän poikia kiinnostavia ja enemmän poikia kuin tyttöjä.
Ei biologia ole kuin ihmisen kirjoittamaa ja tulkitsemaa. Se luo kuvaa siitä millainen naisen kuuluisi olla ja millainen miehen. Kyllä siellä on luettavissa selvästi arvonäkökulmia ja mielipiteitä. ei se ole pelkästään faktaa.
ja kemian ja fysiikan osalta niitä ilmiöitä voi opettaa monella tapaa, lähes aina esimerkit oli valittu niin, että miehet/pojat tekivät enemmän kuin tytöt esimerkin aihepiiriin lliittyvää juttua.
Ei biologia ole kuin ihmisen kirjoittamaa ja tulkitsemaa. Se luo kuvaa siitä millainen naisen kuuluisi olla ja millainen miehen. Kyllä siellä on luettavissa selvästi arvonäkökulmia ja mielipiteitä. ei se ole pelkästään faktaa.
ja kemian ja fysiikan osalta niitä ilmiöitä voi opettaa monella tapaa, lähes aina esimerkit oli valittu niin, että miehet/pojat tekivät enemmän kuin tytöt esimerkin aihepiiriin lliittyvää juttua.
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22013535:Siis tarkoitatko kuitenkin, että oppikirjojen kuvitus ei ollut sinua kiinnostava? Eikä niin, että se ollut tytöille kiinnostava?
No en tarkoita noin. Minä olin niitä harvoja, jotka valitsivat vapaaehtoisen kemian kurssin esimerkiksi.
Selvisin hyvin ja perehdyin.
Fysiikan koin jopa helpommaksi (vähemmän päntättävää ja ulkoamuistettavaa).
Tarkoitan, että tiedän kyllä mille aloille eri sukupuolet ovat suuntautneet, ja kuvat olivat ja esimerkit alueilta, joihin miehet ovat suuntautuneet.
No en tarkoita noin. Minä olin niitä harvoja, jotka valitsivat vapaaehtoisen kemian kurssin esimerkiksi.
Selvisin hyvin ja perehdyin.
Fysiikan koin jopa helpommaksi (vähemmän päntättävää ja ulkoamuistettavaa).
Tarkoitan, että tiedän kyllä mille aloille eri sukupuolet ovat suuntautneet, ja kuvat olivat ja esimerkit alueilta, joihin miehet ovat suuntautuneet.
Dikotomiat: ihminen (mies) jäsentää maailmaa vastakohtapareilla/kahtiajaolla: hyvä/huono, kulttuuri/luonto, valkoinen/musta, mies/nainen.
Lisäksi ihmisyyden kuvana on läpi historian käytetty miehen kuvaa (pätee kaikkialla, kaikilla aloilla) ja se miehen kuva on normi/vakio/perusta ja kaikki muu (lue:nainen) on siitä toinen. Haluatko olla toinen?
Kannattaa muistaa, että se oli mies, joka ensinnäkin päätti mikä on oikeaa tiedettä ja toiseksi, ne ns. oikeat tieteet eivät ole aina ja kaikkialla toistettavissa, eivätkö klassisen fysiikan lait aina päde (vrt. kvanttimekaniikka).
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22013562:Minä kuulisin ihan mielelläni, että koska sinä olet käynyt koulusi ja missä, ja mitä kirjasarjoja sinnulla oli käytössä, koska tämä kaikki tuntuu oikeasti olevan erittäin etäällä siitä muistikuvasta, mikä minulla oli fysiikan, kemian, historian, biologian jne opinnoista.
Ehkä ongelmani onkin se, etten vaan olen oikeanlainen tyttö, ja siksi en esimerkiksi kokenut olevani jotenkin paitsiossa kemian tai fysiikan esimerkkien kanssaEikö tuo sinun jaottelusi perustu nyt melkoisen vahvalle stereotypialle?
hih. Miten tietyt geenit toimivat...mistä ihminen koostuu.
eivät nämä mitään luonnonlakeja ole. Mitä tulee geeneihin, arvauksia suurin osa.
Kun biologian kirjassa kerrotaan eri sukupuolten ominaisuuksista, esim. mieheen liitetään automaattisesti aggressiivisuus testosteronin muodossa. En usko että nämä ovat sellaisia muuttumattomia faktoja, vaan enemmänkin jonkun mielipide.
Tällaiset mielipiteet vaikuttavat meihin, kun olemme lapsia. Ne jäsentävät sitä kuvaa, mitä me ajattelemme että meidän tulisi olla. Ne muovaavat meitä.
vai uskotko sinä lääketieteeseen? ja biologiaan? joka päivä tutkijat ovat eri mieltä näistä asioista. eivät ne mitään faktaa ole, vaan mielipidettä.
Yhtenä päivänä meidän viranomaiset kertovat, että se ja se aina on turvallinen kun tutkijat niin sanovat, seuraavana päivänä myönnetään, että kappas ei olekaan.
hih. Miten tietyt geenit toimivat...mistä ihminen koostuu.
eivät nämä mitään luonnonlakeja ole. Mitä tulee geeneihin, arvauksia suurin osa.
Kun biologian kirjassa kerrotaan eri sukupuolten ominaisuuksista, esim. mieheen liitetään automaattisesti aggressiivisuus testosteronin muodossa. En usko että nämä ovat sellaisia muuttumattomia faktoja, vaan enemmänkin jonkun mielipide.
Tällaiset mielipiteet vaikuttavat meihin, kun olemme lapsia. Ne jäsentävät sitä kuvaa, mitä me ajattelemme että meidän tulisi olla. Ne muovaavat meitä.
vai uskotko sinä lääketieteeseen? ja biologiaan? joka päivä tutkijat ovat eri mieltä näistä asioista. eivät ne mitään faktaa ole, vaan mielipidettä.
Yhtenä päivänä meidän viranomaiset kertovat, että se ja se aina on turvallinen kun tutkijat niin sanovat, seuraavana päivänä myönnetään, että kappas ei olekaan.
Keskustelu on taas sellaista tasoa, että ei taida jaksaa enää. Erilaisten mielipiteiden esittäjien kimppuun on niin kiva ja helppo joukolla hyökätä.
Mukava että olette tyytyväisiä "tasa-arvoiseen" ihmiskuvaan, joka oppikirjoissa esitetään ja joka maailmassa vallitsee.
Eräs kirjoittaja mainitsikin tuossa juuri, että historia on pullollaan vallassa olleita naisia ja naisia jotka ovat tehneet uraa urtavaa työtä luonnontieteiden parissa, mutta yleinen suurmiesten historia on tehokkaasti unohtanut heidän, hiljentänyt heidät. Lisäksi joidenkin saavutukset on laitettu heidän kumppaniensa saavutuksiksi.
Tässä kohtaa on hyvä mainita, että nainen saattoi "tehdä uraa" oikeastaan vain silloin jos hänen isänsä tai aviomiehensa oli siihen suopea. Muistakaa vielä se, että naiset joutuivat hakemaan erivapauden sukupuolestaan lähes 1900-luvulle saakkaa, mikäli halusivat opiskella ylioppilaaksi tai yliopistossa. Sukupuolisuus on ollut naiselle taakka ja haaste.
Heh, joskus oltiin myös sitä mieltä, ettei naisen sopinut vaivata liikaa päätään, ettei hänen sukupuolielimensä menisi sekaisin![]()