Kuinka se on niin vaikea ymmärtää, että toiset on oikeasti köyhiä?

  • Viestiketjun aloittaja pienipalkkainen
  • Ensimmäinen viesti
täh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Voi voi. Ymmärrä nyt ihminen hyvä, että on tilanteita, että vaikka toimeentulotukea saa, niin se ei ole plussaa, sillä maksetaan laskuja. Kun niitä toimeentulotukeen liittymättömiä laskuja riittää monella (asuntolainat yms) niin tilanne voi silti tuista huolimatta olla katastrofaalinen.

Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee, että elänpä köyhänä ja tukia nostelen! Kun niitä tilanteita ja syitä, miksi on köysyysloukkuun joutunut, on monta ja tulevaisuutta ei voi ennustaa.
Ihan turha täällä on sitten viisastella, että miksi on lapsia hankittu, jos ei niitä pysty rahallisesti kunnolla hoitamaan.
Moni teistäkin joutuu takuu varmasti elämässään vielä tilanteisiin, jossa tulevaisuus yllättää, eikä mitenkään positiivisesti. Silloin viimeistään kannattaa miettiä, mitä on vastaavassa tilanteessa muille sanonut tai asiasta ollut mieltä.
Elämä opettaa.
HEI, jos on asuntoLAINAA, niin onko silloin köyhä? ...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Voi voi. Ymmärrä nyt ihminen hyvä, että on tilanteita, että vaikka toimeentulotukea saa, niin se ei ole plussaa, sillä maksetaan laskuja. Kun niitä toimeentulotukeen liittymättömiä laskuja riittää monella (asuntolainat yms) niin tilanne voi silti tuista huolimatta olla katastrofaalinen.
Jos on oma asunto (vaikka siitä osa pankin olisikin) niin mielestäni silloin ei voida puhua köyhyydestä. Tällaisella ihmisellä on kyllä rahaa, mutta se on kiinnitetty asuntoon. Talon voi AINA myydä jolloin pääsee niistä veloista eroon ja saa taloutensa kuntoon, tai ainakin parempaan jamaan kuin mitä se olisi toimeentulotuella velkoja maksellessa.

 
Mamma italiana
Thanks lilli. siinà tuli asiaa. kasvuvauhti on siis huima, mutta missà ollaan europan vertailussa (ei kasvussa vaan tilanteessa)? luen illalla tarkemmin, ehkà se selviàà noista artikkeleista
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ymmärrän sen, että joku on köyhä, mutta en sitä, etei ole varaa lasten lahjoihin, uusiin vaatteisiin tai vaikkapa leffalippuihin.

Olen elänyt MONTA vuotta toimeentulotuella aikoinaan, joka siis on minimi, jonka alle ei suomessa yleensä kukaan joudu ja silti minulla oli varaa kaikkeen edelläminittuun.
Voi voi. Ymmärrä nyt ihminen hyvä, että on tilanteita, että vaikka toimeentulotukea saa, niin se ei ole plussaa, sillä maksetaan laskuja. Kun niitä toimeentulotukeen liittymättömiä laskuja riittää monella (asuntolainat yms) niin tilanne voi silti tuista huolimatta olla katastrofaalinen.
Jos on oma asunto (vaikka siitä osa pankin olisikin) niin mielestäni silloin ei voida puhua köyhyydestä. Tällaisella ihmisellä on kyllä rahaa, mutta se on kiinnitetty asuntoon. Talon voi AINA myydä jolloin pääsee niistä veloista eroon ja saa taloutensa kuntoon, tai ainakin parempaan jamaan kuin mitä se olisi toimeentulotuella velkoja maksellessa.
Ei ihan näinkään. Meillä on tällä hetkellä tilanne, jossa talosta on vain riesaa ja mahdollisuutta päästä eroon talosta ei ole. Ja vielä kun on iso perhe, niin edes vuokraasuntoa ei täältä likeltä löydy meidän perheelle. Ja mieluummin vuokralla asuisin, inhoan omakotitaloasumista.

 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Olen osittain samaa mieltä. Suomessa on paljon aloja, joilla palkka on aivan liian pieni. Mutta sitten samalla olen sitä mieltä, että ne jotka ovat varallisuutensa työllä ansainneet saisivat siitä myös nauttia...

Ja moneen muuhun EU-maahan verrattuna Suomessa maksetaan hurjia veroja, mutta sen ansiosta meillä onkin hyvä terveydenhuolto (no tästä ollaan montaa mieltä, mutta hyvä se on ) ja hyvä koulujärjestelmä.
Minusta taas ne joiden palkka on hyvä kykenee maksamaan isompaa veroa ja jää vielä hyvin rahaa siihen nauttimiseenkin.
 
On oikeasti pienipalkkaisia ihmisiä, sympatiat heille! Viitsivät yrittää tehdä töitä elantonsa eteen.

Sitten on niitä jotka ei edes yritä. Joiden kaikki tulot on toisten verovaroista (enkä tarkoita tilannetta missä on hetkellinen tarve auttamaan tilanteen yli, vaan on niitä "toisen sukupolven sossupummeja" )

Ja sitten on niitä jotka tienaa paljon mutta luulee olevansa köyhiä.

Kyse on kuitenkin MONESTI taidosta käsitellä rahaa ja kyky hahmottaa, mihin omat tulot riittää (tyhjästä ei nyhjästä, mutta useimmiten ). Joku perhe missä on isä, äiti ja lapsi, saa pari tonnia. Saattavat olla tyytyväisiä. Jollekin tulee tuplasti se. Ihmettelevät, miten jollain on varaa tehdä jotain mihin heidän rahat ei "riitä". Useimmilla Suomessa on kyse siitä, mihin ne rahat käyttää. Mutta sitten on sosiaalitukien väärinkäyttäjiä, ja toisaalta niitä pienipalkkaisia joiden tulorajat nippa nappa ylittyy jonkun rajan yli, mutta palkalla ei juhlita
 
nekku
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Olen osittain samaa mieltä. Suomessa on paljon aloja, joilla palkka on aivan liian pieni. Mutta sitten samalla olen sitä mieltä, että ne jotka ovat varallisuutensa työllä ansainneet saisivat siitä myös nauttia...

Ja moneen muuhun EU-maahan verrattuna Suomessa maksetaan hurjia veroja, mutta sen ansiosta meillä onkin hyvä terveydenhuolto (no tästä ollaan montaa mieltä, mutta hyvä se on ) ja hyvä koulujärjestelmä.
Minusta taas ne joiden palkka on hyvä kykenee maksamaan isompaa veroa ja jää vielä hyvin rahaa siihen nauttimiseenkin.
Kyllä... onhan se näinkin. Mutta itse kun tekee paljon töitä, niin tuntuu kurjalta että lähes puolet menee veroihin + muihin maksuihin. Esimerkiksi: tulot 68000, niin silloin veroprosentti on 36... täällä meidän kunnassa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Minusta taas ne joiden palkka on hyvä kykenee maksamaan isompaa veroa ja jää vielä hyvin rahaa siihen nauttimiseenkin.
Tuokin on vähän suhteellista. Mulla on ihan kohtuullisen hyvä palkka ja verottaja sen tietää. Kuitenkin tuon palkan tienatakseni joudun tekemään 60-70 -tuntisia työviikkoja. Koska tienaan ihan hyvin, ei myöskään junnu saa opintotukea. Tässä kuussa tulee viimeinen lapsilisäkin ja sen jälkeen ollaan pelkästään mun työtulojeni varassa. Sillä, että tienaan ihan kohtuullisen hyvin, voin tarjota lapsilleni sellaisen elintason, mitä hieman alle kaksi tonnia kuussa tienaavien kahden palkansaajan perheessä lapsille voi tarjota. Eli tulonhankkimisessa toimin sekä isänä että äitinä. Maksan kuitenkin enemmän veroja kuin jos meitä olisi tässä kaksi palkansaajaa tienaamassa kyseistä summaa. Maksan palkastani myös asuntolainaa, joka luonnollisesti on ihan oma valintani. Mutta yhtä lailla vuokralla asuminenkin olisi kallista enkä tulojeni takia saisi senttiäkään asumistukea. Kaupungin vuokra-asuntoon pääsemisestä olisi turha haaveillakaan. Omasta mielestäni mulla ei jää mitenkään erityisen "hyvin" rahaa nauttimiseen, tosin eipä mulla ole juuri aikaakaan ryhtyä nautiskelemaan :D

 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Olen osittain samaa mieltä. Suomessa on paljon aloja, joilla palkka on aivan liian pieni. Mutta sitten samalla olen sitä mieltä, että ne jotka ovat varallisuutensa työllä ansainneet saisivat siitä myös nauttia...

Ja moneen muuhun EU-maahan verrattuna Suomessa maksetaan hurjia veroja, mutta sen ansiosta meillä onkin hyvä terveydenhuolto (no tästä ollaan montaa mieltä, mutta hyvä se on ) ja hyvä koulujärjestelmä.
Minusta taas ne joiden palkka on hyvä kykenee maksamaan isompaa veroa ja jää vielä hyvin rahaa siihen nauttimiseenkin.
Kyllä... onhan se näinkin. Mutta itse kun tekee paljon töitä, niin tuntuu kurjalta että lähes puolet menee veroihin + muihin maksuihin. Esimerkiksi: tulot 68000, niin silloin veroprosentti on 36... täällä meidän kunnassa.
Mutta useasti se veroraha menee yhteiseen hyvään...monesti kuitenkin myös herrojen juhlimiseen....mieluummin siis maksan elannon vaikka niille etuuksien väärinkäyttäjille kuin noille herroille....
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Minusta taas ne joiden palkka on hyvä kykenee maksamaan isompaa veroa ja jää vielä hyvin rahaa siihen nauttimiseenkin.
Tuokin on vähän suhteellista. Mulla on ihan kohtuullisen hyvä palkka ja verottaja sen tietää. Kuitenkin tuon palkan tienatakseni joudun tekemään 60-70 -tuntisia työviikkoja. Koska tienaan ihan hyvin, ei myöskään junnu saa opintotukea. Tässä kuussa tulee viimeinen lapsilisäkin ja sen jälkeen ollaan pelkästään mun työtulojeni varassa. Sillä, että tienaan ihan kohtuullisen hyvin, voin tarjota lapsilleni sellaisen elintason, mitä hieman alle kaksi tonnia kuussa tienaavien kahden palkansaajan perheessä lapsille voi tarjota. Eli tulonhankkimisessa toimin sekä isänä että äitinä. Maksan kuitenkin enemmän veroja kuin jos meitä olisi tässä kaksi palkansaajaa tienaamassa kyseistä summaa. Maksan palkastani myös asuntolainaa, joka luonnollisesti on ihan oma valintani. Mutta yhtä lailla vuokralla asuminenkin olisi kallista enkä tulojeni takia saisi senttiäkään asumistukea. Kaupungin vuokra-asuntoon pääsemisestä olisi turha haaveillakaan. Omasta mielestäni mulla ei jää mitenkään erityisen "hyvin" rahaa nauttimiseen, tosin eipä mulla ole juuri aikaakaan ryhtyä nautiskelemaan :D
Siinäpä se on.... pitää vääntää niin täysillä ettei voi edes nauttia.... pitää vain suorittaa ja suorittaa....
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Siinäpä se on.... pitää vääntää niin täysillä ettei voi edes nauttia.... pitää vain suorittaa ja suorittaa....
Niinhän se on. Tai sitten pitäisi ottaa joku ukko tänne asumaan ja maksamaan osa menoista =) Musta ei ole mitenkään kummallista, jos haluaa tarjota lapsilleen ihan tavallisen - hieman keskiluokkaa alemman - elintason. Onneksi mulla on mahdollisuus tehdä tätä työtä kotoa käsin, joten ei tarvitse ton teininkään viettää iltojaan yksin kotona.

 
vieras
mä en kyllä ymmärrä. Ihan oma moka jos on peruskoulun jälkeen antanu asioiden repsahtaa. Mä opiskelin tutkinnon heti peruskoulun perään ja vallan mainiosti pystyn perheeni elättää ja käymään ylimääräisellä kahvillakin kavereiden kanssa, vaikka lapsiakin on. Enkä ole edes kovin iso palkkainen. Jokainen voi mielestäni katsoa peiliin.
 
vieras
mä en kyllä ymmärrä. Ihan oma moka jos on peruskoulun jälkeen antanu asioiden repsahtaa. Mä opiskelin tutkinnon heti peruskoulun perään ja vallan mainiosti pystyn perheeni elättää ja käymään ylimääräisellä kahvillakin kavereiden kanssa, vaikka lapsiakin on. Enkä ole edes kovin iso palkkainen. Jokainen voi mielestäni katsoa peiliin.
 
vieras
mä en kyllä ymmärrä. Ihan oma moka jos on peruskoulun jälkeen antanu asioiden repsahtaa. Mä opiskelin tutkinnon heti peruskoulun perään ja vallan mainiosti pystyn perheeni elättää ja käymään ylimääräisellä kahvillakin kavereiden kanssa, vaikka lapsiakin on. Enkä ole edes kovin iso palkkainen. Jokainen voi mielestäni katsoa peiliin.
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Siinäpä se on.... pitää vääntää niin täysillä ettei voi edes nauttia.... pitää vain suorittaa ja suorittaa....
Niinhän se on. Tai sitten pitäisi ottaa joku ukko tänne asumaan ja maksamaan osa menoista =) Musta ei ole mitenkään kummallista, jos haluaa tarjota lapsilleen ihan tavallisen - hieman keskiluokkaa alemman - elintason. Onneksi mulla on mahdollisuus tehdä tätä työtä kotoa käsin, joten ei tarvitse ton teininkään viettää iltojaan yksin kotona.
Se on silloin hyvä juttu....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen sh:
Miksi et lopeta köyhyyttä ja hanki itsellesi hyvätuloista ammattia sen sijaan, että kärsit?
milläs sitä uuden ammatin hommaa? Pitäisi mennä opiskelemaan, jolloin tulot tippuu entisestään, eikä kuitenkaan ole mitään takeita työllistymisestä sen jälkeen.

Miulla ol iihan kohtuupalkkainen ammatti tiedossa ennen lapsia.En ollut kuitenkaan ajatellut lasten välissä sairastua sairauteen,jonka vuoksi joudun uudelleen kouluttumaan,kunhan keksin työn mitä pystyn tekemään. En myöskään ajatellut,että voisin tarvita vuodessa tuhansia euroja lääkkeisiin.... Enkä myöskään sitä,että se talouden kohtuullisesti tienaava juuri nyt menettäs sen työnsä,kun firma menee nurin ja kaikki ulos.

Tulot on kyllä pienet,mutta ehkäpä näillä pärjäillään,kun ei vaadita liikoja.
 
Kirjoitan, vaikka en ole vielä lukenut koko ketjua
Minä olen aina maksanut kaiken itse. Lukion kävin vapaaoppilaspaikalla, kirjat ostin käytettyinä. Vapaaoppilaspaikan saamiselle oli köyhyyden lisäksi edellytyksenä opinnoissa menestyminen. Elämiseni ja ne käytetyt kirjat yms. maksoin palkalla, jonka sain rappujen siivoamisesta, puutarhalla sesonkiapulaisena olemisesta sekä erilaisten kerhojen vetämisestä. Noita kaikkia tein siis limittäin ja lomittain koko lukioajan. Lukion jälkeinen suunnitelmani oli, että askel kerrallaan. Tein pari vuotta kaikenlaista hanttihommaa niin paljon kuin jaksoi ja säästin rahaa. Sitten opiskelin lähihoitajaksi ilman lainaa. Tämän opiskelun tarkioituksena oli toimia pidempien opiskelujen rahoittajana. Ei siis tarvinnut tehdä töitä aivan hanttipalkalla, vaan sai kuitenkin ammatti-ihmien palkan. Lisäksi työ oli luonteeltaan sellaista, että sitä oli tarjolla lähes kaikilla paikkakunnilla. Lisäksi työtä voi tehdä esim. yöllä. Näin ajattelin, kun lähihoitajaksi pyrin opiskelemaan. Ei ollut alkuunkaan tarkoitus olla sitä lopun elämäni. Ja niin se myös toimi. Seuraavaksi pyrin yliopistoon lukemaan lakia ja pääsin. Sen opiskelun rahoitin tekemällä lähihoitajan työtä. Aikanaan valmistuin ja nyt istun tuomiokunnassa, lapset on tehty hyvillä äp-rahoilla jne. Ei valittamista. Vaatii vaan monesta kieltäytymistä ja muutenkin kurinalaista elämää. Ja tunnustan olevani kermaperse - siksi pääseminen vaan vaati hitonmoisesti työtä. VAnhemmiltani en saanut minkäänlaista tukea koko projektin aikana. Olen lähtöisin erittäin vaatimattomista oloista.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on niin totta. Jos minä sanon, ettei ole yhtään rahaa, se todellakin tarkoittaa, että tilit on 0e. Ja sitten jankutetaan, että kyllä nyt sen ja sen verran löytyy!
Mikä kumman vaikea on tosiaan tajuta, että jollakin voi olla tilanne tosiaan se, että rahaa ei ole YHTÄÄN.
Joku ketjun alussa kirjoitti, ettei ole rahaa opiskella ja siitäkin joku sai jutun aihetta. Millä ihmeellä, jos tulot on valmiiksi minimissä, velkaa on ja lapsia, niin mistä revit rahat opiskeluun kenties moneksi vuodeksi.
Tajutkaa nyt, että oikeasti köyhän ei ole varaa edes opiskeluun. Ja vaikka moni olisi sen ammatin hankkinut ennen lapsia, niin vuosien kotiäitinä olemisen jälkeen on auttamattomasti ulkona työmarkkinoilta ilman lisäopintoja.
Mutta näinhän tämä nykysuuntaus menee, että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy ja kuilu näiden kahden välillä kasvaa entisestään.
ensinnäkin, miksi on paljon velkaa ja tulot minimissä? eikö aina pitäisi elää varojensa mukaan = oma valinta. toiseksi, vuosien kotiäitinä olo ja siitä syystä työmarkkinoilta tippuminen ja pienet tulot = jälleen oma valinta.
 

Yhteistyössä