ystävänä pph, tehdäkö valitus vai ei??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purppura pohjanmaalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

purppura pohjanmaalta

Vieras
Olen totaalisessa pattitilanteessa. Hyvä ystäväbi ryhtyi pari vuotta sitten pphksi ja mielestäni laiminlyö työtään paljon. Jos omat lapseni olisivat ko pphlla, haluaisin ehdottomasti että minulle kerrotaan tai joku puuttuu asiaan. Olen vuoden seurannut ystäväni ammatillista alamäkeä, ja vietän unettomia öitä kun mietin ilmoitanko jonnekin vai onko tilanne sittenkään niin paha ja vain kuvittelen pphn työn erilaisena.

Ystäväni ei tee lasten kanssa mitään, ei kertakaikkiaan mitään! Makaa itse sohvalla, selaa älypuhelinta, koti on kuin pommin jäljiltä, ei ulkoile lasten kanssa, ei tarjoa minkäänlaisia virikkeitä tms. Ruokana aina samat nakkiruoka, eineslihapullat tai makaroonilaatikko.

Kerran yksi äiti kysyi askarteleeko lapsi isänpäiväkortin hoidossa niin ystäväni vastasi, juu toki. Ja kun ulko-ovi sulkeutui tuhahti vaan "no voi vittu pitää jotain askarrellakin vielä". Sama jos pyydän heitä ulos minun ja lasten kanssa niin ei jaksa kun pitää pukea kuravaatteet ja kaikki. Lapset viettää kaikki päivät sisällä ja patistetaan vaan leikkimään ja jos tulee lapsi kysymään jotain ystävältäni niin sanoo vaan että menepäs nyt siitä muualle tai omiin touhuihin.

Sitten kun lapset turhautuu ja tekee kolttosia niin kiikutetaan arestiin ja itse sohvalle älypuhelimen pariin. Kun alkoi mm hiihdot niin sanoi mulle että ihanaa kun voi vaan maata sohvalla kaikki päivät kun telkkarista tulee kerrankin jotain.

Ystäväni mies tokaisi tässä taannoin että tekisit täällä joskus edes jotain ja mikä se tuollainen työ on missä voi vaan maata sohvalla ja katsoa yleareenaa. Ystäväni vastasi että nää on kuule ammatinvalintakysymyksiä.

Hänen omat lapset jo koululaisia ja meno välillä kotona aivan sietämätön. Kaikki huutaa toisilleen, haistatellaan ja kiroillaan, myös vanhemmat. Hoitolapsia 4 kpl 1-5v.
Oonko mä ihan ääliö jos puutun asiaan ja teen valituksen hänestä? Kamala tilanne kun ystävä kyseessä, mutta mun puhuminen ei ole tuottanut tulosta ja säälin lapsia todella.

En haluaisi että omat lapset viettävät päivänsä tuollaisessa "hoidossa". Ottaisin puhelun alueen päivähoidosta vastaavalle ja kertoisin tilanteesta.

Niin mä vähän ajattelinkin ettei huoleni ole turha. Tosi vaikeaa ilmoittaa kun henkilö itsessään mulle läheinen, mutta lapsille hirveä. No onneksi tässä tilanteessa on helppo laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ja tuo mitä kirjoitin oli vain osa totuutta..paljon on tullut nähtyä siinä touhussa kaikkea ikävää, väkivaltaa ei onneksi kuitenkaan, mutta kaikkea sellaista miten en koskaan itse edes omia lapsia kohtelisi.

Ainakin täällä valvonta on niin tiukkaa, ettei tuollainen onnistuisi. Ja lapsethan kertoo (ja vähintään vaatteista näkee) jos ei ulkoilla. Meillä on ihan ruokalista minkä saa tarvittaessa ja tosiaan... lapset kertoo. Outoa jos vanhemmat eivät ole tilantesta tehneet ilmoitusta. He siitä hoidosta maksavat.

Voi hitto.
Mikä kaupunki?
Pph noudattaa valtakunnallista vasua jonka linjat päättää kunta.
Ilmoitat päivähoidon ohjaajalle. Perhepäivähoidon.
Yksikin mätämuna pilaa koko alan maineen.

Ilmoita. Itse olin lapsena hoitopaikassa, jossa ei ollut yhtäkään lelua. Jos itkin, mut laitettiin tunneiksi ulos pakkaseen itkemään tai sitten sain olla sisällä, mutta nurkassa itkemässä. Aika usein lukittiin myös talon pimeälle ullakolle, jossa itkin ja pelkäsin. Kerran sain oikein kunnolla selkään, koska itkin. Olin tuolloin 3-4-vuotias, enkä osannut äidille kertoa, mitä hoitopaikassa tapahtuu. Äiti ihmetteli, kun en olisi millään jäänyt ko. hoitopaikkaan ja itkin...

Olen tässäkin sitä mieltä, että kotona pitää tehdä ja käyttäytyä niin että tekemiset kestää myös päivänvalon.

Tottakai asia on vaikea.. Mutta ehkä se lohduttaa, ettei ystäväsi kuitenkaan työtään menetä, joutuu varmaan puhutteluun ja tapojen on muututtava.
Tai jos menettää työnsä, nii ainakaan kukaan lapsi ei tän jälkeen jää paitsi hoivaa ja hoitoa.
Teidän ystävyyshän siinä kyllä loppuu.. Mutta se ei ole sinun syy, sinä et tätä aiheuta vaan hän.
Mutta sinuna menisin kasvotusten juttelemaan vastaavan ohjaajan kanssa, ja laita myös asiat paperille minkä jätät ohjaajalle, näin hänelle jää kättä pidempää toimia.

Toivottavasti löydät voimia tehdä oikein

Oletko sanonut ystävällesi, että teet hänestä ilmoituksen? Jos et, niin mene sanomaan. Ei tekstareita, soittoja, muuta raukkamaista, vaan naamatusten. Näin suojaat oman selustasi. Jos satutte asumaan pienemmällä paikkakunnalla, niin sitä suuremmalla syyllä pidä oma maineesi puhtaana. Sinulta nimittäin menee myös maine, koska aina löytyy ihmisiä, jotka symppaavat ystävääsi vain siksi, ettet uskaltanut kertoa aikomuksistasi hänelle suoraan.

Todennäköisesti ette ole enää ystäviä ilmoituksesi jälkeen, mutta nyt onkin hoitolasten etu ehdottomasti ykkösenä. Et tule ikinä katumaan sitä, että olit rehellinen ystävällesi.

Minä en ymmärrä miten vanhemmat eivät muka huomaa, että lapset eivät ole koskaan ulkon? Eihän se ole mahdollista, taatusti vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan eri aikaan hoidosta ja varmaan ihmettelisivät kun eivät ole mihinkään vuorokaudenaikaan ulkona. Samoin se sotku, eikö mitään muka näy eteiseen? Tuskin lapset ovat valmiina tuulikaapissa odottamassa iltapäivisin vaan heidät puetaan eteisessä ja tuskin on ovet kiinni muihin huoneisiin koko ajan. Jos asiat olisivat oikeasti noin huonosti, ihmettelen niitä vanhempiakin, jotka eivät huomaa mitään :O

Mua ihmetyttää miten ap tietää noin tarkasti mitä ystävä pph tekee kotonaan lasten kanssa ja miten tuhahtelee vanhempien sanoille.
Ulkoilun puute ja asunnon siivottomuus varmasti olisi myös vanhempien tiedossa ja ihmettelen jos kukaan ei puuttuisi asiaan.
Jotenkin ei vaan oikein jaksa uskoa tähän, sen verran on tuttavapiirissä perhepäivähoitajia niin yksityisiä kuin kunnallisiakin.

Tottakai teet ilmoituksen!!! En ikinä haluais että mun oma lapsi joutuisi tollaseen hoitopaikkaan! Olkoon vaikka kuinka hyvä ystävä, mutta hän selvästi laiminlyö työtään ja toimii sääntöjen vastaisesti. Mieti omalle kohdalle, jos sinun lapsiasi hoidettaisiin noin surkeasti. Kauheaa, että tuommoinen ihminen toimii lasten kanssa

Muistan erään tapauksen kotikaupungissani muutamia vuosia sitten. Eräs äiti tuli hakemaan lastaan pph:lta, soitti ovikelloa ja joku hoitolapsista tuli avaamaan. Hoitaja nukkui sammuneena sohvalla. Taisi päätyä lehteenkin kyseinen tapaus.

Yhteistyössä