Ystävä syyllistää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävä tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menkää joskus yhdessä syömään, lapsi mukaan vaikkapa :). Tai elokuviin, jospa lapsen isoäiti hoitaisi sillä aikaa. Sen ymmärrän, ettei hoida baari-iltojen takia, aika monella tutullani on sellainen periaate kun hoidettava lapsi on vielä vauvaikäinen.

Kyllä me ollaan pari kertaa yhdessä syömässä käytykin ja se vauva mukana. Nyt taitaa vaan kiikastaa kun ei pääse sinne baariin niin usein kun haluaisi. Oli aika bilehiiri ennen raskauttaan ja varmasti kuvitteli ettei se menoa paljoa hidasta kun vauvan saanut ja eihän se sitten niin mennytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987293:
Kyllä me ollaan pari kertaa yhdessä syömässä käytykin ja se vauva mukana. Nyt taitaa vaan kiikastaa kun ei pääse sinne baariin niin usein kun haluaisi. Oli aika bilehiiri ennen raskauttaan ja varmasti kuvitteli ettei se menoa paljoa hidasta kun vauvan saanut ja eihän se sitten niin mennytkään.
Ok. Eli nimenomaan baariin pitäisi päästä.

Bilehiiren pitäisi nyt vaan hyväksyä se, että hän on emohiiri ja kotihiiri.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="Kolmen äiti";25987170]Sanoisin jotenkin kauniisti sen, että itsepä on lapsensa hankkinut ja tukeutukoot tukiverkostoonsa tai rakentakoot sellaisen, jos hoitajaa ei ole.[/QUOTE]

:laugh: paras vastaus.
Sitten ihmetellään kun ei ole sitä tukiverkostoa kun kaverikaan ei edes kerta vuodessa voi toista auttaa.

[QUOTE="hmm";25987381]:laugh: paras vastaus.
Sitten ihmetellään kun ei ole sitä tukiverkostoa kun kaverikaan ei edes kerta vuodessa voi toista auttaa.[/QUOTE]

äidin ja lapsen isän suku lasta. Ei ole ystävän velvollisuus.

Sitten ihmetellään kun ei ole sitä tukiverkostoa kun kaverikaan ei edes kerta vuodessa voi toista auttaa.[/QUOTE]
No mä en pidä baariin pääsemistä mitenkään erityisen suurena hätätilanteena. Uskoisin ap:nkin auttavan ystäväänsä - jos tämä vaikka sairastuisi - esim käymällä ystävälleen kaupassa jne.

• Tykkää
Reactions: Katylina
hei ap.
tulkitsetko nyt liikaa kaverisi puheita? mikset voi kuunnella ja tukea häntä kun hänellä on rankkaa. ei kai hän välttämättä sinua syyllistä jos puhuu omia huoliaan. mun neuvo on, että älä tulkitse ja lue rivien välistä.
mun tuskailee jatkuvasti kolmen alle kouluikäisen kanssa, ei saa nukkua, ei saa rauhassa syödä, tuskin edes vessassa käydä, jne jne. en tod. ajattele, että mulle kettuilee tai vihjailee mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987142:
Miten tässä nyt pitäs toimia. Ystävälläni on alle vuoden ikäinen tyttö. Itselläni ei ole perhettä enkä halua. En erityisemmin pidä lapsista. Nyt ystäväni valittaa minulle joka viikko, että hyvähän sun on kun oma omaa aikaa ja voit lähteä milloin haluat minne haluat. Vihjailee että hän ei saa vapaa-iltoja koskaan kun ei ole hoitajaa ja mä menen joka viikko baariin istumaan et hyvähän mulla on, vihjailee siis siihen malliin että minun pitäisi uhrautua hoitamaan hänen tyttöään aika ajoin. En halua riitaa tuosta välillemme, mutta en jaksaisi enää kuunnellakaan tuota. Itse on tyttönsä tehnyt ja eiköhän nyt ole myöhästä enää haikailla niitä joka viikonloppuisia baari-iltoja tai leffailtoja teatteriin. Miten sanoisin nätisti että en jaksa kuunnella valitusta enää enkä todellakaan aio hoitaa hänen lastaan ilman että hällä menee herne nenään.

Mä luulen että vetää meloonit nenään vaikka sanoisit sen miten tahansa. Oletteko paljon tekemisissä? Meinaan vaan että oisko yks mahdollisuus vähentää yhteydenpitoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25987535:
No mä en pidä baariin pääsemistä mitenkään erityisen suurena hätätilanteena. Uskoisin ap:nkin auttavan ystäväänsä - jos tämä vaikka sairastuisi - esim käymällä ystävälleen kaupassa jne.

Joo kyllä mä koitan muulla tavoin olla avuksi. Olen muutaman kerran käynyt mm apteekissa hänen puolestaan niin ei ole vauvan kanssa sinne tarvinnut lähteä ja olen jopa kerran lähtenyt ystäväni seuraksi neuvolaankin. Mä nyt päätin että sanon ystävällisesti hälle ettei enää puutu minun menoihin ja lopettaa sen ikävän vihjailunkin niistä. Suuttuu varmasti, mutta pitää sitten odotella kun leppyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987676:
Varmaan vähentääkin kun meinaan nyt sanoa tuosta ihan ystävä ystävälle. Toivotaan että ei mökötä kauaa :)

Ok. Tsemppiä hommaan! vaikka mulla on 3 lasta niin mullaki menis kyllä hermo jos joku koko ajan valittais tolleen ku sulle ystäväsi valittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987657:
Joo kyllä mä koitan muulla tavoin olla avuksi. Olen muutaman kerran käynyt mm apteekissa hänen puolestaan niin ei ole vauvan kanssa sinne tarvinnut lähteä ja olen jopa kerran lähtenyt ystäväni seuraksi neuvolaankin. Mä nyt päätin että sanon ystävällisesti hälle ettei enää puutu minun menoihin ja lopettaa sen ikävän vihjailunkin niistä. Suuttuu varmasti, mutta pitää sitten odotella kun leppyy :)
:) Sun kannattaa kuitenkin muistaa, että on täysin normaalia olla tuossa vaiheessa vähän kateellinen ystävilleen, jotka voivat elää kuten ennenkin. Oli ne sitten baarireissuja, ulkomaanmatkoja, festareilla käyntiä tai mitä tahansa muuta, mitä oli ennen lapsia tottunut tekemään. Ja vaikkei olisi suoraan kateellinenkaan, niin silti voi ainakin haikealta tuntua, kun omassa elämässä se vaihe on ohitse. Mutta aikansa kutakin :)

Niin no täytyy tunnustaa, että itsekään en ole kenenkään lasta hoitanut ryyppyreissun takia tai itse jättänyt yhtäkään lasta sellaisen vuoksi hoitoon, vaikka joskus yön yli on hoitaja lapsilla ollutkin. Muutoin olen tarvittaessa kaverien lapsia hetken aikaa hoidellutkin, mutta mielestäni kukaan ei ole velvollinen toisen lasta hoitamaan, ellei itse omaa siihen kiinnostusta, etenkään ryyppäilyreissun takia. Tiedän ihmisiä, jotka tukiperheviikonloppunsa käyttävät juurikin ryypiskelyyn ja no.. en henkilökohtaisesti käsitä, miksi pitää itsensä päihdyttää "rentoutuakseen". Olen kyllä bilettänyt itsekin lasten saamisen jälkeen, mutta teen sen ilman juomista ja voin tulla kotiin nukkumaan.

[QUOTE="Kolmen äiti";25987721] Tiedän ihmisiä, jotka tukiperheviikonloppunsa käyttävät juurikin ryypiskelyyn ja no.. en henkilökohtaisesti käsitä, miksi pitää itsensä päihdyttää "rentoutuakseen". Olen kyllä bilettänyt itsekin lasten saamisen jälkeen, mutta teen sen ilman juomista ja voin tulla kotiin nukkumaan.[/QUOTE]

No mä taas en kyllä ymmärrä tällaista tuomitsemista. Toiset tykkää rentoutua juomalla, so what? Ja ei, kalikka ei kalahtanut, sillä olen itse absolutisti.

Ikävä ystävä! Hyödyntämiseltä tuo vähän mun korviini kuulostaa. Jos autatkin tässä vaiheessa häntä, niin toivottavasti pystyy joskus hänkin vastavuoroisuuteen eikä näe aina vaan omat ongelmansa suurimpana...

[QUOTE="Kolmen äiti";25987721]Niin no täytyy tunnustaa, että itsekään en ole kenenkään lasta hoitanut ryyppyreissun takia tai itse jättänyt yhtäkään lasta sellaisen vuoksi hoitoon, vaikka joskus yön yli on hoitaja lapsilla ollutkin. Muutoin olen tarvittaessa kaverien lapsia hetken aikaa hoidellutkin, mutta mielestäni kukaan ei ole velvollinen toisen lasta hoitamaan, ellei itse omaa siihen kiinnostusta, etenkään ryyppäilyreissun takia. Tiedän ihmisiä, jotka tukiperheviikonloppunsa käyttävät juurikin ryypiskelyyn ja no.. en henkilökohtaisesti käsitä, miksi pitää itsensä päihdyttää "rentoutuakseen". Olen kyllä bilettänyt itsekin lasten saamisen jälkeen, mutta teen sen ilman juomista ja voin tulla kotiin nukkumaan.[/QUOTE]
Just tän takia meilläkin on erittäin tarkasti harkinnassa tää tukiperhetoiminnan aloittaminen, en halua tukea kenenkään ryyppäämistä vapaa-ajan rentoutumisena, joten todennäköisesti me ei aloiteta sitä lainkaan :/ Sinänsä harmi, meillä olisi aikaa ja halua olla lapsen seurassa, viedä vähän jonnekin ja tilaakin.

Just tän takia meilläkin on erittäin tarkasti harkinnassa tää tukiperhetoiminnan aloittaminen, en halua tukea kenenkään ryyppäämistä vapaa-ajan rentoutumisena, joten todennäköisesti me ei aloiteta sitä lainkaan :/ Sinänsä harmi, meillä olisi aikaa ja halua olla lapsen seurassa, viedä vähän jonnekin ja tilaakin.

Tuossa se asia kannattaa ajatella siltä kannalta, että lapselle se on parempi sitten niin, että äiti/isä/vanhemmat ryyppää kun lapsi on turvallisesti tukiperheen hoivissa, eivätkä niin että lapsi on kotona ja joutuu elelemään alkkistuvan vanhempansa seurassa. Lapsi kun ei voi valita sitä, miten hänen vanhempansa haluaa rentoutua. Minusta olisi alkoholistin lapsena ollut mukavaa päästä viikonlopuiksi pois, sukulaisen hoivaan onneksi usein pääsinkin :)

Ehkäpä ap:n kaverin kannattaisi ottaa vähän toinen asenne, tuollainen syyllistäminen ei ole paras mahdollinen keino yrittää hankkia vauvalleen hoitajaa. ;) Toiseksi, ei ystävä ole mitenkään velvollinen lasta hoitamaan, en itsekään osaisi hoitaa, kun ei ole kokemusta.

[QUOTE="Kolmen äiti";25987818]Tuossa se asia kannattaa ajatella siltä kannalta, että lapselle se on parempi sitten niin, että äiti/isä/vanhemmat ryyppää kun lapsi on turvallisesti tukiperheen hoivissa, eivätkä niin että lapsi on kotona ja joutuu elelemään alkkistuvan vanhempansa seurassa. Lapsi kun ei voi valita sitä, miten hänen vanhempansa haluaa rentoutua. Minusta olisi alkoholistin lapsena ollut mukavaa päästä viikonlopuiksi pois, sukulaisen hoivaan onneksi usein pääsinkin :)[/QUOTE]
Jep,mutta se tuntuu silti inhottavalle. En vaan halua. Inhottaa ajatus alkkiksista, en halua palauttaa lasta sellaisille. En vaan kykenisi siihen.

[QUOTE="vieras";25987914]Sun syyllistävällä asenteella ei todellakaan kannata lähteä tukiperheeksi.[/QUOTE]
Miks mun pitäis tukea alkkiksia niitten ryyppäämisessä? En todellakaan tue, mieluummin tuen niitä jotka väsyy ja oikeasti haluaa rentoutua näin muuten kun nollaamalla tilannetta viinan avulla.

no ihan hyötynäkökohdasta: kannattaisko kuitenkin senverran opetella kaverin lasta hoitamaan, että tietäisi sitten itekkin mitä se on? ja voisi sitten suoda toiselle vaikka sen yhden ryyppyreissun vuodessa?

tai tietysti voi toimia niinkuin mieli tekee, mutta mitäs sitten kun menet itse lisääntymään ja tekisi mieli pyytää kaveria lapsenvahdiksi vakavassa paikassa...

Miks mun pitäis tukea alkkiksia niitten ryyppäämisessä? En todellakaan tue, mieluummin tuen niitä jotka väsyy ja oikeasti haluaa rentoutua näin muuten kun nollaamalla tilannetta viinan avulla.

Kaikki jotka juo on alkkiksia? Okei...

Ja sähän et sitä tiedä vaikka se juomaton ja väsähtynyt äiti olisi tehnyt joskus vaikka abortin.

Eli tosiaan parempi, että huolehdit vain omasta lapsestasi.

Yhteistyössä