Ystävä syyllistää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävä tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ikävä tilanne

Vieras
Miten tässä nyt pitäs toimia. Ystävälläni on alle vuoden ikäinen tyttö. Itselläni ei ole perhettä enkä halua. En erityisemmin pidä lapsista. Nyt ystäväni valittaa minulle joka viikko, että hyvähän sun on kun oma omaa aikaa ja voit lähteä milloin haluat minne haluat. Vihjailee että hän ei saa vapaa-iltoja koskaan kun ei ole hoitajaa ja mä menen joka viikko baariin istumaan et hyvähän mulla on, vihjailee siis siihen malliin että minun pitäisi uhrautua hoitamaan hänen tyttöään aika ajoin. En halua riitaa tuosta välillemme, mutta en jaksaisi enää kuunnellakaan tuota. Itse on tyttönsä tehnyt ja eiköhän nyt ole myöhästä enää haikailla niitä joka viikonloppuisia baari-iltoja tai leffailtoja teatteriin. Miten sanoisin nätisti että en jaksa kuunnella valitusta enää enkä todellakaan aio hoitaa hänen lastaan ilman että hällä menee herne nenään.

Jaa'a. Sanot, että onneksi sinulla ei tosiaan ole lapsia, kalenterisi on jo nyt joka viikonloppu täynnä, ei olisi aikaa. Luulisi menevän jakeluun, ettei sinua voisi vähempää kiinnostaa lapsen hoitaminen.

Anatolialla taas "pätevä" vastaus kaikkeen.... itse olisin kuuntelematta noita juttuja ja ottaisin ihan etäisyyttä kyseiseen ihmiseen. Varmaan ymmärtää siitä vinkin. Ei sitä kuitenkaan töykeä tartte olla niin kuin anatolia ehdottaa.

Onko kaveris yh? Eikö isä ole kuvioissa, kun sua haluaa hoitamaan? Lapset sitoo kotiin.
Kaveris ei vissiin tajunnut, kuinka paljon ennen kuin sai vauvan. Mutta ei se sun syy ole
etkä ole velvollinen hoitamaan lasta. Mä en ainakaan haluaisi, että lapsiani hoitaisi ihminen,
joka ei pidä lapsista.

Ihan varmasti menee herne nenään, vaikka kuinka kauniisti asias muotoilet. Sano suoraan vaan,
ehkä kaveris jossain vaiheessa pääsee asian yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25987162:
Sanoisin ihan ystävällisellä äänellä, että lapset ovat vain hetken pieniä ja tulee vielä aika, jolloin hänkin pääsee mielensä mukaan menemään.

Hän on yksinhuoltaja. Jos ei löydä uutta miestä niin ei taida päästä silloinkaan. Ystäviä ei taida olla kovinkaan montaa, mutta ei se saa nyt hemmetti kaatua mun niskaan. Ennen raskauttaan oltiin vaan ehkä kerran kuussa tai kahdessa yhteydessä ja lapsen saamisen jälkeen useita kertoja viikossa. Tulee ihan sellainenkin olo, et koittaako vaan hyötyä nyt ystävyydestämme kun on yksin?

No aika tyly oot! Yrittäisit ymmärtää ystävääsi hieman enemmän, vaikka hän on itse tyttönsä halunnut. Hän on varmaan väsynyt ja kaipaa omaa aikaa. Eikö tytöllä ole isää tai mummoa, joka voisi joskus hoitaa? Enkä kyllä tajua, miksi et sinä joskus voisi hoitaa, jos oikea ystävä olet.

No aika tyly oot! Yrittäisit ymmärtää ystävääsi hieman enemmän, vaikka hän on itse tyttönsä halunnut. Hän on varmaan väsynyt ja kaipaa omaa aikaa. Eikö tytöllä ole isää tai mummoa, joka voisi joskus hoitaa? Enkä kyllä tajua, miksi et sinä joskus voisi hoitaa, jos oikea ystävä olet.

No kun en pidä lapsista enkä varsinkaan noin nuorista. Jos olisi jo koulussa voisin ehkä harkitakin asiaa jonkun tunnin joku viikonloppu ollakin. Ei se väsymystä valita vaan sitä kun ei pääse sinne baariin juopottelee enää säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987200:
Hän on yksinhuoltaja. Jos ei löydä uutta miestä niin ei taida päästä silloinkaan. Ystäviä ei taida olla kovinkaan montaa, mutta ei se saa nyt hemmetti kaatua mun niskaan. Ennen raskauttaan oltiin vaan ehkä kerran kuussa tai kahdessa yhteydessä ja lapsen saamisen jälkeen useita kertoja viikossa. Tulee ihan sellainenkin olo, et koittaako vaan hyötyä nyt ystävyydestämme kun on yksin?
Tulee se päivä yksinhuoltajallekin :) Ymmärrän ystävääsi, koska tuossa vaiheessa lasten teini-ikä tuntuu kamalan kaukaiselta asialta. Mutta kun katsoo aikaa taaksepäin, niin ihmeen nopeasti lapset kuitenkin kasvoivat ja vuodet vierivät yhä nopeammin. Mä vähän luulen, että tämä ystäväsi yksinkertaisesti kaipaa ystävää, aikuista juttuseuraa. Ja ihan juuri sen vuoksi, että ei yksinhuoltajana oikein ilman lasta pääse minnekään. Et ole mitenkään velvollinen ryhtymään lapsenvahdiksi, jos et halua. Ja ymmärrän sen, että sua voi alkaa kyllästyttämään hänen jatkuva huomauttelunsa tuosta sun vapaa-ajastasi. Tosiasia kuitenkin on, että hän on ihan itse äidiksi ryhtynyt ja sen seurauksena nyt valitettavasti jokaviikonloppuiset baarireissut ovat - toistaiseksi - mennyttä elämää.

[QUOTE="eräs";25987174]Anatolialla taas "pätevä" vastaus kaikkeen.... itse olisin kuuntelematta noita juttuja ja ottaisin ihan etäisyyttä kyseiseen ihmiseen. Varmaan ymmärtää siitä vinkin. Ei sitä kuitenkaan töykeä tartte olla niin kuin anatolia ehdottaa.[/QUOTE]
Mä taas sanoisin mielummin suoraan, kuin vihjailisin ja olettaisin että toinen tajuaa vinkin.

Mutta mun ystäväpiiri on ehkä sen verran erikoinen tai jotain, että voidaan ystävien kesken puhua tosi avoimesti & suoraan, ymmärtäen että toinen on silti tärkeä. Voidaan sanoa, että en hei jaksaisi just nyt kuunnella tuollaista. Älä syyllistä minua omista valinnoistasi. Ja PYYDÄ APUA jos sitä tarvitset...mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kiertely, kaartelu ja valitus.

Ei kuulu ystävän hommiin, varsinkaan jos ei pidä lapsista. Minä olen sanonut, että sitten kun haluan istua kotona lapsen kanssa, niin teen oman, en todellakaan ole ystävieni lapsenvahti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987215:
No kun en pidä lapsista enkä varsinkaan noin nuorista. Jos olisi jo koulussa voisin ehkä harkitakin asiaa jonkun tunnin joku viikonloppu ollakin. Ei se väsymystä valita vaan sitä kun ei pääse sinne baariin juopottelee enää säännöllisesti.
Jos lapsen isä ei ole mukana kuvioissa eikä ole isovanhempiakaan, niin voisitko ehdottaa hänelle, että puhuisi asiasta nauvolassa? Ehkä olisi mahdollisuus saada tukiperhe.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987215:

Silti se on mielestäni itsekästä. Kyllä mä voin vahtia kaverin lasta, vaikken aina jaksaisikaan. Tai kaverin haisevaa koiraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25987233:
Jos lapsen isä ei ole mukana kuvioissa eikä ole isovanhempiakaan, niin voisitko ehdottaa hänelle, että puhuisi asiasta nauvolassa? Ehkä olisi mahdollisuus saada tukiperhe.

On hällä äiti kuvioissa, mutta mitä olen ymmärtänyt, baari-iltoihin ei halua olla hoitamassa. Voisi ehkä tota neuvola juttua hänelle ehdottaa ihan ohimennen kun aloittaa taas sen et taasko sä meet ulos syömään, leffaan tai sinne baariin. Olen hänet tuntenut jo lähes 10 vuotta ja enpä haluisi kokonaan välejämme menetettävän nyt vaan tuon lapsen takia.

Silti se on mielestäni itsekästä. Kyllä mä voin vahtia kaverin lasta, vaikken aina jaksaisikaan. Tai kaverin haisevaa koiraa.
Eivät kaikki lapsettomat ole valmiita hoitamaan alle vuoden ikäistä. Kun lapsi ei vielä osaa ilmaista sanallisesti, mitä haluaa tai mikä on hätänä, niin kyllä se voi kokematonta ihmistä ihan pelottaakin sen verran, että ei uskalla niinkin vastuullista hommaa ottaa kuin toisen ihmisen lapsen hoitaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987265:
On hällä äiti kuvioissa, mutta mitä olen ymmärtänyt, baari-iltoihin ei halua olla hoitamassa. Voisi ehkä tota neuvola juttua hänelle ehdottaa ihan ohimennen kun aloittaa taas sen et taasko sä meet ulos syömään, leffaan tai sinne baariin. Olen hänet tuntenut jo lähes 10 vuotta ja enpä haluisi kokonaan välejämme menetettävän nyt vaan tuon lapsen takia.

Menkää joskus yhdessä syömään, lapsi mukaan vaikkapa :). Tai elokuviin, jospa lapsen isoäiti hoitaisi sillä aikaa. Sen ymmärrän, ettei hoida baari-iltojen takia, aika monella tutullani on sellainen periaate kun hoidettava lapsi on vielä vauvaikäinen.

Käske laittaa tekstiviesti kaikille ystäville ja tuttaville: "Tarvitsisin lapselleni yökylä paikan tai hoitajan yöksi kotiin, jotta pääsisin hetkeksi rentoutumaan. Tämä viesti lähti usealle vastaanottajalle, nopein saa paikan." Ja sano että olet valmis lähtemään hänen kaverinaan viihteelle. Tai pyydä, että palkkaa esim. naapurin tytön hoitajaksi jä lähtee mukaasi ottamaan rennosti. Näin ei luultavasti mene herne nekkuun. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;25987265:
Ehkä ystäväsi äidillä on syynsäkin olla ottamatta. Oliko ystäväsi ennen lasta kovakin bilettämään? Jos oli, niin hänen äitinsä voi ajatella, että kun kerran tytär lapsen päätti hankkia, niin silloin pitää myös se vastuu lapsesta kantaa. Silloinkin, kun se vastuun kantaminen ei ole kivamukavaa.

Yhteistyössä