Yötyöläisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yötyötä säännöllisesti tai silloin tällöin tekevät, minkälaisia on yönne töissä? Teettekö siis jotakin tiettyä hommaa vai onko työ enemmän "valvomista". Millä alalla olette? Ja kauanko yövuoro kestää?

Valvon naistentautien osastolla. Työ on toisinaan hyvin kiireistä, joskus viikonloppuisin pelkkää valvomista. Arkisin on aina paljon leikkauspotilaita, infektiopotilaita, abortteja, keskenmenoja yms. Yöt 10h. Teen 9 yötä kolmen viikon listassa.

Valvon joko hoivaosastolla tai akuuttiosastolla lähihoitajana. Akuutilla sairaanhoitajan parina, hoivalla toisen lähihoitajan parina. 10 tuntia on vuoron pituus.

Yöhön kuuluu tiettyihin kellonaikoihin kierrot osastolla potilashuoneissa sekä tietysti soittokelloihin vastaaminen- akuutilla enemmän, hoivalla vähemmän ihmiset soittavat kellolla apuun (lisälääkitys, antibiootit yölläkin, asentojen vaihdot vuodepotilailta yms, mitä ikinä nyt vastaan tuleekaan, noroepidemian aikana saatetaan joutua jopa suihkuttamaan keskellä yötä tai jos ihminen muuten sotkee itsensä yön aikana eritteisiin oikein runsaalla kädellä)
Akuutilla otetaan keskellä yötäkin vastaan potilaita.

Riippuu tyystin minkälainen potilaskanta kunakin yönä on- toisina öinä kudotaan sukkaa, toisina juostaan työn touhussa, tai jos vainaja tulee niin laitetaan.

Kirjaukset yön kulusta, aamupuolesta lämmön mittaukset ja insuliinien valmistelu aamutyöläisille, verensokerin mittaukset, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys tms.

Keikkatyötä opiskelujen ohessa lähihoitajana, iso osa töistä öitä. 10h vuoron pituus ja työtä sillain sopivasti eikä o fyysistä, ei onneks tarvi lamppasta yleensä missään kun potilaat on silmäin alla. Itse tykkään siitä että pientä tekemistä on koko ajan, toki joskus on hiljasia yötä ja saatan jopa powernapit ottaa.

Teen 3-vuorotyötä 24h liikenneasemalla.
Yövuorot on meillä sellaisia että niille on ympätty kaikki siivous- ja täyttötehtävät. Sen lisäksi ruuanlaitto kuuluu yöllä minulle koska talossa ei ole kokkia. Valmistan myös aamupalan. Meitä on öisin kaksi koko paikassa, toinen kaupassa ja toinen ravintolan puolella. Ruokaa kun menee joutuu kaupan työntekijä hyppäämään myös ravintolan kassalla. Ongelmia tulee kun asiakkaita jonoksi asti kummallakin puolella.

Yövuorot ovat mielestäni usein ylikuormitettuja ja palvelu kärsii kun kaksi on liian vähän. Toisaalta kolme olisi ajoittain liikaa. Asiakasvirtaa kun on vaikea ennustaa. Joskus paukkaa bussillinen pelaajia syömään keskellä yötä, joskus voi olla tuntikin ettei asiakkaita juuri näy.

Lähinnä valvomista. oon lähihoitaja.

Valitettavasti sain taas kokea sen että mulle on liikaa valvoa 28h, nukkua 4h, valvoa 20h ja nukkua 2h. Migreeni taas ollut päällä pari päivää ja mieli ja kroppa sekasi. Muuten jaksaisin hyvin mutta nukkuminen öiden jälkeen on mitä on. Siis olen ilta/yökukkuja eikä valvominen sinällään tuota ongelmaa. Mutta keho ja mieli reagoivat paljon unenpuutteeseen.

Vuoron kesto on 10,5h.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä